Gå til innhold

Avlastningshjem og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Som sagt - jeg skjønner ikke hvorfor du må snakke om å rakke ned på noen bare fordi jeg mener noe annet om dette temaet enn det du tydeligvis gjør? T.s. stilte et spørsmål - jeg svarer på det - i likhet med deg. Lik det eller ikke.

Når du hevder at hun ikke burde ha uføretrygd og heller komme seg i jobb, at hun trikse, mikser og utnytter systemet, rakker du ned på henne.

Det hun gjør er i henhold til det både styresmakter og NAV ønsker at uføretrygdede skal gjøre. Bruke sin restarbeidsevne, hvor stor eller liten den måtte være.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• tusseline

12

• tzatziki1365380058

5

• Dorthe

4

''Vårt lovverk gir som sagt uføre anledning til å ha en inntekt på 1G. Så dette er tatt høyde for når du får et vedtak om varig uførhet.''

Dette blir ikke hensyntatt ved beregning av uføregrad.

Uføre har en karentenetid på ett år fra vedtaksdato til en kan tjene 1G uten at uførepensjonen blir avkortet. Dessuten er dette en regel som blir justert ned til 0,2G i friintekt.

Jeg mener tatt høyde for generelt. Ikke i det enkelte tilfellet.

mvh

Når du hevder at hun ikke burde ha uføretrygd og heller komme seg i jobb, at hun trikse, mikser og utnytter systemet, rakker du ned på henne.

Det hun gjør er i henhold til det både styresmakter og NAV ønsker at uføretrygdede skal gjøre. Bruke sin restarbeidsevne, hvor stor eller liten den måtte være.

mvh

Nei, ikke sånn jeg oppfatter spørsmålet i denne tråden. T.s. har ikke anledning til å tjene noe ved siden av i sin situasjon akkurat nå, og hun lurer på hvordan hun skal ordne dette sånn at det går an å være avlastningshjem (les: jobbe) allikevel.

Nei, ikke sånn jeg oppfatter spørsmålet i denne tråden. T.s. har ikke anledning til å tjene noe ved siden av i sin situasjon akkurat nå, og hun lurer på hvordan hun skal ordne dette sånn at det går an å være avlastningshjem (les: jobbe) allikevel.

Stå på krava!

;-)

mvh

Gjest Høstløv

Og tenk kanskje 700,- per døgn og sammen med sin mann.

Grusomt.

Særlig med tanke på at uføretrygdede etter et år får lov å tjene opp til 1G, blant annet for at de skal kunne benytte restarbeidsevne som ikke så lett lar seg forene med vanlig arbeidsliv.

Trist å så mange smålige holdninger i denne tråden.

mvh

''Særlig med tanke på at uføretrygdede etter et år får lov å tjene opp til 1G, blant annet for at de skal kunne benytte restarbeidsevne som ikke så lett lar seg forene med vanlig arbeidsliv.''

Det var ikke derfor ordningen med fribeløp på 1G ble innført, men pga at det var for vanskelig å kontrollere om uføre tjente mer enn fribeløpet, dengang var det max kr 15.000 og ble satt opp til 1G som på det tidspunkt var ca 35.000.

Gjest pointless

Huff, jeg synes du har fått mange ekle og merkelige svar i denne tråden. Håper du greier å heve deg over dem. Det er kun DU og legen(e) din(e) og nav (som faktisk har godkjent din 100% uføregrad) som vet hva du kan klare og ikke klare.

Så ikke bry deg om disse intolerante, kjepphøye idiotene som tror de vet best. Besserwissere er det verste jeg vet om!

Lykke til som avlaster, håper det ordner seg for dere! Flott at noen ønsker å ta på seg en så viktig oppgave! :-)

Annonse

Gjest Høstløv

Jeg mener tatt høyde for generelt. Ikke i det enkelte tilfellet.

mvh

Nei, historisk sett er dette ikke riktig, fribeløpet ble satt opp fra kr 15.000 til 1G som dengang var ca 35.000 pga at det var vanskelig å kontrollere innkomsten til uføre. Dette var på midten av nittitallet engang.

''Særlig med tanke på at uføretrygdede etter et år får lov å tjene opp til 1G, blant annet for at de skal kunne benytte restarbeidsevne som ikke så lett lar seg forene med vanlig arbeidsliv.''

Det var ikke derfor ordningen med fribeløp på 1G ble innført, men pga at det var for vanskelig å kontrollere om uføre tjente mer enn fribeløpet, dengang var det max kr 15.000 og ble satt opp til 1G som på det tidspunkt var ca 35.000.

Ordningen gir uansett rom for at man kan tjene noe i tillegg til uføretrygden.

Vet du forresten om bankrente, aksjeutbytte og andre ikke arbeidsrelaterte inntekter regnes inn under inntektsgrensen?

mvh

Nei, historisk sett er dette ikke riktig, fribeløpet ble satt opp fra kr 15.000 til 1G som dengang var ca 35.000 pga at det var vanskelig å kontrollere innkomsten til uføre. Dette var på midten av nittitallet engang.

Per i dag er det mye snakk om at uføre skal kunne bruke sin restarbeidsevne og hvordan man kan tilrettelegge for det uten at man går med økonomisk tap.

mvh

Gjest Høstløv

Ordningen gir uansett rom for at man kan tjene noe i tillegg til uføretrygden.

Vet du forresten om bankrente, aksjeutbytte og andre ikke arbeidsrelaterte inntekter regnes inn under inntektsgrensen?

mvh

''Vet du forresten om bankrente, aksjeutbytte og andre ikke arbeidsrelaterte inntekter regnes inn under inntektsgrensen?''

Dette er kapitalinntekt og regnes ikke med i fribeløpet.

Annonse

Gjest haldenfjorden

Takk for alle svar og engasjement i denne saken. Jeg vil komme med litt tillegginformasjon. Disse småjentene har vi hatt jevnlig her på overnatting over flere år, så det er ikke noe nytt jeg har funnet på for å tjene penger nå som jeg har fått innvilget uføretrygd. Vi har gjort dette fordi vi liker å ha barna hos oss, og jentene trenger litt ekstra i forhold til hva hjemmet kan gi dem.

Vi har gjort dette uten betaling (eller godtgjørelse). Nå ønsker barneverntjenesten fast avtale med oss, og dermed blir vi nå såkalt besøkshjem. For meg er ikke dette noen jobb, men en aktivitet som bidrar til bedre helse og trivsel. Det er synd at noen tror vi gjør dette for å lure oss unna regelverk. Det er ikke mange kroner det er snakk om, og jeg gjør det ikke for å spe på inntekten.

Gjest AAP i en liten evighet...

Per i dag er det mye snakk om at uføre skal kunne bruke sin restarbeidsevne og hvordan man kan tilrettelegge for det uten at man går med økonomisk tap.

mvh

''Per i dag er det mye snakk om at uføre skal kunne bruke sin restarbeidsevne og hvordan man kan tilrettelegge for det uten at man går med økonomisk tap.''

Man går jo ikke med tap om man blir trukket i trygd, i og med at man får en inntekt av det man jobber. Med mindre man har veldig liten lønn i jobben og svært høy uføretrygd, selvfølgelig.

Ordningen med AAP er glimrende i så måte, man blir trukket trygd prosentvis ut fra antall timer man jobber, og for de aller, aller fleste vil det bety mer utbetalt totalt sett.

(Og dette var ikke et innspill i debatten om hvorvidt trådstarter kan/skal/bør/kan ikke/skal ikke/bør ikke være avlastningshjem.)

Gjest smil til livet :o)

Leste innlegget ditt og må si jeg ble ganske sjokkert da jeg begynte å lese svarene. Så nedlatende og mistenkeliggjørende, trodde du bare kom til å få positive svar. Ikke ta dem til deg. Du vet hvorfor du vil være besøkshjem og hvorfor det er riktig at du er uføretrygdet. Virker som det er mye uvitenhet her. Det er feks en betydelig forskjell på stressnivået i en barnehage og som besøkshjem.

For meg virker det helt åpenbart at du ikke gjør dette for pengene. Dere har hatt dem gratis, det er barnevernet som spør om dere kan bli besøkshjem. Dere kan ikke bli et formelt besøkshjem uten betaling. Dere har hatt disse jentene uten betaling. Skal dere si nei til besøkshjem pga lønn slik at barnevernet må finnet et annet og ukjent besøkshjem for disse jentene?

At du er 100% ufør kan ha mange årsaker. At du klarer å være besøkshjem betyr ikke at du ikke har krav på/syk nok til å være uføretrygdet. Dere har jo hatt dem uten betaling frem til nå, så dette er jo ikke for pengenes skyld. Husker ikke det eksakte lønnsnivået, men det er ikke snakk om mye. Man skal få godtgjørelse for utgifter pluss litt til, men uten å få for mye for å forhindre at færrest mulig gjør det for pengenes skyld. Barn som trenger besøkshjem trenger omsorg og omtanke, ikke noen som har dem for å tjene på det.

Hvordan reglene er i fht uføretrygd og lønn vet jeg ikke noe om. Men trodde jeg hørte på radioen for ikke lenge siden at det var endringer på dette området. Grensen for hvor mye man kunne tjene uten å bli trukket var senket, og mener bestemt at Stoltenberg sa noe om at det var slutt på karantenetiden. Trodde han snakket om en endring som nylig var gjennomført, godt mulig jeg misforstod og at det var et forslag til endring jeg hørte.

''Per i dag er det mye snakk om at uføre skal kunne bruke sin restarbeidsevne og hvordan man kan tilrettelegge for det uten at man går med økonomisk tap.''

Man går jo ikke med tap om man blir trukket i trygd, i og med at man får en inntekt av det man jobber. Med mindre man har veldig liten lønn i jobben og svært høy uføretrygd, selvfølgelig.

Ordningen med AAP er glimrende i så måte, man blir trukket trygd prosentvis ut fra antall timer man jobber, og for de aller, aller fleste vil det bety mer utbetalt totalt sett.

(Og dette var ikke et innspill i debatten om hvorvidt trådstarter kan/skal/bør/kan ikke/skal ikke/bør ikke være avlastningshjem.)

''Man går jo ikke med tap om man blir trukket i trygd, i og med at man får en inntekt av det man jobber. Med mindre man har veldig liten lønn i jobben og svært høy uføretrygd, selvfølgelig.''

Jo. Slik reglene er i dag kan man tjene 1000,- kroner og totalt sett bli 3000,- kroner fattigere. Og i tillegg få uføreytelsen varig redusert, altså for mer enn tidsrommet man har hatt inntekten man trekkes for.

Slik jeg har forstått det er regelendringer på trappene for å endre på dette.

mvh

Gjest AAP i en liten evighet...

''Man går jo ikke med tap om man blir trukket i trygd, i og med at man får en inntekt av det man jobber. Med mindre man har veldig liten lønn i jobben og svært høy uføretrygd, selvfølgelig.''

Jo. Slik reglene er i dag kan man tjene 1000,- kroner og totalt sett bli 3000,- kroner fattigere. Og i tillegg få uføreytelsen varig redusert, altså for mer enn tidsrommet man har hatt inntekten man trekkes for.

Slik jeg har forstått det er regelendringer på trappene for å endre på dette.

mvh

OK, det er mulig det er slik for uføre i dag, men er ikke tanken at det skal bli som for aap? Da trekkes man jo bare for de samme timene som man har jobbet pr. uke, og man kan jobbe opp til 80 % og fortsatt får ut den siste 20% i trygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...