Gå til innhold

Gutt 8 år, akutt vondt i hodet

Gjest Bekymret mamma til 8-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma til 8-åring

Hei, Sønnen min fikk akutt vondt i hodet, midt på natten, natt til søndag 5. juni. Han kom inn gråtende med hodepine. Aldri hatt noen hodepine tidligere. Ingen andre symptomer, foruten plutselig vondt i hodet. Siden har han vekslet mellom moderat hodepine innimellom på dagen. Fra en skala fra 1-10, sier han det ligger på 6. Men mest rett før leggetid, på natten og litt smerter om morgenen. Smerten er lokalisert på et punkt over venstre øye. Han har ikke vært svimmel, kvalm eller slapp. Har vært hos fastlege. Ingen bihulebetennelse, og han mente dette var atypiske symptomer på migrene. Vi tok ham med til nevrolog på Volvat som tok en bred undersøkelse av motorikk, reflekser, koordinasjon osv. Fant intet unormalt. Han har henvist oss til hode MR, for å utelukke noe alvorlig. Har også vært hos øyelege, han fant ut at synet har blitt dårligere siden han fikk briller for første gang i september i fjor. fra minus 1,25/1,75 til 2,75/3,50. Utover dette så hun intet unormalt i øyne. Sønnen vår har vært hjemme hele uken. Prøvde å sende ham til skolen i dag. Gikk strålende inntil friminutt hvor han sier han fikk litt vondt. Så sterke smerter rett før skoleslutt, hvor han begynte å gråte. Gutten tar ingen faste medisiner og har ingen andre sykdommer. Han har fått paracet 500 mg hver kveld, slik at han skal få sovet. Har da sovet natten igjennom. Våkner med smerter og sier han ikke klarer å åpen øyne. Dette går over mens han fortsatt ligger i senga, etter 5-10 minutter. Vi er veldig engstlig for hva dette kan være. Vi tenker selvsagt på hjernesvulst. Blir fortvilet fordi vi ikke klarer å få time for hode MR fort nok. Ser på sønnen at han blir redd og lei seg når hodepinen kommer. På dagen er han stort sett helt fin, og sitt normale jeg. Hva tror du dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg tro at om det skulle være en svulst, så ville han ikke være smertefri på dagtid.

Hvor skal han til MR? Kan du ringe dit og si at du gjerne kommer på avbestilte timer, og gjerne ønsker time så fort som mulig pga situasjonen og at pasienten er såpass ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er et uklart bilde du beskriver og tross mange underøkelser er det ikke noen god forklaring på årsaken til smertene.

Hos skolebarn er hodepine ganske vanlig,kan variere i intensitet og hyppighet.Årsaker kan være infeksjoner, da er det gjerne andre infeksjonstegn også, meningitt, encephalitt,bihulebetennelse.Det er vel utelukket her.

Økt intrakraielt trykk etter slag mot hodet, skader.

Hjerneblødning,svulster i hjernen.Det er ved klinisk undersøkelse ikke funnet nevrologisk utfall hos barnet, men jeg synes MR er viktig og er enig med Volvat.

Brytningsfeil i øyet kan gi hodepine, men er undersøkt og jeg tror ikke det forklarer smertene.

Ukarateristisk hodepine, som her, er vanlig i skolealder, kalles ofte stresshodpine eller tensjonshodepine. Det er ikke en god betegnelse siden det ikke behøver være synlige tegn på stress.Men stressfaktorer kan være bakenforliggende faktorer, barna kan ha øm nakkemuskulatur mm.

.Barn som er særlig følsomme, plikoppfyllende og samvittighetsfulle kan være disponert for slike smerter.Typisk er det at hodepinen kommer gradvis, gjerne om ettermiddagen, smerten er trykkende eller pressende, ofte som et press eller bånd over skallen.Kan også ha magesmerter samtidig.

Migrene som anfallsvis tilbakevendende hodepine er også ganske vanlig.Noe av symptombildet kan passe med migrene.

Jeg skjønner du er i kontakt med nevrllog, hold på denne.Forsøk å fremskynde MR.

Lag en dagbok over smertene, lokalisasjon, provoserende hendelser,mm. Det vil hjelpe legen med å få frem det karakteristiske ved hodepinen.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...