Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg har en søster som har gått ni år i klasse med de samme medelevene. Det slo meg at det måtte føles veldig anderledes enn min skoletid som var mere fragmentert. Det lengste jeg har gått i en klasse er fire år, da jeg byttet skole i 6klasse. Klassen jeg begynte i hadde gått sammen fra første klasse. Det var mitt andre skolebytte, da min første skole bare dekket 1-3 klasse. Det var også min tredje klasse, da to klasser ble slått sammen på barneskolen. Hvis jeg hadde gått et år lengre på den skolen så hadde jeg likevel kommet i en annen klasse på ungdomsskolen, som også tok i mot elever fra en annen skole. Er det gunstig å gå i den samme klassen frem til videregående? Blir klassemiljøet bedre jo mere tid en tilbringer med de samme elevene? Fordeler /ulemper? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse i ni år. Det vil si, det kom noen og gikk noen, men grunnstammen på rundt 20 var den samme. Tror ikke det er helt heldig - tror det kan være lurt å mikse litt på ungdomsskolen i alle fall. På barneskolen tror jeg det er viktig med stabilitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 For de som trives i klassen og har gode venner der er det nok finfint. For de som mistrives og ikke har venner i klassen er det sikkert mindre heldig. Jeg skiftet klasse mellom 4. og 5. klasse og etter ungdomsskolen da. Funket fint for min del. ) Men det var litt godt å komme i en ny klasse på vgs, særlig siden jeg kom sammen med ei jeg ble kjent med på ungdomsskolen, men som gikk trinnet under meg - vi har nå vært gode venner i 25 år. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse i ni år. Det vil si, det kom noen og gikk noen, men grunnstammen på rundt 20 var den samme. Tror ikke det er helt heldig - tror det kan være lurt å mikse litt på ungdomsskolen i alle fall. På barneskolen tror jeg det er viktig med stabilitet. Hadde du/dere også de samme lærerne de årene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1106 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Vi gikk 9 år sammenhengende og på samme skole. Enig med de andre her mht +/- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 For de som trives i klassen og har gode venner der er det nok finfint. For de som mistrives og ikke har venner i klassen er det sikkert mindre heldig. Jeg skiftet klasse mellom 4. og 5. klasse og etter ungdomsskolen da. Funket fint for min del. ) Men det var litt godt å komme i en ny klasse på vgs, særlig siden jeg kom sammen med ei jeg ble kjent med på ungdomsskolen, men som gikk trinnet under meg - vi har nå vært gode venner i 25 år. ) Om ikke skoletiden var så bra så har jeg fått masse variasjon mht klassekamerater, lærere og skoler . Det må være _veldig_ kjipt å mistrives allerede i første klasse og vite at du må holde ut til videregående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hadde du/dere også de samme lærerne de årene? Jeg hadde samme lærer fra 1-4. klasse, så en annen i 5. og 6. og så hadde jeg vel en klasseforstander i 7. og 8. og en ny igjen i 9. Kan ikke huske det var noe problem. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg hadde samme lærer fra 1-4. klasse, så en annen i 5. og 6. og så hadde jeg vel en klasseforstander i 7. og 8. og en ny igjen i 9. Kan ikke huske det var noe problem. ) Jeg tenkte som så at hvis en har gått i samme klasse alle disse årene, og hatt samme kontaktlærer og andre lærere forøvrig så blir alt _veldig_ stabilt og forutsigbart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg har gått i samme klasse fra første til sjuende, en ny klasse i åttende og en ny i tiende. Jeg har ikke gått niende klasse og fikk velge som jeg skulle gå niende eller tiende og valgte tiende siden det var elever jeg kjente fra før både fra min klasse i åttende klasse og de 10 andre åttendeklassene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse alle de 9 årene på grunnskolen, men vi fikk "tilsig" etterhvert fra grenseskoler rundt omkring som hadde bare tilbude om 4-7 skoleår. men både sønn og mann byttet skole da de begynte på ungdomsskolen, uten å ha flyttet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg så forresten en episode av "syke samlere" på TLC - den nye drittkanalen som overgår TVNorge når det gjelder dokumentarer! LOL! Men i alle fall: Der var det en amerikansk dame (50+) som hadde så mange saker i huset at det bare var såvidt hun kunne snegle seg forbi alle stablene med saker. Da en psykolog (?) begynte å skrape litt under overflaten på henne, kom det fram at hun hadde begynt å knytte seg veldig til tingene sine fordi hun som militærbarn hadde flyttet veldig ofte, og derfor blitt revet opp med roten og mistet venner gang på gang, mens tingene jo fulgte med henne dit hun dro. Hun klarte likevel å holde dette i sjakk helt til baarna flyttet hjemmefra - da eksploderte det hele og samlemanien tok fullstendig overhånd. Men når det er sagt tror jeg at det er ekstremt sjelden at hyppig skolebytte kan medføre en slik lidelse :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg tror det er fornuftig å dele inn i nye klasser på ungdomsskolen, dersom mulig. Det blir fort til at tildelte roller fra tidlig barneskole hefter ved ut ungdomsskolen om det ikke er skifte. Men det er ikke alle steder det er nok elever å bytte klasse med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg så forresten en episode av "syke samlere" på TLC - den nye drittkanalen som overgår TVNorge når det gjelder dokumentarer! LOL! Men i alle fall: Der var det en amerikansk dame (50+) som hadde så mange saker i huset at det bare var såvidt hun kunne snegle seg forbi alle stablene med saker. Da en psykolog (?) begynte å skrape litt under overflaten på henne, kom det fram at hun hadde begynt å knytte seg veldig til tingene sine fordi hun som militærbarn hadde flyttet veldig ofte, og derfor blitt revet opp med roten og mistet venner gang på gang, mens tingene jo fulgte med henne dit hun dro. Hun klarte likevel å holde dette i sjakk helt til baarna flyttet hjemmefra - da eksploderte det hele og samlemanien tok fullstendig overhånd. Men når det er sagt tror jeg at det er ekstremt sjelden at hyppig skolebytte kan medføre en slik lidelse :-) Det høres ekstremt ut . Det er nok mere enn bare hyppig flytting som har skapt det problemet tror jeg. Jeg har vært gjennom mange oppbrudd i barndommen. Vi har også flyttet noen ganger, og jeg har overlevd det også. Men det som virkelig plager meg nå er at vi snart må tenke på å selge hytta pga bygningsarbeid. Vi vil nok få en pen sum for hytta men jeg liker ikke tanken på å skulle gi noe fra meg som jeg har vokst opp med, og som har tilhørt flere generasjoner. Huset til foreldrene mine kan selges, men ikke hytta ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det høres ekstremt ut . Det er nok mere enn bare hyppig flytting som har skapt det problemet tror jeg. Jeg har vært gjennom mange oppbrudd i barndommen. Vi har også flyttet noen ganger, og jeg har overlevd det også. Men det som virkelig plager meg nå er at vi snart må tenke på å selge hytta pga bygningsarbeid. Vi vil nok få en pen sum for hytta men jeg liker ikke tanken på å skulle gi noe fra meg som jeg har vokst opp med, og som har tilhørt flere generasjoner. Huset til foreldrene mine kan selges, men ikke hytta ! Ja, det var nok mye som ikke kom fram i programmet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Hadde du/dere også de samme lærerne de årene? Nei, vi hadde ei dame i 1.-3. klasse, en mann 4.-6. klasse og så en mann på ungdomsskolen. Tror det var dette som var vanlig på 80-tallet. Det ene barnet mitt byttet klasse i andre klasse (de mikset klassene på nytt etter første klasse), men har fra andre hatt samme klasse. De har byttet lærer i gjennomsnitt to ganger pr år (han er nå ferdlig med sjette). Hun neste er ferdig med fjerde, og har hatt samme lærer og samme klasse hele tiden. Hun yngste har bare gått ett år på skolen, og skal fortsette med samme lærer og samme klasse neste år. Jeg tror det kan være lurt å bytte litt, særlig lærer (etter 3-4 år) men også medelever etter noen år. For de som trives godt er det sikkert helt ok å ha stabilitet, men for de som ikke trives, vil bytter kunne gi nye sjanser for vennskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse fra første til sjette og byttet både skole og klasse da jeg begynte på ungdomsskolen. Det var vanlig der og mine barn har det på samme måte. For min egen del ville det nok vært bedre å fortsette i samme klasse fordi jeg aldri fant meg til rette i den nye klassen, men generelt tror jeg det er greit med et miljøskifte etter 7 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skulle ønske jeg fikk bytte.. Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 jeg gikk i klasse med de samme folkene fra 1klasse på barneskolen til 2klasse på vgs.. vi fikk inn fem nye i klassen på ungdomsskolen (fra grendeskoler), og så "mistet" vi et par elever som valgte en annen linje på vgs.. men bortsett fra det, så var det samme klassen gjennom hele veien. hadde samme lærer gjennom hele barneskolen, så en ny lærer på ungdomsskolen, og ny lærer på vgs, som fulgte gjennom hver av skolene. Veldig ok sikkert for de som trivdes i klassen, men jeg trivdes ikke og fant aldri en plass i klassen så jeg syns ikke det var noe særlig. når jeg var ferdig med 2kl på vgs var jeg endelig blitt 18 og flyttet på flekken, bort fra miljøet jeg ikke fant meg til rette i, og det siste året på vgs er beste skoleåret jeg har hatt, som nykommer i en heller sammensveiset klasse, men det var første gang jeg ble inkludert og fikk delta i en klasse. Jeg begynte å mase om å få bytte klasse allerede i 2klasse på barneskole pga mobbing og vold, men foreldrene mine mente det ikke var så ille, fordi min bror hadde det jo bra i sin klasse. jeg skulle på en måte ønske mine foreldre hadde sett virkeligheten, men samtidig så vet jeg jo at de ikke visste, nettopp fordi det ikke bare var ungene som mobbet, det var lærerne i tillegg, og de trodde jo på lærerne når de sa at ingenting var galt, så det ikke har noen hensikt å bebreide foreldrene mine for det som var. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse med de samme folkene (bortsett fra flytting til og fra da, men det utgjorde ikke så mange) fra 1. til 9.klasse - på samme skole... I 7.klasse kom det en hel klasse flyttende fra en annen skole, men de fortsatte å være en egen klasse... Fordeler og ulemper med alt - vi hadde samme lærer til og med starten av 6.klasse - en "frøken" av den gamle skole som på ingen måte evnet å se alle sine elever - noe de svakeste og de som trengte hjelp merket... Fra 6.klasse og ut 9. hadde vi tre lærere - noe som var en mye mer positiv opplevelse tross alt... Her hvor vi bor nå, bytter barna skole når de begynner på ungdomsskolen. Det synes jeg på mange måter er positivt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg gikk i samme klasse hele grunnskolen. Det var sånn det ble gjort her da. Det gikk helt fint. Men: Jeg klarte meg fint både faglig og sosialt, det er helt sikkert unger som hadde hatt godt av å bytte klasse. Ungene mine hører til samme skolekrets som jeg gikk i. Nå fungerer det sånn at de (som regel) foretar noen endringer etter første klasse, og så endrer igjen når de begynner i ungdomsskolen. Det fungerer helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Der jeg gikk på skole var vi samme klasse fra 1-6 (dette var i gamle dager da grunnskolen bare var 9 år). Så begynte vi på ungdomsskolen i 7. klasse. Da kom det elever fra mange barneskoler, og klassene ble endret. Husker jeg syntes det var spennende å begynne i ny klasse. Om det er gunstig eller ikke kommer jo an på elevene og lærerne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.