Gå til innhold

Å holde fokus

Gjest Merlen

Anbefalte innlegg

Gjest Merlen

Har noen råd å gi til hvordan en kan få en 9-åring til å holde fokus?

Hun lar seg distrahere HELE tiden om jeg ber henne gjøre noe. Leksene f.eks. - hun kan helt sikkert gjøre dem på en drøy halvtime, men nå tar det gjerne TO, kanskje enda mer!

Vi har hatt det slik veldig lenge, og jeg har forsøkt ulike taktikker, men ingenting hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk en timer! F.eks. 15 minutter matte, 15 minutter norsk, 15 minutter et annet fag, 15 minutter pause (pausen er viktig) og så 15 minutter matte igjen osv. Bruk kortere tid enn 15 minutter hvis det er nødvendig, f.eks 5 eller 10 minutter. Poenget er å holde fokus i hele perioden, og så skifte til noe annet. Jeg bruker teknikken på hundetrening, og det funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

Bruk en timer! F.eks. 15 minutter matte, 15 minutter norsk, 15 minutter et annet fag, 15 minutter pause (pausen er viktig) og så 15 minutter matte igjen osv. Bruk kortere tid enn 15 minutter hvis det er nødvendig, f.eks 5 eller 10 minutter. Poenget er å holde fokus i hele perioden, og så skifte til noe annet. Jeg bruker teknikken på hundetrening, og det funker veldig bra.

Siden jeg er stor fan av hundetrening skal jeg definitivt prøve dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å kunne gjøre leksene et sted hvor det er minst mulig som distraherer. Gjerne et lite og stille rom, uten tv, radio, mobiltlf eller pc, (med mindre det er pc-lekse, da). Ikke barnerommet eller stua. Kan kanskje også legge inn en liten pause mellom hver aktivitet. Gjøre ferdig norskleksa, fem minutter frisk luft eller litt tøy og bøy før neste lekse. Gir tid til å koble av og koble om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

Veldig viktig å kunne gjøre leksene et sted hvor det er minst mulig som distraherer. Gjerne et lite og stille rom, uten tv, radio, mobiltlf eller pc, (med mindre det er pc-lekse, da). Ikke barnerommet eller stua. Kan kanskje også legge inn en liten pause mellom hver aktivitet. Gjøre ferdig norskleksa, fem minutter frisk luft eller litt tøy og bøy før neste lekse. Gir tid til å koble av og koble om.

Der hun gjør lekser er det ingen distraksjoner - bortsett fra at jeg er der, men jeg forstyrrer henne aldri. Derimot har hun et intenst behov for at jeg skal være der HELE tiden, noe jeg ikke er med på (er sikker på at hun ville hatt meg på fanget sitt om hun kunne).

Har mange ganger tenkt at det er bedre at jeg ikke er der, men de gangene jeg har forsøkt dette har hun allikevel ikke gjort noe ferdig når jeg kommer hjem. ARGH!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp dette jeg skulle foreslå også!

Har gjort underverker for vår 7-åring med huet godt plassert under armen og andre upraktiske steder. Nå konkurrerer hun litt med seg selv og føler et sunt press gjennom å skulle gjøre leksene på tid.

Timer'n var en så heidundrande suksess at jeg innførte den på svært mange andre områder også: morgenstell, kveldsstell, rydding av rom... funker som fy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...