Gå til innhold

Dannelsesreise..?

cizz

Anbefalte innlegg

Vi har begynt å lure på om vi skal ta oss et "hvileskjær" i livet, en pause med permisjon fra jobber osv. Vi bor rett ved en storby nå, hverdags-stress og kjas, men vi har også hus på et lite landlig sted på en helt annen kant av landet.

Vi er helt i startgropa med å bare såvidt lufte tanken enda, men det vi tenkte var å være borte fra 1.mai til 1.september el. 1.oktober. Vi skal ikke leie ut huset vårt i denne perioden, syns det er for kort tid til at vi gidder å styre med det. Og vi får jo ikke noe særlig mer boutgifter i og med at vi skal bo et sted vi allerede eier uansett.

Barna våre er 6 og 4 nå, så neste sommer som det da er snakk om vil vi da ha en som skal begynne i tredjeklasse og en som skal begynne på siste året i barnehagen.

Er dette noe som vil la seg gjøre...? Hvilke problemstillinger dukker opp rundt dette? Jeg tenker ikke først og fremst på praktiske ting rundt permisjon på jobb og søke eldstemann fri fra skolen, det er også en mulighet at han kan gå på skolen der vi skal bo.

Hva bør vi tenke på? Er det i det hele tatt noen som gjør dette, eller kan skjønne hvorfro vi har begynt å få lyst til det....?

Takknemlig for alle innspill!!!

Myldrete hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletiden

Det blir jo ikke lange tiden borte fra skolen dette iomk at sommereferien kommer i mellom.

Vi reiste en måned til Venezuela, da ungene var 6 mnd og 8 og 10 år.

Vi var, eller spesielt jeg egentlig var opptatt av å ha ''skole'' hver dag. Jeg la ekstra vekt på matte og norsk og det gikk helt fint.

Spanske gloser lærte de også, men det kom naturlig.

Ellersw bodde vi i Scottland et par måneder og da gikk den eldste på skolen der og snakket engelsk bare etter noen dager. Da var hun 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det blir jo ikke lange tiden borte fra skolen dette iomk at sommereferien kommer i mellom.

Vi var, eller spesielt jeg egentlig var opptatt av å ha ''skole'' hver dag. Jeg la ekstra vekt på matte og norsk og det gikk helt fint.

Ellersw bodde vi i Scottland et par måneder og da gikk den eldste på skolen der og snakket engelsk bare etter noen dager. Da var hun 7 år.

Skulle tro jeg har drukket, men det har jeg altså ikke. Gikk bare litt fort i svingene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tenkte også på det at når man trekker fra to måneder sommerferie så blir det ikke SÅ mye skolefravær! Og dessuten, det de så langt har drevet med på skolen i mai har ikke akkurat vært kritisk viktige greier :-/

Vi skal helt klart jobbe videre med denne tanken... Dersom vi velger å ikke være tilbake før 1.oktober, eller etter høstferien da, så kan vi jo vurdere om han skal gå en drøy måned på den lokale skolen der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tenkte også på det at når man trekker fra to måneder sommerferie så blir det ikke SÅ mye skolefravær! Og dessuten, det de så langt har drevet med på skolen i mai har ikke akkurat vært kritisk viktige greier :-/

Vi skal helt klart jobbe videre med denne tanken... Dersom vi velger å ikke være tilbake før 1.oktober, eller etter høstferien da, så kan vi jo vurdere om han skal gå en drøy måned på den lokale skolen der oppe.

''Dersom vi velger å ikke være tilbake før 1.oktober, eller etter høstferien da, så kan vi jo vurdere om han skal gå en drøy måned på den lokale skolen der oppe.''

Høstferien er da senere enn det? Her er den i andre uka av oktober nå til høsten.

Jeg ville nok vært skeptisk til å ta ungene ut av skolen, kan dere ikke klare dere med de 8 ukene i skoleferien da? Selv om det ikke er så mye faglig de går glipp av så skjer det mye sosialt innad i barnegruppa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Dersom vi velger å ikke være tilbake før 1.oktober, eller etter høstferien da, så kan vi jo vurdere om han skal gå en drøy måned på den lokale skolen der oppe.''

Høstferien er da senere enn det? Her er den i andre uka av oktober nå til høsten.

Jeg ville nok vært skeptisk til å ta ungene ut av skolen, kan dere ikke klare dere med de 8 ukene i skoleferien da? Selv om det ikke er så mye faglig de går glipp av så skjer det mye sosialt innad i barnegruppa også.

'' Selv om det ikke er så mye faglig de går glipp av så skjer det mye sosialt innad i barnegruppa også''

Når ungene er små, kommer de raskt inn i sosiale igjen. Vi var jo borte ett år, men da yngste var tilbake skulle en ikke tro hun hadde vært borte i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner tanken din. Akkurat den sosiale biten der er vi overhodet ikke bekymret for. Begge er populære og trygge unger med godt forankrede vennskap både her og der, og jeg ser ikke annet enn at de vil skli rett tilbake i gjengen når vi er tilbake. Men det er jo selvfølgelig noe vi må tenke gjennom flere ganger. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at man har _lyst_ til å stikke av, men jeg hadde ikke gjort det.

Å ta ut ungen 1. mai fra skolen betyr 7 uker borte der, og så kanskje helt til høstferien betyr minst tilsvarende etter skolestart. Du sier det ikke foregår noe spesielt viktig på skolen etter 1. mai, slik er det absolutt ikke her hos oss. De har kartleggingsprøver og nasjonale prøver i slutten av mai, og det er fullt kjør med lekser og nytt stoff helt til onsdagen i den uka de slutter.

På høsten er det definitivt nytt stoff.

I tillegg handler det om å være lenge borte fra venner og fritidsaktiviteter.

Så ja, jeg kan forstå ønsket dere voksne har, men jeg hadde ikke gjort det. Noe helt annet om man reiser bort for et år eller to, og tar ungene inn i ny skole og tilpasser hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Tror jeg ville dratt når skolen sluttet, og hver tilbake igjen når den startet. Blir jo en lang pause dette da, på ca 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store deler av østlandet er høstferien alltid i uke 40. Starter mandag 3.10. i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store deler av østlandet er høstferien alltid i uke 40. Starter mandag 3.10. i år.

''På store deler av østlandet er høstferien alltid i uke 40. Starter mandag 3.10. i år.''

Her i Trondheim er den uka etter i år. :o) I fjor var det ulike uker fra kommune til kommune her omkring til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På store deler av østlandet er høstferien alltid i uke 40. Starter mandag 3.10. i år.''

Her i Trondheim er den uka etter i år. :o) I fjor var det ulike uker fra kommune til kommune her omkring til og med.

''I fjor var det ulike uker fra kommune til kommune her omkring til og med.''

Det var da utrolig upraktisk? Hva om man har en på videregående i en annen kommune enn de yngre barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I fjor var det ulike uker fra kommune til kommune her omkring til og med.''

Det var da utrolig upraktisk? Hva om man har en på videregående i en annen kommune enn de yngre barna...

Men har vgs og grunnskolen samkjørt høstferie i de store kommunene? Det tror jeg faktisk ikke var tilfelle her i fjor i alle fall, for jeg mener det var snakk om akkurat det du sier - familier med barn i både vgs og grunnskole fikk ingen høstferie sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har vgs og grunnskolen samkjørt høstferie i de store kommunene? Det tror jeg faktisk ikke var tilfelle her i fjor i alle fall, for jeg mener det var snakk om akkurat det du sier - familier med barn i både vgs og grunnskole fikk ingen høstferie sammen.

Tja, jeg trodde hele fylket hadde samme uker her, i alle fall. Vi har ikke opplevd krasj på de 3 årene vi hadde barn i begge leire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hele fylket høst- og vinterferie samme uke. Nabofylket har som regel uka før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg høres fantastisk bra ut! Det blir nok en berikelse for hele familien!

Du har lov å ta barnet ut og drive hjemmeundervisning, om du ikke ønsker at barnet skal hospitere på en annen skole.

Go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingen sterke motforestilinger. Det eneste jeg tenker på er at tredjeklassingen kanskje kan komme til kort sosialt hvis det er mye han går glipp av med slutten og begynnelsen av skoleåret.

jeg har selv erfaring med at begynnelsen av høstsemesteret er da nye vennerelasjoner dannes, og andre vrakes.

Men hvis han ellers er en sosia og trygg gutt og du ikke tror det skjer noe med klassemiljøet så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg har egentlig ingen sterke motforestilinger. Det eneste jeg tenker på er at tredjeklassingen kanskje kan komme til kort sosialt hvis det er mye han går glipp av med slutten og begynnelsen av skoleåret.

jeg har selv erfaring med at begynnelsen av høstsemesteret er da nye vennerelasjoner dannes, og andre vrakes.

Men hvis han ellers er en sosia og trygg gutt og du ikke tror det skjer noe med klassemiljøet så hvorfor ikke?

''Men hvis han ellers er en sosia og trygg gutt og du ikke tror det skjer noe med klassemiljøet så hvorfor ikke?''

Det er ikke sikkert at barna får komme tilbake til samme klasse etter et slik lang fravær, for de må skrives ut av skolen, hvis de skal ha mer enn to ukers permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...