Gå til innhold

7-åring som ikke "trenger" søvn

Gjest mamman hans

Anbefalte innlegg

Gjest mamman hans

Han har alltid våknet tidlig, de første årene halv 5-5. Nå kan han stort sett drøye det til halv 7, men da har han som regel vært våken siden kvart på 6, vært på do, ligget og ventet på at vi skulle våkne... eller tramper litt hardt i gulvet på vei fra do så han tilfeldigvis vekker oss...

Dette har vært kilde til konflikt hos oss, siden han som skrevet gjerne vekker oss og lillesøster med vilje.

Nå oppdaget vi at han ikke sov, men lå og leste - kl 21:20! Men han er like kvikk om morgenen. Bare mandager kan vi være nødt til å ruske i ham ti over halv 7 om morgenen...

Jeg blir jo litt oppgitt over dette, vi får aldri sove ut om morgenen i helgene og på fridager, selv om vi foreldre selvsagt bytter på å stå opp o.l. Det går utover lillesøster også, som godt kan sove til kl 8 om hun får fred.

Det er vel bare slik at enkelte trenegr mindre søvn? Han har mørke ringer under øynene, men er en veldig kvikk gutt til hverdags. Er dette et problem, eller bare en kræsj i A- og B-personligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dark-Angel 82

7

• frosken

4

• Ugga

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Vi har dessverre også en sånn, vår eldste. Hun "sluttet" å sove da hun var 4 1/2. Nå er hun 12. Som oftest sovner hun i 22- tiden eller senere. Vekkes 0630 hver morgen og står opp uten problemer. Hun er ikke spesiellt trøtt, trener to ganger i uken osv.

Men det har vært slitsomt å aldri ha en kveld der alle barna sover. På en måte aldri fri. Hun holder seg på rommet etter leggetid i 2030- tiden, men skal bare på do, skal bare hente noe osv. Føler ikke at det er orntlig kveld før alle barna sover.

Har fått beskjed på helsestasjonen at hun bør legge seg tidligere osv. Ha, ha. Hun sovner bare ikke. Selv med mørkt, godt utluftet soverom, ingen tv på kvelden, trening på tidlig ettermiddag, ingen sukker osv. Hun bare er sånn.

PS det siste året har hun begynt å sove lenge i helgene hvis hun får anledning. Dvs. til 09- 0930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre også en sånn, vår eldste. Hun "sluttet" å sove da hun var 4 1/2. Nå er hun 12. Som oftest sovner hun i 22- tiden eller senere. Vekkes 0630 hver morgen og står opp uten problemer. Hun er ikke spesiellt trøtt, trener to ganger i uken osv.

Men det har vært slitsomt å aldri ha en kveld der alle barna sover. På en måte aldri fri. Hun holder seg på rommet etter leggetid i 2030- tiden, men skal bare på do, skal bare hente noe osv. Føler ikke at det er orntlig kveld før alle barna sover.

Har fått beskjed på helsestasjonen at hun bør legge seg tidligere osv. Ha, ha. Hun sovner bare ikke. Selv med mørkt, godt utluftet soverom, ingen tv på kvelden, trening på tidlig ettermiddag, ingen sukker osv. Hun bare er sånn.

PS det siste året har hun begynt å sove lenge i helgene hvis hun får anledning. Dvs. til 09- 0930.

Misforsto jeg deg nå, eller forventer du at en 12-åring skal legge seg kl. 2030?!

Min 12-åring sovner heller aldri før kl. 22 eller (som regel) senere. Han har aldri trengt mye søvn, søsteren er helt annerledes. Men begge er friske og spreke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 12 år sov jeg aldri før klokka 11 om kvelden. Jeg sto opp klokka 7 hver morgen uten problem.

Når du har unger, snart tenåringer i huset, må du regne med at dere ikke har så mye alenetid lengre. Vi har hatt tre ungdommer og de er en del av familien som sitter sammen med oss til vi finner det for godt å legge oss. Ingenting å stresse med. Trenger dere en kveld for dere selv så dra ut i skogen eller hvor som helst. En 12-åring kan godt være hjemme alene en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare innse at du ikke har småunger lenger. :o) At en 12-åring er våken til kl. 22 er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Sånn er vår 8 åring også... Og jentungen kan sove lenge. Vært mange krangler om at han har vekket henne...

Vi kjøpte tyngre dyne, og begyntepå eye Q, da begynte han sover lengre. Altså, før stod han opp 03-06 tiden....

Nå står han opp som regel på slaget 06...

Han har adhd da, mener de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må 12 åringen legge seg kl 2030?

Det syns jeg var tidlig, iallefall når hun åpenbart ikke trenger så mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben...!

Dvs om morgenen sover mine noe lengre enn dine, til rundt 0800 hvis ingen vekker dem, men å få dem i seng nå når det er lyst ute.... Det er søren meg ikke lett.

Men så lenge de er våkne og glade og fornøyde om dagen, så er det vel ikke noe problem, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Sånn er vår 8 åring også... Og jentungen kan sove lenge. Vært mange krangler om at han har vekket henne...

Vi kjøpte tyngre dyne, og begyntepå eye Q, da begynte han sover lengre. Altså, før stod han opp 03-06 tiden....

Tyngre dyne? Frøs han tidligere, siden det hjalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøene mine trenger veldig lite søvn, noe som resulterer i at foreldrene ikke får noe alene-tid om kvelden. For at de skal sove til 7 om morgenen, legger de seg ca 10 om kvelden. Legger de seg tidligere, våkner de grytidlig på morgenen.

De har bare akseptert at sånn er det bare. Det nytter ikke å bli sint eller irritert på at ungene trenger lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

''Han har adhd da, mener de. :)''

Du er ikke sikker? Hvem er"de", som tilsynelatende vet dette bedre enn deg?

Adhd - min nye kjepphest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Tyngre dyne? Frøs han tidligere, siden det hjalp?

Nei, han frøs ikke. Men han er veldig urolig om natten, så tyngre dyne holder han kanskje noe mer i ro?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Han har vært til utredning, så han er en veldig god kandidat til adhd, men vi vil ikke ha det på papiret enda.. Akkurat nå fungerer alt fint sosialt og på skolen, med de få tiltakene vi har. Men den dagen han evt trenger mer hjelp, og han trenger diagnose for å få det, må vi vurdere det på nytt.

Adhd er en haug med sypmtomer klasket sammen i en diagonse som fører med seg mange fordommer. Ikke minst blir det en hodepute for mange.

Jeg tror ikke medisiner er løsningen, så derfor gjør vi som vi gjør. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til ei jente med adhd

''Adhd - min nye kjepphest''

Kan du forklare litt? Har selv en datter som nok får diagnosen. Er skeptisk til medisinering. Selv klarer jeg ikke å se at hun har konsentrasjonsproblemer eller oppmerksomhetsproblemer. Hun sliter litt sosialt og med temperament/humør. Litt dårlig selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemannen min sovnet rundt 10 og sov til 5 fra han var et par år og langt opp i skolealder. Jeg bare ga opp tilslutt, gikk på søvnkurs på Ullevål sykehus og ingenting hjalp. Dattera mi var helt omvent, sovnet gjerne under barnetv og sov til 11 på formiddagen og måtte vekkes da hun begynte i barnehagen.

Så jeg tror bare at unger har forskjellig søvnbehov akkurat som oss voksne. Jeg sover gjerne 12 timer i døgnet, noe de fleste synes er altfor mye, men det passer meg. Åtte timer om natta og en lur på 3-4 timer om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Eldstemannen min sovnet rundt 10 og sov til 5 fra han var et par år og langt opp i skolealder. Jeg bare ga opp tilslutt, gikk på søvnkurs på Ullevål sykehus og ingenting hjalp. Dattera mi var helt omvent, sovnet gjerne under barnetv og sov til 11 på formiddagen og måtte vekkes da hun begynte i barnehagen.

Så jeg tror bare at unger har forskjellig søvnbehov akkurat som oss voksne. Jeg sover gjerne 12 timer i døgnet, noe de fleste synes er altfor mye, men det passer meg. Åtte timer om natta og en lur på 3-4 timer om ettermiddagen.

''Jeg sover gjerne 12 timer i døgnet, noe de fleste synes er altfor mye, men det passer meg. Åtte timer om natta og en lur på 3-4 timer om ettermiddagen.''

Oi! Du kan umulig ha holdt på slik da du var i jobb?

Liker også godt å få en liten blund på ettermiddagen, men det blir sjelden mer enn 15 minutter, og sjelden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Tror ikke mange 12-åringer legger seg (og sovner) kl 2030..

Det må du nok bare akseptere.

Men er det så mye jobb å ha en 12-åring oppe da? Jeg synes ikke det. Er jo noe helt annet med en 7-åring, mas, tannpuss, lese på senga etc. Det forstår jeg kan være slitsomt om det drøyer for lenge.

En 12 åring sitter jo pent i sofaen å leser/ser TV/data. Klarer seg selv på badet og legger seg selv. Ikke noe stress dette synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg sover gjerne 12 timer i døgnet, noe de fleste synes er altfor mye, men det passer meg. Åtte timer om natta og en lur på 3-4 timer om ettermiddagen.''

Oi! Du kan umulig ha holdt på slik da du var i jobb?

Liker også godt å få en liten blund på ettermiddagen, men det blir sjelden mer enn 15 minutter, og sjelden nå.

Da sov jeg fire timer hver natt og ikke noe på dagen for det kunne jeg ikke med jobb/skole og tre unger alene så kanskje jeg tar igjen nå ;o)

Jeg sovner aldri før tre og det har jeg ikke gjort på 25 år så da sto jeg opp klokka sju og fikk unger på skole og barnehage og dro avgårde sjøl. Nå skal det sies at dattera mi er en morgenfugl og sto opp før meg og lagde frokost til minstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

''Adhd - min nye kjepphest''

Kan du forklare litt? Har selv en datter som nok får diagnosen. Er skeptisk til medisinering. Selv klarer jeg ikke å se at hun har konsentrasjonsproblemer eller oppmerksomhetsproblemer. Hun sliter litt sosialt og med temperament/humør. Litt dårlig selvbilde.

Jeg synes det virker litt for lettvint, måten en adhd-diagnose ofte blir gitt på, og oppsiktsvekkende mange får jo diagnosen. Av og til kan en jo lure på om en ikke sitter helt i ro på skolen og gjør som en får beskjed om, så blir en sendt til utredning? (ja, vet at den siste var litt usaklig)

En jeg kjenner jobber innen rusomsorg, han sier han ser en klar tendens fra bruk av Ritalin og inn i narkomiljøer og tyngre stoffer.

Det er veldig skremmende, med tanke på hvor lett disse medisinene blir gitt ut.

Jeg er overbevist om at mange av disse barna på sikt ville hatt det mye bedre med andre tiltak.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-90-prosent-av-barna-skulle-ikke-hatt-adhdmedisin-2815285.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til ei jente med adhd...

Jeg synes det virker litt for lettvint, måten en adhd-diagnose ofte blir gitt på, og oppsiktsvekkende mange får jo diagnosen. Av og til kan en jo lure på om en ikke sitter helt i ro på skolen og gjør som en får beskjed om, så blir en sendt til utredning? (ja, vet at den siste var litt usaklig)

En jeg kjenner jobber innen rusomsorg, han sier han ser en klar tendens fra bruk av Ritalin og inn i narkomiljøer og tyngre stoffer.

Det er veldig skremmende, med tanke på hvor lett disse medisinene blir gitt ut.

Jeg er overbevist om at mange av disse barna på sikt ville hatt det mye bedre med andre tiltak.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-90-prosent-av-barna-skulle-ikke-hatt-adhdmedisin-2815285.html

Jenta vår forstyrrer ikke i timene og det er vi selv som har bedt om utredning. Fordi vi har vært bekymret for oppførselen hennes siden hun var født. Jeg var redd for Asperger. Men de sier hun ikke har det men adhd.

Skal lese den linken - og ja - jeg er også veldig skeptisk til medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...