Gå til innhold

Avlastningshjem og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest haldenfjorden

Vi har tenkt å bli avlastere for et par småjenter en helg i måneden. Jeg er uføretrygdet og lurer litt på hvordan dette blir i forhold til lønn. Jeg har ikke vært ufør lenge nok til at jeg kan tjene noe. Vi tenker slik at min mann får lønnen inn på sin konto, og står som hovedperson i ansettelsespapirene. Noen som vet om dette er en grei løsning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366201-avlastningshjem-og-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• tusseline

12

• tzatziki1365380058

5

• Dorthe

4

Annonse

Gjest Høstløv

Det høres jo litt merkelig ut.

De fleste uføretrygdede greier fint å ta seg av egne barn og derfor kan en også ta seg av andres barn.

Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.

Gjest Annen haldenser her ;)

Det går nok helt fint. Vet om fosterhjem der mor er ufør, og alt står på mannen. Det er helt lovlig og det er barnevernet som bestemte at det måtte gjøres sånn.

Syns du har fått mange teite negative svar :(

Mange grunner til ufør, og man kan være gode foreldre og avlastere selvom man ikke kan være ute i arbeidslivet.

Gjest haldenfjorden

De fleste uføretrygdede greier fint å ta seg av egne barn og derfor kan en også ta seg av andres barn.

Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.

''Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.''

Huff for en holdning du har da. Min mann er selvsagt like delaktig i denne jobben som meg.

Gjest pjolter

''Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.''

Huff for en holdning du har da. Min mann er selvsagt like delaktig i denne jobben som meg.

Men da skal dere vel begge lønnes.

Annonse

Når man er avlaster eller fosterhjem så må begge voksne i familien engasjere seg, men de få kronene de får for "jobben" må utbetales til en av dem, kan ikke stå på begge to. Og ang godtgjøring/lønn til avlasterhjem, så er det ikke mye å rope hurra for, det er en symbolsk sum!

tzatziki1365380058

Hehe, du har nok veldig høye tanker om velferdsstaten.

Ja, klart, begge burde lønnes, siden de gjør en veldig viktig jobb, men jeg har forstått at godtgjøring ikke blir gitt etter vanlige timesatser for annen type jobb, akkurat. Og godtgjøringen er den samme, uansett hvor mange voksne som bidrar inn.

tzatziki1365380058

Det høres jo litt merkelig ut.

Det høres da ikke merkelig ut i det hele tatt. Kan se for meg en rekke tilfeller hvor jobb ikke er mulig, men omsorg for barn en gang i måneden, fint er det.

Du mener sikkert at denne kvinnen burde finne seg en jobb den helgen hun har barnet, i stedet for å være avlastningshjem? Rent teoretisk, om hun skulle være i stand til det: Good luck med å finne en arbeidsgiver som aksepterer noe sånt. Arbeidslivet står aldeles ikke parat til å ta i mot folk med en viss restarbeidsevne.

tzatziki1365380058

Så lenge godgjørelsen er pr barn i avlastningshjem, og ikke pr person som utfører jobben, så ser jeg overhodet ikke noe problem med det!

Når man er avlaster eller fosterhjem så må begge voksne i familien engasjere seg, men de få kronene de får for "jobben" må utbetales til en av dem, kan ikke stå på begge to. Og ang godtgjøring/lønn til avlasterhjem, så er det ikke mye å rope hurra for, det er en symbolsk sum!

Det er ikke så lite da, omtrent det samme som assistenten min tjener og litt bedre enn å jobbe på butikk. Og man får betalt 1/3 for timer barnet sover.

Det er kjipt at det sies at det er så dårlig betalt for det er mange som kunne ha vært det, men jeg skjønner at folk betenker seg når det hele tida sies at det er så dårlig betalt. Men jeg vil ikke kalle timesbetalinga symbolsk.

Det er ikke så lite da, omtrent det samme som assistenten min tjener og litt bedre enn å jobbe på butikk. Og man får betalt 1/3 for timer barnet sover.

Det er kjipt at det sies at det er så dårlig betalt for det er mange som kunne ha vært det, men jeg skjønner at folk betenker seg når det hele tida sies at det er så dårlig betalt. Men jeg vil ikke kalle timesbetalinga symbolsk.

Eh... vet ikke hva slags avlastning du har vårt borti, så skal ikke motsi deg. Men vi har vært avlastning for et barn med autisme, og kjenner noen som er avlastning gjennom barnevernet, og begge deler fikk ikke mye godtgjøring. Tror vi fikk ca 700,- for et døgn. Halvparten av pengene var skattelagt. Var ikke noe timesbetaling da vi var avlastningshjem.

Fosterhjem tjener nok en god del mer, hvis barnevernet krever at en av foreldrene må være hjemme.

Jobber man på avlastningshjem/institusjon er jo saken en helt annen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...