Dark-Angel 82 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det bør også være en grense for hvor feil det går an å ta. Om det stemmer at dette barnet ble tatt fra foreldrene i en hel uke pga mongolske flekker, bør det få kraftige konsekvenser. Yrkessjåfører, politi, helsepersonell blir holdt ansvarlige når de utøver yrket så slett at de er til skade. Det burde også gjelde for barnevernet både som system og den enkelt yrkesutøver. mvh Klart det bør få konsekvenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Nå er det jo barnevernet de bør få et anstrengt forhold til ikke barnehagen. Barnehagen gjør bare det de er pliktig til å gjøre, konsekvensene er det andre instanser som skal følge opp. Vi har noen nye tilskudd i familien som kommer fra et hjem med mishandling. Der grep barnehagen inn til slutt og fikk plassert de i fosterhjem. Den ene gutten måtte trekke 15 tenner pga råteskader. Hadde noen reagert tidligere så hadde flere tenner vært reddet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 En eller annen i barnehage burde vite hva mongolske flekker er, for ikke å snakke om barnevernet. Vet man ikke hva det er kan det forveksles med et forferdelig blåmerke. Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Så det er jo litt merksnodig om et barn skal ha nøyaktig det samme blåmerket i et år eller to. En indikasjon på at det kanskje er noe annet. ''Det jeg vil frem til er at en skulle tro det var mer enn bare blåmerkene som gjorde at bhg sendte bekymringsmelding til BV.'' En slik ingen-røk-uten-ild-tankegang blir ofte en voldsom merbelastning for de som utsettes for slike overgrep fra barnevernet. Artikkelen sier ingen ting om hvem som sendte bekymringsmeldingen. Ikke usannsynlig en person som anvender prinsippet 'en gang for mye er bedre enn en gang for lite' temmelig kritikkløst. Det blir interessant å se hva som skjer videre i denne saken. Både barn og foreldre er ganske så rettsløse i møte med barnevernet i det vettløse hjørnet. mvh Det blir veldig vanskelig å ta et standpunkt i en slik sak. vi aner ikke hva som ligger bak dette, det er jo ikke alt media vil eller kan opplyse om. Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. Om de får høre om et barn med blåmerker så skal de også utelukke at dette ikke skyldes andre ting som ulike sykdomstilstander. Og hva om det ikke var foreldrene, men andre omsorgspersoner som sto for mishandlingen? Eller kanskje mor ble slått men ikke klarte å si fra om det selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Nå er det jo barnevernet de bør få et anstrengt forhold til ikke barnehagen. Barnehagen gjør bare det de er pliktig til å gjøre, konsekvensene er det andre instanser som skal følge opp. Vi har noen nye tilskudd i familien som kommer fra et hjem med mishandling. Der grep barnehagen inn til slutt og fikk plassert de i fosterhjem. Den ene gutten måtte trekke 15 tenner pga råteskader. Hadde noen reagert tidligere så hadde flere tenner vært reddet. ''Nå er det jo barnevernet de bør få et anstrengt forhold til ikke barnehagen. Barnehagen gjør bare det de er pliktig til å gjøre, konsekvensene er det andre instanser som skal følge opp. '' Artikkelen sier ikke at det var barnehagen som sendte bekymringsmelding. Men om så er tilfellet ville jeg ikke synes det er rart om tilliten til barnehagen er blåst bort permanent. Jeg vil ha problemer med å svelge at noen får seg til å tro og beskylde meg for å slå ungen blå. For det andre har ikke barnehagen gjort jobben sin om de ikke klarer å skille mellom et "blåmerke" som er uendret over mndr. og år og ordentlige blåmerker. Barnevernet har nok å gjøre om de ikke skal måtte rykke ut på alskens tåpelige ting. Mongolske flekker er tåpelige å rapportere til barnevernet. At barnevernet burde klart å stille noen spørsmål og dermed unngått det overgrepet som nå er gjort, er en annen sak. For den aktuelle familien slipper de kanskje å ha mer med barnevernet å gjøre. Var det barnehagen som sendte bekymringsmeldingen, må de forholde seg til folk som beskyldte dem for å skamslå ungen hver ukedag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Det blir veldig vanskelig å ta et standpunkt i en slik sak. vi aner ikke hva som ligger bak dette, det er jo ikke alt media vil eller kan opplyse om. Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. Om de får høre om et barn med blåmerker så skal de også utelukke at dette ikke skyldes andre ting som ulike sykdomstilstander. Og hva om det ikke var foreldrene, men andre omsorgspersoner som sto for mishandlingen? Eller kanskje mor ble slått men ikke klarte å si fra om det selv? ''Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. '' Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Det er et merkelig blåmerke som ser likedan ut over uker måneder og år. Et eller annet sted i en barnehage bør det finnes et menneske som klarer å komme på noe slikt uten å forårske at et barn blir revet bort fra foreldrene i en uke. Nå vet vi ikke hvem som sendet bekymringsmelding i dette tilfellet. Det behøver ikke å ha vært barnehagen. Men prinsippielt bør en hver barnehage være i stand til å skille mellom noe så vanlig som mongolske flekker er og barnemisshandling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 ''Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. '' Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Det er et merkelig blåmerke som ser likedan ut over uker måneder og år. Et eller annet sted i en barnehage bør det finnes et menneske som klarer å komme på noe slikt uten å forårske at et barn blir revet bort fra foreldrene i en uke. Nå vet vi ikke hvem som sendet bekymringsmelding i dette tilfellet. Det behøver ikke å ha vært barnehagen. Men prinsippielt bør en hver barnehage være i stand til å skille mellom noe så vanlig som mongolske flekker er og barnemisshandling. mvh Men om barnehagen ikke har skjønt det så er det vel barnevernets oppgave å spørre om slike ting når barnehagen ringer? De får vel de merkeligste spørsmål og henvendelser, å skulle utelukke mongolske flekker er vel en vesentlig del? Hvis barnevernet uten videre rykker ut pga blåmerker så er vel der kompetansen først og fremst som svikter? Og om det var antydet mishandling så vet en jo ikke hvem som står bak mishandlingen. Det kan også være barnevakten. Men det skal vel mere til enn blåmerker før barnevernet griper inn? Det vi har fått høre er vel ikke_hel_ saken? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Men om barnehagen ikke har skjønt det så er det vel barnevernets oppgave å spørre om slike ting når barnehagen ringer? De får vel de merkeligste spørsmål og henvendelser, å skulle utelukke mongolske flekker er vel en vesentlig del? Hvis barnevernet uten videre rykker ut pga blåmerker så er vel der kompetansen først og fremst som svikter? Og om det var antydet mishandling så vet en jo ikke hvem som står bak mishandlingen. Det kan også være barnevakten. Men det skal vel mere til enn blåmerker før barnevernet griper inn? Det vi har fått høre er vel ikke_hel_ saken? ''Men om barnehagen ikke har skjønt det så er det vel barnevernets oppgave å spørre om slike ting når barnehagen ringer?'' Det er jeg enig i. ''De får vel de merkeligste spørsmål og henvendelser, å skulle utelukke mongolske flekker er vel en vesentlig del? Hvis barnevernet uten videre rykker ut pga blåmerker så er vel der kompetansen først og fremst som svikter?'' Ja her ser det absolutt ut som barnevernet kan ha vært på tyttebærtur. Men det finnes også en del høydramatiske mennesker rundt omkring som ikke lar en anledning til å gjøre en fjær om til en hønsefarm gå fra seg. Disse kan gi barnevernet en stri tørn. For meg som mor ville det vært svært vanskelig å skulle forholde meg til personer som kunne tro så fryktelig om meg at jeg blåslo ungene mine. Du kan si hva du vil om at om å gjøre jobben sin eller en gang for mye er bedre enn en gang for lite. Jeg ville tatt det svært personlig å bli beskyldt for grov barnemisshandling. Hadde noe slikt kommet fra barnehagen, ville vi ganske sikkert byttet barnehage. Vi kunne ikke stolt på barnehagen. Og barnehagen hadde alt bevist at den ikke stolte på oss. ''Og om det var antydet mishandling så vet en jo ikke hvem som står bak mishandlingen. Det kan også være barnevakten. '' I denne saken var det tydeligvis foreldrene som var de misstenkte etter som barnevernet tok barnet fra foreldrene, tilsynelatende uten forvarsel. ''Men det skal vel mere til enn blåmerker før barnevernet griper inn? Det vi har fått høre er vel ikke_hel_ saken?'' Vi har selvsagt ikke fått høre hele saken. Jeg sett hvordan høydramatiske personer kan duppere og lage barnevernssak av ingen ting, med nesten uopprettelige skader for barna som følge. Hele realiteten av saken _kan_ være så banal som mongolske flekker. Historien spunnet rundt disse flekkene kan selvsagt være omfattende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Mongolske flekker er svært vanlig hos asiatiske barn og det er merkelig at barnhagepersonalet og øvrig helepersonell ikke kjenner til dette. Min sønn hadde mange mongolske flekker da han var liten men ingen i barnehagen eller på helsestasjonen reagerte på det. ''Mongolske flekker er svært vanlig hos asiatiske barn'' Ikke bare hos asiatiske barn - hos alle mørkhudede barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 ''Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. '' Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Det er et merkelig blåmerke som ser likedan ut over uker måneder og år. Et eller annet sted i en barnehage bør det finnes et menneske som klarer å komme på noe slikt uten å forårske at et barn blir revet bort fra foreldrene i en uke. Nå vet vi ikke hvem som sendet bekymringsmelding i dette tilfellet. Det behøver ikke å ha vært barnehagen. Men prinsippielt bør en hver barnehage være i stand til å skille mellom noe så vanlig som mongolske flekker er og barnemisshandling. mvh Men tror du ikke det er flere faktorer som har vært avgjørende for at barnehagen har meldt fra om en bekymring? Jeg tror ikke at jeg helt klarer å se det fra foreldrenes perspektiv ikke i dag. . Kanskje fordi vi har to barn i familien som har vært utsatt for grov mishanding, og hvor hjelpen har kommet for sent. Der har barnehagen meldt i fra, men det har likevel vart såpass lenge at de har utviklet posttraumatisk stress. Det er grusomt å bli mistenkt for barnemishandling. Men jeg mer opptatt av selve systemet med å melde i fra. Det er hysteriske folk overalt, men de bør også bli beroliget før det blir en barnevernssak. På den måten kan en unngå at en slik sak går for fort,- og for sakte. Eller hva om det er barnevernet som har vært hysterisk? Kanskje barnehagen har rådført seg med barnevernet for å formidle en bekymring for så å bli satt over til en yppling i barnevernet som har beordret full omsorgsovertakelse? Det er mange muligheter her. Jeg har ikke barn selv og vet ingenting om mongolske flekker. Om jeg jobbet i barnehage så håper jeg at de hadde visst om det. Men om jeg fikk inn et barn med mange blåmerker så hadde jeg nok stusset litt. Grunnen til blåmerkene trenger ikke å være mishandling. Det kan være tegn på sykdom. Eller kanskje barnet er veldig urolig og klønete så det får blåmerker lett. Er det noe barnevernet har utelukket? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Men tror du ikke det er flere faktorer som har vært avgjørende for at barnehagen har meldt fra om en bekymring? Jeg tror ikke at jeg helt klarer å se det fra foreldrenes perspektiv ikke i dag. . Kanskje fordi vi har to barn i familien som har vært utsatt for grov mishanding, og hvor hjelpen har kommet for sent. Der har barnehagen meldt i fra, men det har likevel vart såpass lenge at de har utviklet posttraumatisk stress. Det er grusomt å bli mistenkt for barnemishandling. Men jeg mer opptatt av selve systemet med å melde i fra. Det er hysteriske folk overalt, men de bør også bli beroliget før det blir en barnevernssak. På den måten kan en unngå at en slik sak går for fort,- og for sakte. Eller hva om det er barnevernet som har vært hysterisk? Kanskje barnehagen har rådført seg med barnevernet for å formidle en bekymring for så å bli satt over til en yppling i barnevernet som har beordret full omsorgsovertakelse? Det er mange muligheter her. Jeg har ikke barn selv og vet ingenting om mongolske flekker. Om jeg jobbet i barnehage så håper jeg at de hadde visst om det. Men om jeg fikk inn et barn med mange blåmerker så hadde jeg nok stusset litt. Grunnen til blåmerkene trenger ikke å være mishandling. Det kan være tegn på sykdom. Eller kanskje barnet er veldig urolig og klønete så det får blåmerker lett. Er det noe barnevernet har utelukket? ''Eller hva om det er barnevernet som har vært hysterisk? Kanskje barnehagen har rådført seg med barnevernet for å formidle en bekymring for så å bli satt over til en yppling i barnevernet som har beordret full omsorgsovertakelse? Det er mange muligheter her. '' Det er selvsagt et mulig senarie. Det kan også ha vært en nabo, en helsesøster eller hvem som helst som har hauset saken opp. (Om det er en opphauset sak.) Vi har vel ulik innfallsvinkel. Jeg har sett barnevernet fra sin verste side ved noen anledninger. Og jeg har sett hvilken skade de har påført både store og små. Det var ikke ypplinger, det var ledelse og systemet som gjorde overgrepet. Det første krav man må stille til et sykehus er at det ikke gjør folk syke. Og det første krav man må stille til barnevernet er at det ikke skader barn. Jeg har også sett barnevernet fra den mer fornuftige siden. Det har gitt meg større tillit til at det kan være dyktige og innsiktsfulle enkeltmennesker i barnevernet. Som system har jeg minimal tiltro til dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 ''Eller hva om det er barnevernet som har vært hysterisk? Kanskje barnehagen har rådført seg med barnevernet for å formidle en bekymring for så å bli satt over til en yppling i barnevernet som har beordret full omsorgsovertakelse? Det er mange muligheter her. '' Det er selvsagt et mulig senarie. Det kan også ha vært en nabo, en helsesøster eller hvem som helst som har hauset saken opp. (Om det er en opphauset sak.) Vi har vel ulik innfallsvinkel. Jeg har sett barnevernet fra sin verste side ved noen anledninger. Og jeg har sett hvilken skade de har påført både store og små. Det var ikke ypplinger, det var ledelse og systemet som gjorde overgrepet. Det første krav man må stille til et sykehus er at det ikke gjør folk syke. Og det første krav man må stille til barnevernet er at det ikke skader barn. Jeg har også sett barnevernet fra den mer fornuftige siden. Det har gitt meg større tillit til at det kan være dyktige og innsiktsfulle enkeltmennesker i barnevernet. Som system har jeg minimal tiltro til dem. mvh Nå er det en stor andel som selv oppsøker barnevernet for å få hjelp til å få familien på rett kjøl. Er det i slike situasjoner du sier at du ikke har tilitt til systemet eller er det i de (få) tilfellene hvor det blir omsorgsovertakelse? Min slektning som har tre fosterbarn har nylig fått en saksbehandler/konsulent i barnevernet som er 23 år ! Hun er jo veldig ung og er helt ærlig på at hun mener at du har for lite erfaring for å ha den stillingen. Det er heldig for henne at hun kommer til et fosterhjem som ser ut til å fungerere. I noen tilfeller så _må_ barna ut av familien for å få et godt liv. Men det er ikke alltid slik at alternativet er så mye bedre. Å skulle flytte til en fosterfamilie som enten vil splitte opp søsken etter kort tid eller sier opp kontrakten etter ett år får enorme konsekvenser for et barn som trenger stabilitet. Min kusine var avlastningsmor for to gutter , hvor moren ikke var i stand til å ta vare dem. Siden moren hadde fire andre barn så ble det mye jobb med å finne nok fosterhjem til alle sammen. Min kusine foreslo at de kunne gjøre huset om en institusjon så barna kunne bo sammen. Men det syntes barnevernet var for radikalt , men kanskje det er slik en bør tenke etterhvert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miakami Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Det bør også være en grense for hvor feil det går an å ta. Om det stemmer at dette barnet ble tatt fra foreldrene i en hel uke pga mongolske flekker, bør det få kraftige konsekvenser. Yrkessjåfører, politi, helsepersonell blir holdt ansvarlige når de utøver yrket så slett at de er til skade. Det burde også gjelde for barnevernet både som system og den enkelt yrkesutøver. mvh amen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Nå er det en stor andel som selv oppsøker barnevernet for å få hjelp til å få familien på rett kjøl. Er det i slike situasjoner du sier at du ikke har tilitt til systemet eller er det i de (få) tilfellene hvor det blir omsorgsovertakelse? Min slektning som har tre fosterbarn har nylig fått en saksbehandler/konsulent i barnevernet som er 23 år ! Hun er jo veldig ung og er helt ærlig på at hun mener at du har for lite erfaring for å ha den stillingen. Det er heldig for henne at hun kommer til et fosterhjem som ser ut til å fungerere. I noen tilfeller så _må_ barna ut av familien for å få et godt liv. Men det er ikke alltid slik at alternativet er så mye bedre. Å skulle flytte til en fosterfamilie som enten vil splitte opp søsken etter kort tid eller sier opp kontrakten etter ett år får enorme konsekvenser for et barn som trenger stabilitet. Min kusine var avlastningsmor for to gutter , hvor moren ikke var i stand til å ta vare dem. Siden moren hadde fire andre barn så ble det mye jobb med å finne nok fosterhjem til alle sammen. Min kusine foreslo at de kunne gjøre huset om en institusjon så barna kunne bo sammen. Men det syntes barnevernet var for radikalt , men kanskje det er slik en bør tenke etterhvert? ''Nå er det en stor andel som selv oppsøker barnevernet for å få hjelp til å få familien på rett kjøl. Er det i slike situasjoner du sier at du ikke har tilitt til systemet eller er det i de (få) tilfellene hvor det blir omsorgsovertakelse?'' Jeg har ikke tillit til barnevernet som system generelt. Støter man på dyktige fagfolk i barnevernet, blir det gjort en god jobb om nødvendige midler er til stedet. Støter man på de mindre dyktige, tidvis destruktive ansatte, er det lite eller ingen ting til å stoppe dem og få ting på rett spor. Innavel og mangel på etterrettelighet gjør at mange feil ikke rettes og og forferdelige holdninger og måter å behandle folk på lever i beste velgående. Inkompetanse og overgrep fra barnevernets side, får små og ingen konsekvenser. Barnevernet er nødvendig. Fosterhjem er uunnværlige. En myndighet som kan skjære gjennom og ta avgjørelser til beste for barn, livsviktig. Det finnes mange dyktige mennesker med høy etsik standard som får alt for lite betalt for den jobben de gjør i barnevernet. Styrken og kvaliteten i en organisasjon kjennetegnes ikke bare på hvor mye den gjør riktig. Men i høyeste grad også på dens vilje og evne til å erkjenne, lære av og rette på feil. Her er det svært mye som skorter. Med den enorme makten barnevernet har, vil det dermed på sitt verste kunne fremstå som et monster. Jeg ville være tilbakeholden med å anbefale en familie som sliter og kontakte barnevernet med mindre jeg visste hvilke mennesker de kom til å støte på i systemet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 ''Nå er det en stor andel som selv oppsøker barnevernet for å få hjelp til å få familien på rett kjøl. Er det i slike situasjoner du sier at du ikke har tilitt til systemet eller er det i de (få) tilfellene hvor det blir omsorgsovertakelse?'' Jeg har ikke tillit til barnevernet som system generelt. Støter man på dyktige fagfolk i barnevernet, blir det gjort en god jobb om nødvendige midler er til stedet. Støter man på de mindre dyktige, tidvis destruktive ansatte, er det lite eller ingen ting til å stoppe dem og få ting på rett spor. Innavel og mangel på etterrettelighet gjør at mange feil ikke rettes og og forferdelige holdninger og måter å behandle folk på lever i beste velgående. Inkompetanse og overgrep fra barnevernets side, får små og ingen konsekvenser. Barnevernet er nødvendig. Fosterhjem er uunnværlige. En myndighet som kan skjære gjennom og ta avgjørelser til beste for barn, livsviktig. Det finnes mange dyktige mennesker med høy etsik standard som får alt for lite betalt for den jobben de gjør i barnevernet. Styrken og kvaliteten i en organisasjon kjennetegnes ikke bare på hvor mye den gjør riktig. Men i høyeste grad også på dens vilje og evne til å erkjenne, lære av og rette på feil. Her er det svært mye som skorter. Med den enorme makten barnevernet har, vil det dermed på sitt verste kunne fremstå som et monster. Jeg ville være tilbakeholden med å anbefale en familie som sliter og kontakte barnevernet med mindre jeg visste hvilke mennesker de kom til å støte på i systemet. mvh Men tilbake til den opprinnelige historien. Hvis barnevernet først skulle ta feil så hadde det vært mye lettere hvis det var noe så enkelt og banalt som mongolske flekker. Da er det jo åpenbart at det er noen tullinger som ikke har fulgt med i timen. Hvis det var mistanke om omsorgssvikt så vil det alltid henge med en, fordi det er vanskelig å motbevise det for andre. Andre folk som ikke kjenner en vil alltid ha det i bakhodet og lure på om det kan være _noe_ i den anklagen som stemmer. Men selv om jeg mener at foreldre som ikke kan ta vare på ungene ikke bør ha dem så kan jeg likevel forestille meg hvor grusomt det må være å oppleve det. Nei, kanske Barnevernet må skiftes ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Men tilbake til den opprinnelige historien. Hvis barnevernet først skulle ta feil så hadde det vært mye lettere hvis det var noe så enkelt og banalt som mongolske flekker. Da er det jo åpenbart at det er noen tullinger som ikke har fulgt med i timen. Hvis det var mistanke om omsorgssvikt så vil det alltid henge med en, fordi det er vanskelig å motbevise det for andre. Andre folk som ikke kjenner en vil alltid ha det i bakhodet og lure på om det kan være _noe_ i den anklagen som stemmer. Men selv om jeg mener at foreldre som ikke kan ta vare på ungene ikke bør ha dem så kan jeg likevel forestille meg hvor grusomt det må være å oppleve det. Nei, kanske Barnevernet må skiftes ut. Jo, i forhold til folkesnakket er mongolske flekker sikkert av "de bedre" å bli beskyldt for. Selv om folk er ganske flinke til å spinne på historier og lage rykter. For denne aktuelle familien får de aldri tilbake den uken barneværnet tok fra dem, som blant annet inneholdt en toårsdag og en 17-mai. Om jeg skulle forandre noe i barnvernet ville jeg begynt med å gi anstendig lønn til de som jobber der. Fosterhjem bør også få langt bedre villkår. En målrettet fordobling av midlene til barnevernet tror jeg totalt sett hadde spart sammfunnet for store summer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tidligere fostermor Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det bør også være en grense for hvor feil det går an å ta. Om det stemmer at dette barnet ble tatt fra foreldrene i en hel uke pga mongolske flekker, bør det få kraftige konsekvenser. Yrkessjåfører, politi, helsepersonell blir holdt ansvarlige når de utøver yrket så slett at de er til skade. Det burde også gjelde for barnevernet både som system og den enkelt yrkesutøver. mvh Barnevernsutdanningen har ingen/lite pensum som omhandler slike flekker, eller andre kroppslige problemer/sykdommer. Min ektefelle har studert BV og arbeider innen feltet, men ikke som saksbehandler, og han ante ingenting om slike mongolske flekker. Dette ikke for å forsvare BV, men for å forklare hvorfor slike flekker kan bli mistatt for å være merker etter slag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Barnevernsutdanningen har ingen/lite pensum som omhandler slike flekker, eller andre kroppslige problemer/sykdommer. Min ektefelle har studert BV og arbeider innen feltet, men ikke som saksbehandler, og han ante ingenting om slike mongolske flekker. Dette ikke for å forsvare BV, men for å forklare hvorfor slike flekker kan bli mistatt for å være merker etter slag. Synd slikt ikke er basiskunnskap. I denne saken, om vi skal tro avisen, gikk det en uke fra en lege først stilte diagnosen til barnet var hjemme hos sine foreldre igjen. Det er svært vanskelig å forklare. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen en helsearbeider Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 ''Jeg synes det blir feil å gi barnehagen skylda for å melde fra eller sende en bekymringsmelding. . Det er barnevernet som skal foreta utredningen. '' Mongolske flekker forandrer seg svært sakte. Det er et merkelig blåmerke som ser likedan ut over uker måneder og år. Et eller annet sted i en barnehage bør det finnes et menneske som klarer å komme på noe slikt uten å forårske at et barn blir revet bort fra foreldrene i en uke. Nå vet vi ikke hvem som sendet bekymringsmelding i dette tilfellet. Det behøver ikke å ha vært barnehagen. Men prinsippielt bør en hver barnehage være i stand til å skille mellom noe så vanlig som mongolske flekker er og barnemisshandling. mvh Jo det er feil av barnehagen å sende bekymringsmelding (uten videre) i dette tilfelle. Det er noe som heter DIALOG med foreldrene, og det burde de gjort først! Da ville de fått vite hva det var, og kunne evt bedt om en legeerklæring vedr dette - eller lest seg opp på internett. Å feilaktig melde noen til barnevernet er et grovt tillitsbrudd mellom barnehage og foreldre. Jeg har jobbet mange år i barnepsykiatrien, i nært samarbeid med barnevernet, og er helt klar på dette. Har sett mange tilfelle av tillitsbrudd og angsskaping hos oppegående og samvittighetsfulle foreldre, fordi noen "forståesegpåer" uten ordentlig kunnskap misforstår en situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Jo det er feil av barnehagen å sende bekymringsmelding (uten videre) i dette tilfelle. Det er noe som heter DIALOG med foreldrene, og det burde de gjort først! Da ville de fått vite hva det var, og kunne evt bedt om en legeerklæring vedr dette - eller lest seg opp på internett. Å feilaktig melde noen til barnevernet er et grovt tillitsbrudd mellom barnehage og foreldre. Jeg har jobbet mange år i barnepsykiatrien, i nært samarbeid med barnevernet, og er helt klar på dette. Har sett mange tilfelle av tillitsbrudd og angsskaping hos oppegående og samvittighetsfulle foreldre, fordi noen "forståesegpåer" uten ordentlig kunnskap misforstår en situasjon. Takk for et klokt innlegg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.