MHC Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Vår datters venninne på snart 13 ser ut til å utvikle anorexi. Hun har nærmest sluttet å spise, pirker i litt mat + noen grønne salatblader. Samtidig har hun blitt ekstremt opptatt av å bake og lage mat til alle andre. Den siste måneden har hun blitt veldig tynn- men ikke ekstremt ennå. Vi har relativt god kontakt med foreldrene til jenta. Faren har alltid kommentert kroppen hennes på en ubehagelig måte i mine øyne. Moren er overhode ikke sånn, men hun er nok ikke av de skarpeste bladene i skuffen. Hun har antydet at datteren ikke spiser lenger, at hun har kommet med kommentarer om vekt osv. Nå prøver de å tvinge i datteren mat. Hva kan vi gjøre? Bør vi gjøre noe i det hele tatt? Hvilke instanser bør ta tak i et begynnende problem før det går for langt? Takker for innspill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 All behandling begynner hos fastlegen, men helsesøster ved skolen er kanskje et lavterskeltilbud familien kan benytte i tillegg. Ellers burde du finne nummeret og adressen til helsestasjon for ungdom og gi dette til jenta. De burde passe på at hun ikke har fri tilgang til internett, da anorexia-forherligende websider kan ha dødlige konsekvenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 All behandling begynner hos fastlegen, men helsesøster ved skolen er kanskje et lavterskeltilbud familien kan benytte i tillegg. Ellers burde du finne nummeret og adressen til helsestasjon for ungdom og gi dette til jenta. De burde passe på at hun ikke har fri tilgang til internett, da anorexia-forherligende websider kan ha dødlige konsekvenser. Vanskelig for meg å regulere veninnens tilgang på internett, men jeg skal prøve å ymte litt frempå for moren om helsestajon/ helsesøster hvis temaet kommer opp. Skal uansett ha en prat om noe dugnadsarbeid i kveld, så da kommer nok temaet opp. (Datteren har ikke orket å gå på skolen de siste dagene......) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Vanskelig for meg å regulere veninnens tilgang på internett, men jeg skal prøve å ymte litt frempå for moren om helsestajon/ helsesøster hvis temaet kommer opp. Skal uansett ha en prat om noe dugnadsarbeid i kveld, så da kommer nok temaet opp. (Datteren har ikke orket å gå på skolen de siste dagene......) Jeg mente selvfølgelig at foreldrene burde regulere tilgangen hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Vanskelig for meg å regulere veninnens tilgang på internett, men jeg skal prøve å ymte litt frempå for moren om helsestajon/ helsesøster hvis temaet kommer opp. Skal uansett ha en prat om noe dugnadsarbeid i kveld, så da kommer nok temaet opp. (Datteren har ikke orket å gå på skolen de siste dagene......) Forøvrig må du oppfordre de til å starte hos fastlegen. Anoreksia må tas seriøst fra første stund, da det er vanskeligere å behandle jo lengre det foregår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg mente selvfølgelig at foreldrene burde regulere tilgangen hennes. Veldig vanskelig når det er andres barn, å ikke tråkke dem på tærne. Men hadde selv en bekjent som barn/ ungdom som ble veldig syk av anorexi. Innlagt mer eller mindre i flere år fra 16 års alder. Gikk glipp av hele ungdomstiden, mistet evnen til å få barn osv. Aner ikke hvordan det går med henne i dag. Har jo fått med meg et det er mer åpenhet og bedre behandlingsmetoder i dag enn for 25 år siden. Er redd for at denne skjønne jenten skal bli for syk før hun får kyndig hjelp. (Selvfølgelig også redd for at min egen datter skal bli påvirket til å slutte med mat.....) Får prøve å nærme meg problemet i kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.