Gå til innhold

80 unger i første klasse

Axcia

Anbefalte innlegg

Så trasig. Det er viktig for mange barn å ha den "krykka" det er å ha noen kjente å støtte seg til den første tiden på skolen.

Mine var heldige og kom med barnehagevenner begge to, men jeg har sett av klasselistene, som vi fikk første utgave av i mai før skolestart, at det var flere endringer fram til de begynte på skolen, så det er nok mange foreldre som har fått skifta.

Jeg ville tatt personlig kontakt med rektor/inspektør hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på listene nå. Det virker som at alle de andre har en eller annen i rimelig nærhet, å gå til skolen sammen med. Det får forsåvidt også snuppa - de starter og slutter på samme tidspunkt, alle disse klassene.

Det som har vært "problemet" for henne, er at det er svært få jenter på årskullet, så hun har ingen venninner på dette trinnet, sett bort i fra et par som bor 2 km borte, i hver sin retning.. Venninnene er året eldre, og året yngre. Men hun hadde virkelig trodd at hun skulle i samme klasse som de 3 gutta i gata. Sånn i det minste! Jeg får se.

Jeg er litt skuffet på ungens vegne. Klasselista ser ut som oppsop geografisk, og det er ikke tilfelle med de andre klasselistene på trinnet.

Skjønner at du er litt skuffa. Kanskje du kan trøste deg litt med at vennerelasjoner ofte endrer seg i løpet av de to første skoleårene; når de kommer til 2. klasse så er ofte de gamle bestevenninnene fra barnehagen ikke lenger opptatt av hverandre. Vennskap endrer seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine havnet i basisgrupper uten noen de kjente; de kom fra den barnehagen med færrest barn som soknet til vår skole.

Vi valgte å se det an på "bli-kjent-dagene", og det viste seg å ikke være noe problem for noen av dem. Lærerne var kjempeflinke til å få i gang leken, og allerede etter den første dagen var de blitt kjent med en ny.

Så det _trenger_ ikke være noe problem, men det kommer kanskje an på hvor knyttet ungene er til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snakket med kontaktlærer eller rektor. Antagelig lar det seg ordne.

En av ungene på trinnet til jentungen min kom ikke i klasse med bestekompisen som bodde i en annen gate men var nærmeste naboer. Ikke noe problem å bytte selv om det da ble 20 barn i den ene gruppa og 18 i den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner jenten din best. De aller fleste blir kjent med nye barn veldig raskt. Vår skole har dessverre som policy å ikke tillate klassebytter- noe som dette året førte til at en jente byttet skole. Hun kjente ingen i klassen, tilflytter i området. Hadde blitt godt kjent med min datter + en annen nabojente. Hun er en litt forsiktig type og fant aldri plassen sin i klassen hun var plassert i. Foreldrene prøvde å flytte henne til vår klasse, men det var blankt avslag. Hun byttet så skole til en hun kjente noen flere barn. Der fikk hun velge klasse. Nå stortrives hun!

Synd at det måtte gå så langt.

Min eldste kjente ingen da hun begyte i første, men ble raskt kjent og fikk gode venner.

Jeg ville prøvd å bytte klasse (uten at barnet vet om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing kjente mange da han begynte på skolen, men havnet i den klassen med minst "bestekompiser" i. Vi følte oss litt skuffet over det. Men enden på visa har faktisk vært at han går i den roligste og "beste" klassen, han stortrives og har fått nye bestekompiser, og de gamle bestekompisene herjer og leker han med ute i friminuttene uansett.

Jeg er usikker på om jeg hadde gjort noe med det, og hvis jeg hadde prøvd hadde jeg gjort det uten at barnet visste det. Det er ikke sikkert det er lurt og i det hele tatt nødvendig å ordne opp for ungene alltid. Kanskje hun vil få det helt supert i den klassen hun er satt opp i? Hvertfall viktig at vi voksne ikke gir uttrykk for at det er vanskelig og dumt at hun skal gå i en klasse med ingen hun kjenner.

Lykke til med skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er 3 gutter i gata, de kom i de andre klassene.

Jeg ville ringt skolen ja... Merkelig at dem skiller unger som bor i samme gate .

Her går det etter kartet og alle i samme trinn havner i samme klasse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Snakk med skolen så fort det lar seg gjøre og fortell hvordan situasjonen er. Det kan virke som det rett og slett er en forglemmelse som har gjort at hun har kommet i en klasse med bare ukjente. Jeg vet skolene prøver å ta hensyn til slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje hørt med skolen hva de hadde tenkt, og luftet om det er noen mulighet for å bytte... Så ville jeg hatt is i magen, på ingen måte sagt noe til barnet, og sett hva skolen svarte...

Jeg har også ei som begynner på skolen nå. Hun kommer i klasse med ei jente og en gutt fra barnehagen, og ei hun kjenner fra allidretten. Det var ihvertfall sånn det så ut i starten av mai. Nå på torsdag og fredag har vi førskoledager, og ingenting endres etter dem sies det - skal bli interessant å se om noen har "flytta på seg" fram til det...

Jeg tenker som så: datteren min begynner på SFO 1.august. To uker til å bli kjent med MANGE - uten klasseinndelingen å tenke på... Jeg har jobbet i skolen selv og ser hvor fort de "gamle" vennene ikke betyr allverden lenger - de finner nye å leke med...

Selvfølgelig er det alltid trygt å ha ETT kjent fjes helt i starten - og derfor ville jeg luftet det for skolen... Skulle det ikke gå i orden, så er det slett ikke umulig at det ordner seg for jenta di allikevel - ihvertfall hvis hun har en personlighet som min... Hvis hun har lekt med ei ukjent jente på lekeplassen i en halvtime, så er de kjeeeeeeeempegode venner ;)

Ikke umulig at det lar seg ordne fra skolens side - men gjør det ikke det, så er det ikke dermed sagt at dette blir den store krisen!

Lykke til med snart skolejente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville tatt kontakt med skolen. Det er trygt å ha i alle fall 1 man kjenner i klassen.

Det er absolutt ikke nødvendig at denne ene blir den vennen hun kommer til å være mest sammen med, men det er likevel trygt i begynnelsen å ikke være helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noen betydning, høres kanskje litt skummelt ut, men barn har en utrolig god evne til å bli raskt kjent med andre barn.

Tenk på de som flytter som kommer ny i en klasse, som regel har de fått nye venner allerede første dag, i den alderen er det lett å få seg venner.

Men det hjelper for tryggheten å vite hvem noen andre er.

Anbefaler å begynne å sfo et par uker før, da er de allerde blitt godt kjent før skolestart.

Har også en datter som begynner i 1 klasse, hun kjenner ingen .

Er litt mer avslappet nå siden det er mitt tredje barn, og har sett utviklingen med de to andre, de finner som regel hverandre etter hvert som de blir kjent,og da finner de passende venner.

Det er bare slik de må finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 3 gutter i gata, de kom i de andre klassene.

Snuppa mi og gutten som bor RETT over gata kom heller ikke i samme klasse.... Men de går ikke i samme barnehage heller, virker som om de har lagt mer vekt på det... I tillegg er det to områder som sokner til denne skolen sånn hovedsaklig (altså to "boligfelt" eller hva jeg skal kalle det) og de pleier visst å ha jevn fordeling av unger fra begge felt i alle klassene så langt de får til...

Er enig i at de burde tenkt såpass at hun kom i klasse med gutta så lenge det ikke var NOEN andre kjente for henne der...

Har du tatt kontakt med skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest opplevd det samme....

Samme skjedde oss bortsett fra at jenta vår gikk i barnehage med ca 20 unger og hadde mange andre venner og bekjente. Ikke en eneste hun kjente i klassen. Bortsett fra ei jente som var den eneste som hadde plaget henne noen gang... Vi klagde men det nyttet ikke.

Hun klarte seg jo greit til slutt men man vil jo at de skal få en kjekk opplevelse når de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest opplevd det samme....

Samme skjedde oss bortsett fra at jenta vår gikk i barnehage med ca 20 unger og hadde mange andre venner og bekjente. Ikke en eneste hun kjente i klassen. Bortsett fra ei jente som var den eneste som hadde plaget henne noen gang... Vi klagde men det nyttet ikke.

Hun klarte seg jo greit til slutt men man vil jo at de skal få en kjekk opplevelse når de begynner på skolen.

Jeg mente - hun gikk i barnehage med 20 unger som skulle begynne på samme skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å ta kontakt med skolen for å bytte klasse? Da jeg skulle begynne i 1. klasse fikk jeg byttet klasse, var veldig hyggelig å ha noen kjente fjes i starten når alt er nytt uansett. Men vet ikke hvor lett det er å gjøre det "nå for tiden"..

Hvis det ikke går, så finner hun seg sikkert fort til rette i den nye klassen også, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville tatt kontakt. Alle jeg kjenner som har barn i småskolealder sier at det er viktig å gå i klasse med noen som bor i nærheten. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skoler har begynt å blande barn fra alle kanter av skoledistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...