Sør Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg forventer ikke "supermennesker" uansett diagnose, eller ikke diagnose. Men jeg vil anta at det er naturlig og forvente større forståelse fra mennesker med diagnose fra de som selv har en, enn de som ikke har det.. Det blir i hvert fall helt feil for meg når man gir uttrykk for og forherlige sin egen diagnose. Det aller beste må jo være at man er "diagnosefri"? Man kan (avhengig) av diagnose forvente at folk kanskje forstår andre med SAMME diagnose. Det er selvsagt ingen automatikk i at de forstår andre mennesker med ANDRE diagnoser, og spesielt ikke når det gjelder aspergers, av åpenbare årsaker. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Nå er det å sette seg inn i andre menneskers situasjon en av de tingene som er mye vanskeligere for en med asperger enn "folk flest", så det synes (nesten) jeg er som å forvente at en blind skal se ekstra godt. Du har et godt poeng der! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Unger med adhd har mange gode sider de også, selv om de har et høyere tempo enn folk flest. Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper. De er sprudlende, lekne, nysgjerrige, følsomme, impulsive og temperamentfulle, og de er alt annet enn dumme selv om de kanskje ikke sitter og leser høyt fra Aften aften for sin mor særlig ofte. Det virker som du har fått unger som passer bra for deg som selv har asperger. Vær takknemlig for det du har uten å rakke ned på andre hele tiden. Vi har alle vårt, Madelenemie. Har du tenkt på at du kan såre mange med adhd og foreldrene til unger som har det med disse innleggene dine? Jeg oppfatter ikke at hun rakker ned på barn med adhd i denne tråden. Jeg oppfatter heller at hun, etter å ha vært lei seg en stund for at hun (og sikkert barna) har asperger, nå prøver å finne de positive sidene med å ha denne diagnosen og ikke andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Unger med adhd har mange gode sider de også, selv om de har et høyere tempo enn folk flest. Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper. De er sprudlende, lekne, nysgjerrige, følsomme, impulsive og temperamentfulle, og de er alt annet enn dumme selv om de kanskje ikke sitter og leser høyt fra Aften aften for sin mor særlig ofte. Det virker som du har fått unger som passer bra for deg som selv har asperger. Vær takknemlig for det du har uten å rakke ned på andre hele tiden. Vi har alle vårt, Madelenemie. Har du tenkt på at du kan såre mange med adhd og foreldrene til unger som har det med disse innleggene dine? ''Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper.'' Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg oppfatter ikke at hun rakker ned på barn med adhd i denne tråden. Jeg oppfatter heller at hun, etter å ha vært lei seg en stund for at hun (og sikkert barna) har asperger, nå prøver å finne de positive sidene med å ha denne diagnosen og ikke andre. Da har du ikke lest den andre tråden hennes. M har tydligvis bestemt seg for å dytte ned ADHD-barn, antagelig for å fremstå som så mye bedre selv. Svært usmakelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Kan dere ikke være litt storsinnet da. Jeg leser dette bare som at Madelenemie prøver å trekke frem de positive sidene ved Asperger. Hun har da skrevet nok om problemene Asperger fører til. La henne få lov til å være litt fornøyd. Måten hun uttrykker dette på kommer jo nettopp av hennes Asperger. Det går an å trekke frem de positive sidene ved Asperger uten å samtidig tråkke på andre grupper. Hadde hun bare fortalt om sin egen lykkelige familiekveld, uten å nevne adhd, så ville alle applaudert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er trist at du fortsetter å henge ut barn med sykdommen ADHD som om de var en ens materie, barn med denne sykdommen er like forskjellige som barn er flest. Mange med ADHD diagnose er svært intelligente og har høy IQ, noe du åpenbart ikke har forstått. Jeg synes det er trist lesning at du. som selv har en såpass alvorlig diagnose. har sett deg så lei på ett barn med ADHD at du forutsetter at alle med denne diagnosen oppfører seg likt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det går an å trekke frem de positive sidene ved Asperger uten å samtidig tråkke på andre grupper. Hadde hun bare fortalt om sin egen lykkelige familiekveld, uten å nevne adhd, så ville alle applaudert. Men det er kanskje der mangelen på sosial intelligens kommer fram, jeg vil tro at hun ikke skjønner at det å trykke ned andre for å hevde seg sjøl er en ting som virker ødeleggende i forhold til andre mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Men det er kanskje der mangelen på sosial intelligens kommer fram, jeg vil tro at hun ikke skjønner at det å trykke ned andre for å hevde seg sjøl er en ting som virker ødeleggende i forhold til andre mennesker. Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden. En med hennes diagnose har begrensede muligheter for å lære mye av det vi andre oppfatter som naturlig og selvfølgelig. Det som for oss går over til å bli ryggmargsreflekser etter hvert som vi blir voksne og modne, fortsetter å være komplisert for dem. Spesielt alt som har med situasjonstilpasning, nyanser og "antenner" å gjøre. Kan det ikke brytes ned til logiske, allmenngyldige regler, er det vanskelig. Så det er antakelig et problem at utagerende adferd blir unnskyldt med ADHD, men likevel må man være forsiktig med å si at de som har ADHD sikkert ikke kan sitte i ro og lese avisen. Andre ting som virker som logiske følger av hverandre, er det jo lov å si. Trådstarter har ofte gitt uttrykk for at hun blir sliten av alle hverdagssituasjonene hun må takle. Det synes jeg er lett å forstå. Antakelig føles det ofte som om alle vi andre spiller et spill der vi forandrer på reglene hele tiden. "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon er en bok som gir litt innsikt i temaet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 En med hennes diagnose har begrensede muligheter for å lære mye av det vi andre oppfatter som naturlig og selvfølgelig. Det som for oss går over til å bli ryggmargsreflekser etter hvert som vi blir voksne og modne, fortsetter å være komplisert for dem. Spesielt alt som har med situasjonstilpasning, nyanser og "antenner" å gjøre. Kan det ikke brytes ned til logiske, allmenngyldige regler, er det vanskelig. Så det er antakelig et problem at utagerende adferd blir unnskyldt med ADHD, men likevel må man være forsiktig med å si at de som har ADHD sikkert ikke kan sitte i ro og lese avisen. Andre ting som virker som logiske følger av hverandre, er det jo lov å si. Trådstarter har ofte gitt uttrykk for at hun blir sliten av alle hverdagssituasjonene hun må takle. Det synes jeg er lett å forstå. Antakelig føles det ofte som om alle vi andre spiller et spill der vi forandrer på reglene hele tiden. "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon er en bok som gir litt innsikt i temaet. Flott skrevet. Godt at du tar deg tid til å forklare :-) ''Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon er en bok som gir litt innsikt i temaet.'' Den vil jeg også anbefale. Den ga meg flere aha-opplevelser i forhold til hvor annerledes verden ser ut for noen av oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden. Det er jeg enig med deg i ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden. ''Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden.'' Hvis en asperger bare kan lære seg det som ligger som en begrensning i nettopp denne diagnosen, så ville diagnosen i utgangspunktet vært feil. Da hadde man vært NT sånn som deg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 ''Da får vi håpe at hun lærer det nå. I så fall vil det komme noe godt ut av denne tråden.'' Hvis en asperger bare kan lære seg det som ligger som en begrensning i nettopp denne diagnosen, så ville diagnosen i utgangspunktet vært feil. Da hadde man vært NT sånn som deg.. Nå snakket vi vel ikke akkurat om å forstå det, men heller å lære seg at slik sier man ikke. Hvis ikke det var mulig så var det jo ikke noen vits i å gå til psykolog eller psykiater heller for de med Asberger diagnose 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Nå snakket vi vel ikke akkurat om å forstå det, men heller å lære seg at slik sier man ikke. Hvis ikke det var mulig så var det jo ikke noen vits i å gå til psykolog eller psykiater heller for de med Asberger diagnose Madelenemie svarte meg direkte på at hun nå hadde forstått dette, i "ADHD-tråden". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Ja. Jeg har ikke problemer med å forstå at mobbeofferets mor vil sette en stopper for det som skjer. Det skal selvsagt ikke være sånn. Men nå begynner det å minne om en mobbekampanje rettet mot alle adhd-unger (som allerede sliter), og da blir jeg sur. Hun av alle vet det meste om hvordan det er å være annerledes. Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose- ''Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-'' Trodde det var mest naturlig og forvente mest av de som ikke har en diagnose jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Ja. Jeg har ikke problemer med å forstå at mobbeofferets mor vil sette en stopper for det som skjer. Det skal selvsagt ikke være sånn. Men nå begynner det å minne om en mobbekampanje rettet mot alle adhd-unger (som allerede sliter), og da blir jeg sur. Hun av alle vet det meste om hvordan det er å være annerledes. Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose- Hvem spesifiserer hva som er annerledes? Tror du de som blir definert som annerledes av deg nødvendigvis definerer seg slik selv? De vil definere deg som annerledes. Stiller du virkelig større krav til de som har diagnose? Jeg ser en tendens til at de ikke blir stilt krav til, men er ikke helt enig i at de skal stilles større krav til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 ''Jeg forventer meg mer av en som selv har en diagnose-'' Slik tenker jeg også. Hvorfor stiller du større krav til dem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hvorfor stiller du større krav til dem? Det er da ikke så rart at man kan tenke at den som selv har en diagnose - og vet hvor vanskelig det kan være - også burde kunne ha forståelse og sympati for andre som har en diagnose. (Akkurat i dette tilfellet er det muligvis feil, siden akkurat denne diagnosen består av lav EQ.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det er da ikke så rart at man kan tenke at den som selv har en diagnose - og vet hvor vanskelig det kan være - også burde kunne ha forståelse og sympati for andre som har en diagnose. (Akkurat i dette tilfellet er det muligvis feil, siden akkurat denne diagnosen består av lav EQ.) ''Det er da ikke så rart at man kan tenke at den som selv har en diagnose - og vet hvor vanskelig det kan være - også burde kunne ha forståelse og sympati for andre som har en diagnose'' Hvis det var slik, så hadde hun vel ikke fått diagnosen Asperger i utganspunktet. Har du forstått hva diagnosen innebærer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.