cizz Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 kan det være man føler seg mer komplett om man har en av hver, en gutt og en jente? Enn to jenter eller to gutter? Føler liksom folk maser om at jentene mine burde jo få seg en lillebror. Men det er jo ikke bare å bestille det. Jeg føler meg egentlig ferdig jeg, og om vi skulle få en til er det jo ikke sikkert det blir en gutt... holde på i det evige da til vi endelig - kanskje får en gutt Det syns jeg er et interessant poeng. Vi har jo en av hver, og vi er komplett. Jeg _tror_ jeg ville hatt samme følelsen om minste hadde blitt en gutt, men det er jo aldri noen måte å finne det ut på... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 ''Man er ikke i mål når man har fått to barn, det er da jobben starter. '' Godt å få det fastslått én gang for alle at én baby er den reneste feriekoloni! ;-) Jeg synes overgangen fra 0 til 1 var desidert størst. Det er jo da man må legge om alt av rytmer, rutiner og denslags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg synes overgangen fra 0 til 1 var desidert størst. Det er jo da man må legge om alt av rytmer, rutiner og denslags. Jeg føler ikke at jeg la om så mange rytmer og rutiner når jeg fikk nr 1. Som baby var hun lett å ta med seg rundt, og hun var stort sett fornøyd så lenge hun fikk pupp en gang iblant og ren bleie. Hun sov om natta, og vi koste oss stort sett det meste av tiden. Var mye på café og traff barselvenninner og sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Vi følte oss ferdige med 2 jenter relativt tett... Men - komplett er det vel ikke før man ser at ungene har klart seg noenlunde vel her i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Vi følte oss ferdige med 2 jenter relativt tett... Men - komplett er det vel ikke før man ser at ungene har klart seg noenlunde vel her i livet. Når man er sikker på at de er trygt pensjonert! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg føler ikke at jeg la om så mange rytmer og rutiner når jeg fikk nr 1. Som baby var hun lett å ta med seg rundt, og hun var stort sett fornøyd så lenge hun fikk pupp en gang iblant og ren bleie. Hun sov om natta, og vi koste oss stort sett det meste av tiden. Var mye på café og traff barselvenninner og sånt. Små babyer er lette å ta med seg rundt, stort sett, ja. Men de er ikke små "pakker" særlig lenge. Dessuten syntes i hvert fall jeg at overgangen var stor fra å være en voksenperson med ansvar for meg selv til å være en voksenperson med ansvar for et helt annet liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alvende Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Så de som ikke har barn er ikke "i mål"? Med vennlig hilsen Nei, de er visst ikke det.... Ser det er langt fram til "mål", gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg føler ikke at jeg la om så mange rytmer og rutiner når jeg fikk nr 1. Som baby var hun lett å ta med seg rundt, og hun var stort sett fornøyd så lenge hun fikk pupp en gang iblant og ren bleie. Hun sov om natta, og vi koste oss stort sett det meste av tiden. Var mye på café og traff barselvenninner og sånt. ''Som baby var hun lett å ta med seg rundt, og hun var stort sett fornøyd så lenge hun fikk pupp en gang iblant og ren bleie. Hun sov om natta, og vi koste oss stort sett det meste av tiden. Var mye på café og traff barselvenninner og sånt.'' Babyer er forskjellige. En slik baby hadde ikke jeg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg vet ikke om dere har sett "Koht i familien" et av programmene Christine Koht har lagt om familieliv. Der var det en familie med seks (6) gutter! Kanskje fikk de så mange fordi de prøvde alt for å få en jente ? Nei, jeg har ikke sett det programmet, men det kan jo hende at de fikk så mange fordi de hadde lyst på seks barn. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Men når ble den komplett for andre folk? Når sluttet andre å ha forventinger? Jeg tror nok det stemmer at folk forventer at man skal ha mer enn ett barn. Og velger man å få kun ett, tror jeg de færreste tenker at det er selvvalgt. Når nr. 2 er på plass er det mer "fritt valg" om man vil ha fler, men nr. 2 anses nok nærmest som"obligatorisk", dersom man først har fått et barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg tror nok det stemmer at folk forventer at man skal ha mer enn ett barn. Og velger man å få kun ett, tror jeg de færreste tenker at det er selvvalgt. Når nr. 2 er på plass er det mer "fritt valg" om man vil ha fler, men nr. 2 anses nok nærmest som"obligatorisk", dersom man først har fått et barn. ''Jeg tror nok det stemmer at folk forventer at man skal ha mer enn ett barn. Og velger man å få kun ett, tror jeg de færreste tenker at det er selvvalgt. '' Det tror jeg ikke noe på! Mange velger bevisst å få bare ett barn, og hva resten av verden tror, så blir det bare synsing! Og jeg kan bare ikke fatte å begripe hvorfor andre mennesker blander seg inn i hvor mange barn et par skal ha.... Tolv eller ett barn, hvorfor skal andre bry seg med det? Skjønner det bare ikke;) Mange par velger bort barn, og det synes jeg er ærlig gjort! Om mine tre barn, velger å ikke få barn, så er det deres valg. Noe jeg vil respektere, selv om det hadde vært herlig å være bestemor;) Men det finnes mange andre barn jeg kan elske og kose meg med... Så jeg skjønner vel kanskje ikke helt problemstillingen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 ''Jeg tror nok det stemmer at folk forventer at man skal ha mer enn ett barn. Og velger man å få kun ett, tror jeg de færreste tenker at det er selvvalgt. '' Det tror jeg ikke noe på! Mange velger bevisst å få bare ett barn, og hva resten av verden tror, så blir det bare synsing! Og jeg kan bare ikke fatte å begripe hvorfor andre mennesker blander seg inn i hvor mange barn et par skal ha.... Tolv eller ett barn, hvorfor skal andre bry seg med det? Skjønner det bare ikke;) Mange par velger bort barn, og det synes jeg er ærlig gjort! Om mine tre barn, velger å ikke få barn, så er det deres valg. Noe jeg vil respektere, selv om det hadde vært herlig å være bestemor;) Men det finnes mange andre barn jeg kan elske og kose meg med... Så jeg skjønner vel kanskje ikke helt problemstillingen? Neivel, du tror ikke noe på det. Jeg , derimot, tør vedde på at det knapt finnes et eneste par i hele Norge, som ikke har fått spørsmål a la "når skal dere ha neste". Hvorfor folk bryr seg aner da ikke jeg? Jeg er nemlig ikke blant dem som bryr seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Neivel, du tror ikke noe på det. Jeg , derimot, tør vedde på at det knapt finnes et eneste par i hele Norge, som ikke har fått spørsmål a la "når skal dere ha neste". Hvorfor folk bryr seg aner da ikke jeg? Jeg er nemlig ikke blant dem som bryr seg. '' Jeg er nemlig ikke blant dem som bryr seg.'' Jeg bryr meg heller ikke! Hva folk bestemmer seg om barn eller ikke, det er ikke mitt problem! Så da er vi enige;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 '' Jeg er nemlig ikke blant dem som bryr seg.'' Jeg bryr meg heller ikke! Hva folk bestemmer seg om barn eller ikke, det er ikke mitt problem! Så da er vi enige;) Jeg bryr meg om at folk har enebarn, men det er fordi jeg er enebarn sjøl og ser hvor ensomt det blir når foreldre og tanter og onkler er borte så hvis det er mulig så synes jeg at folk skal få flere enn en eller ingen i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg bryr meg om at folk har enebarn, men det er fordi jeg er enebarn sjøl og ser hvor ensomt det blir når foreldre og tanter og onkler er borte så hvis det er mulig så synes jeg at folk skal få flere enn en eller ingen i det hele tatt. Og jeg synes at barn skal slippe å ha foreldre som sitter i rullestol! Da er det bedre å ikke ha foreldre.... Neida, jeg mener ikke det, men det er ikke din sak å "misjonere" over andre ut fra slik som du har opplevd ditt liv. Det kan faktisk være ganske sårende å stadig vekk høre at det hadde vært bedre om vi hadde latt være å få det ene barnet vi har. Jeg synes derfor at du skal konsentrere deg om deg selv, og la andre være i fred med det som er deres liv, hva enten det er selvvalgt eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Søsteren min har den perfekte familien, en gutt som er 2,5 år eldre enn lillesøsteren. Moren vår syntes hennes to kom for tett og mine to for lite tett. Men hun viste det ikke så veldig tydelig, altså ;-| Jeg har som kjent det mange liker å kalle to enebarn. Det er nok det eneste som er verre enn å ha ett enebarn. På den måten blir det feil uansett hva man gjør, hvis man sliter med nr. to og den maksimale avstanden blir overskredet. Jeg forstår at den eldste har vært enebarn i mange år, men jeg har problemer med å forstå hvorfor den yngste, som blir født inn i en familie med ett barn, også er enebarn (før h*n nærmer seg tenårene). Det er jo ganske mange barn som får halvsøsken når de blir litt større, enten på hel- eller deltid. Disse små er ofte både utviklende og "riktige", mens det altså er litt feil hvis altfor små eller altfor store søsken har samme foreldre og er der i alle helger og ferier. Hmmm. Vi kjenner flere som har samme avstanden mellom den eldste og den yngste som vi har, men de har også en i mellom. Da er det selvfølgelig i orden. Men det er som du sier - vi har for lengst vent oss til å gi blanke i det. Det blir litt meningsløst når vi endelig klarte å få ham vi ønsket oss, å gi oss til å sutre fordi han kom for sent. Det hadde vi jo visst i flere år at han kom til å gjøre. ''Det er nok det eneste som er verre enn å ha ett enebarn. '' _Ingenting_ er visst verre enn å ha enebarn! Da burde man helst latt være å få barn, for makan til barnemishandling skal man lete lenge etter....;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Og jeg synes at barn skal slippe å ha foreldre som sitter i rullestol! Da er det bedre å ikke ha foreldre.... Neida, jeg mener ikke det, men det er ikke din sak å "misjonere" over andre ut fra slik som du har opplevd ditt liv. Det kan faktisk være ganske sårende å stadig vekk høre at det hadde vært bedre om vi hadde latt være å få det ene barnet vi har. Jeg synes derfor at du skal konsentrere deg om deg selv, og la andre være i fred med det som er deres liv, hva enten det er selvvalgt eller ikke. Hun kan vel gi folk sin egen oppfatning av å være enebarn. Hun buser sikkert ikke ut med det før folk har sagt navnet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hun kan vel gi folk sin egen oppfatning av å være enebarn. Hun buser sikkert ikke ut med det før folk har sagt navnet sitt. Jeg har vært noen år på dol og hørt det flere ganger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 kan det være man føler seg mer komplett om man har en av hver, en gutt og en jente? Enn to jenter eller to gutter? Føler liksom folk maser om at jentene mine burde jo få seg en lillebror. Men det er jo ikke bare å bestille det. Jeg føler meg egentlig ferdig jeg, og om vi skulle få en til er det jo ikke sikkert det blir en gutt... holde på i det evige da til vi endelig - kanskje får en gutt Føler liksom folk maser om at jentene mine burde jo få seg en lillebror. '' Jeg tror ofte folk bare konverserer når de sier noe slikt, akkurat som de sier at nå er hun jammen blitt stor eller lignende. Tror ikke nødvendigvis slike utsagn uttrykker en persons grundig gjennomtenkte syn på saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 ''Det er nok det eneste som er verre enn å ha ett enebarn. '' _Ingenting_ er visst verre enn å ha enebarn! Da burde man helst latt være å få barn, for makan til barnemishandling skal man lete lenge etter....;-) Jeg kjenner en gutt på 12 år som var enebarn i mange år. Nå har han to bittesmå halvsøsken hos mor og tre (én pluss tvillinger) hos far. Han uttrykker seg diplomatisk, men han syntes nok at enebarntilværelsen hadde visse fordeler. Mange voksne er veldig skråsikre når det gjelder hvordan andres barn har det. Faktum er at barn er utrolig fleksible og stort sett vil at livet skal være slik de er vant til at det er. Det er så mange variable i barns liv at jeg tviler på at søsken eller ikke kan være den ene som avgjør ens lykke og skjebne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.