Gå til innhold

Fikk du bestemme navnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• morsan

4

• jubalong70

3

• Ugga

3

Mest aktive i denne tråden

Hva er galt med Gorm?

Hvorfor spør du ikke "Hva er galt med Felicity?"

prust sier jo ikke om det er det ene elelr det andre navnet hun reagrerer på, enn si kombinasjonen. Det kan jo hende at man liker både navn a og b, men ikke synes at de passer sammen.

Charlotte er alt for dillete for meg. Og Lotte / Lotta synes jeg passer på en småjente, men ikke når man er eldre enn 10-12 år. :o) Men det er bare min personlige mening da.

Vi har en Lotte, og hun passer alldeles utmerket til navnet sitt - snart 11 år gammel. :-) Navnet bestemte jeg etter at det var en eller annen for en 12 års tid siden valgte det til datteren sin her på DOL. Jeg tenkte da at får jeg en jente skal hun hete Lotte. Mannen ville ha Charlotte, som jeg syntes ble for dillete. Mannen bestemte nr. 2, og det synes jeg også er et fint navn. (Så får det bare være at det betyr "breiflabb" på fransk. Uttalen er jo heldigvis ikke lik...)

Vi har en Lotte, og hun passer alldeles utmerket til navnet sitt - snart 11 år gammel. :-) Navnet bestemte jeg etter at det var en eller annen for en 12 års tid siden valgte det til datteren sin her på DOL. Jeg tenkte da at får jeg en jente skal hun hete Lotte. Mannen ville ha Charlotte, som jeg syntes ble for dillete. Mannen bestemte nr. 2, og det synes jeg også er et fint navn. (Så får det bare være at det betyr "breiflabb" på fransk. Uttalen er jo heldigvis ikke lik...)

''(Så får det bare være at det betyr "breiflabb" på fransk.''

Du får krysse fingrene for at hun ikke gifter seg med - og tar etternavnet til - en som heter Thon og deretter flytter til Frankrike! :-)

Jeg kjenner forresten en voksen Lotte, og har absolutt ingen problemer med å synes at Lotte passer godt på også voksne damer. :-)

Annonse

Vi ble enige. vi satte opp hver vår liste med navn vi kunne tenke oss, så byttet vi liste og strøk de navnene som var helt uaktuelle. tilslutt satt vi igjen med 5 navn og rangerte dem.

-og vi fikk ikke bot, navnet var klart før fødselen.

Da eldste ble født (4 uker før termin - så vi ble litt tatt på sengen), hadde vi begge lister med ca 20 guttenavn og 20 jentenavn.

Med en gang jeg så jenta vår (mens jeg lå på operasjonsbordet pga keisersnitt) syntes jeg hun lignet på X. Dette sa jeg ikke noe om til mannen min. Noen dager etter fødselen (pga sykdom hos mannen min) kom han på besøk på sykehuset. Han koste med jenta og sa at hun lignet på en X. Da måtte jeg jo bare le :) Så hun ble hetende X. Han fikk bestemme mellomnavnet.

Nr. 2 kom 5 uker før termin. Vi hadde ikke satt opp noen lister den gangen. Og vi brukte 5 uker før jeg ga meg... Men jeg fikk bestemme mellomnavnet.

Nr. 3 hadde vi heller ikke satt opp noen lister til. Han kom bare 3 uker før termin, og jeg følte virkelig jeg var på overtid, siden alle leger og jordmødre var sikker på at han skulle komme prematurt også.

Jeg hadde to navn jeg virkelig hadde lyst på. Mannen min likte dem begge, men i all hemmelighet tenkte han på å lage en kombinasjon med ett av navnene sammen med navnet til bestevennen hans som hadde dødd noen år før. Dette fikk han ikke helt til, så det ble det ene navnet jeg egentlig hadde bestemt, men som han også likte.

I ettertid tenker jeg at det hadde vært koselig om sønnen vår hadde hatt det ene navnet til denne vennen (som jeg også likte veldig godt), men mannen min er en spesiell type som helst tenker tanker ferdig før han presenterer dem. Derfor ble det ikke slik.

Mellomnavnet hans ble vi også bare enige om.

Da eldste ble født (4 uker før termin - så vi ble litt tatt på sengen), hadde vi begge lister med ca 20 guttenavn og 20 jentenavn.

Med en gang jeg så jenta vår (mens jeg lå på operasjonsbordet pga keisersnitt) syntes jeg hun lignet på X. Dette sa jeg ikke noe om til mannen min. Noen dager etter fødselen (pga sykdom hos mannen min) kom han på besøk på sykehuset. Han koste med jenta og sa at hun lignet på en X. Da måtte jeg jo bare le :) Så hun ble hetende X. Han fikk bestemme mellomnavnet.

Nr. 2 kom 5 uker før termin. Vi hadde ikke satt opp noen lister den gangen. Og vi brukte 5 uker før jeg ga meg... Men jeg fikk bestemme mellomnavnet.

Nr. 3 hadde vi heller ikke satt opp noen lister til. Han kom bare 3 uker før termin, og jeg følte virkelig jeg var på overtid, siden alle leger og jordmødre var sikker på at han skulle komme prematurt også.

Jeg hadde to navn jeg virkelig hadde lyst på. Mannen min likte dem begge, men i all hemmelighet tenkte han på å lage en kombinasjon med ett av navnene sammen med navnet til bestevennen hans som hadde dødd noen år før. Dette fikk han ikke helt til, så det ble det ene navnet jeg egentlig hadde bestemt, men som han også likte.

I ettertid tenker jeg at det hadde vært koselig om sønnen vår hadde hatt det ene navnet til denne vennen (som jeg også likte veldig godt), men mannen min er en spesiell type som helst tenker tanker ferdig før han presenterer dem. Derfor ble det ikke slik.

Bare til påminnelse: Det går an å endre navn på et barn i ettertid. Spørs litt hvor gammel h*n er da, er barnet stort nok bør h*n tas med på råd.

Jeg kjenner en familie som gjorde dette (bare en mindre endring, som tilføyelse av et mellomnavn) og det har gått greit.

Annonse

Bare til påminnelse: Det går an å endre navn på et barn i ettertid. Spørs litt hvor gammel h*n er da, er barnet stort nok bør h*n tas med på råd.

Jeg kjenner en familie som gjorde dette (bare en mindre endring, som tilføyelse av et mellomnavn) og det har gått greit.

Vi er veldig fornøyde med navnevalgene nå :)

Hæ? Ungen heter X?

Gjest navnetråd

Aldri hørt om bøtelegging, men at staten tildeler barnet et navn dersom navn ikke registreres innen 6 mnd etter fødsel?

'' Aldri hørt om bøtelegging, men at staten tildeler barnet et navn dersom navn ikke registreres innen 6 mnd etter fødsel?''

hm går de da etter 10 på topplista? Kanskje det er helt tilfeldig hvilket navn det blir?

'' Aldri hørt om bøtelegging, men at staten tildeler barnet et navn dersom navn ikke registreres innen 6 mnd etter fødsel?''

hm går de da etter 10 på topplista? Kanskje det er helt tilfeldig hvilket navn det blir?

Jeg tror det skal MYE til før den regelen tas i bruk. Man får opptil flere purringer på innsending av navneskjemaet, så man har bedre tid enn 6 mnd i praksis. Poenget er jo at barnet skal ha et navn, ikke at noen skal få brukt favorittnavnene sine.

Jeg vet ikke hva som ville skje dersom noe bevisst saboterte navnevalget. Det er jo upraktisk for alle dersom barnet ikke har noe navn når det nærmer seg et år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...