Gjest Sophie2 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei! Jeg fikk nå beskjed om at visse familiemedlemmer ikke kommer i mitt barns bursdag hvis noen andre familiemedlemmer kommer. Til nå har vi (min mann og jeg) ignorert at voksne mennesker mener de ikke kan treffes i et barns bursdag for barnets del og for et øyeblikk legge sinte følelser om hverandre vekk. Men nå fikk jeg spørsmål direkte om hvem som kom og da svar tilbake "da beklager vi, men vi kan ikke komme". Dette blir veldig vanskelig da vi vet vårt barn vil bli lei seg, og vi vet ikke hvordan vi nå skal løse det. Jeg tenkte at jeg må vel bare si til mitt barn hvordan det er ? eller skal jeg heller bare arrangere et selskap til og skåne barnet for disse voksen-tull-problemene? Da vil det bli slik at jeg må arrangere 3 bursdager til barna hver gang, et barneselskap og 2 for de voksne. Jeg syns det er ganske så dumt. Jeg forstår ikke at man ikke bare kan se barnet den dagen, sette seg og prate med de man pleier å tenke sånn, "dette gjør jeg for barnets del, ikke for min del". Min mann og jeg har forbudt de voksne å snakke nedsettende om andre i vårt hjem, da barna er glad i alle og skal slippe å ta parti. Jeg orker heller ikke ta parti i saker, man vet jo aldri egentlig nok, det blir jo ofte en versjon man får høre, og jeg har så mye å tenke på, samt jobbe med ellers at jeg helst vil slippe sånn kløe i ørene. For sånt klør, det blir hulter til bulter ord og jeg vet ikke hva jeg skal si eller mene eller tenke eller gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg hadde holdt det ene familieselskapet og sagt til de som sa at de ikke ville komme hvis xx skulle komme, at om de velger å la dette ramme barnet, så vær så god. Så fikk de tenke seg litt om og gå litt i seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg er enig med Mandolaika, og jeg hadde fortalt dem i klartekst hva de gjør og hvem de straffer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg hadde kun arrangert en voksenbursdag. Skal voksne mennesker være så barnslige får de heller bare la være å komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg er enig med Mandolaika, og jeg hadde fortalt dem i klartekst hva de gjør og hvem de straffer. Ja, det er noe annet når det er voksne mennesker som skal i voksent selskap, da må de gjerne holde på sånn, men her er det faktisk en barnebursdag. Da får de oppføre seg og ta til vettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Enkelte mennesker er av et slikt kaliber at det er fullt forståelig at man ikke ønsker å møte dem i festlig lag. Men disse er et lite mindretall, og som regel ikke på invitasjonslisten i det hele tatt. Jeg hadde krevd en forbasket forklaring om voksne folk skulle få gjennomslag for noe slikt. Er det ingen god grunn, er jeg helt enig i Mandolaikas forslag. Overfor barnet hadde jeg bare forklart at de dessverre ikke kunne komme. Det er sant. Ingen grunn til utbrodere de begredelige detaljene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie 2 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei! Tusen takk alle sammen for svar, da skal jeg tenke på det. Men de mener de har en god grunn da det er djevelen selv som skal komme, slik er språkbruken og jeg fikk mange forklaringer på djevelskapen. Jeg lukket ørene litt og kjente jeg ble sliten, ringte min mann og ville bare han skulle ta over, jeg er ikke flink med sånne ting. Jeg har sagt ting som at "Nå har jeg hørt deres versjon, den andres har jeg ikke hørt og da...osv." da ble de rasende på meg og jeg fikk vondt i magen og orker ikke rasende-følelsene, fordi jeg skjønte jo ikke hva jeg sa så galt? Jeg skal si dette videre til min mann. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei! Tusen takk alle sammen for svar, da skal jeg tenke på det. Men de mener de har en god grunn da det er djevelen selv som skal komme, slik er språkbruken og jeg fikk mange forklaringer på djevelskapen. Jeg lukket ørene litt og kjente jeg ble sliten, ringte min mann og ville bare han skulle ta over, jeg er ikke flink med sånne ting. Jeg har sagt ting som at "Nå har jeg hørt deres versjon, den andres har jeg ikke hørt og da...osv." da ble de rasende på meg og jeg fikk vondt i magen og orker ikke rasende-følelsene, fordi jeg skjønte jo ikke hva jeg sa så galt? Jeg skal si dette videre til min mann. Takk. Du sa ikke noe galt, du sa noe som var veldig smart, nemlig at du har hørt den ene siden av saken. Du må bare ikke la dem presse deg til å ta parti. Dersom de ikke kommer, er det deres valg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei! jeg har invitert alle på en dag etter ønske fra mitt barn. Dvs at besteforeldrene feks takker nei, de kommer ikke. Det er så¨irriterende og barnslig, jeg har ikke ord akkurat nå. Men det er vel best sånn, føler at jeg stadig blir manipulert, sånn føles det og delvis truet og det misliker jeg sterkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg kjenner noen som arrangerer to voksenbursdager for barna sine, rett og slett fordi farmoren nekter å komme hvis farfaren er tilstede. Etter hva jeg har forstått var dette en "grille" hun begynte med først flere år etter skilsmissen. Onklene og tantene på farssiden fordeler seg mellom "farmor-selskapet" og "farfar-selskapet". Jeg vet ikke om jeg hadde orket å ha det slik, men jeg det er kanskje en slags minste motstands vei for foreldrene i dette tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Nei, du trenger ikke holde 2 selskaper, men jeg synes du skal respektere at folk ikke orker å forholde seg til hverandre. At noen takker nei må dere da tåle. Det er faktisk ikke slik at alle mennesker kan "legge bort" følelser og bare fokusere på bursdagsbarnet. Noen mennesker har gjort andre så vondt at det ikke er mulig å være i samme rom som dem uten å bli fysisk uvel og ikke greie å oppføre seg normalt. De andre som har svart deg har helt tydelig ikke opplevd slike mennesker, eller er av en annen type som ikke viser sine følelser og kan ta på et "glatt" ansikt. De som ikke kommer den ene dagen kan sikkert stikke innom og gjøre stas på barnet en annen dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Dersom de ikke ønsker å komme så er det deres eget ansvar. Men for noen kan noe være så vondt at det er lettere for de å ikke komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg kjenner noen som arrangerer to voksenbursdager for barna sine, rett og slett fordi farmoren nekter å komme hvis farfaren er tilstede. Etter hva jeg har forstått var dette en "grille" hun begynte med først flere år etter skilsmissen. Onklene og tantene på farssiden fordeler seg mellom "farmor-selskapet" og "farfar-selskapet". Jeg vet ikke om jeg hadde orket å ha det slik, men jeg det er kanskje en slags minste motstands vei for foreldrene i dette tilfellet. Hei! Ja vel, jeg tenkte på den varianten, men nå blir det et selskap og besteforeldre og andre som ikke kommer. Ja jeg skjønner ikke sånt helt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Nei, du trenger ikke holde 2 selskaper, men jeg synes du skal respektere at folk ikke orker å forholde seg til hverandre. At noen takker nei må dere da tåle. Det er faktisk ikke slik at alle mennesker kan "legge bort" følelser og bare fokusere på bursdagsbarnet. Noen mennesker har gjort andre så vondt at det ikke er mulig å være i samme rom som dem uten å bli fysisk uvel og ikke greie å oppføre seg normalt. De andre som har svart deg har helt tydelig ikke opplevd slike mennesker, eller er av en annen type som ikke viser sine følelser og kan ta på et "glatt" ansikt. De som ikke kommer den ene dagen kan sikkert stikke innom og gjøre stas på barnet en annen dag. Hei! For min del er det utmerket med ferre, det er mitt barn som må takle den sorgen og da skulle jeg ønsket at voksne kunne greie å legge stridigheter til side noen timer. Jeg har vært i flere familieselskaper der jeg kun er med barna da jeg i det minste kan snakke om noe interessant feks dinosaurer eller andre spennende ting. Jeg liker ikke en gang å gå i selskaper, men det hender jeg tar meg sammen og da gjerne fordi man er ønsket av andre. Det var bare det jeg tenkte, i dette tilfellet tror jeg det er intriger som de stadig "lager" føler jeg. Det er stadig noe, og det blir man trøtt av. Men jeg forstår jo at i tilfeller der det kanskje har vært overgrep at dette vil være annerledes, så ille ting er det ikke snakk om, mere at mennesker ikke kan like å være i samme rom pga av at de mener at de andre er så dårlige mennesker. Jeg minnet dem om at jeg har flere dårlige sider selv, det har man jo alle, det fins ikke perfekte mennesker, så jeg mener vel bare at man tenker på bursdagsbarnet på en sånn dag og ikke sitter i egne tanker om andre mennesker. Det er jo bare 2 timer det er snakk om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ljubljanne Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Første gang mine foreldre var på samme arrangement etter skilsmissen var i mitt barns begravelse. Vanskelig å arrangere to av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Hei! Tusen takk alle sammen for svar, da skal jeg tenke på det. Men de mener de har en god grunn da det er djevelen selv som skal komme, slik er språkbruken og jeg fikk mange forklaringer på djevelskapen. Jeg lukket ørene litt og kjente jeg ble sliten, ringte min mann og ville bare han skulle ta over, jeg er ikke flink med sånne ting. Jeg har sagt ting som at "Nå har jeg hørt deres versjon, den andres har jeg ikke hørt og da...osv." da ble de rasende på meg og jeg fikk vondt i magen og orker ikke rasende-følelsene, fordi jeg skjønte jo ikke hva jeg sa så galt? Jeg skal si dette videre til min mann. Takk. Jeg synes den opptredenen og ordbruken du beskriver ikke er akseptabel fra de potensielle gjestenes side. Samtid er det ikke alltid en god strategi å for en hver pris skulle skjerme seg mot konflikter, nekte å sette seg inn i det og ta side. Noen ganger gjør folk ting som er fullstendig uakseptable mot andre i familien/slekta. Om andre familie-/slektsmedlemmer aksepterer dette ved ikke å ta stilling til det, kan det oppleves som et dobbelt svik. Visse ting er så grove at det ikke går an å være nøytral. Man samtykker om man tier eller stikker hodet i sanden. Om de konfliktene du beskriver er av en slik art, kan selvfølgelig ikke jeg vite. Gjelder dette din manns familie, bør han ordne opp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Hei! For min del er det utmerket med ferre, det er mitt barn som må takle den sorgen og da skulle jeg ønsket at voksne kunne greie å legge stridigheter til side noen timer. Jeg har vært i flere familieselskaper der jeg kun er med barna da jeg i det minste kan snakke om noe interessant feks dinosaurer eller andre spennende ting. Jeg liker ikke en gang å gå i selskaper, men det hender jeg tar meg sammen og da gjerne fordi man er ønsket av andre. Det var bare det jeg tenkte, i dette tilfellet tror jeg det er intriger som de stadig "lager" føler jeg. Det er stadig noe, og det blir man trøtt av. Men jeg forstår jo at i tilfeller der det kanskje har vært overgrep at dette vil være annerledes, så ille ting er det ikke snakk om, mere at mennesker ikke kan like å være i samme rom pga av at de mener at de andre er så dårlige mennesker. Jeg minnet dem om at jeg har flere dårlige sider selv, det har man jo alle, det fins ikke perfekte mennesker, så jeg mener vel bare at man tenker på bursdagsbarnet på en sånn dag og ikke sitter i egne tanker om andre mennesker. Det er jo bare 2 timer det er snakk om. Noen mennesker lager intriger for intrigens skyld, og det er ikke alltid det for utenforstående synes å være god grunn for en krangel. Andre har opplevd svik eller overgrep eller andre ting som setter så spor at det er umulig å være i samme rom. Det må man i grunnen bare akseptere. Hvor sørgelig barnet synes dette er handler nok også om hva dere voksne sier om situasjonen. De fleste barn liker å bli gjort stas på flere ganger, så det trenger jo slettes ikke å være en forferdelig situasjon for dagens hovedperson. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Det kan være mange og ulike årsaker til at voksne ikke ønsker å møte hverandre i selskaper. Jeg har selv unlatt å gå i selskaper.. MEN, jeg har aldri arrangert to selskaper for at å tilfredsstille andre, eller forlangt at andre skal arrangere spesielt for meg.. Jeg har heller tatt en tur en annen dag Hvis noen ikke ønsker å komme i mitt selskap er det dems sak. Vil de ta en tur en annen dag, må de gjerne det, men da blir det servering av det vi har å by på, eller kun en kaffekopp, hvis det er alt jeg har ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Hei! Tusen takk alle sammen for svar, da skal jeg tenke på det. Men de mener de har en god grunn da det er djevelen selv som skal komme, slik er språkbruken og jeg fikk mange forklaringer på djevelskapen. Jeg lukket ørene litt og kjente jeg ble sliten, ringte min mann og ville bare han skulle ta over, jeg er ikke flink med sånne ting. Jeg har sagt ting som at "Nå har jeg hørt deres versjon, den andres har jeg ikke hørt og da...osv." da ble de rasende på meg og jeg fikk vondt i magen og orker ikke rasende-følelsene, fordi jeg skjønte jo ikke hva jeg sa så galt? Jeg skal si dette videre til min mann. Takk. Det er alltid noen, i enhver familie, som liker å manipulere andre.. enten bevisst eller ubevisst.. Har flere av den sorten i min og mine barns familie, men jeg har lært meg til, at passer det ikke dem å kommer fordi jeg også ønsker å be den og den, må de bare la være. JEG vil ikke være den som ekskluderer. Kan de ikke svelge kameler og oppføre seg som voksne et par timer i året, får de heller sitte hjemme Ikke gå i diskusjon med de, men si bare at, "ok, men hyggelig hvis dere kommer en annen dag isteden. Det hadde barnet satt pris på" F.eks.. Dette ordner seg på et vis Klems 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Vi har samme problem i min familie. Jeg orker ikke ha to selskaper fordi voksne folk ikke tør treffes. Jeg arrangerer ett selskap og ber alle, så får heller den ene besteforelderen (i mitt tilfelle) la være å komme. -akkurat i år kommer vi til å mangle flere besteforeldre av andre grunner, så kanskje den mest hårsåre dukker opp allikevel? Vi har forklart ungene at bestemor og bestefar er skilt, men ikke noe særlig om hvor dyp konflikten er. (de har ikke vært i samme rom siden eldstemanns dåp) Det er voksenstoff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.