Gå til innhold

Sette bukse- bleie på 7 åring?

Gjest mirili

Anbefalte innlegg

Gjest mirili

7 åringen min har av og til uhell med både urin og avføring. Dette kan skje om han ikke kommer fort nok på toalettet når han må på do. Det skjer ikke så ofte men en gang i blant. Han har ikke hatt noe bleie på siden han var tre år og jeg har aldri vurdert å sette på ham det en gang. Men nå skal vi snart på lang flytur og da er det ikke alltid lett å rekke toalettet tidsnok. Sist gang vi reiste så spurte jeg ham flere ganger om han måtte på do for å komme på do i tiden. Allikevel greide han å gjøre på seg fordi toalettet ikke var tilgjengelig fort nok. Dette førte også til at setet ble vått og vi måtte inn på det trange lille flytoallettet å bytte alt. Stort nedelag og tungvindt. SNakket med en veninne. De hadde samme problemet og de tok på en up and go bleie ved slike anledninger. Hva mener dere om det? Jeg vet ikke hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke satt på ham bleie, men heller ikke spurt _om_ han må på do, men sendt ham eller blitt med ham på do med jevne mellomrom på flyturen. Rett og slett tatt over kontrollen de timene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Lillemus' forslag.

Problemet er at gutten utsetter doturen for lenge, mest sannsynlig av bekvemmelighet. Det løses best ved at han kommanderes på do.

Gi klar beskjed på forhånd om at når du sier han skal på do, så har han med å gå sporens streks. Ikke alle sjuåringer er langsiktige nok til å skjønne poenget med å planlegge doturer mhp dotilgjengelighet. Da får foreldrene overta styringen.

Å sette bleie på gutten blir å frita ham for ansvar og gi et signal om at man ikke tror han kan mestre dette. Helt feil på et så stort barn.

Mine hadde fått hysterisk anfall om jeg hadde bedt dem gå med bleie i en alder av 7.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Regner med en flytur ikke er hva dere gjør så ofte, så her hadde jeg kanskje tatt frem up and go for den ene anledningen.

Ellers ville jeg gjort som de andre sier her, gitt beskjed om at nå går vi på do, og ferdig med det. Ikke la gutten bestemme hvis du av erfaring vet at han kan tisse seg ut en liten stund senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg gutten på do og sørg for at han får gjort det han skal, spesielt under de "kritiske" timene. Å spørre om han må på do, holder ikke. Du tar ansvaret og forklarer også hvorfor det må være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette på en 7-åring bleie hadde jeg sett på som absolutt siste utvei.

Hva om dere tar litt ansvar for dogåingen? Si at han MÅ gå på do når dere sier han skal det, og at han MÅ si i fra om han må på do utenom de tidene.

Så går dere på do rett før ombordstigning og ca annenhver time/tredjehver time under flyturen.

Om dere vet ca når avføringen pleier å komme (f.eks. en liten stund etter måltid), så går dere på do da. La ham få bruke litt tid på do - selv om det er kø utenfor flydoen - hvis han føler han trenger det.

Og om han klarer flyturen uten uhell, så ros ham skikkelig!!! En følelse av mestring gjør at han lettere kan klare å mestre senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Min åtteåring må aldri på do når jeg spør om hun skal, det betyr ikke at hun slipper å gå på do likevel.

Bleie er ikke et alternativ i mine øyne, men jeg synes du skal be ham gå på do hver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mirili.

Hvis han ikke har noe i mot å få på seg trusebleie, så ville jeg satt på han trusebleie når dere skal med fly, for det er jo ikke så greit for unger som er 4 år, 5 år, 6 år og 7 år at de er uheldig og tisser på seg.

Det er jo flaut for barnet og for foreldrene, pluss at andre kan jo se at han har hatt et uhell og det kan lukte.

Du trenger jo ikke å sette på han up and go, for det finnes jo også nå noe som heter drynites.

Det er for større barn.

Vekten med de er 57 kg og de har til de som er lettere også.

Du kan prøve å kjøpe det og forklare at det er en spesiel og gøy truse.

Altså at du ikke sier at det er bleie.

Eller at du sier at det er en poppulær truse og at du kan si at du kunne tenkt deg en slik truse hvis de hadde hatt størrelsen.

For da sier du jo ikke noe om bleie.

Er ungen din helt frisk ellers?

Altså at ungen din ellers ikke har noe diagnose som foreksempel adhd, add, autisme, infantil autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme, asperger, autistiske trekk, fas eller fae?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mirili.

Hvis han ikke har noe i mot å få på seg trusebleie, så ville jeg satt på han trusebleie når dere skal med fly, for det er jo ikke så greit for unger som er 4 år, 5 år, 6 år og 7 år at de er uheldig og tisser på seg.

Det er jo flaut for barnet og for foreldrene, pluss at andre kan jo se at han har hatt et uhell og det kan lukte.

Du trenger jo ikke å sette på han up and go, for det finnes jo også nå noe som heter drynites.

Det er for større barn.

Vekten med de er 57 kg og de har til de som er lettere også.

Du kan prøve å kjøpe det og forklare at det er en spesiel og gøy truse.

Altså at du ikke sier at det er bleie.

Eller at du sier at det er en poppulær truse og at du kan si at du kunne tenkt deg en slik truse hvis de hadde hatt størrelsen.

For da sier du jo ikke noe om bleie.

Er ungen din helt frisk ellers?

Altså at ungen din ellers ikke har noe diagnose som foreksempel adhd, add, autisme, infantil autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme, asperger, autistiske trekk, fas eller fae?

''Du kan prøve å kjøpe det og forklare at det er en spesiel og gøy truse. Altså at du ikke sier at det er bleie.''

Er ikke det å undervurdere en 7-åring noe veldig? Selv ikke disse drynites-trusene kjennes ut som en vanlig truse vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan prøve å kjøpe det og forklare at det er en spesiel og gøy truse. Altså at du ikke sier at det er bleie.''

Er ikke det å undervurdere en 7-åring noe veldig? Selv ikke disse drynites-trusene kjennes ut som en vanlig truse vil jeg tro.

Hvis det er riktig det som står om de på internett at de kjennes ut som en helt vanlig truse og hvis barnet selv ønsker å få på seg drynites på flyturen, så vill ikke jeg kalle det å undervurdere barnet.

Barnet må jo selvfølgelig ønske å ha drynites på seg eller up and go på seg da.

Hvis ikke er det bedre å følge barnet på do på flyturen hver halvtime og la barnet bruke ti til femten minutter på toelettet hvis barnet trenger så mange minutter og gi bellønning som foreksempel klistremerke eller femti kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...