Gå til innhold

Får ikke mer hjelp (barn med spesielle behov)


Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Guttungen har spesifikke språkvansker. Han er fremdeles liten, men siden vi bor i utlandet skal han nå begynne på sitt tredje skoleår.

Etter siste rapport fra språk-terapeuten, så er oppsummeringen som følger: Han ligger i nedre sjikt i forhold til det meste, men innenfor normalområdet. De kommer derfor ikke til å søke om ekstra støtte.

Hurra? Nei. Ikke hurra. Han kan ikke lese, han kan ikke skrive. Han forstår ikke matte, fordi før man forstår matte, så må man forstå ordene rundt matte. Vi gjør hva vi kan hjemme, men vi er så slitne nå. Etter fem minutter med lekser, bryter gutten sammen i gråt og vi må ta pause. Det er fremdeles mye lek på skolen, men nå skal visst alvoret begynne. Han trives forøvrig.

Det "eneste" som peker seg ut, hvor han er betraktelig bak på alle tester fremdeles, er i forhold til å oppfatte verbale beskjeder av en viss kompleksitet over en viss tid. Og det er jo nettopp dette skolen handler om, i stor grad. Han får ikke med seg hva som blir sagt, med mindre noen snakker direkte til han, i korte setninger og med tydelig uttale.

Skolen forsøker å tilrettelegge, men den akademiske progresjonen hans er dårligere enn resten av klassen. Han ligger milevis bak gjennomsnittet på det meste, selv om han har forholdsvis høy IQ (i den grad vi har fått testet det).

Jeg er tom for ideer. Vi vurderer nå to ukers intensivkurs i lesing, skriving og matematikk med lærer-onkelen. Det er den sommerferien, liksom...

Hva hadde du gjort?

Fortsetter under...

Ut i fra din beskrivelse, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan de kan komme fram til at de ikke skal søke om ekstra støtte!

Jeg ser for meg en gutt og et sett foreldre som kommer til å bli mer og mer frustrert. Som du skriver så er han innenfor normalen, men henger allikevel laaaangt etter, dette vil neppe gå seg til av seg selv.

Kan dere ikke klage på det som skolen har bestemt?

Har du drøftet dette med de som jobber på "språkvanske-senteret" dere er tilknyttet? Er det de som har vurdert ham nå, eller er det noen andre?

Hvis lærer-onkelen har lyst til å bruke tid sammen med ham i sommer og de liker hverandre, så synes jeg det er en ok ide med et intensivt kurs slik du nevner, for å se om han kan klare å knekke lesekoden.

nitty-gritty

Jeg ville tatt en ny runde med skolen på dette.

Om alt annet skar seg, ville jeg vurdert å flytte.

mvh

Flytting er ingen mulighet, men vi kan søke til ny skole om ett års tid.

Jeg kan diskutere med skolen til jeg blir blå, men jeg er ganske sikker på at de vet hva de snakker om. Med den nyeste rapporten nå, på tross av all annen dokumentasjon de har samlet, så ser det mørkt ut. Her er det slik at man først får en vurdering av om man i det hele tatt skal vurderes. Dernest tar utredningen, uavhengig av diagnose, seks måneder.

De tror ikke vi vil komme til en utredning, en gang.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg ser Pielill anbefaler flytting, men med tanke på at det du har skrevet om tilknytningsproblemer, ville jeg ikke vurdert det.

Jeg ville vurdert privatundervisning, men det forutsetter at dere har økonomi til det.

Annonse

nitty-gritty

Ut i fra din beskrivelse, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan de kan komme fram til at de ikke skal søke om ekstra støtte!

Jeg ser for meg en gutt og et sett foreldre som kommer til å bli mer og mer frustrert. Som du skriver så er han innenfor normalen, men henger allikevel laaaangt etter, dette vil neppe gå seg til av seg selv.

Kan dere ikke klage på det som skolen har bestemt?

Se svar til PieLill. Jeg skylder egentlig ikke på skolen, men jeg er veldig fortvilet.

Vi er ved et punkt hvor vi leter med lys og lykt etter stipender eller lignende for barn med lærevansker.

nitty-gritty

Har du drøftet dette med de som jobber på "språkvanske-senteret" dere er tilknyttet? Er det de som har vurdert ham nå, eller er det noen andre?

Hvis lærer-onkelen har lyst til å bruke tid sammen med ham i sommer og de liker hverandre, så synes jeg det er en ok ide med et intensivt kurs slik du nevner, for å se om han kan klare å knekke lesekoden.

Det er de som har vurdert han nå, ja. Hun har ingen forslag, da testene er slik de er. Hun mener ting har forbedret seg og at det vil bli lettere nå, men jeg ser det ikke slik. Akademisk blir det bare vanskeligere. At gutten så vidt berger seg innenfor normalområdet i en test som taes en-til-en i et stille miljø, er jo ikke noe å rope hurra for.

Og ja, vi prøver å få til ferie med lærer-onkel, selv om vi helst skulle hatt pause alle sammen. Jeg vet ikke hva annet vi kan gjøre.

nitty-gritty

Jeg ser Pielill anbefaler flytting, men med tanke på at det du har skrevet om tilknytningsproblemer, ville jeg ikke vurdert det.

Jeg ville vurdert privatundervisning, men det forutsetter at dere har økonomi til det.

Det har vi ikke økonomi til.

Om jeg ble rik, så hadde jeg funnet en privatskole med et godt tilbud til han :)

Enig i forhold til flytting. Det løser vel neppe noen ting, det er de samme som skal vurdere behovet for undervisningsstøtte. Med mindre vi bytter land, men det er jo i hvert fall uaktuelt.

Det er de som har vurdert han nå, ja. Hun har ingen forslag, da testene er slik de er. Hun mener ting har forbedret seg og at det vil bli lettere nå, men jeg ser det ikke slik. Akademisk blir det bare vanskeligere. At gutten så vidt berger seg innenfor normalområdet i en test som taes en-til-en i et stille miljø, er jo ikke noe å rope hurra for.

Og ja, vi prøver å få til ferie med lærer-onkel, selv om vi helst skulle hatt pause alle sammen. Jeg vet ikke hva annet vi kan gjøre.

Hvordan ser skolen på situasjonen? Tenker de at han har tilfredsstillende undervisningstilbud?

Flytting er ingen mulighet, men vi kan søke til ny skole om ett års tid.

Jeg kan diskutere med skolen til jeg blir blå, men jeg er ganske sikker på at de vet hva de snakker om. Med den nyeste rapporten nå, på tross av all annen dokumentasjon de har samlet, så ser det mørkt ut. Her er det slik at man først får en vurdering av om man i det hele tatt skal vurderes. Dernest tar utredningen, uavhengig av diagnose, seks måneder.

De tror ikke vi vil komme til en utredning, en gang.

Har dere mulighet til å ta gutten ut av skolen og heller drive hjemmeundervisning i nært samarbeid med en rivende dyktig pedagog?

Alt etter hvor ille situasjonen er, kunne jeg funnet på å splitte familien for å flytte med barnet til et sted han får en fungerende skolesituasjon. Men da skulle jeg vært veldig sikker på at det kom til å bli vesentlig bedre.

mvh

Gjest Nickløsheletiden

Har dere mulighet til å ta gutten ut av skolen og heller drive hjemmeundervisning i nært samarbeid med en rivende dyktig pedagog?

Alt etter hvor ille situasjonen er, kunne jeg funnet på å splitte familien for å flytte med barnet til et sted han får en fungerende skolesituasjon. Men da skulle jeg vært veldig sikker på at det kom til å bli vesentlig bedre.

mvh

''Har dere mulighet til å ta gutten ut av skolen og heller drive hjemmeundervisning i nært samarbeid med en rivende dyktig pedagog?''

Det er vel ikke det lureste å gjøre når barnet sliter med språkvansker? Synes det er viktig at han har mulighet til å være sammen med andre barn.

Se svar til PieLill. Jeg skylder egentlig ikke på skolen, men jeg er veldig fortvilet.

Vi er ved et punkt hvor vi leter med lys og lykt etter stipender eller lignende for barn med lærevansker.

Som forelder hadde jeg virkelig slitt med å slå meg til ro med tingenes tilstand og det forstår jeg jo også at dere gjør.

Annonse

Det har vi ikke økonomi til.

Om jeg ble rik, så hadde jeg funnet en privatskole med et godt tilbud til han :)

Enig i forhold til flytting. Det løser vel neppe noen ting, det er de samme som skal vurdere behovet for undervisningsstøtte. Med mindre vi bytter land, men det er jo i hvert fall uaktuelt.

Er dere 'sendt' av din eller farens arbeidsgiver til det landet dere nå bor i. Ville det vært aktuelt å ta opp med arbeidsgiver at skoletilbudet ikke fungerer.

Finnes det mulighet til å få gjort uavhengig vurdering av gutten for å ha noe å slå i bordet med.

Vil det hjelpe å skaffe seg en advokat?

mvh

nitty-gritty

Hvordan ser skolen på situasjonen? Tenker de at han har tilfredsstillende undervisningstilbud?

Læreren hans sier hun helst ville hatt 30 timer assistent per uke, men det er selvfølgelig en utopi. Det er hun som har bedømt det slik at det akademiske spranget bare øker.

De er svært opptatt av å tilrettelegge og læreren hans har vært flink dette året, men nå skal han bytte (de bytter hvert år). Vi har fått høre om enkelte sosiale tiltak, men jeg venter fremdeles på et møte med alle involverte, så vi får tydeligere svar.

''Har dere mulighet til å ta gutten ut av skolen og heller drive hjemmeundervisning i nært samarbeid med en rivende dyktig pedagog?''

Det er vel ikke det lureste å gjøre når barnet sliter med språkvansker? Synes det er viktig at han har mulighet til å være sammen med andre barn.

Avhengig av hvilket land dere er i vil det finnes gode muligheter til dette på andre måter. Noen steder samarbeider foreldre som driver hjemmeundervisning.

Går han på en norsk skole?

mvh

Gjest Nickløsheletiden

Avhengig av hvilket land dere er i vil det finnes gode muligheter til dette på andre måter. Noen steder samarbeider foreldre som driver hjemmeundervisning.

Går han på en norsk skole?

mvh

Nå tror jeg du blander meg og nitty-gritty :-)

nitty-gritty

Har dere mulighet til å ta gutten ut av skolen og heller drive hjemmeundervisning i nært samarbeid med en rivende dyktig pedagog?

Alt etter hvor ille situasjonen er, kunne jeg funnet på å splitte familien for å flytte med barnet til et sted han får en fungerende skolesituasjon. Men da skulle jeg vært veldig sikker på at det kom til å bli vesentlig bedre.

mvh

Det er ingen ønske-situasjon og jeg betviler det hjelper. Han får mye utbytte av skolen, på tross av problemene.

Flytting vil ikke føre til noe. Bytter vi land, så bytter vi språk - så det er uaktuelt. Bytter vi ikke land, så er systemet det samme.

Gjest engelsk, amerikansk, tysk, fransk og spansk skole mange steder

Det er ingen ønske-situasjon og jeg betviler det hjelper. Han får mye utbytte av skolen, på tross av problemene.

Flytting vil ikke føre til noe. Bytter vi land, så bytter vi språk - så det er uaktuelt. Bytter vi ikke land, så er systemet det samme.

Nå vet jeg ikke hvilket spåk / land dere bor i , men hvis det er et av de store språkene så finnes det jo barneskoler med de fleste store verdens-språk i mange land, man kan gå på engelsk skole i København, eller den tyske skole i Oslo osv osv

Ikke at jeg tror det løser (eller problemene, men det å flytte til et land med et annet system for spesialundervisning, er ikke helt sammenfallende med å bytte skolespråk..

nitty-gritty

Nå vet jeg ikke hvilket spåk / land dere bor i , men hvis det er et av de store språkene så finnes det jo barneskoler med de fleste store verdens-språk i mange land, man kan gå på engelsk skole i København, eller den tyske skole i Oslo osv osv

Ikke at jeg tror det løser (eller problemene, men det å flytte til et land med et annet system for spesialundervisning, er ikke helt sammenfallende med å bytte skolespråk..

Nei, det er sikkert sant.

Men altså, vi skal nå leve også. Vi bor her, jobber her, tar utdannelse her... Det er helt uaktuelt å flytte, var vel det jeg uansett ville fram til.

Flytting løser ingenting. Venner uansett like viktig for utviklingen hans som den akademiske biten :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...