PieLill Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 "Et foreldrepar i Kristiansand hevder barnevernet tok fra dem barnet på grunn av fødselsmerker på barnets kropp, som barnevernet trodde var merker etter vold." "Overlegen som undersøkte merkene på toåringens kropp, mente barnet hadde såkalte mongolske flekker, men likevel ble barnet plassert i beredskapshjem i over en uke." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7637405 Lurer på hvilket forhold foreldrene får til barnehagen om det var de som sendte bekymringsmeldingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det må være fryktelig traumatisk for både barn og foreldre å bli utsatt for dette. Jeg må imidlertid innrømme at når jeg nå leste litt mer om mongolske flekker (hadde ikke hørt om det før) og så på bilder, så kan jeg jo skjønne at det kan forveksles med blåmerker og vold. På den andre siden har mine barn alltid hatt massevis av blåmerker fordi de er aktive og herjer mye, og sikkert har en hud som lett får slike merker - og vi har nå (heldigvis) aldri blitt mistenkt for noe slikt. Det jeg vil frem til er at en skulle tro det var mer enn bare blåmerkene som gjorde at bhg sendte bekymringsmelding til BV. Men BV burde jo helt klart sendt barnet tilbake til foreldrene umiddelbart når legen konstanterte mongolske flekker og ikke vold - så sant ikke det ligger noe mer bak her som vi ikke vet om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det må være fryktelig traumatisk for både barn og foreldre å bli utsatt for dette. Jeg må imidlertid innrømme at når jeg nå leste litt mer om mongolske flekker (hadde ikke hørt om det før) og så på bilder, så kan jeg jo skjønne at det kan forveksles med blåmerker og vold. På den andre siden har mine barn alltid hatt massevis av blåmerker fordi de er aktive og herjer mye, og sikkert har en hud som lett får slike merker - og vi har nå (heldigvis) aldri blitt mistenkt for noe slikt. Det jeg vil frem til er at en skulle tro det var mer enn bare blåmerkene som gjorde at bhg sendte bekymringsmelding til BV. Men BV burde jo helt klart sendt barnet tilbake til foreldrene umiddelbart når legen konstanterte mongolske flekker og ikke vold - så sant ikke det ligger noe mer bak her som vi ikke vet om. Mongolske flekker er svært vanlig hos asiatiske barn og det er merkelig at barnhagepersonalet og øvrig helepersonell ikke kjenner til dette. Min sønn hadde mange mongolske flekker da han var liten men ingen i barnehagen eller på helsestasjonen reagerte på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Det må være fryktelig traumatisk for både barn og foreldre å bli utsatt for dette. Jeg må imidlertid innrømme at når jeg nå leste litt mer om mongolske flekker (hadde ikke hørt om det før) og så på bilder, så kan jeg jo skjønne at det kan forveksles med blåmerker og vold. På den andre siden har mine barn alltid hatt massevis av blåmerker fordi de er aktive og herjer mye, og sikkert har en hud som lett får slike merker - og vi har nå (heldigvis) aldri blitt mistenkt for noe slikt. Det jeg vil frem til er at en skulle tro det var mer enn bare blåmerkene som gjorde at bhg sendte bekymringsmelding til BV. Men BV burde jo helt klart sendt barnet tilbake til foreldrene umiddelbart når legen konstanterte mongolske flekker og ikke vold - så sant ikke det ligger noe mer bak her som vi ikke vet om. En eller annen i barnehage burde vite hva mongolske flekker er, for ikke å snakke om barnevernet. Vet man ikke hva det er kan det forveksles med et forferdelig blåmerke. Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Så det er jo litt merksnodig om et barn skal ha nøyaktig det samme blåmerket i et år eller to. En indikasjon på at det kanskje er noe annet. ''Det jeg vil frem til er at en skulle tro det var mer enn bare blåmerkene som gjorde at bhg sendte bekymringsmelding til BV.'' En slik ingen-røk-uten-ild-tankegang blir ofte en voldsom merbelastning for de som utsettes for slike overgrep fra barnevernet. Artikkelen sier ingen ting om hvem som sendte bekymringsmeldingen. Ikke usannsynlig en person som anvender prinsippet 'en gang for mye er bedre enn en gang for lite' temmelig kritikkløst. Det blir interessant å se hva som skjer videre i denne saken. Både barn og foreldre er ganske så rettsløse i møte med barnevernet i det vettløse hjørnet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Uff, helt forferdelig ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Som andre sier; helt ufattelig at både barnehagepersonalet og barnevernet ikke kjenner til mongolske flekker hos asiatiske barn.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Som andre sier; helt ufattelig at både barnehagepersonalet og barnevernet ikke kjenner til mongolske flekker hos asiatiske barn.. Ja, helt ufattelig. Artikkelen sier ikke om det var barnehagen eller andre som sendte bekymringsmeldingen. Et mulig senarie er at barnevernet troppet opp i barnehagen å sa at barnet skulle hentes, uten å si hvorfor. Og hadde de spurt barnehagepersonalet ville hele saken stoppet der. Men det er selvsagt ren spekulasjon fra min side. Om bekymringsmeldingen kom fra barnehagen, ville min tillit vært pulverisert. Kanskje til og med om det ikke gjaldt midt barn. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Verste jeg har hørt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru EOS! Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Vår datter har mongolske flekker - hun er adoptert. Når vi fikk henne første gang reagerte vi selvfølgelig, og fikk da informasjon om hva det var. Etter dette var det helt naturlig å finne informasjon om dette på nettet som vi leverte først til helsestasjon, og senere også til dagmamma og barnehage. Noen hadde hørt om mongolske flekker før - andre visste ikke hva det var. Informasjonen har gjort at vi ikke har fått noen spørsmål engang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Vår datter har mongolske flekker - hun er adoptert. Når vi fikk henne første gang reagerte vi selvfølgelig, og fikk da informasjon om hva det var. Etter dette var det helt naturlig å finne informasjon om dette på nettet som vi leverte først til helsestasjon, og senere også til dagmamma og barnehage. Noen hadde hørt om mongolske flekker før - andre visste ikke hva det var. Informasjonen har gjort at vi ikke har fått noen spørsmål engang... Disse foreldrene ser ut til å være utlandske. For dem er kanskje mongolske flekker så vanlig at de ikke har kommet på at de kan meldes til barnevernet for vold mot egne barn pga det. Om saken er slik den framstilles, er det skremmende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke i dag nei Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Ene barnet mitt ble født med sånne flekker på rompa. Vi informerte barnehagen en liten stund etter at barnet begynte der, og de sa faktisk at de hadde lagt merke til flekkene, men regnet med det var fødselsmerker siden flekkene var like hele tida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Høres veldig rart ut dette syns jeg... "Desverre" har jo ikke barnevernet lov å uttale seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Høres veldig rart ut dette syns jeg... "Desverre" har jo ikke barnevernet lov å uttale seg. Dette var en akutt og uanmeldt omsorgsovertagelse. Om saken var slik barnevernet la til grunn, skulle ikke barnet vært tilbake hos foreldrene nå. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette var en akutt og uanmeldt omsorgsovertagelse. Om saken var slik barnevernet la til grunn, skulle ikke barnet vært tilbake hos foreldrene nå. mvh Mye mulig. Jeg bare påpeker at i slike saker er det alltid bare den ene parten som får uttale seg, det er som regel to sider, og det er ofte to vidt forskjellige versjoner... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Mye mulig. Jeg bare påpeker at i slike saker er det alltid bare den ene parten som får uttale seg, det er som regel to sider, og det er ofte to vidt forskjellige versjoner... Og noen ganger er det barnevernets versjon som er på viddene. Det vi kan anse som fakta her er at barnvernet i første omgang anså forholdet som så alvorlig og farlig at de gikk til akutt og uanmeldt omsorgsovertagelse. (Eller hva de nå kaller dette i sin fagsjargong.) Barnet var i beredskapshjem for så å bli sendt hjem til foreldrene som en uke tidligere ble ansett som så farlige for barnet at det måtte hentes uten forvarsel i barnehagen. Vi kan også anse det som rimelig sikkert at det stemmer at barnet ble undersøkt av lege umiddelbart etter omsorgsovertakelsen og fikk diagnosen mongolske flekker. En uke senere var en leges konklusjon det samme. Alt sammen tyder på en lite overveid overreaksjon fra barnevernets side. Det er mulig barnevernet fikk bekymringsmelding fra en lite reflektert og opphauset person og gikk rett på limpinnen. Men det er selvsagt en spekulasjon fra min side. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Og noen ganger er det barnevernets versjon som er på viddene. Det vi kan anse som fakta her er at barnvernet i første omgang anså forholdet som så alvorlig og farlig at de gikk til akutt og uanmeldt omsorgsovertagelse. (Eller hva de nå kaller dette i sin fagsjargong.) Barnet var i beredskapshjem for så å bli sendt hjem til foreldrene som en uke tidligere ble ansett som så farlige for barnet at det måtte hentes uten forvarsel i barnehagen. Vi kan også anse det som rimelig sikkert at det stemmer at barnet ble undersøkt av lege umiddelbart etter omsorgsovertakelsen og fikk diagnosen mongolske flekker. En uke senere var en leges konklusjon det samme. Alt sammen tyder på en lite overveid overreaksjon fra barnevernets side. Det er mulig barnevernet fikk bekymringsmelding fra en lite reflektert og opphauset person og gikk rett på limpinnen. Men det er selvsagt en spekulasjon fra min side. mvh Ja, det er godt mulig de har tatt feil, og overreagert. Slikt bør jo så klart ikke skje! På den andre siden er det bedre de rykker ut en gang for mye, enn en gang for lite... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Og noen ganger er det barnevernets versjon som er på viddene. Det vi kan anse som fakta her er at barnvernet i første omgang anså forholdet som så alvorlig og farlig at de gikk til akutt og uanmeldt omsorgsovertagelse. (Eller hva de nå kaller dette i sin fagsjargong.) Barnet var i beredskapshjem for så å bli sendt hjem til foreldrene som en uke tidligere ble ansett som så farlige for barnet at det måtte hentes uten forvarsel i barnehagen. Vi kan også anse det som rimelig sikkert at det stemmer at barnet ble undersøkt av lege umiddelbart etter omsorgsovertakelsen og fikk diagnosen mongolske flekker. En uke senere var en leges konklusjon det samme. Alt sammen tyder på en lite overveid overreaksjon fra barnevernets side. Det er mulig barnevernet fikk bekymringsmelding fra en lite reflektert og opphauset person og gikk rett på limpinnen. Men det er selvsagt en spekulasjon fra min side. mvh Ja, det er godt mulig de har tatt feil, og overreagert. Slikt bør jo så klart ikke skje! På den andre siden er det bedre de rykker ut en gang for mye, enn en gang for lite... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Ja, det er godt mulig de har tatt feil, og overreagert. Slikt bør jo så klart ikke skje! På den andre siden er det bedre de rykker ut en gang for mye, enn en gang for lite... ''På den andre siden er det bedre de rykker ut en gang for mye, enn en gang for lite...'' Dette kan ikke bli en sovepute og unnskyldning for slett arbeid. Barn blir skadelidende når barnevernet rykker ut en gang for mye med så harde virkemidler. Det bør anvendes en sjekkliste for å oppklare missforståelser lenge før man skaper et traume for både barn og foreldre. Det beste for barna er å gjøre mest mulig riktig hver gang. Og når de gjør feil, må de kunne be om unnskyldning. Jeg har sett familier bruke år på å komme seg til hektene pga barnevernets ukritiske tiltro til fantasifulle informanter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 ''På den andre siden er det bedre de rykker ut en gang for mye, enn en gang for lite...'' Dette kan ikke bli en sovepute og unnskyldning for slett arbeid. Barn blir skadelidende når barnevernet rykker ut en gang for mye med så harde virkemidler. Det bør anvendes en sjekkliste for å oppklare missforståelser lenge før man skaper et traume for både barn og foreldre. Det beste for barna er å gjøre mest mulig riktig hver gang. Og når de gjør feil, må de kunne be om unnskyldning. Jeg har sett familier bruke år på å komme seg til hektene pga barnevernets ukritiske tiltro til fantasifulle informanter. mvh Nei, det må absolutt ikke bli en sovepute. Men så lenge det er mennesker i arbeid, vil det forekkomme mennesklige feil. Desverre. Man bør så klart komme med unnskyldning når man gjør feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Nei, det må absolutt ikke bli en sovepute. Men så lenge det er mennesker i arbeid, vil det forekkomme mennesklige feil. Desverre. Man bør så klart komme med unnskyldning når man gjør feil. Det bør også være en grense for hvor feil det går an å ta. Om det stemmer at dette barnet ble tatt fra foreldrene i en hel uke pga mongolske flekker, bør det få kraftige konsekvenser. Yrkessjåfører, politi, helsepersonell blir holdt ansvarlige når de utøver yrket så slett at de er til skade. Det burde også gjelde for barnevernet både som system og den enkelt yrkesutøver. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.