Gå til innhold

Datteren min låner bort klærne sine til venner..

Gjest Bortlåning av klær

Anbefalte innlegg

Gjest Bortlåning av klær

Jeg ergrer meg litt over at datteren min på 11 år til stadighet låner bort klær til vennene sine. Det har blitt klær borte, ødelagte eller kommer skitne tilbake. Har snakket med henne om at jeg ikke vil hun skal låne bort klærne sine mer, men etter ei stund er det på igjen. I dag kom jeg hjem etter å ha gått en tur. Da hadde hun lånt ut klær til tre venninner. Dette fordi de hadde hatt vannkrig og var blitt våte. Attpåtil kom jeg inn og da gikk tørketrommelen for fullt der alle hadde lagt klærne for å tørke.

Jeg ble skikkelig sur på datteren min da jeg så det hele.

Er jeg prippen eller hvordan gjør dere andre det, er det greit å låne bort klærne sine på denne måten?

Det er selvfølgelig ingen problem hvis det skjer ett uhell og noen trenger låne, men dette er over hva jeg kan akseptere.

Datteren min synes selvfølgelig jeg er den strengeste og slemmeste moren av alle siden jeg ikke godtar dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

black wealch

Om hun låner ut fordi de er blitt våte el synes jeg det er greit. Det er hyggelig gjort, og synes ikke du skal bli sur på henne for dette. Om hun låner bort de nyeste klærne fordi vennene synes det er kule klær, det blir det noe annet.

Hva med å ha en skuff med utlånstøy som du ikke er så redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart-11-åringen her fikk en skjennepreken her forleden da jeg oppdaget at hun hadde tømt klesskapet sitt for kjoler, pakket 4-5 nyvaskede og nettopp (samme dag!) opphangte ned i en bag for å ta dem med til en venninne på overnatting og slengt resten utover på rommet! Da ble mor irritert!

Men jeg regner med at jeg snakker for døve ører, som vanlig er ang. akkurat dette temaet... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Hehe, husker min mor også irriterte seg over det. :)

Men det var jo stas å få låne andres klær, og da måtte man jo låne ut sine egne også. Er vel bare slik når når man er liten. :)

Hadde kanskje prøvd å fått til en deal om at hun ikke skal låne bort det nyeste og dyreste klærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter og klesbytte, gutter bytter spill.

Det er helt vanlig og det er også helt vanlig at det blir borte ting innimellom. Tror nesten at man må regne det som naturlig svinn. Jeg har også venner som låner klær, bøker og filmer og ikke leverer det tilbake, men fy søren hvor vanskelig det er å si nei, jeg låner ikke bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så dumt å legge vått tøy i tørketrommelen og låne bort skift imens. De er kanskje litt store til å ha vannkrig, men om noen år skulle du ønske de drev med såpass uskyldige ting.

Det virker vanskelig å få til noe totalforbud, så jeg synes du skulle sortere ut noen (nye eller ekstra dyre eller "spesielle" av andre grunner) klær som absolutt ikke skal lånes bort, og se litt stort på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der holder datteren min på med også. Stadig vekk. Ser henne ofte i noen klær som jeg iallefall IKKE har kjøpt. Som regel noe utfordrende greier med hull her og der, utringede topper og underlig fasonger. Hun har også endel litt eldre venninner og får også en del "for smått" tøy derfra også innimellom. Da går vi igjennom sammen, og jeg plukker ut "det verste". Og jeg er selvfølgelig dum og kjip, og skjønner ikke hvordan det er å være ung i dag. Hun er 13. Men opplever også at hun har gitt bort for små klær uten å spørre meg først. Som regel er det greit, men vi har en avtale på at kjoler og dyre ting skal hun spørre først og det har gått greit. Tror det bare er en sånn jentegreie. Bedre å låne klær, enn sminke og hårbørster og sånn. Det har jenta mi totalforbud mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble irritert over at hun la klærne i tørketrommelen - jeg synes tvert i mot det var både initiativrikt og ansvarlig gjort av henne. Enkelte andre unger ville bare latt våte klær ligge i en haug på gulvet. Som andre sier her, synes jeg dessuten det er noe helt annet å låne bort klær fordi venninnene er blitt våte (eller noe annet har skjedd). Det er hjelpsomt og raust.

At de driver og bytter for moro skyld, skjønner jeg godt kan være irriterende av og til. Det har min skolestarter allerede begynt med også, og jeg vil gjerne ha oversikten over hvor klærne hennes er hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble irritert over at hun la klærne i tørketrommelen - jeg synes tvert i mot det var både initiativrikt og ansvarlig gjort av henne. Enkelte andre unger ville bare latt våte klær ligge i en haug på gulvet. Som andre sier her, synes jeg dessuten det er noe helt annet å låne bort klær fordi venninnene er blitt våte (eller noe annet har skjedd). Det er hjelpsomt og raust.

At de driver og bytter for moro skyld, skjønner jeg godt kan være irriterende av og til. Det har min skolestarter allerede begynt med også, og jeg vil gjerne ha oversikten over hvor klærne hennes er hen.

''Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble irritert over at hun la klærne i tørketrommelen - jeg synes tvert i mot det var både initiativrikt og ansvarlig gjort av henne.''

Tja,- jeg ville vel heller ikke likt det - tørketrommelen er til for nyvaskede våte klær, ikke brukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det har blitt klær borte, ødelagte eller kommer skitne tilbake. ''

Det er selvsagt ikke greit. For å imøtekomme henne, hadde jeg forsøkt å avtale hvilke klær det absolutt ikke er greit å låne ut, og heller se gjennom fingrene med andre ting..

At hun brukte tørketrommelen til å tørke vått tøy hadde jeg synes var ok. De rakk vel å skifte før de skulle hjem, og jenta di fikk klærne sine tilbake raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville insistert på å bli informert før noe ble lånt bort, så jeg hadde en oversikt over hvor klærne ble av.

Jenter, altså! Min stedatter tar mine klær når hun ser noe hun liker, og selvsagt uten å informere om det. Og så havner det hjemme hos hennes mor, for der en hun mest. Og der blir det. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville insistert på å bli informert før noe ble lånt bort, så jeg hadde en oversikt over hvor klærne ble av.

Jenter, altså! Min stedatter tar mine klær når hun ser noe hun liker, og selvsagt uten å informere om det. Og så havner det hjemme hos hennes mor, for der en hun mest. Og der blir det. Sukk...

Dattera mi er 25 og når jeg kjørte flyttelass for henne for noen uker siden så fant jeg både den varmeste dunjakka mi og det fineste pleddet mitt. Hadde hun spurt? Neiiiiii ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi er 25 og når jeg kjørte flyttelass for henne for noen uker siden så fant jeg både den varmeste dunjakka mi og det fineste pleddet mitt. Hadde hun spurt? Neiiiiii ;o)

Ungdommen av i dag, altså! De vet å ta seg til rette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

''Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble irritert over at hun la klærne i tørketrommelen - jeg synes tvert i mot det var både initiativrikt og ansvarlig gjort av henne.''

Tja,- jeg ville vel heller ikke likt det - tørketrommelen er til for nyvaskede våte klær, ikke brukte...

Med mindre klærne er skikkelig møkkete, ser jeg ikke problemet. Jenter i den alderen pleier å skifte ofte nok til at det ikke er noen overhengende fare, og i dette tilfellet hadde de jo hatt vannkrig. Da må det vel være ok å tørke klærne noen runder i trommelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låne ut en enkel joggebukse og t-skjorte fordi gjestenes klær er våte, synes jeg er greit. Å låne vekk flotte klær til venninner fordi de synes de er kule, er ikke greit.

Jeg ville også blitt irritert over skitne klær i tørketrommelen. Brukte våte klær henges til tørk. De skal ikke i tørketrommelen. Dessuten er det en del klær som ikke bør gå i tørketrommelen uansett.

Hva med at hun selv får vaske klærne sine. Så blir det også hennes merarbeid når hun får tilbake skittent tøy?

En utlånsskuff for kleskriser kunne kanskje vært en idé. Alt annet strengt forbudt å låne vekk.

Hadde nye flotte klær forsvunnet på utlånsmarkedet, er det ikke umulig at jeg hadde krevd den håpefulle for pengene de kostet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Å låne ut en enkel joggebukse og t-skjorte fordi gjestenes klær er våte, synes jeg er greit. Å låne vekk flotte klær til venninner fordi de synes de er kule, er ikke greit.

Jeg ville også blitt irritert over skitne klær i tørketrommelen. Brukte våte klær henges til tørk. De skal ikke i tørketrommelen. Dessuten er det en del klær som ikke bør gå i tørketrommelen uansett.

Hva med at hun selv får vaske klærne sine. Så blir det også hennes merarbeid når hun får tilbake skittent tøy?

En utlånsskuff for kleskriser kunne kanskje vært en idé. Alt annet strengt forbudt å låne vekk.

Hadde nye flotte klær forsvunnet på utlånsmarkedet, er det ikke umulig at jeg hadde krevd den håpefulle for pengene de kostet.

mvh

''Jeg ville også blitt irritert over skitne klær i tørketrommelen. Brukte våte klær henges til tørk. De skal ikke i tørketrommelen.

''

Enig, men dette må jo læres. Bør jo være tilgivelig å putte skitne klær i tørketrommelen om man aldri har hørt at det kun er rene klær som skal tromles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det andre veien da, låner hun klær av andre?

Vi har hatt det litt slik hos oss også. Nabojentene låner klar av hverandre rett som det er. Men, vi som foreldre vasker alltid klærne før de blir levert tilbake, og både barn og voksne prøver å holde orden på hvem sine klær vi har i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så dumt å legge vått tøy i tørketrommelen og låne bort skift imens. De er kanskje litt store til å ha vannkrig, men om noen år skulle du ønske de drev med såpass uskyldige ting.

Det virker vanskelig å få til noe totalforbud, så jeg synes du skulle sortere ut noen (nye eller ekstra dyre eller "spesielle" av andre grunner) klær som absolutt ikke skal lånes bort, og se litt stort på de andre.

Er 11-åringer for store til vannkrig?

Hadde du ment det hvis det var gutter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Laban - vannkrig er jo knallgøy, uansett om en er 5, 10, 12 eller 20 år - kanskje litt gøy når en er 40 også :-)

Naboungene husker godt for 3-4 år siden da mannen min og jeg herjet rundt i hagen med vannpistoler, og det endte med at mannen min løftet meg opp og slapp meg i badebassenget med tøyet på :-DDDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 11-åringer for store til vannkrig?

Hadde du ment det hvis det var gutter også?

Jeg mente bare å uttrykke en _viss_ forståelse for at hun ble så oppgitt over den situasjonen med skifting og tromling. Jeg opererer ikke med noen aldersgrense for vannkrig, uansett kjønn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...