Gå til innhold

Taushetsplikten i skolen

Gjest rettighet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

4

• Persille1365381127

3

• Mrs. Wallace

2

• jubalong70

1

Gjest lærer40

På alle skoler jeg har jobbet har vi lærere luftet problemer angående hverandres elever. Selvfølgelig. Slik hjelper man hverandre - både lærere og elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rettighet

På alle skoler jeg har jobbet har vi lærere luftet problemer angående hverandres elever. Selvfølgelig. Slik hjelper man hverandre - både lærere og elever.

Dårlig unnskyldning. Det hjelper ikke elevene at lærerne skarvler masse dritt om den ufyselige ungen og den hysteriske moren osv. Det eneste dere oppnår er at flere lærere forventer dårlig oppførsel av ungen. Flere lærere går med taggene ut og sender nedlatende blikk til foreldrene. Dermed skader dere eleven og derfor har dere heller ikke lov til å snakke dritt om de som ikke har noe med saken å gjøre. Trenger dere råd og hjelp skal dere spørre PPT anonymt eller fra skolerådgivningen på skolen. Dette for å unngå å skape negative forventninger til foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Dårlig unnskyldning. Det hjelper ikke elevene at lærerne skarvler masse dritt om den ufyselige ungen og den hysteriske moren osv. Det eneste dere oppnår er at flere lærere forventer dårlig oppførsel av ungen. Flere lærere går med taggene ut og sender nedlatende blikk til foreldrene. Dermed skader dere eleven og derfor har dere heller ikke lov til å snakke dritt om de som ikke har noe med saken å gjøre. Trenger dere råd og hjelp skal dere spørre PPT anonymt eller fra skolerådgivningen på skolen. Dette for å unngå å skape negative forventninger til foreldre og barn.

Har du tenkt på at det at lærere lufter slike ting med hverandre internt også kan fungere som en sikkerhet for de elevene (og foreldrene) det gjelder? Hvis man er prisgitt en lærer med et litt alternativt virkelighetssyn, bør man håpe at vedkommende drøfter sakene sine med kolleger - slik at de kan komme med vettuge innspill og evt fremme bekymringer både overfor læreren det gjelder og overfor øvrig ledelse.

Det er ikke slik at lærere er en eneste stor masse med kollektiv hjerne og verdisyn - det finnes en mengde forskjellige syn på både pedagogikk, klasseledelse og denslags i et lærerkollegium, og ikke minst mye verdifull erfaring. Det kan komme både elever og lærere til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rettighet

Har du tenkt på at det at lærere lufter slike ting med hverandre internt også kan fungere som en sikkerhet for de elevene (og foreldrene) det gjelder? Hvis man er prisgitt en lærer med et litt alternativt virkelighetssyn, bør man håpe at vedkommende drøfter sakene sine med kolleger - slik at de kan komme med vettuge innspill og evt fremme bekymringer både overfor læreren det gjelder og overfor øvrig ledelse.

Det er ikke slik at lærere er en eneste stor masse med kollektiv hjerne og verdisyn - det finnes en mengde forskjellige syn på både pedagogikk, klasseledelse og denslags i et lærerkollegium, og ikke minst mye verdifull erfaring. Det kan komme både elever og lærere til gode.

Å drøfte saker med andre lærere er ikke å bryte taushetsplikten. Selsvagt er det positivt.

Det jeg sikter til er lærere som mener de har rett til å lufte negative følelser og negative oppfatninger som de har for enkelte elever og foreldre med andre lærere på lærerværeslet. Dette tror jeg skjer ofte og lærere mener de er nødt til å få lov til det hvis de skal holde ut. De forsvarer seg også. Men er det elevens beste at lærerne sukker på lærerværelset hver gang en mor ringer for å si i fra at ungen f.eks blir mobbet? Er det til elevens beste at hun medeler for alle på lærerværelset hvor håpløs og umulig den og den eleven er? Læreren liker gjerne og tro det og de blir som mobbere blind for hvilke konsekvenser denn luftingen kan ha. Jeg skjønner behovet for å lufte saker men det er ikke lov og det er absolutt ikke bra for eleven. SKal de lufte saker bør det gjøres anonymt så ingen elever eller foreldre blir stemplet og uthengt. Forventer du at et menneske skal oppføre seg dårlig så vil de også gjøre det og du er ikke kommet noe lenger men tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stoler på at lærere er kloke nok til å drøfte problemstillinger rundt sine elever med andre kloke lærere, så de kan hjelpe elevene på best mulig måte. Jeg har heldigvis fremdeles til gode å møte en lærer som ikke vil sine elevers beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lkdsjlsk

Å drøfte saker med andre lærere er ikke å bryte taushetsplikten. Selsvagt er det positivt.

Det jeg sikter til er lærere som mener de har rett til å lufte negative følelser og negative oppfatninger som de har for enkelte elever og foreldre med andre lærere på lærerværeslet. Dette tror jeg skjer ofte og lærere mener de er nødt til å få lov til det hvis de skal holde ut. De forsvarer seg også. Men er det elevens beste at lærerne sukker på lærerværelset hver gang en mor ringer for å si i fra at ungen f.eks blir mobbet? Er det til elevens beste at hun medeler for alle på lærerværelset hvor håpløs og umulig den og den eleven er? Læreren liker gjerne og tro det og de blir som mobbere blind for hvilke konsekvenser denn luftingen kan ha. Jeg skjønner behovet for å lufte saker men det er ikke lov og det er absolutt ikke bra for eleven. SKal de lufte saker bør det gjøres anonymt så ingen elever eller foreldre blir stemplet og uthengt. Forventer du at et menneske skal oppføre seg dårlig så vil de også gjøre det og du er ikke kommet noe lenger men tvert om.

''Men er det elevens beste at lærerne sukker på lærerværelset hver gang en mor ringer for å si i fra at ungen f.eks blir mobbet? Er det til elevens beste at hun medeler for alle på lærerværelset hvor håpløs og umulig den og den eleven er? ''

Hvor har du dette fra? jeg er lærer og kjenner meg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Men er det elevens beste at lærerne sukker på lærerværelset hver gang en mor ringer for å si i fra at ungen f.eks blir mobbet? Er det til elevens beste at hun medeler for alle på lærerværelset hvor håpløs og umulig den og den eleven er? ''

Hvor har du dette fra? jeg er lærer og kjenner meg ikke igjen.

Skriver under på denne jeg også!!

Blir noen ganger helt oppgitt over hva enkelte tror om lærerstanden... Jeg føler vi hele tiden viser respekt for både elever og foreldre...og det er heller ikke slik at vi sitter og rakker ned på elever i friminuttene. Målet er å hjelpe alle elever til en sunn og positiv vekst, og jeg tror lærerne er glad i elevene sine...

Det finnes helt sikkert lærere som aldri burde hatt dette yrket (som i alle andre yrker), men jeg har knapt nok møtt noen slike etter mange år som lærer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Skriver under på denne jeg også!!

Blir noen ganger helt oppgitt over hva enkelte tror om lærerstanden... Jeg føler vi hele tiden viser respekt for både elever og foreldre...og det er heller ikke slik at vi sitter og rakker ned på elever i friminuttene. Målet er å hjelpe alle elever til en sunn og positiv vekst, og jeg tror lærerne er glad i elevene sine...

Det finnes helt sikkert lærere som aldri burde hatt dette yrket (som i alle andre yrker), men jeg har knapt nok møtt noen slike etter mange år som lærer..

Helt enig. Har heller ikke møtt det. Og det er ofte slik at de såkalte vanskleige elevene, har en et svakt hjerte for. Det tror jeg mange foreldre ikke tenker på. Det er ikke automatikk i at en liker best disse skolelysene.

Og om noen skulle hatt veldig negative ytringer, tror jeg de raskt ville møtt en vegg som motvekt ved å snakke med andre lærere. For de aller fleste er oppriktig glad i elevene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Helt enig. Har heller ikke møtt det. Og det er ofte slik at de såkalte vanskleige elevene, har en et svakt hjerte for. Det tror jeg mange foreldre ikke tenker på. Det er ikke automatikk i at en liker best disse skolelysene.

Og om noen skulle hatt veldig negative ytringer, tror jeg de raskt ville møtt en vegg som motvekt ved å snakke med andre lærere. For de aller fleste er oppriktig glad i elevene sine.

Akkurat sånn er det jeg føler det også..... Det er leit hvis foreldre går rundt og tror vi driver og rakker ned på dem og på barna deres, for det er vel så langt unna virkeligheten som det er mulig å komme (finnes sikkert _enkelte_ unntak her, som andre steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Det jeg sikter til er lærere som mener de har rett til å lufte negative følelser og negative oppfatninger som de har for enkelte elever og foreldre med andre lærere på lærerværeslet. Dette tror jeg skjer ofte og lærere mener de er nødt til å få lov til det hvis de skal holde ut. De forsvarer seg også. Men er det elevens beste at lærerne sukker på lærerværelset hver gang en mor ringer for å si i fra at ungen f.eks blir mobbet?''

Du må gjerne tro at det er sånn, men jeg er innom et lærerværelse omtrent hver eneste dag, og jeg har fremdeles til gode å oppleve det du skildrer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Denne lovparagrafen omhandler foreldreutvalg (FAU) og lærere. Foreldre kan si hva de vil, men det kan ikke lærerne.

Lærere kan diskutere med hverandre innen skolen, men for at forkskjellige instanser kan dele informasjon må foreldrene samtykke.

Det er derfor viktig at lærerne passer på at ingen kan høre når det diskuteres sensitive saker. Personalrommet bør ikke bli brukt til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rettighet

Du har ikke lov til å snakke om elever til andre som ikke har trenger å vite noe om saken, det gjelder også andre lærere. Som du ser her står det også at taushetsplikten gjelder også andre ansatte på skolen. :"Taushetsplikten gjelder dermed både for de tilsatte i skolen og medlemmer av utvalg og råd, som samarbeidsutvalget og FAU."

Som du ser gjelder det også andre ansatte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rettighet

Jeg stoler på at lærere er kloke nok til å drøfte problemstillinger rundt sine elever med andre kloke lærere, så de kan hjelpe elevene på best mulig måte. Jeg har heldigvis fremdeles til gode å møte en lærer som ikke vil sine elevers beste.

Det finnes mange dyktigee lærere men det finnes altfor mange som også ikke skulle vært i yrket. Mange elever blir mobbet av lærere viser flere undersøkelser. Mange foreldre opplever også at de ikke blir tatt på alvor om de melder fra om mobbing. At desse samme lærerne skal følge taushetsplikten er derfor også lite sannsynlig. Har en ikke noe problem med skolen og læreren, så er helt sikkert tilliten der. Men mange har problemer og for de kan det være vasnkelig å føle tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange dyktigee lærere men det finnes altfor mange som også ikke skulle vært i yrket. Mange elever blir mobbet av lærere viser flere undersøkelser. Mange foreldre opplever også at de ikke blir tatt på alvor om de melder fra om mobbing. At desse samme lærerne skal følge taushetsplikten er derfor også lite sannsynlig. Har en ikke noe problem med skolen og læreren, så er helt sikkert tilliten der. Men mange har problemer og for de kan det være vasnkelig å føle tillit.

Dette var spørsmålet ditt :

''Stoler dere på at lærere holder taushetsplikten?''

-mitt svar er, ja, jeg stoler på at de overholder taushetsplikten og ikke diskuterer mitt barn med utenforstående. Andre lærere på samme skole er ikke utenforstående, de er samarbeidspartnere bundet av samme taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rettighet

Denne lovparagrafen omhandler foreldreutvalg (FAU) og lærere. Foreldre kan si hva de vil, men det kan ikke lærerne.

Lærere kan diskutere med hverandre innen skolen, men for at forkskjellige instanser kan dele informasjon må foreldrene samtykke.

Det er derfor viktig at lærerne passer på at ingen kan høre når det diskuteres sensitive saker. Personalrommet bør ikke bli brukt til slikt.

Nei. Dere har ikke lov når andre lærere ikke trenger å vite om det. Taushetsplikten gjelder også tilsatte i skolen står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Skriver under på denne. Lærere diskuterer ikke elever for å "frotse" i elevens liv og lagnad, men for å få hjelp og råd til hvordan en lettere skal gjøre skolehverdagen lettere for denne eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det finnes politimenn som ikke skulle vært politimenn, det finnes leger som ikke burde vært leger, det finnes folk i alle yrker som ikke passes til det yrket de har valgt. Som lærer vet jeg hvem jeg kan snakke med og hvem jeg ikke kan snakke med av mine kolleger.. Det er selvsagt tirst dersom sensitive opplysninger havner i feil ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Alle lærere er ikke slik skjønner du. De aller fleste lærere vil elevens beste og søker råd og hjelp hos andre kloke hoder. Hadde jeg ikke kunne gjort det...ja hvor skulle jeg søkt hjelp?

Jeg snakker aldri slik som du skriver her, om drittunger og håpløse mødre osv. Trist dersom dere har havnet borti en slik lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...