Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Jeg skjønner visst ikke helt hva du snakker om. Hun har et luksusproblem. En intelligent og skoleflink sønn som er forgudet og likt av alle, men som blir plaget av et annet barn på skolen, som ingen liker og som alltid er alene.

Hvem har det største problemet her?

''Hvem har det største problemet her?''

For Madelenemie og sønnen hennes er det største problemet SELVFØLGELIG at gutten ikke vil gå på skolen fordi han blir klort til blods i ansiktet, sparket så han får vondt i ryggen og vold gjennom mange år. Kaller du dette et luxusproblem?

Det er da urinnstinktene til Madelenemie kommer på banen og det er derfor hun uttrykker sitt sinne, men i tillegg til sitt sinne og på grunn av sin Asperger, dataljfokusering, sin manglende evne til å se helhet , manglende evne til å se hva hun skal fokusere på, manglende evne til å se hva som er ubetydelig, skriver hun en del rare ting.Disse rare tingene trodde jeg kanskje hun ville utelate i et brev til politiet, men der tok jeg feil.

Vi andre som ikke er mor til sønnen som daglig blir utsatt for vold, kan lettere også se det andre barnet. Det barnet er selvfølgelig ikke det Madelenemie fokuserer på nå. Hun er først og fremst opptatt av å få stoppet volden mot sitt eget barn. Også vi uten Asperger ville vært det.

Men selvfølgelig er vi alle enige i, vi som har EQ i at Madelenemie ikke skal fremheve sitt barn som mer inteligent og det andre barnet som nærmest hjerneskadet.

Dette forstår vi alle. Hvorfor folk reagerer med aggresjon, for jeg imidlertid ikke, men det er ikke sikkert at alle har fulgt like godt med i trådene hennes som meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Jada Sør. Jeg har ihvertfall evnen til å kunne si at jeg har tatt feil, i motsetning til deg :-)

En slik innrømmelse ville aldri ha kommet fra deg.

Jeg reagerte på det i dette tilfellet, fordi konsekvensene av av å sende noe "for sterkt" er så store. Det er ikke noe jeg henger meg opp i til vanlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Det er heller ikke et luksusproblem og bli utsatt for og være alene og uten venner og støtte. Et barn kan ikke stå til ansvar for sin oppførsel alene. Han trenger støtte fra andre, fornuftige voksne.

Selvfølgelig trenger han støtte og hjelp. Skjønner ikke hvorfor det ene skal settes opp mot det andre på denne måten. Ingen av barna har et luksusproblem. Det må da gå an å være oppegående nok til å se nyanser uten å sitte i hver sin grøft og skyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger han støtte og hjelp. Skjønner ikke hvorfor det ene skal settes opp mot det andre på denne måten. Ingen av barna har et luksusproblem. Det må da gå an å være oppegående nok til å se nyanser uten å sitte i hver sin grøft og skyte.

Det som har kommet usedvanlig lite til uttrykk i denne tråden , er den andre guttens behov, og kanskje til og med hans versjon av sannheten. Tråden er sort/hvit. Og sannheten er sjelden sort/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt frem til de siste dagene har jo Madeleine og gutten hennes tiet om disse episodene denne gutten har holdt på med i seks år. Eller, de har prøvd å få dialog med skolen om det, men har ikke nådd frem.

Jeg er enig med deg i at den andre gutten trenger masse hjelp og støtte - han har det sikkert fryktelig vondt selv dersom han er så alene i klassen og på skolen som Madeleine sier, og i tillegg dersom det stemmer at han får juling hjemme - så er dette en gutt som trenger skikkelig med støtte rundt seg,.

MEN - det at han har en diagnose fratar ham ikke for ansvar for sine handlinger. Og han skal ikke få lov til å utøve vold mot andre barn. Det er skolens ansvar å påse at elevene har trygge hverdager!

Men det som kommer til å skje nå er at gutten mister plassen på skolen og så må han begynne i den offentlige skolen. Da kan du tro han føler seg sviktet både av skole og lærere og hva vil da skje på neste skole.

Men hvem vet, kanskje han vil få det bedre i den offentlige skolen og foreldrene sparer jo masse penger. Kanskje de til og med har inspeksjon i friminuttene på den offentlige skolen. Og selv om Madelenamie ler av ham fordi han ikke kan lese og er dum så kanskje han ikke er noe dummere enn barna, men helt normal intelligentmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

''Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

''

Det er ikke snakk om å skyve adhd-gutten ut i kulda. Det er snakk om å beskytte et barn som har blitt plaget i SEKS år.

Det er også snakk om å få fokus på et barn som ikke har det noe godt verken sosialt, emosjonelt og faglig (dersom opplysningene stemmer), og finne en bedre løsning for ham. At ikke Madeleinemie har denne gutten sine behov øverst på lista, synes jeg er helt naturlig, Hun beskytter SITT barn. Den andre guttens foreldre burde stå opp for SITT barn.

Det er også snakk om en skole som ikke oppfyller sin plikt om å gi hver elev en trygg hverdag og en undervisning som er tilpasset evner og ferdigheter til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Da jeg gikk på skolen så var de en gutt i klassen over som ble mobbet. Han hadde en egen bodyguard noe som jeg tror bare tente de andre elevene mer. En får ikke akkurat gå i fred når en har med seg bodyguard, det tiltrekker seg jo oppmerksomhet.

I ettertid har jeg lurt veldig på om denne gutten kunne ha noen grad av Asperger syndrom. Han var veldig nerdete og slet veldig med de sosiale kodene. Han klarte å skape mye oppmerksomhet rundt seg. Han kom inn på et nerdestudium i utlandet men vet ikke hva som skjedde senere. Jeg hørte rykter om at han hadde mistet skoleplassen sin fordi skolen mistenkte at han var terrrorist ;) Jeg lurte på om det hadde sammenheng med 09/11.

Til det siste du sa: Jøsses;)

Til det første.... vi som er vakter på spesielle elever skal ikke fotfølge dem, men holde dem under oppsikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD inkludért..

Ja, det har jeg fått med meg. Han er nå litt av en skrue, han da. Hans meninger teller ikke mer enn andres for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Men det som kommer til å skje nå er at gutten mister plassen på skolen og så må han begynne i den offentlige skolen. Da kan du tro han føler seg sviktet både av skole og lærere og hva vil da skje på neste skole.

Men hvem vet, kanskje han vil få det bedre i den offentlige skolen og foreldrene sparer jo masse penger. Kanskje de til og med har inspeksjon i friminuttene på den offentlige skolen. Og selv om Madelenamie ler av ham fordi han ikke kan lese og er dum så kanskje han ikke er noe dummere enn barna, men helt normal intelligentmessig.

Barnevernet burde jo sterkt inn i denne saken og virkelig støtte opp om denne gutten uansett om han blir på skolen eller om han flyttes til en annen skole.

Dersom bildet av en ensom gutt som ikke kan lese i 6/7 trinn stemmer - så vil kanskje et skolebytte kunne være av det gode. Han kan få en ny start på en skole der ingen kjenner ham, og han slipper å spille bajas for å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvor mye får dere med dere av hva som foregår mellom elevene? Dere kan sikkert hindre vold, men senser dere andre ting? Hva skjer på do?

Vi har vakter som også går inn på do....

Og vi kan selvsagt ikke sense alt som skjer, men fysisk vold har ikke skjedd ennå som jeg har opplevd.... psykisk plaging skjer helt sikkert da dette er mer skjult....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

Og helt klart et som kommer fra et hjem som er bedritent å vokse opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det som har kommet usedvanlig lite til uttrykk i denne tråden , er den andre guttens behov, og kanskje til og med hans versjon av sannheten. Tråden er sort/hvit. Og sannheten er sjelden sort/hvit.

''Det som har kommet usedvanlig lite til uttrykk i denne tråden , er den andre guttens behov, og kanskje til og med hans versjon av sannheten. Tråden er sort/hvit. Og sannheten er sjelden sort/hvit''

Colette, dette er fordi det er mor til barnet som blir slått som søker hjelp her.

Hvis det var mor til Adhd-barnet som søkte hjelp her, ville fokuset vært på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som har kommet usedvanlig lite til uttrykk i denne tråden , er den andre guttens behov, og kanskje til og med hans versjon av sannheten. Tråden er sort/hvit. Og sannheten er sjelden sort/hvit''

Colette, dette er fordi det er mor til barnet som blir slått som søker hjelp her.

Hvis det var mor til Adhd-barnet som søkte hjelp her, ville fokuset vært på han.

Du mener altså at folk skifter oppfatning av en sak/barn etter vær og vind sånn omtrentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest naiv sign

''Det som har kommet usedvanlig lite til uttrykk i denne tråden , er den andre guttens behov, og kanskje til og med hans versjon av sannheten. Tråden er sort/hvit. Og sannheten er sjelden sort/hvit''

Colette, dette er fordi det er mor til barnet som blir slått som søker hjelp her.

Hvis det var mor til Adhd-barnet som søkte hjelp her, ville fokuset vært på han.

Veldig enig. Dette er også viktig å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at folk skifter oppfatning av en sak/barn etter vær og vind sånn omtrentlig?

Etter hvem de snakker med, såklart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Du mener altså at folk skifter oppfatning av en sak/barn etter vær og vind sånn omtrentlig?

Det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at når folk søker råd. så svarer man på det.

Hvis ikke folk synes det aller viktigste er å få stoppet volden, så synes jeg det er noe rart et sted. I verste tilfelle kan jo volden ende i en tragedie. Så hovefokuset så må være å få stoppet volden. ADHD-gutten må ha et frimerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste du sa: Jøsses;)

Til det første.... vi som er vakter på spesielle elever skal ikke fotfølge dem, men holde dem under oppsikt..

ok, jeg tenkte vel mest på hvis dere visste på forhånd om elever som ble mobbet og utsatt for vold. Da må en vel nærmest fotfølge enkelte elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

''

Det er ikke snakk om å skyve adhd-gutten ut i kulda. Det er snakk om å beskytte et barn som har blitt plaget i SEKS år.

Det er også snakk om å få fokus på et barn som ikke har det noe godt verken sosialt, emosjonelt og faglig (dersom opplysningene stemmer), og finne en bedre løsning for ham. At ikke Madeleinemie har denne gutten sine behov øverst på lista, synes jeg er helt naturlig, Hun beskytter SITT barn. Den andre guttens foreldre burde stå opp for SITT barn.

Det er også snakk om en skole som ikke oppfyller sin plikt om å gi hver elev en trygg hverdag og en undervisning som er tilpasset evner og ferdigheter til den enkelte.

Ok:-) Jeg tror ikke vi er i samme situasjon til og kunne diskutere dette saklig. Vi ser forskjellig på denne saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en ustabil gjeng jeg ikke ville tatt imot råd av ;)

Vel, søker du råd i alvorlige saker er det en fordel å ha vært her såpass lenge at du vet hvem som gir råd og hvem som er mest opptatt av å bygge image og nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...