Gå til innhold

7-åring som ikke "trenger" søvn

Gjest mamman hans

Anbefalte innlegg

Greit, da misforsto jeg deg - heldigvis. Du ser det var flere som tolket det med "leggetid i 2030-tiden" på samme måte.

''Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00 - alltid.''

Jeg tror det er disse barna som er spesielle. Jeg oppfatter legging kl. 19 som normalt for noen ettåringer og evt. enkelte andre barn under 4 år som har sluttet å sove på dagen.

Da jeg vokste opp, fikk de fleste barn høre om en beryktet regel som en fagperson hadde gått ut med. Ifølge den regelen skulle en 8-åring legge seg kl. 8 (altså 20), og så kunne man øke med ett kvarter pr. år. Og ingen skoleelever skulle legge seg etter kl. 22 uansett alder.

Svært mange i mine foreldres generasjon forsøkte seg med den regelen. De færreste klarte det helt, men vi ble i hvert fall påført rikelig med dårlig samvittighet - og duverden så mye våkentid vi tilbrakte i senga.

Så en 9-åring som avviker fra den regelen med over en time "feil vei", er en sjeldenhet

tror

''Da jeg vokste opp, fikk de fleste barn høre om en beryktet regel som en fagperson hadde gått ut med. Ifølge den regelen skulle en 8-åring legge seg kl. 8 (altså 20), og så kunne man øke med ett kvarter pr. år. Og ingen skoleelever skulle legge seg etter kl. 22 uansett alder.''

dette sto faktisk i skolens meldingsbok, jeg har lest i faren min sin (født på 40-tallet), bakerst er det råd til elevene om "livsførsel" bl.a leksearbeid og leggetider og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dark-Angel 82

7

• frosken

4

• Ugga

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg mener ikke at 12- åringen skal legge seg 2030! Poenget mitt var vel heller at hun sluttet å sovne tidlig da hun var 41/2, og eter det har vi ikke hatt en kveld alene, noe jeg missunner de som har barn som legger seg. Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00- alltid. (Enn så lenge). Det har i alle år etter at siste mann kom for 7 år siden gjort det enkelt å få barnevakt på kvelden. De benytter stadig ungjenter i nabolaget som sitter der å gjør lekser fra 19- 22, så tar foreldrene seg en tur ut. Med barn som ikke legger seg er det ikke bare å hyre inn 15- åringen fra nabolaget.

Nå er vår store jente så stor at hun gjerne passer sine yngre søsken noen timer (9 og 7).

Lyset av tid er for tiden ca. 2130- 2200.

''Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00- alltid. ''

Oi, jeg kjenner ingen niåringer som legger seg 19, og jeg kjenner mange (har en snart tiåring selv). Tror knapt jeg kjenner niåringer som legger seg kl. 20 heller, selv om det antakelig er anbefalt.

Min snart-tiåring legger seg mellom 20.30 og 21, men sovner svært sjelden før 21.30. Hans yngre bror sovner langt før (dog ikke kl. 19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min søsters barn (eldste er 9) sovner klokken 19.00- alltid. ''

Oi, jeg kjenner ingen niåringer som legger seg 19, og jeg kjenner mange (har en snart tiåring selv). Tror knapt jeg kjenner niåringer som legger seg kl. 20 heller, selv om det antakelig er anbefalt.

Min snart-tiåring legger seg mellom 20.30 og 21, men sovner svært sjelden før 21.30. Hans yngre bror sovner langt før (dog ikke kl. 19).

Min 9-åring har ikke lagt seg kl 1900 siden hun var 2... ;-)

Hun legger seg ca kl 2030 og står opp ca kl 0700. Jeg regner henne for å være ca midt på treet søvnmessig, i forhold til andre på samme alder vi kjenner.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da jeg vokste opp, fikk de fleste barn høre om en beryktet regel som en fagperson hadde gått ut med. Ifølge den regelen skulle en 8-åring legge seg kl. 8 (altså 20), og så kunne man øke med ett kvarter pr. år. Og ingen skoleelever skulle legge seg etter kl. 22 uansett alder.''

dette sto faktisk i skolens meldingsbok, jeg har lest i faren min sin (født på 40-tallet), bakerst er det råd til elevene om "livsførsel" bl.a leksearbeid og leggetider og sånn.

Tviler ikke på det. Hvem det nå var, hadde han (for det var sikkert en han) stor gjennomslagskraft.

Mine foreldre (spesielt moren min) hadde en klippefast tro på at dersom man drakk melk, gjorde lekser og la seg tidlig om kvelden, ville man få et godt liv. Nå er de 85 og 90, så hvem vet om de ikke var inne på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, hun sover et par timer i barnehagen''

Oisann, da har du jo forklaringen. For mange er det jo greit at barna sover en del på dagen og er lenger oppe på kvelden (dette er vanlig f.eks. på kontinentet), men ønsker man at barnet sover tidligere på kvelden, må det jo reduseres på dagsovingen.

Våre sov vel bare 1/2 - 1 time da de var knappe to år, og like etter fylte to år sluttet de å sove på dagen. Dels gikk dette av seg selv og dels påvirket vi det litt, i og med at særlig ene begynte å være utsovet ved 5-tiden om morgenen.

''men ønsker man at barnet sover tidligere på kvelden, må det jo reduseres på dagsovingen. ''

Ja, man kan ofte ikke få i pose og sekk, men min erfaring med iallfall veldig små barn (under 2 år) er at søvn avler søvn.

Og så synes jeg det også har betydning hva slags humør barnet er i om ettermiddagen med/uten dagsoving.

Jeg husker en mor i fra barnehagen sa at hennes 1,5-åring (jevngammel med mitt barn) gråt veldig mye fra hun ble hentet i bhg til hun "endelig" var i seng klokka halv sju, og foreldrene kunne nyte kvelden.

På samme tid lot jeg min sønn ha en liten dupp (lur nummer 2)da vi kom fra bhg, selv om det førte til at han ikke sov for natta før kl 2030. På den måten hadde jeg glede av å være sammen med en blid unge de få timene vi så han på hverdagene, selv om det forsåvidt gikk på bekostning av "voksentiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''men ønsker man at barnet sover tidligere på kvelden, må det jo reduseres på dagsovingen. ''

Ja, man kan ofte ikke få i pose og sekk, men min erfaring med iallfall veldig små barn (under 2 år) er at søvn avler søvn.

Og så synes jeg det også har betydning hva slags humør barnet er i om ettermiddagen med/uten dagsoving.

Jeg husker en mor i fra barnehagen sa at hennes 1,5-åring (jevngammel med mitt barn) gråt veldig mye fra hun ble hentet i bhg til hun "endelig" var i seng klokka halv sju, og foreldrene kunne nyte kvelden.

På samme tid lot jeg min sønn ha en liten dupp (lur nummer 2)da vi kom fra bhg, selv om det førte til at han ikke sov for natta før kl 2030. På den måten hadde jeg glede av å være sammen med en blid unge de få timene vi så han på hverdagene, selv om det forsåvidt gikk på bekostning av "voksentiden".

Ja, jeg vet mange snakket om at 'søvn avler søvn', men det var aldri min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet mange snakket om at 'søvn avler søvn', men det var aldri min erfaring.

Jeg syntes forresten også det var fint at junior sov mest mulig på dagtid i bhg da han var under to år - heller mer våkentid hjemme med oss enn i bhg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg syntes forresten også det var fint at junior sov mest mulig på dagtid i bhg da han var under to år - heller mer våkentid hjemme med oss enn i bhg...

Ja, husker vi også synes det var bra med en lang sovepause i en lang barnehagedag for de helt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i permisjon og har muligheten til å hente henne tidlig. Når hun ikke sovner før 22, så synes jeg det blir litt for mye våkentid hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i permisjon og har muligheten til å hente henne tidlig. Når hun ikke sovner før 22, så synes jeg det blir litt for mye våkentid hjemme hos oss.

Ja, kl 22 er veldig sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...