Gjest navnetråd Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 fikk han bestemme eller ble det et kompromiss? Jeg så på tv2 om foreldre som fikk bot for å ikke gi barnet navn innen fristen. Har dere fått bot ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Vi ble enige heldigvis. ) Vi hadde riktignok hvert vårt favorittnavn på jentungen, men jeg lot ham få velge, det var ikke så nøye for meg. Jentungen påstår nå at mitt forslag var mye finere enn det hun ble hetende, men jeg har en mistanke om at hun hadde syntes det dersom det var motsatt også. *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Han ønsket veldig å kalle opp sin farmor. Navnet er tidløst, forsåvidt ganske populært, men allikevel ikke sånn at man kan si at "du er født da og da"... Jeg var fantastisk glad i hans farmor (hun døde dessverre for et knapt år siden), hun var ei flott dame! Jeg liker navnet godt. Det er ikke det navnet hun ville fått om jeg ene og alene skulle gått etter hva jeg likte best da hun ble født, men jeg tror jeg sa "ja" med en gang han ytret ønske om å få kalle opp sin farmor... Hun har et fornavn nr 2 som jeg resonnerte meg fram til (navnet til min mor pluss en bokstav) - som sambo godtok med en gang jeg foreslo det... De to navnene klinger fint sammen, og i barnehagen bruker de konsekvent begge (hjemme varierer det litt...) Det eneste jeg insisterte på, var at hun skulle ha mitt etternavn. Han har tre barn fra før som har hans etternavn (et -sen-navn). Vi visste begge at dette ville bli mitt eneste barn, og jeg har et etternavn som under 150 i Norge har... Han godtok det uten diskusjon... Så alt i alt var vi vel "heldig enige" - ingen diskusjon, og vi er begge fornøyde. Hadde snuppa blitt en gutt, derimot - da skal du ikke se bort fra at bota hadde kommet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Vi var begge enige i at vi ønsket gjerne å kalle opp barna etter noen i familien, dersom vi fant navn vi begge likte. Lenge før jeg ble gravid, snakket vi om et guttenavn som hadde vært brukt i min manns slekt lenge. For meg var det navnet gammledags, og jeg kjente ingen gutter, verken små eller på min alder som hadde det, bare gamle menn... Men jeg fikk venne meg til det over flere år. Så da vi skulle ha førstemann, hadde vi ett guttenavn og ett jentenavn omtrent klare (var jo ikke helt sikre da, men ganske). Navnene var etter min manns oldeforeldre. Det ble gutt, og vi valgte det slekts-guttenavnet. Jeg ble fort vant til det, og synes det er et flott navn nå. Det viste seg faktisk at det ble riktig så populært de nærmeste årene, og kom inn på topp 10-navnene! Da nummer to skulle ble født - hadde vi jentenavnet fra forrige gang klart, pluss et annet oppkallingsnavn etter min mormor, og også et annet navn som ikke var oppkalling. Husker ikke hva vi hadde av guttenavn. Det ble i alle fall jente, og denne gangen var vi mer i tvil. Vi valgte to navn, oppkalling etter min manns oldemor og min mormor. Navnene passet fint sammen. I ettertid har jeg anrgret litt på det med to navn, fordi vi bare bruker det ene, og hun liker ikke navn nr to i det hele tatt... Med nummer tre, tror jeg at det var jeg som foreslo det. Det var ikke noe direkte oppkalling, men det likner litt på mitt navn. Begge to likte navnet godt, og det passer fint sammen med de to andre. Her i Norge er det vel 6 mnd en har på seg for å finne navn til barnet. I Frankrike må de bestemme seg innen to døgn! SLik var det i alle fall for en del år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Kompromiss. Vi hadde snakket litt fram og tilbake før fødselen, uten å vite kjønnet. Vi hadde mange flere forslag til jente- enn guttenavn. Jeg skrev en kort liste over de jentenavnene vi begge likte. Da hun ble født, bestemte vi oss veldig fort for ett fra lista. Barn nr. to strevde vi så lenge med å få til at vi forlengst hadde begge navnealternativene klare. Det var enklere fordi vi ville at navnene skulle "passe sammen" - tenker på lengde og "stil" (ikke typen Felicity og Gorm). Siden det ble en lillebror kunne han ikke hete Tone, så det er ledig, værsågod! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Kompromiss. Vi hadde snakket litt fram og tilbake før fødselen, uten å vite kjønnet. Vi hadde mange flere forslag til jente- enn guttenavn. Jeg skrev en kort liste over de jentenavnene vi begge likte. Da hun ble født, bestemte vi oss veldig fort for ett fra lista. Barn nr. to strevde vi så lenge med å få til at vi forlengst hadde begge navnealternativene klare. Det var enklere fordi vi ville at navnene skulle "passe sammen" - tenker på lengde og "stil" (ikke typen Felicity og Gorm). Siden det ble en lillebror kunne han ikke hete Tone, så det er ledig, værsågod! Felicity og Gorm... *s* Grøss.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorm Pnugar Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Felicity og Gorm... *s* Grøss.... Hva er galt med Gorm? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hehe, nei, vi slapp bot. Hadde navnene klare før ungene så lyset. Vi bestemte et navn hver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hva er galt med Gorm? Gorm er et navn jeg ikke liker. Får assosiasjoner til "orm" - men det er noe mer enn det også, som jeg ikke kal forklare. Har samme assosiasjon til navnet Guttorm. Kjenner ingen som heter Gorm, kjenner en gutt som heter Guttorm, og han er en kjempeflott gutt. Liker likevel ikke navnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Vi har to kompromissbarn. ...Og jeg er enda sur fordi han la ned veto mot Lotte. Hrmf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Vi har to kompromissbarn. ...Og jeg er enda sur fordi han la ned veto mot Lotte. Hrmf. Lotte eller Lotta er fine navn! Nå er jeg fint ferdig og trenger ikke flere navn, men er fornøyd med de vi har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det måtte litt overtalelse til, men ja. Jeg fikk viljen min:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Vi har to kompromissbarn. ...Og jeg er enda sur fordi han la ned veto mot Lotte. Hrmf. Det gjorde mannen min også og Lotte som er så fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Første var vi veldig enige, andre bestemte jeg og tredje bestemte faren. Men det er et helt greit navn og passer bra sammen med navnene til de to eldste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetråd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Vi var begge enige i at vi ønsket gjerne å kalle opp barna etter noen i familien, dersom vi fant navn vi begge likte. Lenge før jeg ble gravid, snakket vi om et guttenavn som hadde vært brukt i min manns slekt lenge. For meg var det navnet gammledags, og jeg kjente ingen gutter, verken små eller på min alder som hadde det, bare gamle menn... Men jeg fikk venne meg til det over flere år. Så da vi skulle ha førstemann, hadde vi ett guttenavn og ett jentenavn omtrent klare (var jo ikke helt sikre da, men ganske). Navnene var etter min manns oldeforeldre. Det ble gutt, og vi valgte det slekts-guttenavnet. Jeg ble fort vant til det, og synes det er et flott navn nå. Det viste seg faktisk at det ble riktig så populært de nærmeste årene, og kom inn på topp 10-navnene! Da nummer to skulle ble født - hadde vi jentenavnet fra forrige gang klart, pluss et annet oppkallingsnavn etter min mormor, og også et annet navn som ikke var oppkalling. Husker ikke hva vi hadde av guttenavn. Det ble i alle fall jente, og denne gangen var vi mer i tvil. Vi valgte to navn, oppkalling etter min manns oldemor og min mormor. Navnene passet fint sammen. I ettertid har jeg anrgret litt på det med to navn, fordi vi bare bruker det ene, og hun liker ikke navn nr to i det hele tatt... Med nummer tre, tror jeg at det var jeg som foreslo det. Det var ikke noe direkte oppkalling, men det likner litt på mitt navn. Begge to likte navnet godt, og det passer fint sammen med de to andre. Her i Norge er det vel 6 mnd en har på seg for å finne navn til barnet. I Frankrike må de bestemme seg innen to døgn! SLik var det i alle fall for en del år siden. '' I Frankrike må de bestemme seg innen to døgn!'' hva skjer om de overstiger fristen? Får de inkasso etter hvert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetråd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Vi har to kompromissbarn. ...Og jeg er enda sur fordi han la ned veto mot Lotte. Hrmf. Ja da er det jo bare å satse på en datter til, kanskje du får viljen din til slutt;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetråd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Lotte eller Lotta er fine navn! Nå er jeg fint ferdig og trenger ikke flere navn, men er fornøyd med de vi har. Hva med Charlotte/a? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetråd Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Gorm er et navn jeg ikke liker. Får assosiasjoner til "orm" - men det er noe mer enn det også, som jeg ikke kal forklare. Har samme assosiasjon til navnet Guttorm. Kjenner ingen som heter Gorm, kjenner en gutt som heter Guttorm, og han er en kjempeflott gutt. Liker likevel ikke navnet. Jeg liker heller ikke Gorm, men hvis jeg treffer en hyggelig fyr med det navn så kan det godt henne jeg synes det er fint. Jeg får også assosiasjoner til orm, og jeg har ormefobi 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Vi hadde navnet klart allerede før ungene ble født. Jeg skrev opp lister med navn jeg likte - og han fant hver gang et navn fra listen, som også ha kunne like Heldigvis... for jeg kunne ikke gått inn for et navn jeg ikke likte 100%. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Gorm er et navn jeg ikke liker. Får assosiasjoner til "orm" - men det er noe mer enn det også, som jeg ikke kal forklare. Har samme assosiasjon til navnet Guttorm. Kjenner ingen som heter Gorm, kjenner en gutt som heter Guttorm, og han er en kjempeflott gutt. Liker likevel ikke navnet. Gorm er nå tusen ganger bedre enn Felicity... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.