Gå til innhold

Hvordan stelles orkideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Jeg har fått et par orkideer i gave...

Jeg er lite vant med slike planter...

Hvordan skal de stelles for at de kan vare ei stund?

Jeg har som vane å vanne i hjel planter... =(

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

Orkideer skal ha mye lys og lite vann. Ikke så lite vann som enkelte påstår (et fingerbøl i uka), men en liten slant et par ganger i uka.

En sjelden gang i mellom liker de en "rotbløyte", bokstavelig talt: Sett potten en halvtimes tid i vann, og vent en stund til neste vanning.

Orkidégjødning i mellom er fint.

Noen orkideer blomstrer igjen og igjen, andre gjør det ikke, jeg vet ikke helt hvorfor.

Forøvrig finnes massevis av sider på nettet om orkidéstell, jeg har ikke lest noen av dem.

Gjest Høstløv
Skrevet

Første bud er nesten ingen vann.

Jeg bruker å ta orkideene og fyller potten med vann under vannkrana og lar det renne av seg, før jeg setter de i pyntepotta igjen. Alternativt kan man gi dem max et eggeglass med vann i "jorden" i potten i uken.

Andre bud er at det aldri må stå vann i potten.

Gjest smittogsmule
Skrevet

Orkidéer er de eneste plantene jeg har klart å holde i live hittil. Plantene skal ha mye lys, men ikke stå i direkte sollys. Jeg pleier å gi dem "en skvett" vann ca en gang i uka. Om stilken tørker inn etter avblomstring skal man klippe den til tredje leddet, om jeg ikke husker feil. Det har funket fint for meg, det har kommet nye blomster flere ganger. Orkidéer er min favorittplante!

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg vanner mine med ca 1 dl vann en gang i uken, når det ikke er mer vann igjen oppg potta. Og de er like pene etter 3 år :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...