Gå til innhold

7-åring som ikke "trenger" søvn

Gjest mamman hans

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Jeg synes det virker litt for lettvint, måten en adhd-diagnose ofte blir gitt på, og oppsiktsvekkende mange får jo diagnosen. Av og til kan en jo lure på om en ikke sitter helt i ro på skolen og gjør som en får beskjed om, så blir en sendt til utredning? (ja, vet at den siste var litt usaklig)

En jeg kjenner jobber innen rusomsorg, han sier han ser en klar tendens fra bruk av Ritalin og inn i narkomiljøer og tyngre stoffer.

Det er veldig skremmende, med tanke på hvor lett disse medisinene blir gitt ut.

Jeg er overbevist om at mange av disse barna på sikt ville hatt det mye bedre med andre tiltak.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-90-prosent-av-barna-skulle-ikke-hatt-adhdmedisin-2815285.html

Så du syns at for mange barn får ADHD-medisin? Leste du hele artikkelen du lenket til?

'' – Jeg tror at grunnen til økningen er at flere har fått en diagnose og tilbud om behandling. Det er et relativt beskjedent antall som tar medisiner i dag, rundt 1,3 prosent av ungdom blir medisinert, sier han.

Han viser til en undersøkelse som viser at barn som får medisin har veldig stor sjanse for å lykkes i voksenlivet:

– Barn som blir medisinert har tre ganger så stor sjanse for å lykkes som voksne, viser en undersøkelse fra Bergen. Medisinen fungerer på rundt 75 prosent av brukerne, konstaterer han.''

Det er tull å påstå at ADHD barn blir dopet ned. De blir ikke sløve. Tvert i mot så får de hjelp til å fokusere. Dermed får de et mye bedre liv.

Jeg er skremt av de fordommene som spres mot ADHD her på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dark-Angel 82

7

• frosken

4

• Ugga

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Dark-Angel 82

Jenta vår forstyrrer ikke i timene og det er vi selv som har bedt om utredning. Fordi vi har vært bekymret for oppførselen hennes siden hun var født. Jeg var redd for Asperger. Men de sier hun ikke har det men adhd.

Skal lese den linken - og ja - jeg er også veldig skeptisk til medisiner.

Kom deg på helsekosten å kjøp "eyeQ". Omega3 fettsyrer som for mange fungerer bedre enn medisiner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2-åring som aldri sovner før kl 22, selv om hun står opp kl 7 for å gå i barnehagen. Jeg får stadig høre på helsestasjonen og i barnehagen og andre steder at vi må legge henne tidligere, men hun sovner faen ikke uansett hva vi gjør eller ikke gjør. Hvis jeg insisterer på å legge henne kl 19, så blir jeg sittende på sengekanten i 3 timer før hun sovner.

Vi har jo lenge trodd vi har gjort noe galt, men når vi nå har fått et barn til som sovner med en gang hun legges på senga, så skjønner vi at barn bare er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

Så du syns at for mange barn får ADHD-medisin? Leste du hele artikkelen du lenket til?

'' – Jeg tror at grunnen til økningen er at flere har fått en diagnose og tilbud om behandling. Det er et relativt beskjedent antall som tar medisiner i dag, rundt 1,3 prosent av ungdom blir medisinert, sier han.

Han viser til en undersøkelse som viser at barn som får medisin har veldig stor sjanse for å lykkes i voksenlivet:

– Barn som blir medisinert har tre ganger så stor sjanse for å lykkes som voksne, viser en undersøkelse fra Bergen. Medisinen fungerer på rundt 75 prosent av brukerne, konstaterer han.''

Det er tull å påstå at ADHD barn blir dopet ned. De blir ikke sløve. Tvert i mot så får de hjelp til å fokusere. Dermed får de et mye bedre liv.

''Så du syns at for mange barn får ADHD-medisin? Leste du hele artikkelen du lenket til?''

Ja, det synes jeg, men den oppfatningen bygger på ingen måte på artikkelen alene.

For å presisere: jeg tror at en del barn kan ha stor nytte av medisiner, men jeg tror også at diagnosen - og medisinen - blir gitt til mange som faktisk ikke burde hatt diagnosen, og som kunne fått det bedre på andre måter.

Et eksempel: jeg kjenner en far som kjemper for at sønnen skal slippe å bruke Ritalin. Faren har ikke foreldreretten, og mora takler ikke gutten, og har derfor presset gjennom en adhd-diagnose på gutten. Det tok en time, faren ble aldri spurt om noe som helst. EN time!!! Det oppsiktsvekkende er jo at det ikke har blitt sett på sosiale forhold; når gutten er hos mora blir han sett på som umulig, hos faren er han helt grei (kjenner selv gutten). DA blir det for lettvint.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er tull å påstå at ADHD barn blir dopet ned. De blir ikke sløve. Tvert i mot så får de hjelp til å fokusere. Dermed får de et mye bedre liv.

''

Akkurat nå så var det vel ikke fordommer mot ADHD som ble spredd, men mer skeptis mot medisinering av barn med ADHD?

Jeg synes dette er et vanskelig tema. Jeg har også hørt påstandene om at de som medisineres klarer seg bedre som voksne. I forrige uke var jeg imidlertid på en konferanse hvor en professor i spesialpedagogikk påsto at gjennomgang av forskning på bruk av ritalin viste kun en tvilsom effekt av ritalin. Han mente at man i de fleste tilfeller kunne hjelpe barn med adhd på bedre måter enn ved bruk av medikamenter. Han påsto også at det nå begynner å komme studier som viser at hjernen til de som har brukt ritalin aldres mye raskere enn hos andre, slik at de allerede som 50-åringer begynner å få kognitive vansker som vanligvis forbindes med alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er tull å påstå at ADHD barn blir dopet ned. De blir ikke sløve. Tvert i mot så får de hjelp til å fokusere. Dermed får de et mye bedre liv.

''

Akkurat nå så var det vel ikke fordommer mot ADHD som ble spredd, men mer skeptis mot medisinering av barn med ADHD?

Jeg synes dette er et vanskelig tema. Jeg har også hørt påstandene om at de som medisineres klarer seg bedre som voksne. I forrige uke var jeg imidlertid på en konferanse hvor en professor i spesialpedagogikk påsto at gjennomgang av forskning på bruk av ritalin viste kun en tvilsom effekt av ritalin. Han mente at man i de fleste tilfeller kunne hjelpe barn med adhd på bedre måter enn ved bruk av medikamenter. Han påsto også at det nå begynner å komme studier som viser at hjernen til de som har brukt ritalin aldres mye raskere enn hos andre, slik at de allerede som 50-åringer begynner å få kognitive vansker som vanligvis forbindes med alderdom.

Dersom dere kan hjelpe ham til å fungere greit uten medikamenter, så synes jeg det er et godt valg :-)

Jeg skrev et annet innlegg i denne tråden som du kanskje er interessert i å lese: http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4590999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til ei jente med adhd...

Kom deg på helsekosten å kjøp "eyeQ". Omega3 fettsyrer som for mange fungerer bedre enn medisiner. :)

He he - takk for tips men har allerede begynt på dette. Håper det virker. Har holdt på i to måneder.

Går også på melke- og glutenfri diett pga proteinintoleranse. Men det er styr med diett.... Og så er det så vanskelig å vite om det er effekt. Jo - det er en god bedring på dette året vi har holdt på men vanskelig å vite om det skyldes dietten eller at hun tross alt blir eldre.

Ritalin virker ihvertfall veldig lite fristende etter å ha lest om alle bivirkningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

He he - takk for tips men har allerede begynt på dette. Håper det virker. Har holdt på i to måneder.

Går også på melke- og glutenfri diett pga proteinintoleranse. Men det er styr med diett.... Og så er det så vanskelig å vite om det er effekt. Jo - det er en god bedring på dette året vi har holdt på men vanskelig å vite om det skyldes dietten eller at hun tross alt blir eldre.

Ritalin virker ihvertfall veldig lite fristende etter å ha lest om alle bivirkningene...

Tror det gikk rundt tre mnd før vi merket virkningen.

Det finnes også endel e-stoffer dere bør unngå, om du kjøper økologisk mat, unngår du alle disse. :)

Lykke til, håper dere vil merke markante bedringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært til utredning, så han er en veldig god kandidat til adhd, men vi vil ikke ha det på papiret enda.. Akkurat nå fungerer alt fint sosialt og på skolen, med de få tiltakene vi har. Men den dagen han evt trenger mer hjelp, og han trenger diagnose for å få det, må vi vurdere det på nytt.

Adhd er en haug med sypmtomer klasket sammen i en diagonse som fører med seg mange fordommer. Ikke minst blir det en hodepute for mange.

Jeg tror ikke medisiner er løsningen, så derfor gjør vi som vi gjør. :)

:)

Dersom dere kan hjelpe ham til å fungere greit uten medikamenter, så synes jeg det er et godt valg :-)

Jeg skrev et annet innlegg i denne tråden som du kanskje er interessert i å lese: http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4590999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Takk, intressant lesning, og noe skremmende, med tanke på hvor mange som går på disse medisinene...

Medisin er i vårt tilfelle aller, aller siste utvei.

Så lenge han fungerer fint sosialt, og mentalt, ser jeg ingen grunn til å medisinere han. Alle trenger ikke være så forbanna a4. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

''

Så utrolig enig med deg, frosken!

Jeg vet svært lite om diagnostisering i Norge nå, men her settes diagnosen skremmende lett. Og foreldre som ikke er villige til å la barnet medisineres uten grundigere utredning blir ansett som "vanskelige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Så utrolig enig med deg, frosken!

Jeg vet svært lite om diagnostisering i Norge nå, men her settes diagnosen skremmende lett. Og foreldre som ikke er villige til å la barnet medisineres uten grundigere utredning blir ansett som "vanskelige"

''Og foreldre som ikke er villige til å la barnet medisineres uten grundigere utredning blir ansett som "vanskelige" ''

Veldig sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacoba

Jeg har en 2-åring som aldri sovner før kl 22, selv om hun står opp kl 7 for å gå i barnehagen. Jeg får stadig høre på helsestasjonen og i barnehagen og andre steder at vi må legge henne tidligere, men hun sovner faen ikke uansett hva vi gjør eller ikke gjør. Hvis jeg insisterer på å legge henne kl 19, så blir jeg sittende på sengekanten i 3 timer før hun sovner.

Vi har jo lenge trodd vi har gjort noe galt, men når vi nå har fått et barn til som sovner med en gang hun legges på senga, så skjønner vi at barn bare er forskjellige.

Oida. Men hun sover kanskje en del på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er på tide å droppe dag-sovingen.

Ja. Hun skal begynne på storbarnsavdeling til høsten, så det kan hende det blir slutt på dagsovingen da. Hun sovner noe tidligere om kvelden de dagene hun dropper middagsluren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto jeg deg nå, eller forventer du at en 12-åring skal legge seg kl. 2030?!

Min 12-åring sovner heller aldri før kl. 22 eller (som regel) senere. Han har aldri trengt mye søvn, søsteren er helt annerledes. Men begge er friske og spreke.

Jeg mener ikke at 12- åringen skal legge seg 2030! Poenget mitt var vel heller at hun sluttet å sovne tidlig da hun var 41/2, og eter det har vi ikke hatt en kveld alene, noe jeg missunner de som har barn som legger seg. Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00- alltid. (Enn så lenge). Det har i alle år etter at siste mann kom for 7 år siden gjort det enkelt å få barnevakt på kvelden. De benytter stadig ungjenter i nabolaget som sitter der å gjør lekser fra 19- 22, så tar foreldrene seg en tur ut. Med barn som ikke legger seg er det ikke bare å hyre inn 15- åringen fra nabolaget.

Nå er vår store jente så stor at hun gjerne passer sine yngre søsken noen timer (9 og 7).

Lyset av tid er for tiden ca. 2130- 2200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Ja, hun sover et par timer i barnehagen''

Oisann, da har du jo forklaringen. For mange er det jo greit at barna sover en del på dagen og er lenger oppe på kvelden (dette er vanlig f.eks. på kontinentet), men ønsker man at barnet sover tidligere på kvelden, må det jo reduseres på dagsovingen.

Våre sov vel bare 1/2 - 1 time da de var knappe to år, og like etter fylte to år sluttet de å sove på dagen. Dels gikk dette av seg selv og dels påvirket vi det litt, i og med at særlig ene begynte å være utsovet ved 5-tiden om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at 12- åringen skal legge seg 2030! Poenget mitt var vel heller at hun sluttet å sovne tidlig da hun var 41/2, og eter det har vi ikke hatt en kveld alene, noe jeg missunner de som har barn som legger seg. Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00- alltid. (Enn så lenge). Det har i alle år etter at siste mann kom for 7 år siden gjort det enkelt å få barnevakt på kvelden. De benytter stadig ungjenter i nabolaget som sitter der å gjør lekser fra 19- 22, så tar foreldrene seg en tur ut. Med barn som ikke legger seg er det ikke bare å hyre inn 15- åringen fra nabolaget.

Nå er vår store jente så stor at hun gjerne passer sine yngre søsken noen timer (9 og 7).

Lyset av tid er for tiden ca. 2130- 2200.

Greit, da misforsto jeg deg - heldigvis. Du ser det var flere som tolket det med "leggetid i 2030-tiden" på samme måte.

''Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00 - alltid.''

Jeg tror det er disse barna som er spesielle. Jeg oppfatter legging kl. 19 som normalt for noen ettåringer og evt. enkelte andre barn under 4 år som har sluttet å sove på dagen.

Da jeg vokste opp, fikk de fleste barn høre om en beryktet regel som en fagperson hadde gått ut med. Ifølge den regelen skulle en 8-åring legge seg kl. 8 (altså 20), og så kunne man øke med ett kvarter pr. år. Og ingen skoleelever skulle legge seg etter kl. 22 uansett alder.

Svært mange i mine foreldres generasjon forsøkte seg med den regelen. De færreste klarte det helt, men vi ble i hvert fall påført rikelig med dårlig samvittighet - og duverden så mye våkentid vi tilbrakte i senga.

Så en 9-åring som avviker fra den regelen med over en time "feil vei", er en sjeldenhet

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...