Gjest prust Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hva tenker dere om følgende: Jente 10 år leker i perioder med klassevenninner, men har de siste ukene oftere og oftere vært sammen med gatas småbarn (3-7 år). Hun blomstrer opp og synes tydeligvis at det er veldig moro å leke med de små, og de små synes det er stas å leke med ei så stor jente. Flere ganger har det ringt på døra, og noen av disse små spør da etter 10-åringen og ikke etter 7-åringen (som er mer jevnaldrende). 7 åringen er også med og leker innimellom. Det virker som om det er mindre konflikter mellom søstrene når de leker med andre enn hjemme. Vi er litt i stuss her om hva vi egentlig synes om dette. Selvsagt er det koselig at det kommer barn og vil leke med 10 åringen, men er det ikke litt spesielt...? Hun burde vel strengt tatt heller oppmuntres til å leke med sine jevnaldrende? På den andre siden, har hun jo jevnaldrende både på skolen og på 3 fritidsaktiviteter, og innimellom også på fritida... 7-åringen har sine klassevenner og er også litt med når det myldrer av stort + 1 stor i gata. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg forstår ikke problemet. Så lenge de koser seg i lag, er dette bare positivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Så lenge det kommer i tillegg til, og ikke i stedet for, god kontakt og lek med jevnaldrene, så synes jeg ikke det er noe galt i dette! (Men jeg har sett at barn som opplvere konflikter i forhold til jevnaldrende, erstatter kontakt med disse med kontakt med yngre barn, og da skal man selvsagt ta fatt i det som er problemet.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Minstemann har også lekt mye med yngre barn i bakgården. Men nå er han snart 15 og den beste kompisen hans er 17. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det heller. Men jeg har vel egentlig vært fornøyd så lenge han har hatt det bra og trivdes sammen med de andre. Det har liksom ikke vært flust av greie unger å leke med her og han har vel ikke vært den letteste han heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Minstemann har også lekt mye med yngre barn i bakgården. Men nå er han snart 15 og den beste kompisen hans er 17. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det heller. Men jeg har vel egentlig vært fornøyd så lenge han har hatt det bra og trivdes sammen med de andre. Det har liksom ikke vært flust av greie unger å leke med her og han har vel ikke vært den letteste han heller. ''Men jeg har vel egentlig vært fornøyd så lenge han har hatt det bra og trivdes sammen med de andre. '' Jeg tenker mest sånn jeg og. Og nå er det ikke lenge til ferien, og da leker ungene mer på tvers av klasser og alder - og så får de litt nye venner, men så faller mye tilbake til normalen når skolen begynner igjen etter sommerferien igjen (og de har blitt noen måneder eldre og). ''Det har liksom ikke vært flust av greie unger å leke med her og han har vel ikke vært den letteste han heller.'' I nabolaget vårt er det veldig mange barn, men tiåringen er jo ikke blant de enkleste å være sammen med. Hun opplever jo mye frustrasjon og konflikter sammen med oss hjemme, så det er jo godt at hun har noen arenaer som er konfliktfrie og der hun blir sett litt opp til... tenker jeg og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Tja.... 9-åringen vår koser seg også med naboungene på 6 og 4 av og til. Men jeg ville vært bekymret om dette var et substitutt for jevnaldrende venner. Det er det ikke i vårt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 ''Men jeg har vel egentlig vært fornøyd så lenge han har hatt det bra og trivdes sammen med de andre. '' Jeg tenker mest sånn jeg og. Og nå er det ikke lenge til ferien, og da leker ungene mer på tvers av klasser og alder - og så får de litt nye venner, men så faller mye tilbake til normalen når skolen begynner igjen etter sommerferien igjen (og de har blitt noen måneder eldre og). ''Det har liksom ikke vært flust av greie unger å leke med her og han har vel ikke vært den letteste han heller.'' I nabolaget vårt er det veldig mange barn, men tiåringen er jo ikke blant de enkleste å være sammen med. Hun opplever jo mye frustrasjon og konflikter sammen med oss hjemme, så det er jo godt at hun har noen arenaer som er konfliktfrie og der hun blir sett litt opp til... tenker jeg og. Det er mange unger her også, for et par år siden var det 32 unger i bakgården, og det var flere enn minstemann som lekte på tvers av alder. Og ungene har forskjellig modenhetsgrad, så alt i alt så tror jeg du skal ta det med ro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes ikke det gjør noe hvis hun også fungerer greit sammen med jevnaldrende, og så lenge hun "er seg selv" når hun leker med dem. Altså at hun virkelig er en stor jente som "tar seg litt av" de små og kan lede og organisere litt når det trengs, ikke oppfører seg som hun er midt i trassalderen hvis det blir litt småkonflikter iblant. Det er ikke uvanlig at alders- og kjønnsforskjeller som er tydelige f.eks. i skolegården, oppheves litt hjemme i gata. Sønnen min har iblant vært en av de små barna i tilsvarende tilfeller. Han elsket å henge med de store gutta da han var mindre. Disse større forbildene var veldig greie gutter, det var bare én gang jeg var skikkelig skeptisk til et av disse eldre forbildene - han kjente jeg ikke fra før slik jeg gjorde med de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Vår mellomste som er omtrent på samme alder som din, leker mye med barn som er yngre enn henne. Det virker som hun vokser på å være eldst og er veldig tålmodig og er "seg selv" i lag med yngre barn. Da jeg var barn var vi mange barn i ulike aldre i gata vår, og vi lekte masse fellesleker som boksen går, gjemsel osv. og skilte ikke på alder eller kjønn. Jeg ser tilbake på den tiden som bekymringsløs og herlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Vår mellomste som er omtrent på samme alder som din, leker mye med barn som er yngre enn henne. Det virker som hun vokser på å være eldst og er veldig tålmodig og er "seg selv" i lag med yngre barn. Da jeg var barn var vi mange barn i ulike aldre i gata vår, og vi lekte masse fellesleker som boksen går, gjemsel osv. og skilte ikke på alder eller kjønn. Jeg ser tilbake på den tiden som bekymringsløs og herlig! ''Det virker som hun vokser på å være eldst og er veldig tålmodig og er "seg selv" i lag med yngre barn. '' Ja - det virker jo sånn på mi jente også. ''Da jeg var barn var vi mange barn i ulike aldre i gata vår, og vi lekte masse fellesleker som boksen går, gjemsel osv. og skilte ikke på alder eller kjønn. Jeg ser tilbake på den tiden som bekymringsløs og herlig!'' Vi lekte også mange sammen, men kanskje ikke med så stor aldersspredning som jenta mi gjør, men jeg husker også at det var moro med andre enn bare de i klassen. Kanksje jeg skla slappe av litt vedr dette da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 ''Det virker som hun vokser på å være eldst og er veldig tålmodig og er "seg selv" i lag med yngre barn. '' Ja - det virker jo sånn på mi jente også. ''Da jeg var barn var vi mange barn i ulike aldre i gata vår, og vi lekte masse fellesleker som boksen går, gjemsel osv. og skilte ikke på alder eller kjønn. Jeg ser tilbake på den tiden som bekymringsløs og herlig!'' Vi lekte også mange sammen, men kanskje ikke med så stor aldersspredning som jenta mi gjør, men jeg husker også at det var moro med andre enn bare de i klassen. Kanksje jeg skla slappe av litt vedr dette da :-) Ja, hun må jo selvsagt få velge venner selv. Vi er avslappet til det, siden vår jente leker en del med jevnaldrende også. Tar med venner hjem fra skolen, samt at hun er med på fritidsaktiviteter, der det bare er jevnaldrende. Så hun forholder seg frivillig til jevnaldrende store deler av tiden likevel. Hadde det ikke vært slik, og de yngre vennene hadde tatt mer over, ville vi nok forsøkt å styre det noe.. F.eks. oppmuntret til å ta med venner hjem fra skolen, tatt initiativ til å ta med jevnaldrende venninner på tur osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 nei, dette trenger dere ikkebekymre dere for! Her i gata vår leker alle sammen og de koser seg veldig. alderen spenner fra 7-13 år og en liten 3 åring henger også sammen med de rett som det er. Det er kjempekoselig at de finner venner i nabolaget og at de kan leke på tvers av alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt så lenge hun også leker med jevnaldrende. Hun liker vel bare følelsen av å være stor og flink, og at de små ser opp til henne. Sjuåringen min leker endel med en tolvåring her i gata. Han synes det er skikkelig kult å være venn med en som er stor, og det tror jeg nok den store gutten får merke. Han lærer de mindre guttene ting som ikke jeg som voksen har peiling på, fotballtriks og dansemoves og jeg vet ikke hva. Synes det er flott at noen større av og til tar seg tid til å være litt sammen med de små 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.