Gå til innhold

Er det bare vi som er kjipe, eller?

Gjest Dette er min hage...

Anbefalte innlegg

Gjest Dette er min hage...

Har i det siste oppdaget at noen av nabolagets unger benytter vår hage som lekeplass, når vi er på jobb, eller ikke er hjemme. Oppdaget at lokket på sandkassa ofte ikke var igjen, enda det lå over kassa da vi dro, og at glidelåsen i nettet på trampolia ikke var trukket igjen. Samtidig har vi oppdaget skospor på selve trampolina. Vi har satt hengelås på sandkassa, samme med trampolina. Huske stativet får vi ikke gjort noe med annet enn evt hekte av huskene. Nå skal det sies at vi ikke har små barn selv, og at våre uteleker er til våre barnebarn som er her med jevne mellomrom. Har jo en viss mistanke på hvilke av nabolagets unger der er som leker hos oss, og moren virker også litt kort og snurt om dagen. Men jeg syns vel egntlig det er helt naturlig at jeg ikke vil at vår hage skal være lekeplass for naboens unger? Eller er jeg bare sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har riktignok aldri hørt om noen som har hengelås på en sandkasse, men du kan kanskje forklare det med at særdeles pågående og snedige katter i nabolaget?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Dere bestemmer selvføgelig selv hvem som skal være i deres hage og leke med deres ting, men jeg tror det hadde vært lurt å kommunisere på en annen måte enn med hengelås. Hvorfor ikke banke på døra og snakke med dem dere tror det gjelder? Lett å få renomé som "de kipe" selv om dere strengt ikke har vært det når dere snakker "taust".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg likt heller.

Kjedelig om det skulle skje en ulykke på trampolina, eller om den ble ødelagt av naboungene..

Våre nabobarn ødela vår trampoline for noen år siden, og etter det fikk de beskjed om at de ikke fikk hoppe der. Dette var barn som var 3-4 år eldre enn våre, og som ikke lekte med våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg syns det er helt greit det dere har gjort. Jeg ville nok sagt at det var greit at de lekte der, men bare dersom de spurte på forhånd. Noen mennesker tar seg bare sånn tilrette og det syns ikke jeg er greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Dere bestemmer selvføgelig selv hvem som skal være i deres hage og leke med deres ting, men jeg tror det hadde vært lurt å kommunisere på en annen måte enn med hengelås. Hvorfor ikke banke på døra og snakke med dem dere tror det gjelder? Lett å få renomé som "de kipe" selv om dere strengt ikke har vært det når dere snakker "taust".

Hvorfor skal hage-eierne ta kontakt? Det er de som bruker lekene ulovlig som burde ringt på døra og spurt om lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hvorfor skal hage-eierne ta kontakt? Det er de som bruker lekene ulovlig som burde ringt på døra og spurt om lov.

Fordi ungen har vist hvordan deres metode er; å ta seg til rette uten å spørre. Det ville overaske meg om de plutselig ringte på å spurte om lov, ser du ikke den? :)

Det virket midlertid som trådstarter ikke hadde lyst til å oppfattes som kjip, og da ville jeg heller valgt dialog enn hengelås. Jeg husker jo selv at vi oppfattet noen som sure og noen som koslige som unger, og det handlert skjelden om reglene men om væremåte. Det samme har jeg sett rundt jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Fordi ungen har vist hvordan deres metode er; å ta seg til rette uten å spørre. Det ville overaske meg om de plutselig ringte på å spurte om lov, ser du ikke den? :)

Det virket midlertid som trådstarter ikke hadde lyst til å oppfattes som kjip, og da ville jeg heller valgt dialog enn hengelås. Jeg husker jo selv at vi oppfattet noen som sure og noen som koslige som unger, og det handlert skjelden om reglene men om væremåte. Det samme har jeg sett rundt jr.

Vil tro at det ville blitt litt flaut for foreldrene til denne ungen dersom de kom å ringte på... Syns det er helt greit med hengelås jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det hadde nok sittet langt inne å sette hengelås på sandkasse og trampoline. Litt avhengig av alderen på barna, hadde jeg nok tatt en prat med dem og forklart at jeg ikke ønsket at de skulle leke i hagen mens jeg var borte.

Vi har hatt trampoline i ti år og den har vært meget flittig brukt av nabobarna, både når vi har vært hjemme og ellers. Det har ikke gjort noe synes jeg, men jeg har forståelse for at ikke alle synes dette er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Vil tro at det ville blitt litt flaut for foreldrene til denne ungen dersom de kom å ringte på... Syns det er helt greit med hengelås jeg.

Som mor hadde jeg ønsket å vite, sånn at jeg kunne lære poden skillet mellom mitt og ditt om han faktisk ikke skjønte at han ikke skulle gå inn i andres private hager.

Hadde det kommet et ektepar i besteforeldregenerasjonen og fortalte at "ungene sikkert ikke mente noe vondt med det, men at det likevel ikke var så greit for dem" ville jeg synes det var prima og lett å forholde seg til, og ikke pinelig i det hele tatt. Men skjønner at vi tenker ulikt her :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir naboungene beskjed om at de verken får bruke trampolina eller plaskebassenget når vi ikke er hjemme...

Foreldrene gir blaffen - de er av den oppfatning at et godt nabolag består av åpne armer og åpne hager for alle til enhver tid... Jeg ser poenget, men jeg mener fortsatt at jeg ikke vil at unger skal styre her når vi ikke er hjemme.

Har jo ikke full oversikt over om det overholdes, men jeg har ihvertfall vært tydelig på hva jeg mener!

Ingen av ungene her i huset får være i andres hager heller, hvis de ikke leker med ungene som bor der... Mulig jeg er streng, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke dere er kipe.

Selvsagt tar man seg ikke til rette i andres hage og med andres ting.

Om foreldre skulle finne på å surmule pga dette er det deres problem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg synes det er helt greit, det dere har gjort.

Man tar seg ikke til rette på andres eiendom, verken når de er hjemme eller når de er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Som mor hadde jeg ønsket å vite, sånn at jeg kunne lære poden skillet mellom mitt og ditt om han faktisk ikke skjønte at han ikke skulle gå inn i andres private hager.

Hadde det kommet et ektepar i besteforeldregenerasjonen og fortalte at "ungene sikkert ikke mente noe vondt med det, men at det likevel ikke var så greit for dem" ville jeg synes det var prima og lett å forholde seg til, og ikke pinelig i det hele tatt. Men skjønner at vi tenker ulikt her :).

''Som mor hadde jeg ønsket å vite, sånn at jeg kunne lære poden skillet mellom mitt og ditt om han faktisk ikke skjønte at han ikke skulle gå inn i andres private hager. ''

Helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke uttrykkelig har sagt det er greit at ungene leker i hagen deres, så synes jeg ikke dere er kjipe.

Jeg lar ikke barna mine leke i andres hager, med unntak av de naboene som har sagt det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kjip! Vi har selv hatt naboer som selv synes det er ok og ta seg tilrette- det har de og lært barna sine til. Faren fulgte barna gjennom vår hage for at barna skulle lære en ny snarvei der de kunne spare ca. 15 meter. OG- ba oss om å binde hunden ett annet sted for det ene barnet likte ikke å gå der når hunden var ute!!!! Nå har vi gjerdet inn hele tomten og gitt beskjed om at hunden innimellom går løs. Ingen reking av hverken barn eller voksne lenger.

PS For noen år siden hadde de nyttårsfest i vår hage med våre utemøbler osv. for det var finere å stå der å se på rakettene + skyte opp selv. Fikk lettere bakoversveis da vi kom hjem og måtte rydde søppel og bære på plass stoler etter naboens festligheter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg syns ikke du er kjip.

Jfr trampolinetården her for noen dager siden: Hvem tror du at foreldrene mener har ansvaret, hvis deres barn skader seg på din trampoline? Blir moren snurt for at du har låst lekene, ville jeg ignorert det. Tar hun det opp, kan du jo på en hyggelig måte snakke med henne om at lekene ikke er ment som en offentlig lekeplass men er til bruk for barnebarna dine. Tar hun det ikke opp så la det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det lukter skikkelig kjerring av å sette hengelås på sandkassa, det må jeg si. Likevel, du er jo i din fulle rett, og ungene er frekke som tar seg tilrette på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...