Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Høres ut som en helt vanlig dag i RL :)

Jeg kunne ikke vært mer enig. I denne tråden godtas automatisk at gutten med adhd er den selvfølgelige voldelige rampegutten, som alle må forsvare seg mot. Samtidig godtas det at han er lite intelligent, og at den med lavere intelligens må tåle både det ene og det andre fra de med høyere intelligens. Som utestenging fra skolen sin, politianmeldelse og degradering på alle måter.

Ingen protesterer, og alt blir godtatt. Det finnes omtrent ikke motforestillinger. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Det er jo rystende historier du kommer med her om hvordan du/dere har blitt utelatt fra felleskapet!

Det ble en helt vanlig ting tilslutt og jeg prøvde å si ifra i starten og så gjorde jeg faktisk som Madelenamie, skrev en mail da minstemann sluttet til FAU. Endel av de ansatte var utrolig hyggelige og hjelpsomme, men foreldrene var kjipe. Men det er vanskelig å ta ungene ut fra skolen, de har annet pensum og jeg hadde ikke så mye bedre skoler å sende ham til heller.

Nå handler ikke tråden om meg, men jeg kjenner at etter å ha fulgt denne tråden så blir jeg veldig frustrert over hvordan gutten med ADHD blir behandlet, han har det nok ikke lett.

Heldigvis går min nå på en skole han stortrives på og hvor han gjør det bra og alle er fornøyde med ham. Men han er veldig sinna, men det tror jeg du aner hvordan er ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Da ville jeg prøvd å se saken fra begge sider, og prøvd å gi konstruktive råd, ikke nødvendigvis de rådene innskriveren vil høre. Jeg ville prøvd å støtte henne uten å rakke ned på den andre.

Jeg har ikke lest hele tråden, så vet vet ikke om du er en av de som har gitt M uforbeholden støtte. Hvis du har det mener jeg det ikke er det klokeste å gjøre med et menneske som ikke selv evner å se en sak fra andres ståsted.

Det var absolutt ikke deg jeg siktet til. Vi kan være uenige om mye, men jeg ser på deg som en ganske sterk person med egne meninger.

''Da ville jeg prøvd å se saken fra begge sider, og prøvd å gi konstruktive råd, ikke nødvendigvis de rådene innskriveren vil høre. Jeg ville prøvd å støtte henne uten å rakke ned på den andre''

Det er nettopp det jeg har gjort. Ikke et eneste sted har jeg rakket ned på den andre. Jeg har kun fokusert på at volden må stoppes OG fordi det har gått så mange år, uten at andre ting har hjulpet, har jeg sagt at hun bør kontakte politiet.

Dette sier jeg ikke for å ta adhd-gutten. Dette mener jeg for at skolen skal skjønne alvoret og at fordi det er viktig å forhindre en tragedie.

Det har tross alt vært kvelertak, sparking og kloring og det kan jo i verste fall ende forferdelig galt om ikke Madelenemie greier å få skolen til å skjønne alvoret. Tenk deg avisoverskriftene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi fikk blandt annet ikke være med på avslutningen i sjuende klasse fordi det skulle være hjemme i hagen hos en familie og jeg fikk ikke lov å trille i hagen... ''

Eh, hva?? Fikk ikke lov? Du mener altså at det ikke var så at du ikke kunne komme, men at de var redd for plenen eller noe sånt?

Ja, vi måtte dra hjem igjen. Jeg lover at taxisjåføren himlet med øynene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg kunne ikke vært mer enig. I denne tråden godtas automatisk at gutten med adhd er den selvfølgelige voldelige rampegutten, som alle må forsvare seg mot. Samtidig godtas det at han er lite intelligent, og at den med lavere intelligens må tåle både det ene og det andre fra de med høyere intelligens. Som utestenging fra skolen sin, politianmeldelse og degradering på alle måter.

Ingen protesterer, og alt blir godtatt. Det finnes omtrent ikke motforestillinger. Skremmende.

''I denne tråden godtas automatisk at gutten med adhd er den selvfølgelige voldelige rampegutten, som alle må forsvare seg mot. Samtidig godtas det at han er lite intelligent, og at den med lavere intelligens må tåle både det ene og det andre fra de med høyere intelligens. Som utestenging fra skolen sin, politianmeldelse og degradering på alle måter.

Ingen protesterer, og alt blir godtatt. Det finnes omtrent ikke motforestillinger. Skremmende.

''

Nei - vet du hva! Nå blir jeg vanvittig provosert over at du kan dra denne slutningen ut fra denne tråden! Det blir ikke godtatt at den andre gutten skal tåle nedverdigelse og degradering fordi han er mindre intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I denne tråden godtas automatisk at gutten med adhd er den selvfølgelige voldelige rampegutten, som alle må forsvare seg mot. Samtidig godtas det at han er lite intelligent, og at den med lavere intelligens må tåle både det ene og det andre fra de med høyere intelligens. Som utestenging fra skolen sin, politianmeldelse og degradering på alle måter.

Ingen protesterer, og alt blir godtatt. Det finnes omtrent ikke motforestillinger. Skremmende.

''

Nei - vet du hva! Nå blir jeg vanvittig provosert over at du kan dra denne slutningen ut fra denne tråden! Det blir ikke godtatt at den andre gutten skal tåle nedverdigelse og degradering fordi han er mindre intelligent.

Det har ikke vært så utrolig mange protester på det. Ellers får du bare bli så provosert du vil. Virkeligheten er ikke alltid like vakker. Les tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det har ikke vært så utrolig mange protester på det. Ellers får du bare bli så provosert du vil. Virkeligheten er ikke alltid like vakker. Les tråden...

Da må du lese tråden en gang til. De fleste har vel protestert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det ble en helt vanlig ting tilslutt og jeg prøvde å si ifra i starten og så gjorde jeg faktisk som Madelenamie, skrev en mail da minstemann sluttet til FAU. Endel av de ansatte var utrolig hyggelige og hjelpsomme, men foreldrene var kjipe. Men det er vanskelig å ta ungene ut fra skolen, de har annet pensum og jeg hadde ikke så mye bedre skoler å sende ham til heller.

Nå handler ikke tråden om meg, men jeg kjenner at etter å ha fulgt denne tråden så blir jeg veldig frustrert over hvordan gutten med ADHD blir behandlet, han har det nok ikke lett.

Heldigvis går min nå på en skole han stortrives på og hvor han gjør det bra og alle er fornøyde med ham. Men han er veldig sinna, men det tror jeg du aner hvordan er ;o)

Veldig godt å høre at gutten din trives der han er nå :-)

Ja - jeg vet alt om sterkt temperament. Er spent på hva som kommer ut av møtet med sosiallæreren om halvannen uke. Men det trenger vi ikke blande inn i denne tråden ;-)

Jeg ser jo på jenta mi at hun terger og lager mye lyd for å få oppmerksomhet og fordi hun føler seg underlegen i noen situasjoner. Men hun er nødt til å forstå at slik adferd bare fører til at andre lett kan ta avsatnd fra henne.

Ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOL er et nettforum. Det er en form for felleskap, en form for vennskap eller bekjentskap her - på ulike nivåer ut fra hva den enkelte ønsker og hvor mye en engasjerer seg.

Image og nettverk mener jeg blir feil å si.

Jeg har lært utrolig mye om ulike mennesketyper, om ulike måter å leve på, å løse hverdagsproblemer og store problemer på, om livssyn og samliv, om sykdommer og livsfaser.

At en bruker tid til å prøve å forstå et annet menneske om hvordan hun tenker og hvorfor hun tenker slik eller slik - det er jo det vennskap og bekjentskap går ut på, enten det er her på DOL eller det er i vikreligheten. Og når noen ber om råd, gir man et råd tilbake BÅDE ut fra ens egen erfaring, men også ut fra den kunnskapen en har om den som spør. Noen ganger har en kun ett innlegg å bygge det på, andre ganger har en mange innlegg fra samme forfatter, noen ganger har en mange år med innlegg fra samme person.

Hvorfor du nedverdiger dette til å bli kun imagebygging og nettverksbygging for å ha en kul/populær/ profil, forstår jeg ikke.

Det virker som mange er svært opptatt av å menge seg med den rette gjengen, ja.. Eller redde for å havne på kant med den rette gjengen, rettere sagt. Jeg har sett det så mange ganger i løpet av alle årene jeg har vært her, at det har satt seg i meg.

Folk sitter på hylla og venter til en fra gjengen en identifiserer seg med har sagt det første ordet, og så er plutselig hele flokken der og mener omtrent det samme. Dert er en flokkting, og sikkert veldig menneskelig, men noen ganger er det sånn at flokken er litt ute på tur, og det synes jeg den er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi måtte dra hjem igjen. Jeg lover at taxisjåføren himlet med øynene :o)

Fordi de mente du ville laget merker i hagen? Altså,- jeg tror jo på deg, men det høres jo ærlig talt ut som noe man kunne ha sett på TV og tenkt at så ekstreme er jo folk ikke i virkeligheten...

Det hadde vært mer sannsynlig at de evt. hadde ergret seg over merker i etterkant (hvis de var så nøye) - men å være frekk nok eller rettere sagt skamløs nok til å si at nei, det går ikke? Helt, helt utrolig! Man slutter nok aldri å undres over gærninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det virker som mange er svært opptatt av å menge seg med den rette gjengen, ja.. Eller redde for å havne på kant med den rette gjengen, rettere sagt. Jeg har sett det så mange ganger i løpet av alle årene jeg har vært her, at det har satt seg i meg.

Folk sitter på hylla og venter til en fra gjengen en identifiserer seg med har sagt det første ordet, og så er plutselig hele flokken der og mener omtrent det samme. Dert er en flokkting, og sikkert veldig menneskelig, men noen ganger er det sånn at flokken er litt ute på tur, og det synes jeg den er her.

''

Folk sitter på hylla og venter til en fra gjengen en identifiserer seg med har sagt det første ordet, og så er plutselig hele flokken der og mener omtrent det samme. Dert er en flokkting, og sikkert veldig menneskelig, men noen ganger er det sånn at flokken er litt ute på tur, og det synes jeg den er her.

''

Jeg forstår hva du mener - og kan være enig i det du sier i veldig mange tråder og situasjoner, f.eks. på samliv, eller på åpent.

I denne saken synes jeg ikke det er tilfelle. Her har mange vært veldig tydelige i forhold til hva Madeleine sa for noen dager siden og fortalt henne hva som er sosialt akseptert å si og hva som ikke er sosialt akseptert å si (for eksempel det å rakke ned på barn som er mindre intelligente enn hennes egne, eller å fremeve sine egne ineteresser eller egenskaper på bekostning av andres). Mange har i denne saken (ikke bare i denne tråden men de andre trådene om samme saken) vært tydelige på at den andre gutten også trenger hjelp.

Men første skritt er å stoppe volden, slik Nickløsheiletida sier. Da må gutten ha noen med seg hele tiden.

Begge guttene (og de andre elevene) har krav på en trygg hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det virker som mange er svært opptatt av å menge seg med den rette gjengen, ja.. Eller redde for å havne på kant med den rette gjengen, rettere sagt. Jeg har sett det så mange ganger i løpet av alle årene jeg har vært her, at det har satt seg i meg.

Folk sitter på hylla og venter til en fra gjengen en identifiserer seg med har sagt det første ordet, og så er plutselig hele flokken der og mener omtrent det samme. Dert er en flokkting, og sikkert veldig menneskelig, men noen ganger er det sånn at flokken er litt ute på tur, og det synes jeg den er her.

'' Eller redde for å havne på kant med den rette gjengen, rettere sagt. Jeg har sett det så mange ganger i løpet av alle årene jeg har vært her, at det har satt seg i meg ''

For meg blir dette helt tullete. Jeg mailer f.eks med Colette, men betyr da ikke at vi ikke kan være uenige i tråder?

Det blir jo litt feil om vi må være enige i et og alt. Vi er tross alt individer og kan tenke forskjellige om saker og ting. Vi blir da ikke sure på hverandre for det. Det håper jeg ihvertfall. Så kjedelig om man skulle vært enige i alt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig godt å høre at gutten din trives der han er nå :-)

Ja - jeg vet alt om sterkt temperament. Er spent på hva som kommer ut av møtet med sosiallæreren om halvannen uke. Men det trenger vi ikke blande inn i denne tråden ;-)

Jeg ser jo på jenta mi at hun terger og lager mye lyd for å få oppmerksomhet og fordi hun føler seg underlegen i noen situasjoner. Men hun er nødt til å forstå at slik adferd bare fører til at andre lett kan ta avsatnd fra henne.

Ikke lett.

Det kan bare ikke sammenlignes.

Men altså, det finnes kurs og barnepsykologer som lærer unger sinnemestring. Min har blitt mye bedre. De andre ungene mine er like sinte og noen ganger lurer jeg på om noen hadde reagert så voldsomt på dem dersom de hadde gått på samme skole som det her er snakk om.

Han ble belønnet når han var vrang på skolen. De tok han med i blomsterbutikken og på biblioteket hvis han var sint i klasserommet. Og han lærte fort at hvis han sa at han ikke hadde matpakke så fikk han mat av læreren, han gjemte sin egen da. Unger er jo smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de mente du ville laget merker i hagen? Altså,- jeg tror jo på deg, men det høres jo ærlig talt ut som noe man kunne ha sett på TV og tenkt at så ekstreme er jo folk ikke i virkeligheten...

Det hadde vært mer sannsynlig at de evt. hadde ergret seg over merker i etterkant (hvis de var så nøye) - men å være frekk nok eller rettere sagt skamløs nok til å si at nei, det går ikke? Helt, helt utrolig! Man slutter nok aldri å undres over gærninger...

Hehe, jeg pleier å si at det finnes mange rare folk og jeg skjønner meg ikke på dem :o) Og med noen kan man diskutere, men man diskuterer ikke adgang til andre hage ;o) Og hadde enda noen av de andre foreldrene tilbudt seg å se etter minstemann så han kunne vært der, men det gjorde ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg pleier å si at det finnes mange rare folk og jeg skjønner meg ikke på dem :o) Og med noen kan man diskutere, men man diskuterer ikke adgang til andre hage ;o) Og hadde enda noen av de andre foreldrene tilbudt seg å se etter minstemann så han kunne vært der, men det gjorde ingen.

''Og hadde enda noen av de andre foreldrene tilbudt seg å se etter minstemann så han kunne vært der, men det gjorde ingen.''

Man kan jo håpe (for deres egen skyld) at de ble såpass satt ut av galskapen at de ikke fikk reagert... Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Det har ikke vært så utrolig mange protester på det. Ellers får du bare bli så provosert du vil. Virkeligheten er ikke alltid like vakker. Les tråden...

Jeg foreslår at du leser tråden en gang til jeg, det virker som om du ser det du vil se og ikke evner å være nyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg kjenner ikke så godt til hva Aspberger innebærer. Og jeg har nektet og se på hennes tråder som en form for spennende opplysning eller "opplæring". Jeg synes det blir feil. Og har derfor unngått disse trådene, bortsett fra når jeg føler at det "sklir helt ut" i verdisyn og kommentarer. Da klarer jeg ikke og tie stille lenger.

For oss som jobber med barn som har asperger er det jo utrolig interessant å lese i trådene til madelenemie, for man lærer mer av det enn å lese det i en lærebok:)

Men det er klart... jobber man ikke med mennesker med asperger, eller har venner med den diagnosen, så betyr jo ikke denne informasjonen så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' I denne tråden stigmatiseres et adhd-barn''

Det er jeg enig i og jeg hadde nok latt meg provosere jeg også, hadde det vært en annen som har skrevet den og det har ingenting med å bygge nettverk på dol og gjøre. Det har med den forståelsen Madelenemie har gitt meg med sin beskrivelse av alt hun sliter med.

''Det har med den forståelsen Madelenemie har gitt meg med sin beskrivelse av alt hun sliter med.''

Så fordi M sliter, så er det greit at hun stigmatiserer ADHD-barn?

Da burde du jo også "omfavne" det barnet som i denne tråden stigmatiseres. Det er vel ingen tvil om at dette barnet sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

For oss som jobber med barn som har asperger er det jo utrolig interessant å lese i trådene til madelenemie, for man lærer mer av det enn å lese det i en lærebok:)

Men det er klart... jobber man ikke med mennesker med asperger, eller har venner med den diagnosen, så betyr jo ikke denne informasjonen så mye...

Selv om man ikke jobber med noen som har asperger eller har venner med aspeerger, synes jeg det beriker meg som menneske å lære om hvordan andre oppfatter ulike situasjoner og uttrykk - og at ikke min oppfattelse av "sannheten" alltid er den samme sannheten for alle andre.

Synes også det er veldig interessant og lærerikt. Men Madeleinemie har jo også mange andre sider ved seg enn at hun har asperger. Hun er et interessant og hyggelig menneske på mange måter, synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...