Gå til innhold

En rolig kveld i en asperger familie!

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Nå koser jeg meg fordi min datter er sovnet og min sønn går nå igjennom kveldsutgaven av aftenposten aften, der leste han nå for meg om banning i barne og ungdomsskolen, samt språkprofessorens kommentarer til dette.

jeg tenkte at dette er vel ikke akkurat kvelden i en familie fylt med urokråker, glad jeg er mor til asperger barn som går gjennom dagens aviser, samt skriver innlegg til disse.

Min sønn skrev en artikkel i dag om terrorisme da det er hans store interesse for tiden: islamisme, terrorisme, Al Qaida osv...

Jeg tenkte jeg ville fortelle noen om forskjellen fra et asperger barns kveld og som jeg ser for meg visse adhd barn, som ikke kanskje klarer konsentrere seg om dagens avis.

Jeg begynner å sette pris på asperger syndrom.

Nå går jeg tilbake til min sønns avislesning.

Som er en glede å høre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• Sør

10

• Dorthe

9

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Min sønn er også slik

Han høres jo helt ut som min sønn. Stille, rolig og kommer til meg for å diskutere siste nyheter fra avisene. Han har ikke Asperger da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest freddan12

For å være helt ærlig syns jeg ikke du egner deg til å ha barn i det hele tatt..

Men, det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sånn er også mine barn, og ingen av dem har asperger - så det du skriver her er nok ganske normalt for mange familier der ingen har spesielle diagnoser heller (eller, jeg er jo døv da, men det spiller ikke så stor rolle her :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger med adhd har mange gode sider de også, selv om de har et høyere tempo enn folk flest. Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper. De er sprudlende, lekne, nysgjerrige, følsomme, impulsive og temperamentfulle, og de er alt annet enn dumme selv om de kanskje ikke sitter og leser høyt fra Aften aften for sin mor særlig ofte.

Det virker som du har fått unger som passer bra for deg som selv har asperger. Vær takknemlig for det du har uten å rakke ned på andre hele tiden. Vi har alle vårt, Madelenemie. Har du tenkt på at du kan såre mange med adhd og foreldrene til unger som har det med disse innleggene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er også mine barn, og ingen av dem har asperger - så det du skriver her er nok ganske normalt for mange familier der ingen har spesielle diagnoser heller (eller, jeg er jo døv da, men det spiller ikke så stor rolle her :P)

Jeg synes nå det er litt spesielt at et barn leser høyt fra Aftenposten aften om bannskap i skolen, for sin mor. Og har som hovedinteresse "terrorisme", og skriver artikler om dette:-) La barn være barn, sier nå jeg :-) Alvoret her i livet kommer fort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger med adhd har mange gode sider de også, selv om de har et høyere tempo enn folk flest. Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper. De er sprudlende, lekne, nysgjerrige, følsomme, impulsive og temperamentfulle, og de er alt annet enn dumme selv om de kanskje ikke sitter og leser høyt fra Aften aften for sin mor særlig ofte.

Det virker som du har fått unger som passer bra for deg som selv har asperger. Vær takknemlig for det du har uten å rakke ned på andre hele tiden. Vi har alle vårt, Madelenemie. Har du tenkt på at du kan såre mange med adhd og foreldrene til unger som har det med disse innleggene dine?

Kunne ikke vært mer enig, tonie. Hva er vitsen med og sette diagnoser opp mot hverandre på denne måten? Jeg synes det er usmakelig. Vi snakker tross alt om barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg synes nå det er litt spesielt at et barn leser høyt fra Aftenposten aften om bannskap i skolen, for sin mor. Og har som hovedinteresse "terrorisme", og skriver artikler om dette:-) La barn være barn, sier nå jeg :-) Alvoret her i livet kommer fort nok.

Ja, det har du nok rett i - tenkte ikke på temaene barna hennes snakker om, men sånn generelt om samfunnsinteresser, lesning osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du nok rett i - tenkte ikke på temaene barna hennes snakker om, men sånn generelt om samfunnsinteresser, lesning osv ;)

Det blir noe helt annet, togli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Våre barn er nok nærmere urokråker enn "englebarn" som sitter stille og siterer fra avisen. De har ingen diagnose, men lopper i blodet, og sitter sjelden stille lengre enn de må.

Barn er forskjellige, og godt er vel det :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig, tonie. Hva er vitsen med og sette diagnoser opp mot hverandre på denne måten? Jeg synes det er usmakelig. Vi snakker tross alt om barn.

Ja. Jeg har ikke problemer med å forstå at mobbeofferets mor vil sette en stopper for det som skjer. Det skal selvsagt ikke være sånn. Men nå begynner det å minne om en mobbekampanje rettet mot alle adhd-unger (som allerede sliter), og da blir jeg sur. Hun av alle vet det meste om hvordan det er å være annerledes. Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Min sønn er også slik

Ja. Jeg har ikke problemer med å forstå at mobbeofferets mor vil sette en stopper for det som skjer. Det skal selvsagt ikke være sånn. Men nå begynner det å minne om en mobbekampanje rettet mot alle adhd-unger (som allerede sliter), og da blir jeg sur. Hun av alle vet det meste om hvordan det er å være annerledes. Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-

Kan dere ikke være litt storsinnet da. Jeg leser dette bare som at Madelenemie prøver å trekke frem de positive sidene ved Asperger. Hun har da skrevet nok om problemene Asperger fører til. La henne få lov til å være litt fornøyd. Måten hun uttrykker dette på kommer jo nettopp av hennes Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tonie:

I en annen tråd skriver du at du er lei av Madelenemie-tråder. Greit - hvorfor skriver du da innlegg etter innlegg i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-''

Slik tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-''

Slik tenker jeg også.

Tja - når ble personer med diagnoser "supermennesker", som vi setter høyere krav/forventninger til enn vi gjør til andre?

Og hvorfor skal vi ikke sette samme krav til de som ikke har en diagnose - de har tross alt langt mer tid til å sette seg inn i andre folks diagnoser?

Det er jo ikke slik at bare fordi man har en diagnose så forstår man alle andre folk med diagnoser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - når ble personer med diagnoser "supermennesker", som vi setter høyere krav/forventninger til enn vi gjør til andre?

Og hvorfor skal vi ikke sette samme krav til de som ikke har en diagnose - de har tross alt langt mer tid til å sette seg inn i andre folks diagnoser?

Det er jo ikke slik at bare fordi man har en diagnose så forstår man alle andre folk med diagnoser.

Med vennlig hilsen

Jeg forventer ikke "supermennesker" uansett diagnose, eller ikke diagnose. Men jeg vil anta at det er naturlig og forvente større forståelse fra mennesker med diagnose fra de som selv har en, enn de som ikke har det..

Det blir i hvert fall helt feil for meg når man gir uttrykk for og forherlige sin egen diagnose. Det aller beste må jo være at man er "diagnosefri"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kantergepåsegetesel

tonie:

I en annen tråd skriver du at du er lei av Madelenemie-tråder. Greit - hvorfor skriver du da innlegg etter innlegg i dem?

Det har da for pokker ikke du noe med, så bare hold kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke "supermennesker" uansett diagnose, eller ikke diagnose. Men jeg vil anta at det er naturlig og forvente større forståelse fra mennesker med diagnose fra de som selv har en, enn de som ikke har det..

Det blir i hvert fall helt feil for meg når man gir uttrykk for og forherlige sin egen diagnose. Det aller beste må jo være at man er "diagnosefri"?

Nå er det å sette seg inn i andre menneskers situasjon en av de tingene som er mye vanskeligere for en med asperger enn "folk flest", så det synes (nesten) jeg er som å forvente at en blind skal se ekstra godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...