Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Forresten vil jeg si deg at jeg liker ikke løgn, jeg kan ikke lyve og du bør ikke skrive slikt til meg og jeg vet ikke hvorfor du gjør det?

Jeg vet du ikke mener å lyve, men synes at det er på tide at du får øynene litt mer opp for skolens ansvar i denne saken. Det er ikke en elev som primært har forbrutt seg mot din sønn i flere år, det er en skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Hei!

ja det viser seg at det ikke har nådd til ledelsen

det er grunnen. men nå er rutiner lagt om, slik at sånt vil ikke skje i fremtiden.

''ja det viser seg at det ikke har nådd til ledelsen

''

En skoleledelse som ikke har oppdaget et problem av en så omfattende karakter som du har beskrevet, er lite kompetent. Du har jo selv sett at en annen mor her på dol forteller om hvordan de i årevis har påstått på den skolen at mobbing etc. ikke forekommer, noe som åpenbart er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke det hun sier. Hun setter ting i en kontekst. Madelenemie har en lidelse som gjør at hun ikke så lett forstår alt, og derfor lar en seg heller ikke provosere. På samme måte som at en ikke lar seg provosere over at mennesker med andre hemminger ikke forstår andre ting.

Er det så vanskelig å forstå egentlig?

Jeg vet at M har en lidelse som gjør blablabla. Jeg mener at selv om hun har hemminger så gir ikke det henne rett til å stigmatisere dette barnet eller at det ser noe bedre ut fordi det kommer fra henne.

Er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet at M har en lidelse som gjør blablabla. Jeg mener at selv om hun har hemminger så gir ikke det henne rett til å stigmatisere dette barnet eller at det ser noe bedre ut fordi det kommer fra henne.

Er det så vanskelig å forstå?

Det gir henne ikke rett til det, men det er forståelig fordi denne funksjonshemningen gjør at det er umulig for henne å tenke annerledes.. Vanskelig for oss å sette seg inn i. Det er sikkert langt lettere å akseptere at det er umulig for meg, som døv, å oppfatte alt som blir sagt på talespråk (fordi det virker mer logisk for oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

neid et er de ikke.

de kan utvise i opp til tre dager og overføre til bostedsskolen jeg har lest deres reglement, det hele.

''neid et er de ikke.

de kan utvise i opp til tre dager og overføre til bostedsskolen jeg har lest deres reglement, det hele.

''

Jeg kan vanskelig se hvordan skolen kan være unntatt bestemmelsene i privatskoleloven. Det er heller ikke skolen alene som kan gjøre vedtak om at en elev evt. skal flyttes, det er det såvidt jeg kan forstå kommunen som har myndighet til, og andre tiltak skal i såfall først være prøvd.

Jeg håper foreldrene til den andre gutten skaffer seg juridisk hjelp slik at deres sønn får den hjelp han har krav på. Jeg har fulgt denne skolens håndtering av en annen elevs situasjon gjennom flere år, og jeg er alt annet enn imponert over deres valg av tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir henne ikke rett til det, men det er forståelig fordi denne funksjonshemningen gjør at det er umulig for henne å tenke annerledes.. Vanskelig for oss å sette seg inn i. Det er sikkert langt lettere å akseptere at det er umulig for meg, som døv, å oppfatte alt som blir sagt på talespråk (fordi det virker mer logisk for oss).

Dere klapper med andre ord M på hodet og sier: det er greit at du oppfører deg slik. Vi forstår, du er hemmet og vet ikke bedre. Vi forventer ingenting av deg. I og for seg drøy stigmatisering, særlig i og med at M selv skriver at hun har tro på at hun gjennom læring kan tillegne seg kunnskaper som gjør henne bedre på det dere mener hun ikke kan bli bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Dere klapper med andre ord M på hodet og sier: det er greit at du oppfører deg slik. Vi forstår, du er hemmet og vet ikke bedre. Vi forventer ingenting av deg. I og for seg drøy stigmatisering, særlig i og med at M selv skriver at hun har tro på at hun gjennom læring kan tillegne seg kunnskaper som gjør henne bedre på det dere mener hun ikke kan bli bedre på.

Nei, det gjør vi ikke... jeg er en av de som har forklart mye til Madelenemie i håp om at hun greier å ta det til seg.. -men man skal samtidig vise respekt for at endel av dette greier hun ikke å endre pga sin funksjonshemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo, men nå er de helt enige i at de har gjort feil og det kan jo alle gjøre, nå har de endret på mye, derfor er jeg fornøyd.

Ja, alle kan gjøre feil, men å la sånt pågå i 6 år uten å foreta seg noe som helst! Klart de gjør noe nå, når dere har gått til politiet. Skal da ikke være nødendig at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemies sønn MÅ få hjelp. Plagene han har blitt utsatt for MÅ ta slutt NÅ.

Men, jeg kan ikke fatte hva det skal være godt for å utvise eleven som plager sønnen hennes. Han har det allerede altfor vanskelig fra før!

Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.

''Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.''

Hvem skal betale for denne 100% stillingen? Hvem hvilke andre elever skal miste hardt tiltrengte resurser for å gi en utagerende elev fulltids barnevakt? Elevene som sliter, men ikke utagerer?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.''

Hvem skal betale for denne 100% stillingen? Hvem hvilke andre elever skal miste hardt tiltrengte resurser for å gi en utagerende elev fulltids barnevakt? Elevene som sliter, men ikke utagerer?

mvh

''Hvem skal betale for denne 100% stillingen? ''

Mener du at samfunnet ikke skal bruke penger på å hjelpe en unge med atferdsproblemer slik at han kan fungere i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.''

Hvem skal betale for denne 100% stillingen? Hvem hvilke andre elever skal miste hardt tiltrengte resurser for å gi en utagerende elev fulltids barnevakt? Elevene som sliter, men ikke utagerer?

mvh

Du har akkurat lagt inn en av de beste begrunnelsene for offentlig skole.

Selv om en person i 100% stilling var nødvendig for å få gutten på "rett kjøl" så vil det fremdeles kun koste en brøkdel av hva det vil koste samfunnet at han ikke er det.

I tillegg til hensynet til gutten, og de rundt ham.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem skal betale for denne 100% stillingen? ''

Mener du at samfunnet ikke skal bruke penger på å hjelpe en unge med atferdsproblemer slik at han kan fungere i fremtiden?

Jeg har nettopp startet en ny tråd på denne problemstillingen.

Jo, jeg mener samfunnet skal bruke resurser på å hjelpe denne eleven. Men i praksiss vet vi at skoler, ikke minst de private tildeles begrensede midler til elever med spesielle behov.

Så det er høys relevant å spørre hvor pengene skal tas fra.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har akkurat lagt inn en av de beste begrunnelsene for offentlig skole.

Selv om en person i 100% stilling var nødvendig for å få gutten på "rett kjøl" så vil det fremdeles kun koste en brøkdel av hva det vil koste samfunnet at han ikke er det.

I tillegg til hensynet til gutten, og de rundt ham.

Med vennlig hilsen

''Du har akkurat lagt inn en av de beste begrunnelsene for offentlig skole.''

Jeg er stor tilhenger av at en god offentlig skole skal være grunnstammen i vårt utdanningstilbud. Private aktører gir på sin side variasjon, spisskompetanse og valgfrihet.

''Selv om en person i 100% stilling var nødvendig for å få gutten på "rett kjøl" så vil det fremdeles kun koste en brøkdel av hva det vil koste samfunnet at han ikke er det.''

Jeg går ut fra du kan dokumentere denne påstanden.

Kostnadseffektivitet i skoleverket handler lite om offentlig eller privat, men om størrelse, organisering, tilpasning og sentralisering av spesialtilbud.

Fra det offentliges side finansieres en elevplass i en privat skole med 85% av det som ville gått til tilsvarende i offentlig skole.

Økonomisk sett er privatskoler billigere for skattebetalerne enn offentlige skoler. Akkurat som private barnehager koster kommunene mindre enn kommunale.

Resurser til elever med ekstra behov fordeles heller ikke på samme måte til offentlige og private skoler. Kommunale skoler får ofte en viss pott enten de trenger det eller ikke. Private skoler må i større grad dokumentere behovene elev for elev, diagnose for diagnose.

''I tillegg til hensynet til gutten, og de rundt ham.''

Selvsagt må problemet løses. Men det kan være fornuftig å se seg om etter en mer kostnadseffektiv løsning. I praksiss vil ofte pengene tas fra elever som står enda svakere, men ikke utagerer.

En privat skole vil selvsagt ikke ha de nødvendige økonomiske midlene til en fulltidsstilling på én elev uten at de på linje med offenglige skoler får dekket merutgiftene fra det offenlige.

Det hadde vært flott om man hadde råd til å løse problemer med å en ekstra stilling. Men de økonomiske realitetene for denne skolen er sannsynligvis at pengene ikke er til stedet og at det vil være tidkrevende om de i det hele tatt lykkes å skaffe dem.

Problemet må løses innenfor de kostnadsrammer skolen er bundet til. Det sier seg selv.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du har akkurat lagt inn en av de beste begrunnelsene for offentlig skole.''

Jeg er stor tilhenger av at en god offentlig skole skal være grunnstammen i vårt utdanningstilbud. Private aktører gir på sin side variasjon, spisskompetanse og valgfrihet.

''Selv om en person i 100% stilling var nødvendig for å få gutten på "rett kjøl" så vil det fremdeles kun koste en brøkdel av hva det vil koste samfunnet at han ikke er det.''

Jeg går ut fra du kan dokumentere denne påstanden.

Kostnadseffektivitet i skoleverket handler lite om offentlig eller privat, men om størrelse, organisering, tilpasning og sentralisering av spesialtilbud.

Fra det offentliges side finansieres en elevplass i en privat skole med 85% av det som ville gått til tilsvarende i offentlig skole.

Økonomisk sett er privatskoler billigere for skattebetalerne enn offentlige skoler. Akkurat som private barnehager koster kommunene mindre enn kommunale.

Resurser til elever med ekstra behov fordeles heller ikke på samme måte til offentlige og private skoler. Kommunale skoler får ofte en viss pott enten de trenger det eller ikke. Private skoler må i større grad dokumentere behovene elev for elev, diagnose for diagnose.

''I tillegg til hensynet til gutten, og de rundt ham.''

Selvsagt må problemet løses. Men det kan være fornuftig å se seg om etter en mer kostnadseffektiv løsning. I praksiss vil ofte pengene tas fra elever som står enda svakere, men ikke utagerer.

En privat skole vil selvsagt ikke ha de nødvendige økonomiske midlene til en fulltidsstilling på én elev uten at de på linje med offenglige skoler får dekket merutgiftene fra det offenlige.

Det hadde vært flott om man hadde råd til å løse problemer med å en ekstra stilling. Men de økonomiske realitetene for denne skolen er sannsynligvis at pengene ikke er til stedet og at det vil være tidkrevende om de i det hele tatt lykkes å skaffe dem.

Problemet må løses innenfor de kostnadsrammer skolen er bundet til. Det sier seg selv.

Mvh

Problemet må løses innenfor rammene av opplæringsloven, som skolen er pålagt å følge.

At private institusjoner (som kaster ut alle de "dyre" elevene) ser bedre ut på papiret er åpenbart, men ikke en reell sammenligning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.''

Hvem skal betale for denne 100% stillingen? Hvem hvilke andre elever skal miste hardt tiltrengte resurser for å gi en utagerende elev fulltids barnevakt? Elevene som sliter, men ikke utagerer?

mvh

Det kunne jo vært på sin plass at foreldrene til gutten med adhd måtte komme og være på skolen og passe på ungen sin der, men det er sikkert ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo vært på sin plass at foreldrene til gutten med adhd måtte komme og være på skolen og passe på ungen sin der, men det er sikkert ikke mulig.

''Det kunne jo vært på sin plass at foreldrene til gutten med adhd måtte komme og være på skolen og passe på ungen sin der, men det er sikkert ikke mulig.''

I praksiss foreslår du ekstra forelderbetaling i form av gratisarbeid. Skolen har ikke råd til å betale noen for å gjøre jobben, ergo pålegger de foreldrene å gjøre den.

Jeg synes ikke det er på sin plass i det hele tatt.

Ekstra personalresurser koster ekstra penger. Disse pengene må komme fra et sted. Hvor?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo vært på sin plass at foreldrene til gutten med adhd måtte komme og være på skolen og passe på ungen sin der, men det er sikkert ikke mulig.

Det er jo ikke sikkert at barnet er vanskelig hjemme, det kan jo hende at frustrasjonen kommer til utløp på skolen hvor han kanskje har mest problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemies sønn MÅ få hjelp. Plagene han har blitt utsatt for MÅ ta slutt NÅ.

Men, jeg kan ikke fatte hva det skal være godt for å utvise eleven som plager sønnen hennes. Han har det allerede altfor vanskelig fra før!

Det må enten settes en person i 100 % stilling på gutten med adhd eller så må han overføres til en annen skole med bedre ressurser til å ivareta hans behov.

Det er jo ikke sikkert at barnet trenger 100% ressurser, det hadde kanskje vært en fordel å ha inspeksjon i friminuttene av en lærer eller to som kunne fulgt med og passet på at ingen slo eller mobbet. Eller sette inn en ekstra som kunne ha et ekstra øye med den eleven som var vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kunne jo vært på sin plass at foreldrene til gutten med adhd måtte komme og være på skolen og passe på ungen sin der, men det er sikkert ikke mulig.''

I praksiss foreslår du ekstra forelderbetaling i form av gratisarbeid. Skolen har ikke råd til å betale noen for å gjøre jobben, ergo pålegger de foreldrene å gjøre den.

Jeg synes ikke det er på sin plass i det hele tatt.

Ekstra personalresurser koster ekstra penger. Disse pengene må komme fra et sted. Hvor?

mvh

Hvis det ikke er penger og det ikke er aktuelt å la foreldrene til den utagerende eleven ta noe som helst av ansvaret, så må da eleven flyttes til en spesialskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert at barnet trenger 100% ressurser, det hadde kanskje vært en fordel å ha inspeksjon i friminuttene av en lærer eller to som kunne fulgt med og passet på at ingen slo eller mobbet. Eller sette inn en ekstra som kunne ha et ekstra øye med den eleven som var vanskelig.

''Det er jo ikke sikkert at barnet trenger 100% ressurser, det hadde kanskje vært en fordel å ha inspeksjon i friminuttene av en lærer eller to som kunne fulgt med og passet på at ingen slo eller mobbet. Eller sette inn en ekstra som kunne ha et ekstra øye med den eleven som var vanskelig.''

Enig, det er ikke sikkert det kreves 100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...