Gå til innhold

Får ikke mer hjelp (barn med spesielle behov)


Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Nei, det er sikkert sant.

Men altså, vi skal nå leve også. Vi bor her, jobber her, tar utdannelse her... Det er helt uaktuelt å flytte, var vel det jeg uansett ville fram til.

Flytting løser ingenting. Venner uansett like viktig for utviklingen hans som den akademiske biten :)

Jeg er fullstendig enig i det du skriver her :-)

Fortsetter under...

Gjest engelsk, amerikansk osv

Nei, det er sikkert sant.

Men altså, vi skal nå leve også. Vi bor her, jobber her, tar utdannelse her... Det er helt uaktuelt å flytte, var vel det jeg uansett ville fram til.

Flytting løser ingenting. Venner uansett like viktig for utviklingen hans som den akademiske biten :)

Helt enig med deg, jeg ville bare si at løsningen fantes, så kan du ta bort det argumentet fra hodet ditt , og heller tenke det du skriver her, at det er her dere bor, studerer, jobber, lever og skal leve.

Og ta utfordringene det er i et system med stor andel av gode private skoler hvor de offentlige skolene ikke får nok ressurser.

Fortsett å kjempe, gjør dere synlige for skolen og beslutningstakerne. be om nye tester, hvis dere føler de forrige ikke avdekker din sønns utfordringer godt nok.

Det en læreronkel kan gjøre mht å lære ham å lese i løpet av to uker er nok begrenset, men kanskje han kan inspirere dere foreldre til metoder dere kan bruke videre, der har dere mye å hente på to uker. Så go for it, men bruk andre arenaer enn rundt det samme bodet dere ellers strever, det er tross alt ferietid. Ligg på et teppe i parken, på stranda, på biblioteket, en rolig cafe..

Læreren hans sier hun helst ville hatt 30 timer assistent per uke, men det er selvfølgelig en utopi. Det er hun som har bedømt det slik at det akademiske spranget bare øker.

De er svært opptatt av å tilrettelegge og læreren hans har vært flink dette året, men nå skal han bytte (de bytter hvert år). Vi har fått høre om enkelte sosiale tiltak, men jeg venter fremdeles på et møte med alle involverte, så vi får tydeligere svar.

Jeg lurer litt på om dere trenger kontakt med en som kan regelverket som gjelder "ut og inn". Dette minner litt om en problemstilling som har vært oppe i mange kommuner i Norge, nemlig det at barn skulle være 2 år forsinket i forhold til sine jevnaldrende før de var berettiget enkeltvedtak om spesialundervisning. Dette er en meningsløs tolkning av regelverket når det gjelder små barn, for det tar jo litt tid å bli 2 år forsinket...

Noe av det samme gjelder din gutt. Han er foreløpig såpass liten at det akademiske gapet ikke er overveldende, men hans språkvansker vil sannsynligvis medføre at gapet etterhvert blir så stort at skolesystemet er nødt til å sette inn spesialtiltak. Dere trenger noen som kan hjelpe dere med å argumentere med nødvendigheten av at denne situasjonen ikke oppstår, noen som kan nok om unntaksbestemmelser og hensikt med regelverket som eksisterer. Tror jeg

Jeg lurer litt på om dere trenger kontakt med en som kan regelverket som gjelder "ut og inn". Dette minner litt om en problemstilling som har vært oppe i mange kommuner i Norge, nemlig det at barn skulle være 2 år forsinket i forhold til sine jevnaldrende før de var berettiget enkeltvedtak om spesialundervisning. Dette er en meningsløs tolkning av regelverket når det gjelder små barn, for det tar jo litt tid å bli 2 år forsinket...

Noe av det samme gjelder din gutt. Han er foreløpig såpass liten at det akademiske gapet ikke er overveldende, men hans språkvansker vil sannsynligvis medføre at gapet etterhvert blir så stort at skolesystemet er nødt til å sette inn spesialtiltak. Dere trenger noen som kan hjelpe dere med å argumentere med nødvendigheten av at denne situasjonen ikke oppstår, noen som kan nok om unntaksbestemmelser og hensikt med regelverket som eksisterer. Tror jeg

Jeg forstår heller ikke at det går an å komme fram til at man ikke skal søke om ekstra støtte så fremt det faktisk finnes ekstra støtte å søke på.

Det er noe annet om man søker og får avslag, eller at det rett og slett ikke finnes noe å søke på.

Jeg forstår heller ikke at det går an å komme fram til at man ikke skal søke om ekstra støtte så fremt det faktisk finnes ekstra støtte å søke på.

Det er noe annet om man søker og får avslag, eller at det rett og slett ikke finnes noe å søke på.

''Jeg forstår heller ikke at det går an å komme fram til at man ikke skal søke om ekstra støtte så fremt det faktisk finnes ekstra støtte å søke på.

''

Det jeg beskrev var praksis i PPT. Rådgiverne i PPT må forholde seg til de retningslinjer de får fra sine overordnede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...