Gå til innhold

Et sært spørsmål

Gjest ekkko

Anbefalte innlegg

Gjest ekkko

Bakgrunnen for spørsmålet har blant annet med arverettigheter og skatt på arv å gjøre.

Lar det seg gjøre å adoptere en person som er 18 år eller eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør det. Fetteren min ble adoptert av stefaren sin da han fyllte 20 år dvs nådde myndighetsalderen. Da trengte ikke den biologiske faren hans skrive under adopsjonspapirene, han kunne gjøre det sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å adoptere noen for å slippe unna skatt på arv er kanskje litt i drøyeste laget?

Jeg vet ikke hvordan reglene er når det gjelder adopsjon av voksne, men jeg ser ikke poenget i det hele tatt. Jeg trodde poenget med adopsjon var å ta seg av barn, ikke voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å adoptere noen for å slippe unna skatt på arv er kanskje litt i drøyeste laget?

Jeg vet ikke hvordan reglene er når det gjelder adopsjon av voksne, men jeg ser ikke poenget i det hele tatt. Jeg trodde poenget med adopsjon var å ta seg av barn, ikke voksne.

''Jeg trodde poenget med adopsjon var å ta seg av barn, ikke voksne.''

Hvis man har f.eks. har stebarn som har vokst opp hos en og som føles som sine egne, og disse ikke har en mor/far som bryr seg/lever, så er det da ikke så rart å ville adoptere dem - uansett om de har bikket over 18 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg trodde poenget med adopsjon var å ta seg av barn, ikke voksne.''

Hvis man har f.eks. har stebarn som har vokst opp hos en og som føles som sine egne, og disse ikke har en mor/far som bryr seg/lever, så er det da ikke så rart å ville adoptere dem - uansett om de har bikket over 18 år?

''Hvis man har f.eks. har stebarn som har vokst opp hos en og som føles som sine egne, og disse ikke har en mor/far som bryr seg/lever, så er det da ikke så rart å ville adoptere dem - uansett om de har bikket over 18 år?''

Ja, jeg synes det. :o) Man kan alltids tilgodese noen i et testamente uansett dersom arven er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

''Hvis man har f.eks. har stebarn som har vokst opp hos en og som føles som sine egne, og disse ikke har en mor/far som bryr seg/lever, så er det da ikke så rart å ville adoptere dem - uansett om de har bikket over 18 år?''

Ja, jeg synes det. :o) Man kan alltids tilgodese noen i et testamente uansett dersom arven er poenget.

Jeg syns ikke det er så rart om noen ønsker å adoptere et voksent stebarn. Det er sikkert like mye av følelsesmessige grunner, som rent praktisk. Man ønsker å ha på papiret at man er i slekt, formalisere det.

Det kan sidestilles med ekteskap. Mange ønsker å gifte seg, mens andre syns det er nok å være samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er så rart om noen ønsker å adoptere et voksent stebarn. Det er sikkert like mye av følelsesmessige grunner, som rent praktisk. Man ønsker å ha på papiret at man er i slekt, formalisere det.

Det kan sidestilles med ekteskap. Mange ønsker å gifte seg, mens andre syns det er nok å være samboere.

''Det kan sidestilles med ekteskap. Mange ønsker å gifte seg, mens andre syns det er nok å være samboere.''

Nei, det kan det virkelig ikke etter min mening. :o) Dessuten kan man velge å oppløse et ekteskap, en adopsjon er for livet.

Og man fratar "adopsjonsbarnet" all arverett fra biologisk familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at for dem som adopterer voksne stebarn er det ikke arv eller penger som er det viktigste, men det følelsesmessige, og da betydningen av den offisielle "bekreftelsen" av at de føler seg som "ekte" foreldre til dette stebarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kan sidestilles med ekteskap. Mange ønsker å gifte seg, mens andre syns det er nok å være samboere.''

Nei, det kan det virkelig ikke etter min mening. :o) Dessuten kan man velge å oppløse et ekteskap, en adopsjon er for livet.

Og man fratar "adopsjonsbarnet" all arverett fra biologisk familie.

''Og man fratar "adopsjonsbarnet" all arverett fra biologisk familie.''

Skrev du ikke nettopp at man kunne bruke testament, da...;-)

Men spøk til side - bortfall av lovmessig arverett etter f eks besteforeldre bør tas med i vurderingen, men jeg antar at det voksne stebarnet ikke kan bli adoptert uten etter eget samtykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at for dem som adopterer voksne stebarn er det ikke arv eller penger som er det viktigste, men det følelsesmessige, og da betydningen av den offisielle "bekreftelsen" av at de føler seg som "ekte" foreldre til dette stebarnet.

''Jeg vil tro at for dem som adopterer voksne stebarn er det ikke arv eller penger som er det viktigste''

Trådstarter nevnte bl.a. adopsjon for å slippe skatt på arv...

For meg høres det bare helt feil og rart ut og skulle adoptere et voksent menneske som er i stand til forsørge seg selv - jeg forbinder adopsjon med å ta seg av barn som trenger en familie å vokse opp hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel enklere å adoptere - hvis for eksempel et stebarn ikke har noen familie på den andre siden, og man ønsker at det ikke skal være noen forskjell på barna i en mixed familie mhp rettigheter. Og så er det vel noe rent følelsesmessig også - å vise at det ikke er forskjell - ikke bare si at forresten, jeg har tilgodesett deg i testamentet ;-)

Og, hvis vi snakker om folk som er rett over 18...så er de ikke akkurat voksne i den forstand - i alle fall ikke i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil tro at for dem som adopterer voksne stebarn er det ikke arv eller penger som er det viktigste''

Trådstarter nevnte bl.a. adopsjon for å slippe skatt på arv...

For meg høres det bare helt feil og rart ut og skulle adoptere et voksent menneske som er i stand til forsørge seg selv - jeg forbinder adopsjon med å ta seg av barn som trenger en familie å vokse opp hos.

Ja, trådstarter nevner "blant annet" arverettigheter og skatt på arv.

Og derrsom den som ønsker å adoptere har livsarvinger, er det ikke bare-bare å testamentere arv til et stebarn, pga pliktdelsarven. Adopteres stebarnet, arver det på lik linje med de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskusjonen kom til å handle om litt andre ting, men ja, det går an å adoptere en person over 18 år. Faktisk er det ingen øver aldersgrense, men det er jo en del krav som må være oppfylt og det gjøres en individuell vurdering i hver enkelt sak. Se bl.a. punkt 7.1.6 på denne linken http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2002/retningslinjer-for-saksbehandling-ved-so/7.html?id=279231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Adopsjon av voksne

Stebarn over 18 år kan søkes stebarnadoptert, men praksis er generelt streng. Hver søknad om adopsjon vil gjennomgå en konkret vurdering hos Bufetat, og det er ikke slik at voksne fritt kan inngå avtaler om stebarnadopsjon. Søker må fremme søknaden til Bufetats regionkontor. Biologiske foreldre har uttalerett også i disse sakene.

Arv og økonomi

Søknader som i hovedsak er begrunnet med eller motivert ut fra et ønske om å sikre arverett mv., vil som hovedregel bli avslått da dette ikke er hensyn som adopsjonsloven er ment å skulle ivareta"

http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/stebarn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor stor /liten aldersforskjell det må være mellom adoptivforeldre og "barnet" ? Kan jeg bli adoptert av en som er 10 år eldre eller yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest broren min

Broren min ble adoptert da han var over 20. Hans egen far døde da han var 3 år og han hadde bodd med sin stefar siden han var 5. Han hadde ikke hatt kontakt med egen biologisk familie etter at hans far døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...