Gå til innhold

Store "klasser" på barneskolen


Gro123

Anbefalte innlegg

Gjest hurra for skolen vår!

Trådstarter spurte etter positive og negative erfaringer og jeg delte mine erfaringer.

Hvorvidt skolen har gjort dette på rett måte eller ei, har egentlig underordnet betydning for mine negative erfaringer.

I den grad du mener at "det ble kaos, sønnen min lærte ingenting" er en god og informativ erfaringsutveksling, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hurra for skolen vår!

Inni hodet mitt virker det jo også logisk.

Ta 40-50 5-6 åring og sett dem i samme rom. Hva skjer?

Stort sett kaos :)

Ta 40-50 30-åring og sett dem sammen i et kontorfellesskap. Forskning viser at det fører til dårligere arbeidsmiljø og økt sykefravær.

Jeg tror på opplæring i mindre grupper, særlig for de minste. Da er det mindre distraksjon, og det blir lettere å ha fokus på det læreren formidler.

Samtidig blir det lettere å forholde seg til klassekameratene og bli trygg på det å snakke høyt i timen f.eks. (For de som er litt beskjedne.)

Jeg tenker også at det er lettere å få til en avslappet dialog mellom lærer og elev når det er 15-20 å forholde seg til, og ikke mange flere.

Men, dette er basert på antagelser og erfaringer som elev selv og som forelder til skolebarn. Det er ikke basert på erfaringer som lærer eller annen pedagogisk fagperson.

Det du presenterer er jo en standard fordom mot "åpne" skoler, og kommer stort sett fra de som ikke har erfaring med det selv. Eller har vært vitne til et eller annet "prøveprosjekt".

Å forsøke på ett trinn som du beskriver ble gjort, er bare idiotisk. Løsningen krever fullstendig omlegging i pedagogikk, arbeidsmetoder, lokaler, holdning blant voksne osv, for å fungere. Og det får man aldri til ved et halvhjertet prøveprosjekt for EN klasse.

Erfaringen min fra åpen skole vs klasseskole, er forresten at mye MER av undervisningen foregår i smågrupper, ikke mindre. Og med smågrupper snakker jeg da om grupper må max 10 elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

I den grad du mener at "det ble kaos, sønnen min lærte ingenting" er en god og informativ erfaringsutveksling, så.

Jeg leste evalueringsrapporten og storklassen ble oppdelt i tradisjonelle klasser det siste året i ungdomsskolen.

Barnet mitt ble skadelidende i den grad at ingen av lærene ville ta ansvar for læringen av den enkelte elev og ei heller ta tak i mobbeproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du presenterer er jo en standard fordom mot "åpne" skoler, og kommer stort sett fra de som ikke har erfaring med det selv. Eller har vært vitne til et eller annet "prøveprosjekt".

Å forsøke på ett trinn som du beskriver ble gjort, er bare idiotisk. Løsningen krever fullstendig omlegging i pedagogikk, arbeidsmetoder, lokaler, holdning blant voksne osv, for å fungere. Og det får man aldri til ved et halvhjertet prøveprosjekt for EN klasse.

Erfaringen min fra åpen skole vs klasseskole, er forresten at mye MER av undervisningen foregår i smågrupper, ikke mindre. Og med smågrupper snakker jeg da om grupper må max 10 elever.

Skolen vår er en åpen skole, der det kun er klasserom for musikk og naturfag - ellers sitter klassene fra 4-7 i ett stort åpent rom (med skillevegger). 1. klassene har 1 stort klasserom for seg, og 2-3. klassene har for seg.

Slik det fungerer hos oss er det klasseinndelinger. Dvs. de går i 1a, 2b osv. Det er stort sett 2 klasser på hvert trinn. De har hver sine lærere. Men, klassene må samarbeide, da trinnene sitter veldig tett på hverandre (med f.eks. lave bokhyller mellom seg.

Skolen har vært slik siden den ble bygd på 70-tallet.

Erfaringen er at elevene etterhvert blir flinke til å ikke høre bakgrunnstøyen, så lenge den ikke blir for dominerende.

I klassen til vår eldste er det store problemer fordi læreren i paralellklassen ikke klarer å holde styr på sin klasse. Det er MYE bråk, og mye hodepine. Klassene har vært forsøkt del. Da fungerer undervisningen mye bedre, men skolen ønsker ikke å fortsette med det. For det SKAL være en åpen skole.

Jeg er enig i at å eksperimentere med nye ting ikke er bra. Det lærte de da også til gangs med den førsteklassen.

Selvsagt kan det være mye som fungerer bra med å ha store klasser og mindre baser, men hva er egentlig den store forskjellen?

Slik jeg ser det så er basene det vi kalte klasser. I noen fag byttes basene, slik at elevene blir kjent med andre på trinnet sitt. Sikkert greit for mange, og utrygt for andre.

Men, jeg baserer ikke dette på noe annet enn den erfaringen jeg har som elev selv (ved en tradisjonell skole med forholdsvis få elever som fungerte veldig bra) og som forelder til mine barn på den skolen de går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen vår er en åpen skole, der det kun er klasserom for musikk og naturfag - ellers sitter klassene fra 4-7 i ett stort åpent rom (med skillevegger). 1. klassene har 1 stort klasserom for seg, og 2-3. klassene har for seg.

Slik det fungerer hos oss er det klasseinndelinger. Dvs. de går i 1a, 2b osv. Det er stort sett 2 klasser på hvert trinn. De har hver sine lærere. Men, klassene må samarbeide, da trinnene sitter veldig tett på hverandre (med f.eks. lave bokhyller mellom seg.

Skolen har vært slik siden den ble bygd på 70-tallet.

Erfaringen er at elevene etterhvert blir flinke til å ikke høre bakgrunnstøyen, så lenge den ikke blir for dominerende.

I klassen til vår eldste er det store problemer fordi læreren i paralellklassen ikke klarer å holde styr på sin klasse. Det er MYE bråk, og mye hodepine. Klassene har vært forsøkt del. Da fungerer undervisningen mye bedre, men skolen ønsker ikke å fortsette med det. For det SKAL være en åpen skole.

Jeg er enig i at å eksperimentere med nye ting ikke er bra. Det lærte de da også til gangs med den førsteklassen.

Selvsagt kan det være mye som fungerer bra med å ha store klasser og mindre baser, men hva er egentlig den store forskjellen?

Slik jeg ser det så er basene det vi kalte klasser. I noen fag byttes basene, slik at elevene blir kjent med andre på trinnet sitt. Sikkert greit for mange, og utrygt for andre.

Men, jeg baserer ikke dette på noe annet enn den erfaringen jeg har som elev selv (ved en tradisjonell skole med forholdsvis få elever som fungerte veldig bra) og som forelder til mine barn på den skolen de går på.

Jeg trodde igrunnen dette var helt ut jeg nå. Jeg er sjeleglad jeg slipper å forholde meg til store klasser og åpent landskap. og jeg synest at det er galskap at ungene etterhvert skal lære seg å jobbe uten å la seg distrahere av bakgrunnsstøyen som faktisk ikke er til å unngå med så store grupper. Hvorfor skal unger gå rundt med hodepine i flere år fordi skoleeiere har fått en fiks ide om at dette har vi lyst til å få til? Når problemet i grunnen kan løses med å sette opp vegger og dele i mindre grupper.

Selv ville jeg ikke hatt mulighet til å konsentrere meg med så mye rundt meg. Det ville jeg ikke klart som elev og ikke som voksen person heller. Er sjeleglad vår skoleeier aldri har tenkt i disse baner. Jeg liker både vegger og dører jeg, og nei, jeg gjør ikke så veldig mye skummelt og rart bak disse dørene;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde igrunnen dette var helt ut jeg nå. Jeg er sjeleglad jeg slipper å forholde meg til store klasser og åpent landskap. og jeg synest at det er galskap at ungene etterhvert skal lære seg å jobbe uten å la seg distrahere av bakgrunnsstøyen som faktisk ikke er til å unngå med så store grupper. Hvorfor skal unger gå rundt med hodepine i flere år fordi skoleeiere har fått en fiks ide om at dette har vi lyst til å få til? Når problemet i grunnen kan løses med å sette opp vegger og dele i mindre grupper.

Selv ville jeg ikke hatt mulighet til å konsentrere meg med så mye rundt meg. Det ville jeg ikke klart som elev og ikke som voksen person heller. Er sjeleglad vår skoleeier aldri har tenkt i disse baner. Jeg liker både vegger og dører jeg, og nei, jeg gjør ikke så veldig mye skummelt og rart bak disse dørene;-)

Jeg er helt enig med deg!!!

Men bortsett fra det med åpen skole, så er jeg veldig fornøyd med skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...