Gjest ærligheten Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Min ti år gamle gutt har vært bestevenn med en annen gutt over tre år. De har hengt veldig mye sammen både hjemme og på skolen og de har vært med hverandre på ferier til og med. Dette har vært en rolig gutt som vi har likt godt. Veloppdradd og snill. Men nå er hans negative side kommet tydelig frem. Etter jul begynte kameraten å henge sammen med en guttegjeng på skolen. Denne gjengen er ikke tatt for å være greie på skolen. De mobber, tror de er tøffe men veldig feige når det kommer til stykke. De holder andre utenfor og mobber og de som er med i gjengen må ha moteklær. Kameraten til vår gutt vil nå ikke være sammen med vår sønn lenger med den begrunnelse at de andre guttene ikke vil ha ham med. Han vil gjerne være sammen med ham men da må de være sammen i skjul. Min sønn er veldig lei seg for dette. Han føler nå han har mistet en venn som betydde veldig mye for ham. Men jeg har sagt med ham at dette ikke er noen god venn. En god venn ville aldri vært så feig. Hvis han ikke er tøffere enn dette så er det bare å kutte ham helt ut. En venn er der i motgang og medgang. Min sønn har alltid vært rolig og snill så han fortjener en venn som ikke svikter ham slik. Heldigvis er det andre som vil være sammen med ham men trist når venner som en gang var gode bare plutselig oppfører seg slik. Trolig vil han nok angre en dag men da er det for seint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noll Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Ja dette gjelder nok akkurat på samme måte med voksne desverre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg er helt enig med deg i at din sønn ikke skal krype for denne vennen og godtta at de er venner i smug. Synes det er bare rett og rimelig at du råder han til å finne seg andre venner. Men som voksen er det kanskje mulig å ha litt mer forståelse for den gutten som nå gjør svært dumme ting. Har du mulighet til å ta dette opp med guttens foreldre og evt. kontaktlærer. Kan hende vil denne gutten kunne komme på bedre tanker med god veiledning. God veiledning innebærer også noen krasse beskjeder om hvor skapet skal stå. Jeg mener ikke på noen som helst måte å unnskylde denne guttens adferd. Eller at din sønn bare skal finne seg i et slikt svik og svelge en slik ydmykelse. Men jeg synes det er synd om ingen ansvarlige voksne tar tak i dette. Barn har ikke en ferdigvokst karakter eller viljestyrke. Barn har ikke en voksen forståelse av lojalitet. Barn kan være utsatt for press fra mange kanter som gjør at de handler fryktelig galt. Derfor trenger de veiledning / oppdragelse / irrettesettelse av voksne. Denne gutten behøver ikke ende opp som en feiging selv om det han har gjort nå er fryktelig feigt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg er helt enig med deg i at din sønn ikke skal krype for denne vennen og godtta at de er venner i smug. Synes det er bare rett og rimelig at du råder han til å finne seg andre venner. Men som voksen er det kanskje mulig å ha litt mer forståelse for den gutten som nå gjør svært dumme ting. Har du mulighet til å ta dette opp med guttens foreldre og evt. kontaktlærer. Kan hende vil denne gutten kunne komme på bedre tanker med god veiledning. God veiledning innebærer også noen krasse beskjeder om hvor skapet skal stå. Jeg mener ikke på noen som helst måte å unnskylde denne guttens adferd. Eller at din sønn bare skal finne seg i et slikt svik og svelge en slik ydmykelse. Men jeg synes det er synd om ingen ansvarlige voksne tar tak i dette. Barn har ikke en ferdigvokst karakter eller viljestyrke. Barn har ikke en voksen forståelse av lojalitet. Barn kan være utsatt for press fra mange kanter som gjør at de handler fryktelig galt. Derfor trenger de veiledning / oppdragelse / irrettesettelse av voksne. Denne gutten behøver ikke ende opp som en feiging selv om det han har gjort nå er fryktelig feigt. mvh Jeg mener at han er såpass stor at han må skjønne såpass. Hadde de gått i barnehagen ville jeg vært enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg mener at han er såpass stor at han må skjønne såpass. Hadde de gått i barnehagen ville jeg vært enig med deg. Det er vel ingen som sier at han ikke SKJØNNER at det er dårlig gjort... Det er ikke så lett for 10-åringer å alltid gjøre det de innerst inne vet er riktig (og jeg sier ikke dette for å forsvare ham, for det mener jeg på ingen måte å gjøre.... Jeg sier bare at han sannsynligvis vet at han oppfører seg råttent men ikke er sterk nok til å tørre å ta de riktige avgjørelsene...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er vel ingen som sier at han ikke SKJØNNER at det er dårlig gjort... Det er ikke så lett for 10-åringer å alltid gjøre det de innerst inne vet er riktig (og jeg sier ikke dette for å forsvare ham, for det mener jeg på ingen måte å gjøre.... Jeg sier bare at han sannsynligvis vet at han oppfører seg råttent men ikke er sterk nok til å tørre å ta de riktige avgjørelsene...) Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for. Synes det er helt greit at din sønn finner seg nye venner. Men jeg synes det er svakt av deg som voksen om du ikke gjør noe som helst for at gutten blir tilrettevist av voksne. Dette er et barn dere har hatt mye kontakt med. Det denne gutten har gjort er både feigt, svakt og skuffende. Men jeg må innrømme at jeg synes det er ennå feigere, svakere og et større svik om de voksne som har kontakt med dette barnet bare gir ham opp og ikke gidder å løfte en finger. Feig og svak eller ikke. Såpass er et barn verdt. Flott at du gir din sønn støtte. Men kanskje du burde distansere deg litt mer fra din sønns følelsesmessige reaksjon. Dette er en typisk ting som tiåringer kan vikle seg inn i. Uten å ha noen som helst anelse om hvordan de kommer seg ut av det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Synes det er helt greit at din sønn finner seg nye venner. Men jeg synes det er svakt av deg som voksen om du ikke gjør noe som helst for at gutten blir tilrettevist av voksne. Dette er et barn dere har hatt mye kontakt med. Det denne gutten har gjort er både feigt, svakt og skuffende. Men jeg må innrømme at jeg synes det er ennå feigere, svakere og et større svik om de voksne som har kontakt med dette barnet bare gir ham opp og ikke gidder å løfte en finger. Feig og svak eller ikke. Såpass er et barn verdt. Flott at du gir din sønn støtte. Men kanskje du burde distansere deg litt mer fra din sønns følelsesmessige reaksjon. Dette er en typisk ting som tiåringer kan vikle seg inn i. Uten å ha noen som helst anelse om hvordan de kommer seg ut av det. mvh Gutten får et valg. Han får ikke være med i gjengen om han er med min sønn. Kameraten synes nok det er kult å være sammen med de andre etter flere års tett venneksap med min sønn. Så derfor har han nok valgt de. Han kan heller ikke få i pose og sekk. Selv ønsker jeg heller ikke at min sønn skal være med i en gjeng med såpass mye negativ oppførsel. Det er derfor ikke noe mål for oss å få ham til å være sammen med denne gjengen. Men han må da også skjønne at min sønn ikke sitter og venter på ham til han skal bli kompis med ham igjen og vil kutte ut gjengen. Min sønn gikk veldig mye alene de par første månedene etter at kompisen ikke ville være med ham. Nå har min sønn fått nye venner som er mer fart i, trygge på seg selv og som min sønn stortrives sammen med. Jeg tror ikke min sønn ønsker å ha den gamle kompisen tilbake om han nå kom, da han heller vil bruke fritiden sin på de som er der for ham. Jeg tror begge guttene vil lære av denne erfaringen og konsekvensen av det. Min sønn vet hvor vondt det er å bli sviktet slik og vil derfor ikke oppføre seg slik mot andre. Kameraten har lært at han mister faktisk en god venn når han er slik og vil sannsynligvis lære at det var dumt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Gutten får et valg. Han får ikke være med i gjengen om han er med min sønn. Kameraten synes nok det er kult å være sammen med de andre etter flere års tett venneksap med min sønn. Så derfor har han nok valgt de. Han kan heller ikke få i pose og sekk. Selv ønsker jeg heller ikke at min sønn skal være med i en gjeng med såpass mye negativ oppførsel. Det er derfor ikke noe mål for oss å få ham til å være sammen med denne gjengen. Men han må da også skjønne at min sønn ikke sitter og venter på ham til han skal bli kompis med ham igjen og vil kutte ut gjengen. Min sønn gikk veldig mye alene de par første månedene etter at kompisen ikke ville være med ham. Nå har min sønn fått nye venner som er mer fart i, trygge på seg selv og som min sønn stortrives sammen med. Jeg tror ikke min sønn ønsker å ha den gamle kompisen tilbake om han nå kom, da han heller vil bruke fritiden sin på de som er der for ham. Jeg tror begge guttene vil lære av denne erfaringen og konsekvensen av det. Min sønn vet hvor vondt det er å bli sviktet slik og vil derfor ikke oppføre seg slik mot andre. Kameraten har lært at han mister faktisk en god venn når han er slik og vil sannsynligvis lære at det var dumt. Men har du fortalt noe til foreldrene til denne gutten? Som forelder hadde jeg satt stor pris på om andre fortalte meg uønsket atferd hos mine barn som jeg selv ikke visste om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Men har du fortalt noe til foreldrene til denne gutten? Som forelder hadde jeg satt stor pris på om andre fortalte meg uønsket atferd hos mine barn som jeg selv ikke visste om. Ja jeg har snakket med foreldrenene og de syns det var leit. De har snakket med ham. Jeg tror bare denne gutten må lære av erfaring. Han vet veldig godt at dette er dårlig gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Gutten får et valg. Han får ikke være med i gjengen om han er med min sønn. Kameraten synes nok det er kult å være sammen med de andre etter flere års tett venneksap med min sønn. Så derfor har han nok valgt de. Han kan heller ikke få i pose og sekk. Selv ønsker jeg heller ikke at min sønn skal være med i en gjeng med såpass mye negativ oppførsel. Det er derfor ikke noe mål for oss å få ham til å være sammen med denne gjengen. Men han må da også skjønne at min sønn ikke sitter og venter på ham til han skal bli kompis med ham igjen og vil kutte ut gjengen. Min sønn gikk veldig mye alene de par første månedene etter at kompisen ikke ville være med ham. Nå har min sønn fått nye venner som er mer fart i, trygge på seg selv og som min sønn stortrives sammen med. Jeg tror ikke min sønn ønsker å ha den gamle kompisen tilbake om han nå kom, da han heller vil bruke fritiden sin på de som er der for ham. Jeg tror begge guttene vil lære av denne erfaringen og konsekvensen av det. Min sønn vet hvor vondt det er å bli sviktet slik og vil derfor ikke oppføre seg slik mot andre. Kameraten har lært at han mister faktisk en god venn når han er slik og vil sannsynligvis lære at det var dumt. Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg kunne aldri pålagt noen, verken voksne eller barn å bli venner igjen med noen som holdt på slik. Brutt tillit er ikke gjort i en håndvending å gjenopprette. Noen ganger går det ikke. Poenget mitt er at noen burde ta tak i denne gutten, uavhengig av om din sønn noen gang blir venner med ham igjen. Jeg ser lengre ned at du har snakket med foreldrene. Da har du vel gjort det du kan. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Dette er vel en del av livet, både for din gutt og for hans "forhenværende" kamerat. Ikke lett for noen av de vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg mener at han er såpass stor at han må skjønne såpass. Hadde de gått i barnehagen ville jeg vært enig med deg. 10 år....? Ikke forlang formye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for. Jeg må si, ut fra det du skriver i både hovudinnlegg og i svar, at du ikke virker særlig moden selv. Jeg syns det er utrolig svakt at du ikke greier å sette deg inn i hvordan den andre gutten har det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest støttes Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg må si, ut fra det du skriver i både hovudinnlegg og i svar, at du ikke virker særlig moden selv. Jeg syns det er utrolig svakt at du ikke greier å sette deg inn i hvordan den andre gutten har det. Kunne ikke si meg mere enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg må si, ut fra det du skriver i både hovudinnlegg og i svar, at du ikke virker særlig moden selv. Jeg syns det er utrolig svakt at du ikke greier å sette deg inn i hvordan den andre gutten har det. Huff ja det er fryktelig synd på gutten stakkars! Nei vet du hva. Min sønn skal få beholde æren og være stolt for den han er. Han skal ikke gå rundt å føle seg mindreverdig fordi en kameraten er flau for at andre skal se de sammen. Å oppføre seg sånn er noe av det styggeste du kan gjøre mot en god venn. Min sønn går nå med hodet hevet, han har fått seg nye venner som har støttet ham og gitt ham selvtillit og det er jeg glad for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Huff ja det er fryktelig synd på gutten stakkars! Nei vet du hva. Min sønn skal få beholde æren og være stolt for den han er. Han skal ikke gå rundt å føle seg mindreverdig fordi en kameraten er flau for at andre skal se de sammen. Å oppføre seg sånn er noe av det styggeste du kan gjøre mot en god venn. Min sønn går nå med hodet hevet, han har fått seg nye venner som har støttet ham og gitt ham selvtillit og det er jeg glad for. Ja, det er fint for din sønn, men tror du ikke at denne ande gutten sliter? Sliter med dårlig samvittighet bla og sliter med å finne seg selv? Sliter med å vite hva han vil og hvoe han hører hjemme? Han har det kanskje ikke så godt han heller. Jeg syns heller synd på deg som ikke klarer å sette deg inn i andres situasjon. Barn er barn og de er langt fra utlært. Kanskje kommer din sønn i samme situasjon en dag? hvem vet? Håper du møter deg selv i døra en vakker dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Ja, det er fint for din sønn, men tror du ikke at denne ande gutten sliter? Sliter med dårlig samvittighet bla og sliter med å finne seg selv? Sliter med å vite hva han vil og hvoe han hører hjemme? Han har det kanskje ikke så godt han heller. Jeg syns heller synd på deg som ikke klarer å sette deg inn i andres situasjon. Barn er barn og de er langt fra utlært. Kanskje kommer din sønn i samme situasjon en dag? hvem vet? Håper du møter deg selv i døra en vakker dag. Jeg håper han har dårlig samvittighet, skjønner at han er feig og skjønner nå at en ikke kan oppføre seg slik mot venner. Om ikke lærer han ikke noe. Barn må lære av å erfare også når prat ikke nytter. Det nytter ikke bare å prate og prate og du hjelper de heller ikke ved å sy pute under armene på de. . Når de er blitt såpass store må de forstå at en ikke kan gjøre sik. Hva mener du vi skal gjøre? Vi har snakket med foreldrene. De har snakket med sin sønn. Det er han som har oppført seg dårlig her og ikke vår sønn. Jeg vil lære min sønn at han ikke skal finne seg i å bli behandlet så dårlig, for slike "venner" trenger en absolutt ikke. Det er ikke verdt å sløse bbort fritiden sin heller på venner som ikke vil være med de på skolen fordi de da ikke er kule nok. Mye bedre at han bruker fritiden sin på venner som også vil være sammen med ham på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for. ''Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for.'' Jeg synes du skal være forsiktig med å formidle en slik svart-hvitt tenkning til din sønn. Alle gjør dårlige valg fra tid til annen, og din sønn kommer sannsynligvis også til å gjøre det. Jeg synes PieLill har et godt poeng mht voksnes ansvar for å veilede unger gjennom slike dilemmaer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærligheten Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 ''Slike svake venner er ikke mye å samle på heller. Nå har han fått seg nye venner som er langt sterkere og det er jeg glad for.'' Jeg synes du skal være forsiktig med å formidle en slik svart-hvitt tenkning til din sønn. Alle gjør dårlige valg fra tid til annen, og din sønn kommer sannsynligvis også til å gjøre det. Jeg synes PieLill har et godt poeng mht voksnes ansvar for å veilede unger gjennom slike dilemmaer. Om min sønn gjør dårlige valg så må han også lære konsekvensen av det og jeg syr ikke puter under armene på ham. Jeg hadde gjort det klart at han ikke kan få både i pose og sekk og at visse typer oppførsel er totalt uakseptable. Han har selvsgat lov til å kutte ut venner men en kan ikke forvente at den andre skal godta at de leker i skjul og at den andre er flau av å være sammen med en. Godtar en det kan en umulig ha noe selvrespekt.Det at barn får selvrespekt, lærer seg å sette sine grenser mener jeg erviktig. Se på all ungdommen i dag som ikke har grenser for seg selv. Det er skremmende det. Denne kameraten kunne valgt å være sammen med min sønn på skolen slik som før om han ville. Verre hadde det ikke vært. Hvordan mener du barn skal lære om de aldri får gå gjennom muren? Noen ganger må de erfare at de ikke kan få alt som de ønsker seg og at det kan være lurt å tenke seg om en annen gang om de kommer opp i en lignende situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.