Gå til innhold

når legger 6 åringer seg?

Gjest 6år

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Vi har det omtrent som hos dere, men mulig det ville vært annerledes om barna var vant med å styre leggingen selv? Klart det er stas å bestemme selv og være lenge oppe når det skjer sjelden.

Har ikke løsningen, men skulle gjerne sett at barna mine etterhvert lærte seg å ta mer ansvar for legging. Men vi er nok ikke der på en stund - tviler på at eldstemann (ni og et halvt) da ville lagt seg før kl. 23... på hverdager.

Hei!

Jeg vil anbefale deg å lese litt om dette, det er fascinerende, jeg er ingen ekspert, men følte at dette jeg leste hørtes fornuftig ut.

Jeg kan ikke på en kort tekst her forklare tankene i sin helhet, men det fungerer for svært mange mennesker.

I India sier feks babyer i fra når de skal tisse, det er nå noen norske foreldre som har lært å tolke disse signalene hos sine babyer, tror jeg leste en artikkel om det i aftenposten.

Dette fikk ikke jeg til, jeg ble stresset og hadde jo ikke fokus på min baby hele tiden, så jeg brukte bleier, men saken som det bygger på at barn tidligere enn vi tror både kan ta ansvar og bli tidlig fornuftige i sine valg og handlinger tror jeg det er noe i.

Når glass står ned i under-skapene på kjøkkenet hos oss, så finner noen det rart, men det er bare fordi jeg vil at barna ikke skal spørre om et glass vann hele tiden, men ordne seg selv. Jeg henger sjelden opp deres jakker og setter på plass sko eller rydder deres ting, dette gjør de selv. De har mye ansvar, nå tror jeg dette er en medvirkende årsak til at de er så mye mer selvstendige.

Jeg ønsker bare å være åpen for en annen måte å tenke på, en måte som jeg oppfatter er fornuftig, men det fins det mye litteratur om.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hei!

Jeg vil anbefale deg å lese litt om dette, det er fascinerende, jeg er ingen ekspert, men følte at dette jeg leste hørtes fornuftig ut.

Jeg kan ikke på en kort tekst her forklare tankene i sin helhet, men det fungerer for svært mange mennesker.

I India sier feks babyer i fra når de skal tisse, det er nå noen norske foreldre som har lært å tolke disse signalene hos sine babyer, tror jeg leste en artikkel om det i aftenposten.

Dette fikk ikke jeg til, jeg ble stresset og hadde jo ikke fokus på min baby hele tiden, så jeg brukte bleier, men saken som det bygger på at barn tidligere enn vi tror både kan ta ansvar og bli tidlig fornuftige i sine valg og handlinger tror jeg det er noe i.

Når glass står ned i under-skapene på kjøkkenet hos oss, så finner noen det rart, men det er bare fordi jeg vil at barna ikke skal spørre om et glass vann hele tiden, men ordne seg selv. Jeg henger sjelden opp deres jakker og setter på plass sko eller rydder deres ting, dette gjør de selv. De har mye ansvar, nå tror jeg dette er en medvirkende årsak til at de er så mye mer selvstendige.

Jeg ønsker bare å være åpen for en annen måte å tenke på, en måte som jeg oppfatter er fornuftig, men det fins det mye litteratur om.

:)

Det høres absolutt fornuftig ut det du sier. Jeg forsøker også å gi barna en del ansvar i hverdagen, men akkurat det med leggetiden føler jeg ville fungert dårlig på min ene sønn. Den andre føler seg mer trøtt om kvelden og det kunne antakelig fungert, men det blir i praksis vanskelig å håndheve ulike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

At indianere aldri krangler, eller at barna deres aldri gråter eller kommer i trassalder tror jeg rett og slett ikke noe på.

Jeg sa ikke de ikke krangler, jeg sa de har ikke trassalder eller det ungdomsopprøret man har i mer moderne samfunn.

Men hvis du ikke vil tro på det så vil jeg skrive det samme som jeg leste nhd skrive i et innlegg. Tror det var sånn, "Noen har tenkt de tanker som skal tenkes".

Man må da kunne være åpen for å tenke nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det høres absolutt fornuftig ut det du sier. Jeg forsøker også å gi barna en del ansvar i hverdagen, men akkurat det med leggetiden føler jeg ville fungert dårlig på min ene sønn. Den andre føler seg mer trøtt om kvelden og det kunne antakelig fungert, men det blir i praksis vanskelig å håndheve ulike regler.

Hei!

Ja, man må gjøre som det fungerer for en selv, man kan likevel i stor grad gi barna frihet til å tenke selv:)

Jeg kjenner noen som har prøvd dette og som gjorde den samme erfaring som deg, det fungerte ikke.

:) Men det viktige syns jeg er at man har et åpnet sinn, da mener jeg at man ikke stivner i tankene om ting i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hei!

Ja, man må gjøre som det fungerer for en selv, man kan likevel i stor grad gi barna frihet til å tenke selv:)

Jeg kjenner noen som har prøvd dette og som gjorde den samme erfaring som deg, det fungerte ikke.

:) Men det viktige syns jeg er at man har et åpnet sinn, da mener jeg at man ikke stivner i tankene om ting i livet.

''Men det viktige syns jeg er at man har et åpnet sinn, da mener jeg at man ikke stivner i tankene om ting i livet''

:) Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke de ikke krangler, jeg sa de har ikke trassalder eller det ungdomsopprøret man har i mer moderne samfunn.

Men hvis du ikke vil tro på det så vil jeg skrive det samme som jeg leste nhd skrive i et innlegg. Tror det var sånn, "Noen har tenkt de tanker som skal tenkes".

Man må da kunne være åpen for å tenke nytt!

Nei, du skrev kanskje ikke at de aldri kranglet etc., men du skrev at det var en 5 timers uredigert dokumentar hvor alt var fryd og gammen.

Hvis du hadde filmet i 5 timer hos oss, så KAN det jo hende det ville sett veldig idyllisk ut hvis du hadde truffet på riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Hei!

Det er ikke umulig i det hele tatt.

Våre barn er ikke mer slitne enn andre barn og gode skoleresultater er mer enn bevis nok. Man må bare begynne å se at barn har evner til å forstå mye av seg selv, hvis de blir gitt sjansen.

''Man må bare begynne å se at barn har evner til å forstå mye av seg selv, hvis de blir gitt sjansen.''

Det er sikkert ikke dumt å se at barn er forskjellige også, og at noen må veiledes mer enn andre. Det som passer for dine barn, er med andre ord ikke nødvendigvis det som fungerer for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Nei, du skrev kanskje ikke at de aldri kranglet etc., men du skrev at det var en 5 timers uredigert dokumentar hvor alt var fryd og gammen.

Hvis du hadde filmet i 5 timer hos oss, så KAN det jo hende det ville sett veldig idyllisk ut hvis du hadde truffet på riktig tidspunkt.

Hei!

Poenget med en 5 timers uredigert dokumentar var at noe burde synes på 5 timer, ikke bare bestående av 5 mennesker, men en gruppe på 30-40 mennesker, som bodde tett sammen, gikk inn og ut hos hverandre osv...

Mens en gruppe barn og ungdommer spilte kort, krabbet en liten baby over gulvet midt blant kortene, kastet noen kort rundt seg og jeg tenkte, "Ingen reagerer med irritasjon og sinne", men derimot tok noen gutter tak i babyen kysset den og tullet litt og satt den bort, men babyen krabbet tilbake, slik fortsatte det.

Jeg syns disse menneskene viste en tålmodighet og glede som bare var annerledes enn mye hos oss og jeg tenkte og ble nysgjerrig på hva som gjorde forskjellen. Det har jeg fortsatt å tenke på, selv om det sikkert er 7 år siden jeg så denne dokumentaren.

Nå er det jo ikke sånn at alt ved deres kultur er fantastisk, jeg vet en hel del jeg ikke liker(da jeg leste litt mer om div indianerkulturer etter dette), men likevel var det noe jeg merket meg og som i vertfall jeg syns jeg burde tenke mere på for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Man må bare begynne å se at barn har evner til å forstå mye av seg selv, hvis de blir gitt sjansen.''

Det er sikkert ikke dumt å se at barn er forskjellige også, og at noen må veiledes mer enn andre. Det som passer for dine barn, er med andre ord ikke nødvendigvis det som fungerer for alle andre.

Hei!

helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Min 6-åring trenger tilsynelatende lite søvn. Han legger seg halv 8-8, men sovner sjelden før halv 9-9. Han har i tillegg alltid våknet tidlig, det er som regel mellom 5:30 og 6. En sjelden gang sover han til 6:30, som regel på mandager....... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevill som blir fem i morgen sovner rundt halv ti og sover til mellom sju og åtte en gang vanligvis. Hun er tydeligvis et utpreget b-menneske og har aldri trengt mye søvn.

I ferier og sånt når vi ikke må opp og rundt blir det gjerne enda senere, skulle gjerne sett hvilket søvnmønster hun fikk hvis hun fikk bestemme selv..... Det hadde ikke passet med jobb og barnehage ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...