Spenol(1) Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Siden det ble nevnt i en kommentar så lurer jeg på hvor utbredt det er. Jeg kjennner flere (meg selv inkludert) som har vært utsatt for den type mobbing. På en skole jeg gikk på så er det en lærer som systematisk mobber elever. Han pleier å plukke ut noen i hver klasse som blir syndbukker. At han får fortsette som lærer er helt sjokkerende. Antakelig er kollegaer alt for redde for å si ifra, eller de har problemer med å se hvor ille det er. Hvordan gripe fatt i den slags mobbing? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det skjer helt sikkert enda, men jeg håper det er mindre vanlig nå enn da jeg vokste opp. Nå er det jo ofte lærerassistenter i klassene, og det er ikke fullt så enkelt å plage noen når det er andre voksne som følger med, kanskje? Det er også mer fokus på mobbing nå, og foreldrene har vel litt tettere kontakt med skolen nå enn før. Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en lærer som direkte plaget en av jentene i klassen. Jeg tror hun valgte seg ut nettopp henne fordi hun var sjenert og stille og hadde foreldre som var for ressurssvake til å få gjort noe med det. Det hele ble ikke oppdaget før jenta fikk et sammenbrudd rundt konfirmasjonsalderen. Forferdelig å være vitne til, og jenta fikk livet sitt ødelagt på grunn av det trollet av en lærer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Er du lærer? Vel jeg har en erfaring. Min datter som er lys i huden men mørkere enn andre norske barn fikk beskjed av sin lærer å bruke mørkebrun farge på sitt portrettbilde. Min datter så ut som en neger på tegningen og etter mange år spurte jeg henne hvorfor hun brukte så mørk brun, da sa hun at hun egentlig ikke gjorde det, men at hennes lærer kom med en mørekbrun blyant og sa hun måtte fargelegge sin egen hudfarge sånn som den var. Min datter ble lei seg, syns tegningen ble stygg, men hun sa ikke noe til oss hjemme. Dette syns jeg er provoserende av en lærer å gjøre. Men heldigvis flyttet vi henne til en privatskole raskt etter dette. Der de andre barna går, men det var jo ventelister. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinnelig lærer i ungdomsskolen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes dette er litt vanskelig å svare på, for jeg tviler jo ikke på at det skjer noen ganger - men jeg tror faktisk det er ganske uvanlig at det er virkelig mobbing det er snakk om. Men vi snakker jo om en subjektiv opplevelse her, og man kan jo ikke se bort fra at noen kan føle seg mobbet selv om læreren ikke mener å mobbe. Elevundersøkelsene viser hvert år at det er noen elever som føler seg mobbet av en lærer. Ikke mange på de skolene jeg har vært på, men det er alltid en 3-4 elever av fire-fem hundre. Men så er jo spørsmålet hvor mye man skal stole på disse undersøkelsene også. For jeg tror ikke ALLE som krysser av for at de blir mobbet av en lærer nødvendigvis blir det. Vi har sett flere år at selv om noen prosent føler seg mobbet av en lærer, så krysser alle av på at de stortrives på skolen, og det rimer jo ikke helt. Hvis de virkelig ble mobbet altså. Og det er litt merkelig at veldig få av disse sakene noen gang tas opp på utviklingssamtaler eller med rektor. Jeg tror noen av elevene er i opposisjon mot alle voksne (foreldre, lærere) og på sin måte vil ramme dem der de kan, og da er det jo kjekt med en anonym undersøkelse. Jeg vet at noen elever føler seg mobbet fordi de får dårligere karakterer enn de ønsker. Ikke alle elever forstår hvordan de vurderes, og det er en utbredt oppfatning at læreren er "snill" når han/hun gir gode karakterer og "slem" når han/hun gir dårlige karakterer (jeg opplever ofte å bli takket for gode, velfortjente karakterer og også at noen sier "det er dårlig gjort at jeg alltid får 2 - jeg har jo jobbet masse!"). Men jeg har følt meg mobbet av en lærer selv, jeg. En som fikk meg opp på tavla og hørte meg i lekse hver time, og som jeg hatet med glød og var sikker på at hun hatet meg like mye. Jeg kom inn i klassen med den innstillingen at jeg ikke hadde tenkt å gjøre noen innsats, og avsluttet året med 6 på eksamen fordi hun hadde skremt meg itl å gjøre lekser hver uke. Jeg forsvarer ikke måten hun gjorde det på, men har vel etterhvert skjønt at hun ikke hatet meg, men at hun så at jeg hadde evnene og ikke tenkte å bruke dem og derfor la på ekstra mye press. Jeg selv følte meg bare mobbet. Når noen føler seg mobbet må man uansett ta tak i saken og gjøre sitt beste for å reparere forholdet mellom lærer og elev. Men da kreves det jo at skolen får vite om det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvis en elev føler seg mobbet må h*n si ifra. Det er eneste måten å ta fatt i problemet. Andre lærere vet lite om hva som foregår når de ikke er tilstede. Lærere mobber også lærere. Politikere mobber andre politikere. Leger mobber andre leger og sykepleiere. Sykepleierne mobber hjelpepleierne osv. Mobbing er uhyre vanskelig å definere, men hvis noen føler seg mobbet er eneste utvei å snakke om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.