Axcia Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Sønnene i huset har fått mobiltelefoner i 7-årsalderen - mitt krav er at de kan å skrive og lese, og kan tallene, da er det ok å lære seg å bruke telefon. Men det har aldri vært selve telefoneringen som har vært det viktigste, heller kamera og spill. Jentungen blir 6 år straks, og ønsker seg rosa telefon. Hennes store lidenskap, er musikk. Pr nå maser hun om å bruke pappas mobil og mp3-spiller og mammas iphone, men jeg synes det er for gæli at hun skal snuble rundt med disse dyre tingene i hånda! Det er altså musikken, dernest kamera som er moro for henne. Og å knote med litt spill. Hun er f.eks. veldig glad for at hun eier en Nintendo DS. I dag var jeg på shopping, og kjøpte Sony Zylo, etter å ha fått pruta den ned til 700 kr uten abonnement (opprinnelig 1495 kr i butikk/1099 kr på nett). Rosa og lekker. Jeg tror hun blir veldig fornøyd med denne :-) Men jeg får jo selvfølgelig pepper for å ha kjøpt mobil til ungen. Å herrejemini, jeg er visst sprø. Men hun er da flink med sånt, og det like dyrt å kjøpe mp3-spiller + hodetelefoner, prøver jeg å si til mitt forsvar. (mannen min vet ikke om innkjøpet ennå, hehe) Men eldstesønnen og kompisen fikk se den rosa mobilen i dag, og de syntes den var fin, og passe dillerosa til ei småjente. Var det teit å kjøpe mobil? *holder pusten* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Nei, jeg synes mobiler er fantastisk til unger. Man kan ringe å høre hvor de er hele tida, da minstemann var liten så ringte jeg å sa fra når han skulle komme inn og ringte hvis jeg ikke hadde sett ham på en stund og han ringte stadig og fortalte hvor han var. De er så mye bakgårder og parker her at de er umulig å Han er nå 15 hvert øyeblikk og ringer og forteller hvor han er nå også han og sier fra hvis han er forsinket eller ikke har nådd bussen osv når han er på vei hjem. Fantastisk å slippe og være redd for at noe har skjedd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Nei, hvorfor skulle det være "teit", med mindre hun har for vane å miste ting hver dag. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg synes det høres helt greit ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Min sønn måtte vente til han var ti før han fikk egen mobil. For meg/oss var det viktig at han lærte å holde avtaler og å klare seg selv uten mobil før han fikk egen. I tillegg var jeg skeptisk til at han til enhver tid skulle ha med seg håndholdt spilleenhet - vi forsøker å begrense spillingen (han kunne spille 24/7...). Han fikk derfor en mobil av aller enkleste type. Fra før har han både iPod touch og digitalkamera, så han har tilgang til det meste der, men bruken er begrenset. Inntil videre synes jeg det er greit å skille mellom "moro" og mobilen, som skal være til nødvendig kommunikasjon. Ser ikke bort fra at han får en noe mer avansert mobil om et par år. Så vi har ganske ulike tanke om dette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Min sønn måtte vente til han var ti før han fikk egen mobil. For meg/oss var det viktig at han lærte å holde avtaler og å klare seg selv uten mobil før han fikk egen. I tillegg var jeg skeptisk til at han til enhver tid skulle ha med seg håndholdt spilleenhet - vi forsøker å begrense spillingen (han kunne spille 24/7...). Han fikk derfor en mobil av aller enkleste type. Fra før har han både iPod touch og digitalkamera, så han har tilgang til det meste der, men bruken er begrenset. Inntil videre synes jeg det er greit å skille mellom "moro" og mobilen, som skal være til nødvendig kommunikasjon. Ser ikke bort fra at han får en noe mer avansert mobil om et par år. Så vi har ganske ulike tanke om dette Jeg skjønner godt alle dine argumenter :-) Men jeg har min klare mening om at jeg må se an personligheten til ungen... ikke bare alderen. Størstemann her er en fornuftig skrue. Han fikk en enkel Nokia da han var 7½, men viste ikke noe interesse for å bruke den før han var passert 8 år. Så ble det litt populært med mobil i vennekretsen hans, og han valgte å bruke penger på en litt mer avansert mobil (SE W890i) for to år siden, da han var 9 år. Han betalte 1800 kr av bursdagspengene sine, og bruker denne telefonen fortsatt. Han passer på tingene sine :-) Andremann vil spille hele tiden om han kan, så han får ikke ha noen avansert telefon. Han arvet storebrors enkle Nokia, som lever i beste velgående etter over tre års bruk. Han fikk låne min gamle touch-telefon i vinter, og gudene vet hvor den tok veien... ;-( Jentungen tar godt vare på sine ting. Derfor mener jeg det er praktisk at hun får sin egen mobil/musikkspiller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg synes det høres helt greit ut. Ok- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Nei, hvorfor skulle det være "teit", med mindre hun har for vane å miste ting hver dag. Med vennlig hilsen Hun har orden i sysakene, hun lillebærta her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Nei, hvorfor skulle det være "teit", med mindre hun har for vane å miste ting hver dag. Med vennlig hilsen Jeg har akkurat bestillt den fjerde dette året til minstemann, men den må han betale sjøl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Nei, jeg synes mobiler er fantastisk til unger. Man kan ringe å høre hvor de er hele tida, da minstemann var liten så ringte jeg å sa fra når han skulle komme inn og ringte hvis jeg ikke hadde sett ham på en stund og han ringte stadig og fortalte hvor han var. De er så mye bakgårder og parker her at de er umulig å Han er nå 15 hvert øyeblikk og ringer og forteller hvor han er nå også han og sier fra hvis han er forsinket eller ikke har nådd bussen osv når han er på vei hjem. Fantastisk å slippe og være redd for at noe har skjedd. Jeg synes også at det er betryggende med mobil, men jeg blir i tvil når folk synes jeg er ko-ko som gir ungen egen mobil. Det er ikke snakk om å bruke den ute og hele tida i starten. Det er en lærefase, og den vil bli brukt mest som musikkspiller til å begynne med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg har akkurat bestillt den fjerde dette året til minstemann, men den må han betale sjøl. Spiser han mobiltelefoner? ;-) Hvilke telefoner har han hatt i det siste? Går de i stykker, eller er han uforsiktig? Håper at du har forsikring og slipper billig i fra det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg synes også at det er betryggende med mobil, men jeg blir i tvil når folk synes jeg er ko-ko som gir ungen egen mobil. Det er ikke snakk om å bruke den ute og hele tida i starten. Det er en lærefase, og den vil bli brukt mest som musikkspiller til å begynne med. Jeg skulle ønske det var mobil når de to store var små. Så mange ganger jeg satt hjemme og ventet og hadde ikke peiling hvilken bakgård eller park ungene var i. Ikke bry deg om hva de andre sier, mobilen til minstemann har reddet ham fra å bli drept en gang så, han ringte og jeg fikk sendt avgårde en stor gutt som skremte vettet av de fire ungene som var et par år eldre enn minstemann som faktisk hadde planlagt å drepe ham. Det var ganske heftig her en stund altså, men det har jeg skrevet mye om før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg ser ikke helt hva så små unger skal med mobil, men det er meg... Her i huset fikk de mobil til 10-årsdagen, da de var ferdige med SFO og begynte å gå alene hjem fra skolen og være hjemme alene en stund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg ser ikke helt hva så små unger skal med mobil, men det er meg... Her i huset fikk de mobil til 10-årsdagen, da de var ferdige med SFO og begynte å gå alene hjem fra skolen og være hjemme alene en stund. Men har de hatt digitalkamera eller mp3-spiller? Telefon-biten er ikke det primære for ungen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Men har de hatt digitalkamera eller mp3-spiller? Telefon-biten er ikke det primære for ungen. Jentungen fikk digitalkamera til 8-årsdagen, litt råflott kanskje, men det er like fint ennå, snart 3 år senere og ganske mye brukt. ) Mp3-spillere har begge hos pappaen tror jeg, ikke hos meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Spiser han mobiltelefoner? ;-) Hvilke telefoner har han hatt i det siste? Går de i stykker, eller er han uforsiktig? Håper at du har forsikring og slipper billig i fra det. Først så fikk han en Nokia og den mistet han ut av lomma, så en Sony Ericsson som ble stjålet på skolen i gymmen, de var seks elever og den lå i vinduskanten, så en rimelig touchtelefon, Samsung, som falt i gulvet og glasset knuste og nå har jeg bestillt en HTC Gratia Forest Green Nordic som han har kjøpt for bonusen han har tjent på skolen og så hadde han spart 450 kr. Og så for han karakterer til fredag og jeg betaler for 4'ere ev 5'ere så jeg må nok ut med noe der. Han har ikke blakket seg helt altså ;o) Men jeg må lære ham å ta litt mer ansvar, dattera mi var likedan og lærte ikke før hun måtte betale nye nøkler sjøl. Han her må også kjøpe nye nøkler nå hvis han ikke finner sine egne på rommet. Han er sosete og vi har jobbet mye med det, så dette er neste skritt. Han har jo ikke andre penger enn lommepengene og de kan jeg ikke ta ifra ham for de trenger han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Guttungen fikk mobil når han var 6 år. Det passet meg og vår situasjon, dermed fikk han det uten noe om og men. Han brukte den lite akkurat da, det var en enkel sak. Hadde den hatt spill og musikk i større grad hadde den vært mer i bruk, det er jeg ganske sikker på. Han ble faktisk ganske flink til å både lese og skrive (som en ekstra piff i forhold lærelyst sånn generelt), han skulle jo tekste med tanta bl.a. ) Det er gode abb. å få slik at de ikke bruker en masse penger uten kontroll, så hva er farlig med det? For oss var det også ett viktig verktøy, men summa sumarum så gjorde vi det vi ville og ikke hva andre mente var rett, de må følge sin mobilgrense. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Jentungen fikk digitalkamera til 8-årsdagen, litt råflott kanskje, men det er like fint ennå, snart 3 år senere og ganske mye brukt. ) Mp3-spillere har begge hos pappaen tror jeg, ikke hos meg. Nettopp! Hvorfor er det da så mye "verre" at det er en telefonfunksjon i bildet her? ;-) Det hadde neppe blitt så mange negative meninger om saken, om det dreide seg om et digitalkamera, eller en ren mp3-spiller... Kommunikasjonsmessig har vi hatt walkie-talkie i mange år. Det er helt stuerent, fordi det blir sett på som en leke! Verden er rar ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Nettopp! Hvorfor er det da så mye "verre" at det er en telefonfunksjon i bildet her? ;-) Det hadde neppe blitt så mange negative meninger om saken, om det dreide seg om et digitalkamera, eller en ren mp3-spiller... Kommunikasjonsmessig har vi hatt walkie-talkie i mange år. Det er helt stuerent, fordi det blir sett på som en leke! Verden er rar ;-) Jeg er enig, men verden går tross alt framover For ti år siden hadde du sikkert blitt meldt til barnevernet dersom du laga denne tråden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Ingen 6-åringer trenger mobil. Virkelig ikke. Når det er sagt, har 7-åringen min kamera (fått til jul av Fatter), og hun har hatt en liten iPod i ett år allerede. Brukes flittig på bilturer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.