MHC Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Vår datter som til høsten begynner i fjerde har i to år nå hatt plass på pianoundervisning på Kulturskolen her i byen. En veldig grei lærer. Hun er ikke noe kjempetalent men synes det er kjekt å spille (men ikke alltid å øve.) Til saken- hun har full panikk for å måtte opptre. Det er to opptredener/ avslutninger i året der alle elevene spiller en sang hver. Til vanlig har de alene- undervisning. På opptredene kommer piano, fiolin, gitar osv. Hun ønsker å fortsette på spillingen- men bare dersom vi kan garantere at hun slipper å opptre. Jeg har egentlig lovet det! Men- hva sier kulturskolen? Er det dårlig gjort å oppta en plass dersom hun kun ønsker å spille til hjemmebruk? Hva sier dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg synes det må være valgfritt om hun vil opptre eller ikke. Om det ikke ødelegger for gruppa på noen måte? Kanskje hun får lyst til å vise hva hun kan etterhvert. Du kan jo presse litt forsiktig. Det er fint å kunne lære seg å fremføre for et publikum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hun opptar ihvertfall ingen plass for andre om hun ikke vil opptre. Så det skal du ikke tenke på. Lurt å snakke med læreren i god tid før konserten tenker jeg, slik at han er forberedt på at hun ikke stiller. Men opptreden kan jo være et fint mål for dere å samarbeide mot; barnet, læreren og dere foreldre. Det å stå opp foran andre er noe hun vil få stor nytte av senere i livet. Publikum på kulturskolekonserter er verdens mest takknemlige publikum, så en bedre øvingsarena får man ikke ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hos oss er det også slik, men elevene som har alene-undervisning opptrer også alene, evt sammen med læreren. Det skjer hver gang at noen ikke møter. Mine har også uteblitt av og til. Det er aldri noe problem for kulturskolen det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Neida, snakk med læreren. Dere betaler for plassen og det er dere som bestemmer hvordan dere vil ha det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Gutten min har spilt piano i kulturskolen i 4 år nå, og har opptrådt mange ganger. Jeg vet imidlertid om mange som tar timer hos samme lærer som aldri opptrer - så det må da være helt opp til den enkelte elev (og foreldrene) om de vil opptre eller ikke. Snakk med læreren fra begynnelsen av høsten så ordner det seg sikkert fint :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hun lærer da ikke å spille for å opptre for kulturskoleelever? Ta det opp med læreren. Hun bør kunne få slippe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Kulturskoleelever med sceneskrekk har sikkert lærer'n vært borti før. Gi klar beskjed til lærer'n om at jenta er redd, så slipper lærer'n å spørre/gi beskjed om at "snart er det konsert" uten å vite at det gjøres en bommert. Jeg har gjort akkurat det overfor en elev uten å vite at jenta hadde sceneskrekk, og hun sluttet bare - uten at jeg fikk beskjed om hva som var problemet, det fikk jeg først vite flere måneder senere, og da var det for sent. Når lærer'n først er klar over det kan konsertsituasjonen øves på på spilletimer, først med spilling for bare lærer, siden kanskje for den eleven som kommer etter jenta di på time, - og kanskje løsner det etterhvert. Jeg har vært borti flere unger som ikke liker å opptre, og vi presser aldri noen vi ikke tror tåler det. Forsiktig tilvenning gjør at mange lærer seg å spille på konsert etterhvert, men noen gjør det aldri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Mine unger som går i kulturskolen får velge om de vil opptre på sommer- og juleavslutninger. Spillelæreren spør om de vil, men presser ikke hvis de ikke vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg vet ikke hva kulturskolen vil si, men jeg synes det burde være greit. Og jeg vil synes det er merkelig om kulturskolen lager sak av noe slikt. For det første blir ikke jenta mer glad i å opptre av å bli tvunget til det. Men hun kan bli mindre glad i å spille piano. For det andre er ingen ting galt med å lære seg et instrument kun til husbruk. For det tredje kan hun få mer lyst til å opptre siden. Synes det er flott at du ikke presser henne. Mer mas øker gjerne motviljen. Tror du hun vil ha lyst til å være med som tilhører på en av disse konsertene? Men i så fall må det bli en opplevelse helt uten hint om ikke hun også vil opptre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 I reglene for kulturskolen hos oss heter det at elevene skal få tilbud om minst én opptreden pr. halvår - men dette er for elevenes del... de elevene som ikke vil/tør å opptre, slipper dette. Samtidig har (de fleste) kulturskolelærerne pedagogisk utdanning og vet hvordan de skal takle elever med sceneskrekk slik at de kan oppmuntres til å tørre å opptre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 I reglene for kulturskolen hos oss heter det at elevene skal få tilbud om minst én opptreden pr. halvår - men dette er for elevenes del... de elevene som ikke vil/tør å opptre, slipper dette. Samtidig har (de fleste) kulturskolelærerne pedagogisk utdanning og vet hvordan de skal takle elever med sceneskrekk slik at de kan oppmuntres til å tørre å opptre:-) Må kjøpe meg et par bøker til ferien (pocketbøker, som tar liten plass i kofferten). Hva anbefaler du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Må kjøpe meg et par bøker til ferien (pocketbøker, som tar liten plass i kofferten). Hva anbefaler du? Du sier ikke noe om sjanger, så beklager hvis forslagene ikke passer;-) Chelsea Cain og Mo Hayder - flotte krimforfattere, men jeg vet ikke om bøkene finnes i pocket enda... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Du sier ikke noe om sjanger, så beklager hvis forslagene ikke passer;-) Chelsea Cain og Mo Hayder - flotte krimforfattere, men jeg vet ikke om bøkene finnes i pocket enda... Har ikke bestemt meg for sjanger ennå - lenge siden jeg har lest krim nå, så jeg kunne kanksje prøve dem :-) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Har ikke bestemt meg for sjanger ennå - lenge siden jeg har lest krim nå, så jeg kunne kanksje prøve dem :-) Takk for svar! Kate Morton skriver også gode bøker, drama fra nåtid og fortid... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Må kjøpe meg et par bøker til ferien (pocketbøker, som tar liten plass i kofferten). Hva anbefaler du? Kjøp en engelsk pocket når du kommer frem til reisemålet, og så kan du evt. kaste den før du skal hjem igjen. Da unngår du både å bruke plass i kofferten og blir bedre i engelsk ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Kjøp en engelsk pocket når du kommer frem til reisemålet, og så kan du evt. kaste den før du skal hjem igjen. Da unngår du både å bruke plass i kofferten og blir bedre i engelsk ;-) Øh.... jeg burde vel det da.... Men har ikke lest engelsk skjønnlitteratur på 20 år. Burde vel egentlig heller hive meg over ei fransk bok når jeg først er i Frankrike og hører fransk rundt meg hele tiden! Men har ikke lest fransk skjønnlitteratur heller på 20 år... Har begynt å DRØMME på fransk nå, så da burde det kanksje gå å lese ei bok på fransk og :-) OK. Kjøper ei norsk bok til flyet ned - og så resten på franske og/eller engelsk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Øh.... jeg burde vel det da.... Men har ikke lest engelsk skjønnlitteratur på 20 år. Burde vel egentlig heller hive meg over ei fransk bok når jeg først er i Frankrike og hører fransk rundt meg hele tiden! Men har ikke lest fransk skjønnlitteratur heller på 20 år... Har begynt å DRØMME på fransk nå, så da burde det kanksje gå å lese ei bok på fransk og :-) OK. Kjøper ei norsk bok til flyet ned - og så resten på franske og/eller engelsk! Enig i at du på akkurat denne turen bør lese fransk. Mitt pedagogiske forslag om engelsk kan du spare til neste tur ;-) God reise, forresten :-) [selv om den kanskje ikke skal foregå akkurat nå?] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Enig i at du på akkurat denne turen bør lese fransk. Mitt pedagogiske forslag om engelsk kan du spare til neste tur ;-) God reise, forresten :-) [selv om den kanskje ikke skal foregå akkurat nå?] Ikke lenge til nå :-D Må bare få husjet unna et par-tre sommeravslutninger, en korpstur, litt siste-liten-arbeid-på-jobben og pakking. Samt kjøpe fotoapparat, bilkart, få bestilt billettene til Disneyland (alt annet av hoteller og leiebil er i boks) og sikkert tusen andre ting de nærmeste dagene.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Du sier ikke noe om sjanger, så beklager hvis forslagene ikke passer;-) Chelsea Cain og Mo Hayder - flotte krimforfattere, men jeg vet ikke om bøkene finnes i pocket enda... Kjøpte ei bok av Chelsea Cain - etter din anbefaling i går! Skal avgi rapport etterpå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.