Gå til innhold

En rolig kveld i en asperger familie!

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Det er trist at du fortsetter å henge ut barn med sykdommen ADHD som om de var en ens materie, barn med denne sykdommen er like forskjellige som barn er flest. Mange med ADHD diagnose er svært intelligente og har høy IQ, noe du åpenbart ikke har forstått.

Jeg synes det er trist lesning at du. som selv har en såpass alvorlig diagnose. har sett deg så lei på ett barn med ADHD at du forutsetter at alle med denne diagnosen oppfører seg likt.

''at du forutsetter at alle med denne diagnosen oppfører seg likt.''

Madelenemie skriver da vitterlig "visse" ADHD-barn.

Jeg har kritisert Madelenemie for overskriften og annet i den andre tråden, men her forteller bare Madelenemie hvordan de har det, og det bør hun faktisk få lov til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• Sør

10

• Dorthe

9

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Tror du de kommer dit fordi de skal lære seg spillereglene i samfunnet og høflighet? Eller tror du de kan ha tilleggsvansker som kvalifiserer for behandling?

Begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''at du forutsetter at alle med denne diagnosen oppfører seg likt.''

Madelenemie skriver da vitterlig "visse" ADHD-barn.

Jeg har kritisert Madelenemie for overskriften og annet i den andre tråden, men her forteller bare Madelenemie hvordan de har det, og det bør hun faktisk få lov til.

Med vennlig hilsen

OK, og jeg må faktisk få lov til å påpeke at hun trakasserer ADHD barn med sine ufine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, og jeg må faktisk få lov til å påpeke at hun trakasserer ADHD barn med sine ufine innspill.

Jo, selvsagt, og det er viktig å korrigere alle fordommene det er mot ADHD. Samtidig, jeg kan ikke se at hun gjør det i DENNE tråden - så derfor virker det du skrev litt malplassert.

Jeg tror heller ikke at Madelenemie faktisk mente å aktivt trakassere ADHD-barn generelt i den andre tråden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jo, selvsagt, og det er viktig å korrigere alle fordommene det er mot ADHD. Samtidig, jeg kan ikke se at hun gjør det i DENNE tråden - så derfor virker det du skrev litt malplassert.

Jeg tror heller ikke at Madelenemie faktisk mente å aktivt trakassere ADHD-barn generelt i den andre tråden.

Med vennlig hilsen

Jeg synes innleggene oser av fordommer mot ADHD barn og at hennes barn er sååå myye bedre og har sååå myyee høyere IQ enn andre.

Men la oss la denne diskusjonen ligge død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes innleggene oser av fordommer mot ADHD barn og at hennes barn er sååå myye bedre og har sååå myyee høyere IQ enn andre.

Støtter ditt gode forslag Høstløv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med at det er en god idé! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal holde nebbet mitt fra nå av.

M og jeg har én ting til felles da, og det er at vi snakker rett fra levra;) Peace and love til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke lest den andre tråden hennes. M har tydligvis bestemt seg for å dytte ned ADHD-barn, antagelig for å fremstå som så mye bedre selv. Svært usmakelig!

Jo, jeg har lest den andre tråden. Og jeg skrev da også at jeg ikke synes hun rakker ned på adhd-barn i _denne tråden_.

Jeg synes det er en uting at det man har skrevet i en tråd skal brukes mot en i neste tråd. Jeg oppfatter det altså slik at hun i denne tråden prøver å se på det positive ved diagnosen asperger og at hun heller vil ha den enn en adhd-diagnose. Det betyr ikke nødvendigvis at hun prøver å fremstå som så veldig bra eller at hun ser på andre diagnoser som mindreverdige. Hvis du har lest noe av det andre hun har skrevet vil du vite at hun slett ikke ser på seg selv som bedre enn andre, tvert i mot.

Selv kan jeg f.eks. kunne finne på å si at jeg er glad jeg er født i Norge og ikke i USA uten at det betyr at jeg ser ned på amerikanere, eller at jeg er glad jeg har mørkt hår uten at det betyr at jeg synes lyst hår er stygt.

I tillegg snakker vi jo om en som har en diagnose som gjør at man forstår sosiale koder og konvensjoner veldig dårlig. Da synes jeg man skal være litt overbærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lest den andre tråden. Og jeg skrev da også at jeg ikke synes hun rakker ned på adhd-barn i _denne tråden_.

Jeg synes det er en uting at det man har skrevet i en tråd skal brukes mot en i neste tråd. Jeg oppfatter det altså slik at hun i denne tråden prøver å se på det positive ved diagnosen asperger og at hun heller vil ha den enn en adhd-diagnose. Det betyr ikke nødvendigvis at hun prøver å fremstå som så veldig bra eller at hun ser på andre diagnoser som mindreverdige. Hvis du har lest noe av det andre hun har skrevet vil du vite at hun slett ikke ser på seg selv som bedre enn andre, tvert i mot.

Selv kan jeg f.eks. kunne finne på å si at jeg er glad jeg er født i Norge og ikke i USA uten at det betyr at jeg ser ned på amerikanere, eller at jeg er glad jeg har mørkt hår uten at det betyr at jeg synes lyst hår er stygt.

I tillegg snakker vi jo om en som har en diagnose som gjør at man forstår sosiale koder og konvensjoner veldig dårlig. Da synes jeg man skal være litt overbærende.

''Hvis du har lest noe av det andre hun har skrevet vil du vite at hun slett ikke ser på seg selv som bedre enn andre, tvert i mot.''

'' tillegg snakker vi jo om en som har en diagnose som gjør at man forstår sosiale koder og konvensjoner veldig dårlig. Da synes jeg man skal være litt overbærende.''

Signeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du sett på serien Ekstrem Oppussing på TV3(?). Programlederen der har ADHD. Det er visstnok også mange kjente mennesker opp igjennom historien som har hatt ADHD og greid å gjennomføre mye i livet nettopp pga sin unike energi :)

Jag har en venninne med ADHD. Hun er et nydelig menneske på alle måter, full av energi og arbeidslyst - og verdens snilleste og flotteste venninne:)

Hei!

En venninne av meg har denne diagnosen, hun er meget snill, men heldigvis ser jeg henne ikke ofte for jeg blir helt utslitt etter på, for det skjer så mye og hun gjør seg sjelden ferdig med et tema før hun starter med et annet. Jeg bad henne til slutt ikke komme mer for jeg ble for sliten og jeg forklarte for henne at det begynte å irritere meg at man stadig finner på noe nytt.. Hun sa det skjønte hun, så jeg betrakter henne som et snilt menneske.

Men jeg er glad hun holder seg godt på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Vel jeg prøvde bare å fortelle at til tross for vår diagnose så begynner jeg å verdsette visse ting ved asperger syndrom.

Jeg mente ikke å være nedlatende med adhd mennesker, jeg har en slik venninne hun er snill, men hun holder seg på avstand da jeg har sagt at jeg ikke orker hennes stadige skriftende temaer da det gjør meg sliten, frustrert og irritert inni meg.

Det er problemene hun har som fullstendig kræsjer med min væremåte, det har ikke med henne som person å gjøre. Hun ble lei seg sa hun for at hun gjorde meg så sliten jeg sa "ikke tenk på det det går bra nå når du drar kan jeg hvile meg". Sånn ca sa jeg det da jeg ikke husker så mange år tilbake.

Hun skjønte da dette og har holdt seg på avstand, men vi er venner fremdeles. Jeg er tydelig og hun setter pris på å få klar beskjed. Jeg antar dette er en venn av flere grunner da hun har hjulpet meg mye og alltid vært der når jeg har hatt behov for det.

Håper dere bedre forstår at jeg mente ikke å være skrive nedlatende om mennesker med adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tar poenget ditt! Men folk er ikke diagnoser, de er folk med diagnoser.

Hei!

ja det er sant, jeg må nok huske litt bedre på det.

men poenget var mer at en viss adferd setter jeg mer pris på enn annen, og mye ved adhd mestrer jeg dårligere enn andre, jeg tror dette er fordi jeg vedvarer ved det samme temaet i lang tid og når jeg møter de motsatte menneskene blir jeg utslitt. Det er en nok utfordring med de vanlige menneskene (jeg mener de man kaller NT), de skifter fort nok tema, og de jeg har møtt med adhd skifter så ofte at jeg blir mentalt utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Våre barn er nok nærmere urokråker enn "englebarn" som sitter stille og siterer fra avisen. De har ingen diagnose, men lopper i blodet, og sitter sjelden stille lengre enn de må.

Barn er forskjellige, og godt er vel det :).

Hei!

Ja det er i vertfall bra at man har barn som matcher en selv i aktivitetsnivå/støynnivå.

Min psykiater har sagt "Du er heldig som har så rolige barn" og det er jeg for ellers hadde jeg blitt sliten. Slik jeg kan bli når barna har besøk. På min sønns bursdag nå sa jeg til et barn som huiet og skrek at "tier du ikke stille nå ringer jeg dine foreldre og ber de hente deg", da ble han stille en lang stund. Det var et forferdelig bråkebarn, som var så urolig at jeg lurte på hva han led av, min mann sa, "Han er bare bortskjemt og mangler oppdragelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Unger med adhd har mange gode sider de også, selv om de har et høyere tempo enn folk flest. Jeg kjenner flere skjønne, flotte unger og ungdommer med adhd, og jeg kan love deg at de har masser av flotte egenskaper. De er sprudlende, lekne, nysgjerrige, følsomme, impulsive og temperamentfulle, og de er alt annet enn dumme selv om de kanskje ikke sitter og leser høyt fra Aften aften for sin mor særlig ofte.

Det virker som du har fått unger som passer bra for deg som selv har asperger. Vær takknemlig for det du har uten å rakke ned på andre hele tiden. Vi har alle vårt, Madelenemie. Har du tenkt på at du kan såre mange med adhd og foreldrene til unger som har det med disse innleggene dine?

Hei!

Nei det har jeg ikke tenkt på, men det tenker jeg på nå.

det er jeg lei meg for.

Og det skal jeg slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Sånn er også mine barn, og ingen av dem har asperger - så det du skriver her er nok ganske normalt for mange familier der ingen har spesielle diagnoser heller (eller, jeg er jo døv da, men det spiller ikke så stor rolle her :P)

Hei!

Ja det er sant, slik er barna mine uten diagnoser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

For å være helt ærlig syns jeg ikke du egner deg til å ha barn i det hele tatt..

Men, det er en annen historie.

Hei!

Jo jeg egner meg , jeg er en meget god mor sies det, men jeg tåler ikke bråk og uro og virring rundt uten grunn, men jeg ville da ikke egnet meg for barnehager.

På min sønns bursdag nå ble jeg imponert over to gutter jeg snakket med på 9 år. Et barn skrek på trampolinen uten grunn, så sa en villmann som løp forbi "Er det ingen som skal trøste han", jeg svarte "Når man roper ulv ulv så hører man ikke mer". dette barnet skrek bare uten grunn for å påkalle seg oppmerksomhet.

To gutter som stod ved meg fortalte meg så to lignende historier fra sine hjemland og måten de fremla sine tanker på imponerte meg. Jeg sa dette til min mann og han sa at den ene gutten var på nivå med min sønn i matematikk slik at han var et inteligent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Han høres jo helt ut som min sønn. Stille, rolig og kommer til meg for å diskutere siste nyheter fra avisene. Han har ikke Asperger da :-)

Hei!

Heller ikke min ene sønn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en urolig kveld.............

Hei!

ja det er sant, jeg må nok huske litt bedre på det.

men poenget var mer at en viss adferd setter jeg mer pris på enn annen, og mye ved adhd mestrer jeg dårligere enn andre, jeg tror dette er fordi jeg vedvarer ved det samme temaet i lang tid og når jeg møter de motsatte menneskene blir jeg utslitt. Det er en nok utfordring med de vanlige menneskene (jeg mener de man kaller NT), de skifter fort nok tema, og de jeg har møtt med adhd skifter så ofte at jeg blir mentalt utslitt.

Skjønner. Blir utslitt mentalt av alle slag folk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...