tonie Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Her i boligfeltet vårt har det flyttet inn et par innvandrerfamilier som ganske nylig har fått opphold. Ungene deres er på samme alder som sønnen min, og han synes jo selvsagt det er flott å få nye venner å leke med. Det gikk knirkefritt i et halvt års tid, men nå i det siste har jeg merket at guttene fra Afghanistan holdes utenfor i mye av leken. Det skjer aldri at alle leker sammen, det er alltid min sønn og de tyrkiske guttene eller min sønn og de afghanske. Jeg har lurt litt på det der, og i dag fant jeg ut hvorfor. Ungene fra den tyrkiske familien fortalte meg at de ikke får lov til å leke med sånne som er mørke og fattige (!), bare de som er lyse og rike, og dessuten sier moren deres at slike juger og ikke er til å stole på. Jeg gikk for å snakke litt med deres mor, men hun snakker ikke veldig godt norsk. Jeg forstod i alle fall at hun ikke vil ha de afghanske ungene i sin hage, sitt hus, eller i nærheten av sine unger, og jeg tolket gestene dithen at det ungene sier stemmer. Hva gjør man med sånt? Jeg har gitt klar beskjed om at hos oss og i vår hage er alle velkomne, og jeg følger med når ungene leker sammen, men jeg synes det er trist å være vitne til det som skjer. Jeg synes så synd på de ungene! Foreldrene til de "fattige" mørke er til alt overmål svært velutdannede og hyggelige folk som vel egentlig hører til litt lenger opp på rangstigen hvis man nå skal tenke klasse. Jeg snakker ofte med dem, og de helt supre. Hjelpsomme og vennlige, og aldri noe tull. Tyrkerne er hyggelige de også, mot oss lyse altså. Hva ville dere gjort? Fanden til oppførsel av voksne folk! Det er jo ungene det går ut over, de blir satt i en skikkelig klemme hele gjengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Jeg tror ikke det er mye du kan gjøre annet enn å slippe inn alle i din hage og i ditt hjem. Antagelig så blir de tyrkiske sure på deg, men det skal du selvfølgelig ikke bry deg om. Det er fullt skille her jeg bor også, de med mødre med hijab og niqam får ikke leke med andre som ikke har det og hudfarge er også vesentlig. Jeg snakket med imamen tilslutt og han satte seg ute i bakgården og prøvde å forklare ungene at alle unger var like uansett hudfarge eller religion, og det hjalp helt til han flyttet var det snart tilbake igjen til det gamle. Det nytter ikke å snakke med skolen eller andre, men imamene blir respektert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Gjør det samme som du ville gjort hvis de var hvite (eller annen hudfarge) rasister. Utover det så er vel den tyrkiske familien så vant med å bli sparket ned på, at nå har de også funnet noen de kan sparke ned på. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Fortsett som du gjør. Du kan ikke forandre andre mennesker. Det ser ut som du håndterer det fint i forhold til dine egne unger og det er viktigst. Det er et sørgelig, men ikke uvanlig eksempel på hvordan de som opplever seg nederst i rangering sparker til de som de tror befinner seg der også, og tror de opphever seg selv med det. Dette er mye større problem i Groruddalen enn de gotiske ungdommene som farger håret svart og Frp mener at det er innvandrerne som har skylden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 ''Hva ville dere gjort? Fanden til oppførsel av voksne folk! Det er jo ungene det går ut over, de blir satt i en skikkelig klemme hele gjengen.'' Du er et eksempel man bør følge, tonie! Jeg hadde gjort som deg, alle barn får leke i min hage;) Og ja, fanden står bak slik oppførsel av voksne mennesker + litt kultur... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Du har altså gjort dine holdninger og hva som gjelder hjemme hos dere tydelige for alle ungene. Det er det aller viktigste. I hvilken grad det nytter å konfrontere de uvettige foreldrene, tør jeg ikke si noen om. Hva ville skjedd om du inviterte begge familiene samtidig? Århundrets skandale i nabolaget? Går barna på samme skole kan det være greit å gjøre skolen oppmerksom på hva som foregår. Det finnes vel noen som har med flyktnignmottak mm i kommunen dere bor. Kanskje en idé å gjøre dem oppmerksom på hva som foregår. Heslige holdninger. Bra du finnes der. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Du lyver. Rasisme er noe som bare finnes hos hvite, og retter seg mot folk med mørkere hud. Det r opleset for lenge seiden, både her på DOL og på SOS-rasismes landsmøte. Så slutt og trolle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Uff, så trist Jeg hadde nok snakket endel med ungene min om rasisme, og om hvordan de nå kan se hvordan det foregår i praksis. Reflektere litt over hva de synes om det osv. Jeg hadde kanskje, hvis jeg hadde følt meg modig, invitert begge familiene over på en kopp te el. lignende. Eller kanskje bare mødrene? Bare brainstormer her nå altså... Kunnskap er jo beste medisin mot rasisme, så om de blir kjent med hverandre, så vil de kanskje føle det anderledes? Uansett, jeg hadde sett på det som essensielt å snakke med ungene slik at de forsto hva som skjedde, og kunne velge å ikke gjøre som de tyrkiske naboene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har sett dette før. Det kom en "gjeng" flyktinger fra Afghanistan oppe i Lofoten da vi var der for en stund siden. Da var det tyskere som faktisk nektet å spise i samme restaurant som disse skitne menneskene. Husker hvor sint vi var hele min familie. Det endte med at tyskerne fikk et eget rom for seg selv så de ikke fikk ødelagt ferien sin. Fysj hvor slemme folk kan være. Det var barn der som våre barn fikk veldig god kontakt med. Noen mennesker er helt fri for empati, bortskjemte og greier ikke å tenke på seg selv i en slik situasjon. Kanskje litt på siden av det du skriver om dette, men ville bare si at noen mennesker er så "rare" og "slemme". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Uff, så trist Jeg hadde nok snakket endel med ungene min om rasisme, og om hvordan de nå kan se hvordan det foregår i praksis. Reflektere litt over hva de synes om det osv. Jeg hadde kanskje, hvis jeg hadde følt meg modig, invitert begge familiene over på en kopp te el. lignende. Eller kanskje bare mødrene? Bare brainstormer her nå altså... Kunnskap er jo beste medisin mot rasisme, så om de blir kjent med hverandre, så vil de kanskje føle det anderledes? Uansett, jeg hadde sett på det som essensielt å snakke med ungene slik at de forsto hva som skjedde, og kunne velge å ikke gjøre som de tyrkiske naboene. Huff, ja det er trist å se, og det er jo ungene som må ta støyten. Det er ikke lett for dem, dette. Gode forslag du kommer med, men jeg tviler på at den tyrkiske moren stiller. Hun går nesten aldri ut av huset, hvorfor vet jeg ikke. Faren er lettere å snakke med, men han er lite hjemme. Kanskje jeg kan overtale ham til å lage slike gørrgode tyrkiske kjøttboller neste gang vi har etegilde i hagen, og så kan jeg be afghanerne uten at de vet om det;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Huff, ja det er trist å se, og det er jo ungene som må ta støyten. Det er ikke lett for dem, dette. Gode forslag du kommer med, men jeg tviler på at den tyrkiske moren stiller. Hun går nesten aldri ut av huset, hvorfor vet jeg ikke. Faren er lettere å snakke med, men han er lite hjemme. Kanskje jeg kan overtale ham til å lage slike gørrgode tyrkiske kjøttboller neste gang vi har etegilde i hagen, og så kan jeg be afghanerne uten at de vet om det;) Ja, det var et godt forslag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.