Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

På skoler jeg har jobba har man alltid hatt egne lærervakter på elever som kan skade andre/seg selv. Jeg har selv to slike utevakter i uka...

Hvor mye får dere med dere av hva som foregår mellom elevene? Dere kan sikkert hindre vold, men senser dere andre ting? Hva skjer på do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Hvis du vil ha det med (mine) klare ord: Jeg ble bekymret fordi du nok en gang lot deg rive med på svakt grunnlag, og ser offere der de kanskje ikke finnes. I stedet for og bruke din kritiske sans - som jeg også vet at du har:-)

'' I stedet for og bruke din kritiske sans - som jeg også vet at du har:-)''

Ja, jeg tror ikke jeg mangler kritisk sans. Jeg trodde vel egentlig heller det motsatte om meg selv. At den kanskje var litt for tydelig noen ganger :-)

Men jeg er jo ikke kritisk bare for å være kritisk da. Må jo han grunn for å være kritisk og akkurat nå føler jeg kanskje at mange her har piggene ute, uten helt å se hva Madelenemie sliter med. Noen ser det, men mange reagerer med aggresjon som hadde vært berettiget hvis Madelenemie ikke hadde slitt med det hun gjør, nemlig evnen til å se helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Nå vet jeg ikke helt om dette var svar til meg eller trådstarter.

Jeg tror nok at løsninger som det du beskriver her fungerer i svært liten grad. Hvis det er snakk om en konflikt så kan det nok hjelpe å snakke folk til fornuft.

Men når noen mobber for å mobbe så funker det ikke. Da vil en slik prat bare terge dem enda mere, og barnet vil få mere bråk for å ha "sladret".

Men i tilfellet med sønnen til Madelenemie er det ikke snakk om mobbing, til tross for at halve dol hang seg opp i dette for et par dager sida.

Det er snakk om en utagerende elev med en diagnose, og skolen har ikke gjort sitt for å passe på at han ikke utagerer mot en annen elev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Men i tilfellet med sønnen til Madelenemie er det ikke snakk om mobbing, til tross for at halve dol hang seg opp i dette for et par dager sida.

Det er snakk om en utagerende elev med en diagnose, og skolen har ikke gjort sitt for å passe på at han ikke utagerer mot en annen elev.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Hvorfor kaller du det ikke mobbing? Et barn som jevnlig plager et annet barn mobber jo, selv om plageren evt har en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt om dette var svar til meg eller trådstarter.

Jeg tror nok at løsninger som det du beskriver her fungerer i svært liten grad. Hvis det er snakk om en konflikt så kan det nok hjelpe å snakke folk til fornuft.

Men når noen mobber for å mobbe så funker det ikke. Da vil en slik prat bare terge dem enda mere, og barnet vil få mere bråk for å ha "sladret".

Det var svar til deg, og derfor ligger det under deg:-) Det var en solid konflikt som lå til grunn i dette tilfellet - over ganske lang tid...men jeg tror vel egentlig at mange mobbe-epiosoder kan oppstå fra det som opprinnelig er konflikter.

La oss si at sønnen til Madelenemie er en litt nerdete og nebbete fyr.(hun framstiller han sånn), som vet alt best, og som er trygg på at han alltid vil få støtte fra familie/lærere. Da er det duket for konflikter...med tilhørende mobbing. Jeg ser i hvert fall for meg et barn som til tider kan være ufordragelig i sitt samspill med andre barn. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' I stedet for og bruke din kritiske sans - som jeg også vet at du har:-)''

Ja, jeg tror ikke jeg mangler kritisk sans. Jeg trodde vel egentlig heller det motsatte om meg selv. At den kanskje var litt for tydelig noen ganger :-)

Men jeg er jo ikke kritisk bare for å være kritisk da. Må jo han grunn for å være kritisk og akkurat nå føler jeg kanskje at mange her har piggene ute, uten helt å se hva Madelenemie sliter med. Noen ser det, men mange reagerer med aggresjon som hadde vært berettiget hvis Madelenemie ikke hadde slitt med det hun gjør, nemlig evnen til å se helheten.

Jeg skjønner visst ikke helt hva du snakker om. Hun har et luksusproblem. En intelligent og skoleflink sønn som er forgudet og likt av alle, men som blir plaget av et annet barn på skolen, som ingen liker og som alltid er alene.

Hvem har det største problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja jeg spurte min mann om vi ikke kan ha egen securitasvakt en periode, men han smilte og syns vist jeg er rar.

Men jeg mente det for hva skal vi gjøre nå?

Jeg må innrømme at jeg ikke er så fryktelig oppdatert på saken din . Men hva skjer med de andre elevene? Står de bare og ser på gutten din bli plaget? Eller mobber han de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Du terper selv aldri på ting i tråder som er oppklart andre steder i de samme trådene?

..touché.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svar til deg, og derfor ligger det under deg:-) Det var en solid konflikt som lå til grunn i dette tilfellet - over ganske lang tid...men jeg tror vel egentlig at mange mobbe-epiosoder kan oppstå fra det som opprinnelig er konflikter.

La oss si at sønnen til Madelenemie er en litt nerdete og nebbete fyr.(hun framstiller han sånn), som vet alt best, og som er trygg på at han alltid vil få støtte fra familie/lærere. Da er det duket for konflikter...med tilhørende mobbing. Jeg ser i hvert fall for meg et barn som til tider kan være ufordragelig i sitt samspill med andre barn. Mulig jeg tar feil.

spørsmålet her er hvilke midler som brukes under en konflikt. En kan også spørre seg om det er konflikten som ligger til bunn eller om det er noe som brukes som unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg skjønner visst ikke helt hva du snakker om. Hun har et luksusproblem. En intelligent og skoleflink sønn som er forgudet og likt av alle, men som blir plaget av et annet barn på skolen, som ingen liker og som alltid er alene.

Hvem har det største problemet her?

''Hvem har det største problemet her?

''

Det blir feil å måle de to guttene opp mot hverandre om hvem som har det verst. Begge to har det helt klart ille - og skolen har ansvar for at begge guttene har en grei skoledag.

Gutten til Madeleinemie har krav på en trygg skoledag uten å bli slått eller klort - uansett om han har ressurssterke foreldre og er skoleflink eller ikke. Den andre gutten har krav på å få en skoledag der hans behov blir dekket og hjelp til å forstå hvordan han best kan te seg i forhold til andre barn. Han har også krav på en trygg hverdag på skolen og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem har det største problemet her?

''

Det blir feil å måle de to guttene opp mot hverandre om hvem som har det verst. Begge to har det helt klart ille - og skolen har ansvar for at begge guttene har en grei skoledag.

Gutten til Madeleinemie har krav på en trygg skoledag uten å bli slått eller klort - uansett om han har ressurssterke foreldre og er skoleflink eller ikke. Den andre gutten har krav på å få en skoledag der hans behov blir dekket og hjelp til å forstå hvordan han best kan te seg i forhold til andre barn. Han har også krav på en trygg hverdag på skolen og hjemme.

Jeg ser det ikke slik som deg. Jeg ser at det som regel er den svakeste part er den som er i behov av mest hjelp og støtte. Og i dette tilfellet virker det som at det stikk motsatte har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner visst ikke helt hva du snakker om. Hun har et luksusproblem. En intelligent og skoleflink sønn som er forgudet og likt av alle, men som blir plaget av et annet barn på skolen, som ingen liker og som alltid er alene.

Hvem har det største problemet her?

Som vanlig tenker vi ganske likt. Vet du, jeg sitter hoderystende her etter å ha fulgt sånn delvis med i denne tråden. Jeg skjønner ikke hva det er som går av folket. De pleier jo normalt å bruke hodet litt mer enn dette, de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Sør. Jeg har ihvertfall evnen til å kunne si at jeg har tatt feil, i motsetning til deg :-)

En slik innrømmelse ville aldri ha kommet fra deg.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg tar feil. Det skjer, men jeg har for vane å sjekke referanser/sitater osv først.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mener jeg

Jeg skjønner visst ikke helt hva du snakker om. Hun har et luksusproblem. En intelligent og skoleflink sønn som er forgudet og likt av alle, men som blir plaget av et annet barn på skolen, som ingen liker og som alltid er alene.

Hvem har det største problemet her?

Alvorlig talt, det er da ikke et luksusproblem å bli slått og sparket og plaget gul og blå opptil flere ganger, selv om den andre også trenger hjelp og er et offer på sin måte. Madelenemie er mor til _sitt_ barn, og det er hennes plikt å ta vare på sitt barn. Så kan en diskutere måten, men det er ikke et luksusproblem å bli slått gul og blå. Vettuka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, det er da ikke et luksusproblem å bli slått og sparket og plaget gul og blå opptil flere ganger, selv om den andre også trenger hjelp og er et offer på sin måte. Madelenemie er mor til _sitt_ barn, og det er hennes plikt å ta vare på sitt barn. Så kan en diskutere måten, men det er ikke et luksusproblem å bli slått gul og blå. Vettuka!!

Det er heller ikke et luksusproblem og bli utsatt for og være alene og uten venner og støtte. Et barn kan ikke stå til ansvar for sin oppførsel alene. Han trenger støtte fra andre, fornuftige voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg ser det ikke slik som deg. Jeg ser at det som regel er den svakeste part er den som er i behov av mest hjelp og støtte. Og i dette tilfellet virker det som at det stikk motsatte har skjedd.

Helt frem til de siste dagene har jo Madeleine og gutten hennes tiet om disse episodene denne gutten har holdt på med i seks år. Eller, de har prøvd å få dialog med skolen om det, men har ikke nådd frem.

Jeg er enig med deg i at den andre gutten trenger masse hjelp og støtte - han har det sikkert fryktelig vondt selv dersom han er så alene i klassen og på skolen som Madeleine sier, og i tillegg dersom det stemmer at han får juling hjemme - så er dette en gutt som trenger skikkelig med støtte rundt seg,.

MEN - det at han har en diagnose fratar ham ikke for ansvar for sine handlinger. Og han skal ikke få lov til å utøve vold mot andre barn. Det er skolens ansvar å påse at elevene har trygge hverdager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig tenker vi ganske likt. Vet du, jeg sitter hoderystende her etter å ha fulgt sånn delvis med i denne tråden. Jeg skjønner ikke hva det er som går av folket. De pleier jo normalt å bruke hodet litt mer enn dette, de fleste av dem.

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest naiv sign

Som vanlig tenker vi ganske likt. Vet du, jeg sitter hoderystende her etter å ha fulgt sånn delvis med i denne tråden. Jeg skjønner ikke hva det er som går av folket. De pleier jo normalt å bruke hodet litt mer enn dette, de fleste av dem.

NHD inkludért..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt frem til de siste dagene har jo Madeleine og gutten hennes tiet om disse episodene denne gutten har holdt på med i seks år. Eller, de har prøvd å få dialog med skolen om det, men har ikke nådd frem.

Jeg er enig med deg i at den andre gutten trenger masse hjelp og støtte - han har det sikkert fryktelig vondt selv dersom han er så alene i klassen og på skolen som Madeleine sier, og i tillegg dersom det stemmer at han får juling hjemme - så er dette en gutt som trenger skikkelig med støtte rundt seg,.

MEN - det at han har en diagnose fratar ham ikke for ansvar for sine handlinger. Og han skal ikke få lov til å utøve vold mot andre barn. Det er skolens ansvar å påse at elevene har trygge hverdager!

Ja, selvfølgelig. Forutsatt at den framstillingen som er gitt stemmer 100%. Ikke gi ukritisk støtte - det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, selvfølgelig. Forutsatt at den framstillingen som er gitt stemmer 100%. Ikke gi ukritisk støtte - det er mitt råd.

Det er jeg veldig enig i. En sak har som regel mer enn en side, og veldig ofte har begge sider noe rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...