Gå til innhold

Avlastningshjem og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Eh... vet ikke hva slags avlastning du har vårt borti, så skal ikke motsi deg. Men vi har vært avlastning for et barn med autisme, og kjenner noen som er avlastning gjennom barnevernet, og begge deler fikk ikke mye godtgjøring. Tror vi fikk ca 700,- for et døgn. Halvparten av pengene var skattelagt. Var ikke noe timesbetaling da vi var avlastningshjem.

Fosterhjem tjener nok en god del mer, hvis barnevernet krever at en av foreldrene må være hjemme.

Jobber man på avlastningshjem/institusjon er jo saken en helt annen...

Jeg har hatt minstemann på avlastning en periode og hun som hadde han den gangen fikk 118 kr timen, men det er noen år siden. Jeg fikk det av bestillerenheten fordi jeg virkelig trengte å ha fri noen helger en gang i blant. Det var NHF som skrev søknaden for egentlig synes ikke bestillerenheten at jeg trengte avlastning så deres advokat skrev søknaden for meg.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• tusseline

12

• tzatziki1365380058

5

• Dorthe

4

Gjest Annen haldenser her ;)

Jeg har hatt minstemann på avlastning en periode og hun som hadde han den gangen fikk 118 kr timen, men det er noen år siden. Jeg fikk det av bestillerenheten fordi jeg virkelig trengte å ha fri noen helger en gang i blant. Det var NHF som skrev søknaden for egentlig synes ikke bestillerenheten at jeg trengte avlastning så deres advokat skrev søknaden for meg.

Det finnes tydeligvis flere forskjellige avlastningstilbud.

Googlet og første jeg fant var dette: ''Godtgjørelse for å være besøkshjem:

Besøkshjem godtgjøres med 575 kr i døgnet. I tillegg kommer utgiftsdekning på 230 kr døgnet (for barn under 10 år) og 270 kr i døgnet (for personer over 10 år).

''

Men som sagt, det er tydeligvis forskjellige ordninger, og derfor også forskjellig lønn/godtgjøringer :)

Det finnes tydeligvis flere forskjellige avlastningstilbud.

Googlet og første jeg fant var dette: ''Godtgjørelse for å være besøkshjem:

Besøkshjem godtgjøres med 575 kr i døgnet. I tillegg kommer utgiftsdekning på 230 kr døgnet (for barn under 10 år) og 270 kr i døgnet (for personer over 10 år).

''

Men som sagt, det er tydeligvis forskjellige ordninger, og derfor også forskjellig lønn/godtgjøringer :)

Jeg vet det er annen betaling hvis man tar det gjennom barnevernet, og jeg visste bare om den faktisk og ventet i 10 år på å få avlastning med de to store dvs jeg fikk det aldri. Men da jeg skulle ha til minste så søkte jeg gjennom Bestillerenheten og da er det annen betaling.

Jeg tror det kommer an på grunnen til avlastningen. Det var jeg som trengte avlastning fordi jeg var funksjonhemmet og da skal det søkes gjennom bestiller. Dersom barnet trenger å komme bort så går det gjennom barnevernet. Det sklir litt over i hverandre, men nå heter jo alt NAV uansett.

De fleste uføretrygdede greier fint å ta seg av egne barn og derfor kan en også ta seg av andres barn.

Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.

''Vi har tenkt å bli avlastere for et par småjenter en helg i måneden.''

Legg merke til 'vi'.

mvh

Annonse

Eh... vet ikke hva slags avlastning du har vårt borti, så skal ikke motsi deg. Men vi har vært avlastning for et barn med autisme, og kjenner noen som er avlastning gjennom barnevernet, og begge deler fikk ikke mye godtgjøring. Tror vi fikk ca 700,- for et døgn. Halvparten av pengene var skattelagt. Var ikke noe timesbetaling da vi var avlastningshjem.

Fosterhjem tjener nok en god del mer, hvis barnevernet krever at en av foreldrene må være hjemme.

Jobber man på avlastningshjem/institusjon er jo saken en helt annen...

Fosterhjem får forresten ulike vilkår om de er statlige eller kommunale.

mvh

matmons1365381196

Det er ikke så lite da, omtrent det samme som assistenten min tjener og litt bedre enn å jobbe på butikk. Og man får betalt 1/3 for timer barnet sover.

Det er kjipt at det sies at det er så dårlig betalt for det er mange som kunne ha vært det, men jeg skjønner at folk betenker seg når det hele tida sies at det er så dårlig betalt. Men jeg vil ikke kalle timesbetalinga symbolsk.

Dette er nok litt forskjellig fra kommune til kommune. Noen kommuner utbetaler lønn+godtgjørelse og det er varierende hva satsene er. Andre kommuner utbetaler bare døgngodtgjørelse eller bare timelønn (som ofte er lav). Noen betaler per barn, andre betaler samme summen enten det er ett eller flere barn. Det er veldig store variasjoner på dette her i vårt vidstrakte land.

Da jeg var ferie- og helgeavlaster noen år tilbake fikk jeg timebetalt om dagen og hvilende nattevakt (1/3) fra kl.22-07 + døgngodtgjørelse som skulle dekke kost, losji og slitasje + utgifter til bensin og aktiviteter på regning, men beløpet for aktiviteter var begrenset oppad til en sum i måneden.

Gjest Høstløv

''Men spørsmålet er om det er moralsk riktig å sette lønnsinntekten på mannen når det er trådstarter som utfører jobben.''

Huff for en holdning du har da. Min mann er selvsagt like delaktig i denne jobben som meg.

Jeg overså ordet "vi" i første setningen. Selvfølgelig er det i orden at mannen din står for den økonomiske biten.

Det høres da ikke merkelig ut i det hele tatt. Kan se for meg en rekke tilfeller hvor jobb ikke er mulig, men omsorg for barn en gang i måneden, fint er det.

Du mener sikkert at denne kvinnen burde finne seg en jobb den helgen hun har barnet, i stedet for å være avlastningshjem? Rent teoretisk, om hun skulle være i stand til det: Good luck med å finne en arbeidsgiver som aksepterer noe sånt. Arbeidslivet står aldeles ikke parat til å ta i mot folk med en viss restarbeidsevne.

Nei, så da jobber man og omgår reglene i stedet? Det er jo flott.

(les: ironi)

Annonse

''Det høres jo litt merkelig ut.''

Ikke egentlig. Omsorg for barn har jeg hatt hele mitt voksne liv. Både egne og andres. At jeg ikke fungerer ute i arbeidslivet er en helt annen sak.

...men det å være avlastningshjem er jo også en form for jobb...?!

tzatziki1365380058

Hun omgår ikke reglene. Man får godtgjøring, ikke lønn, for å være avlastningshjem, hvis jeg ikke har misforstått. Bare en person kan motta dette, og begge parter er like involvert i barnet.

Så da skal hun altså få dette lille beløpet skrevet på seg, i stedet for mannen, og kanskje risikere å miste stønad for det, når det altså helt korrekt, og like gjerne, kan skrives på mannen hennes?

Er du virkelig så "snill" at du ville gjort noe sånt?

Gjest haldenfjorden

Det høres da ikke merkelig ut i det hele tatt. Kan se for meg en rekke tilfeller hvor jobb ikke er mulig, men omsorg for barn en gang i måneden, fint er det.

Du mener sikkert at denne kvinnen burde finne seg en jobb den helgen hun har barnet, i stedet for å være avlastningshjem? Rent teoretisk, om hun skulle være i stand til det: Good luck med å finne en arbeidsgiver som aksepterer noe sånt. Arbeidslivet står aldeles ikke parat til å ta i mot folk med en viss restarbeidsevne.

''Arbeidslivet står aldeles ikke parat til å ta i mot folk med en viss restarbeidsevne.''

Dette har du helt rett i. Det er ikke nok å ha en restarbeidsevne. Man skal ha en arbeidsgiver som er villig til å ansette deg også.

Gjest haldenfjorden

''Nei, så da jobber man og omgår reglene i stedet? Det er jo flott.''

Ja, man kan jo slumpe til å tjene seg noen ekstra kroner til tross for at man har trygd.

Gjest grublendeikveld

''Har du noen gang hørt det merkverdige ordet "restarbeidsevne"?''

Ja det har jeg hørt mange ganger. Og min restarbeidsevne er lik null.

Min restarbeidsevne er også null. og hadde aldri orket å ta på meg å passe andres barn, sliter nok med å klare mine egne. og hvis jeg hadde klart det, og synes det var ok å passe andres barn, så kunne jeg også ha jobbet, kanskje i en barnehage?

''Har du noen gang hørt det merkverdige ordet "restarbeidsevne"?''

Ja det har jeg hørt mange ganger. Og min restarbeidsevne er lik null.

Hei,

Spørsmålet var rettet mot pjolter, ikke deg.

Jeg anser din evne til å være avslastningshjem sammen med din mann en helg i måneden som en god utnyttelse av det du har av restarbeidsevne. Og jeg forstår at du ikke kan ut i fast jobb.

Beklager uklarheten.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...