Gå til innhold

Stakkars barn :-(

Gjest opprørt over late foreldre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

17

• jubalong70

12

• ShitDiddelyDo

8

• Sør

4

Jeg tror ikke alle kan bli tynne, jeg tror ikke alle foreldre som ikke har tynne barn er late heller, men det er ingen tvil om at dette er en bekymringsverdig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå generaliserer du litt for mye.

Når det er sagt så er det mange barn som er for lite aktive. Likevel tror jeg hovedårsaken til den økte overvekten hos både barn og voksne er et kosthold med alt for mye karbohydrater kombinert med fett.

I tillegg må barna få lov til å gå til og fra skolen, til og fra fritidsaktiviteter. De må ut og leke etter skoletid. PC- og TV-tid må begrenses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nå generaliserer du litt for mye.

Når det er sagt så er det mange barn som er for lite aktive. Likevel tror jeg hovedårsaken til den økte overvekten hos både barn og voksne er et kosthold med alt for mye karbohydrater kombinert med fett.

I tillegg må barna få lov til å gå til og fra skolen, til og fra fritidsaktiviteter. De må ut og leke etter skoletid. PC- og TV-tid må begrenses.

Spiser vi mer karbohydrater nå enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Før spiste jo folk minst 3 måltider med brødskiver hver dag og poteter til middag hver dag. Se på sykehusmaten da, godt norsk kosthold sier de og serverer det jeg kaller melmat hver dag, og kun rent kjøtt/fisk på søndag. Jeg eser ut av den maten jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Det kan umulig stemme. Kornprodukter har vært en stor del av tradisjonelt norsk kosthold siden tidenes morgen. Før spiste man jo mye mer brød og grøt enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Og selvfølgelig potet. Hvordan kunne jeg glemme poteten. Den store, stygge ulven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nei, det tror jeg ikke. Før spiste jo folk minst 3 måltider med brødskiver hver dag og poteter til middag hver dag. Se på sykehusmaten da, godt norsk kosthold sier de og serverer det jeg kaller melmat hver dag, og kun rent kjøtt/fisk på søndag. Jeg eser ut av den maten jeg.

Ja, jeg tror barn får i seg mer sukker nå enn tidligere, men mindre poteter, frukt og grønnsaker.

Jeg tror ikke karbohydrater er årsaken, ja rent bortsett fra sukkeret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det kan umulig stemme. Kornprodukter har vært en stor del av tradisjonelt norsk kosthold siden tidenes morgen. Før spiste man jo mye mer brød og grøt enn i dag.

Det er det jeg også mener, men jeg tror barn får i seg mer sukker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk løp 24/7 den gangen sild og rømme var på menyen. Opp kl 0500 for å melke, før de vekket ungene som hadde jobb før og etter skolen, som måtte gå og sykle overalt. Og som spillte fotball på løkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror barn får i seg mer sukker nå enn tidligere, men mindre poteter, frukt og grønnsaker.

Jeg tror til og med ungene får mer frukt og grønnsaker enn tidligere. Nå står det gjerne en fruktbolle hos de fleste og ungene kan spise og flere sorter grønnsaker til middag. Da jeg vokste opp så var det poteter + et slag grønnsaker eller tyttebærsyltetøy og frukt var det slett ikke hver dag. Og vi hadde ikke dårlig råd engang, det var bare slik det var hos alle.

Kanskje ungene spiser for mye frukt og drikker for mye juice som også er sukker sammen med mer brus og godis enn før.

Jeg vet ikke, jeg har hatt unger som har spist som gamper og vært undervektige så jeg tenkte ikke på det da, men har hatt en venninne med en overvektig jentunge som serverte mye pølser og pommes frites og annen usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk løp 24/7 den gangen sild og rømme var på menyen. Opp kl 0500 for å melke, før de vekket ungene som hadde jobb før og etter skolen, som måtte gå og sykle overalt. Og som spillte fotball på løkka.

Men det vet jeg ingenting om for det var før min tid, men se hva jeg skriver om kostholdet da jeg vokste opp, det var jo helt annerledes enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det er det jeg også mener, men jeg tror barn får i seg mer sukker nå.

Før spiste vi like mye karbohydrater, men til gjengjeld mye mindre sukker... det er visst kombinasjonen av disse som er det største problemet. Når forbrenningen må jobbe voldsomt på sukkeret, så er det ikke mer igjen til karbohydratene.... hvis jeg har skjønt det riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før spiste vi like mye karbohydrater, men til gjengjeld mye mindre sukker... det er visst kombinasjonen av disse som er det største problemet. Når forbrenningen må jobbe voldsomt på sukkeret, så er det ikke mer igjen til karbohydratene.... hvis jeg har skjønt det riktig..

Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv.

Ikke alle kropper tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater omgjøres til sukker i kroppen. Det er mye mer kjøpemat nå, enn det var når jeg vokste opp. Ferdigbrød, kjeks, is. Vi har god økonomi i tillegg og kan kjøpe snacks hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg tror til og med ungene får mer frukt og grønnsaker enn tidligere. Nå står det gjerne en fruktbolle hos de fleste og ungene kan spise og flere sorter grønnsaker til middag. Da jeg vokste opp så var det poteter + et slag grønnsaker eller tyttebærsyltetøy og frukt var det slett ikke hver dag. Og vi hadde ikke dårlig råd engang, det var bare slik det var hos alle.

Kanskje ungene spiser for mye frukt og drikker for mye juice som også er sukker sammen med mer brus og godis enn før.

Jeg vet ikke, jeg har hatt unger som har spist som gamper og vært undervektige så jeg tenkte ikke på det da, men har hatt en venninne med en overvektig jentunge som serverte mye pølser og pommes frites og annen usunn mat.

Jeg er likevel usikker på om du har rett, for jeg tror unger satte mer pris på frukten tidligere når godteriet og pengene ikke var så tilgjengelig. Men jeg tror du har rett i at mange drikker for mye juice som også inneholder sukker. Juice er noe jeg nesten aldri kjøper. Kun av og til i helga.

Her står det noe om at norske barn spiser for lite frukt. Jeg ser at også hjemme hos oss blir frukten stående inntil den er så udelikat at jeg må kaste den. Ingen vil ha den.

http://www.aftenbladet.no/fritid/mat/article297460.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Karbohydrater omgjøres til sukker i kroppen. Det er mye mer kjøpemat nå, enn det var når jeg vokste opp. Ferdigbrød, kjeks, is. Vi har god økonomi i tillegg og kan kjøpe snacks hele tiden.

Jeg tror ikke vi skal skylde på kornprodukter, frukt, grønnsaker og poteter, men ellers er jeg enig med deg.

Likevel er jeg ganske sikker på at aktivitetsnivået har mye av skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv.

Ikke alle kropper tåler det.

Sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er bare en av mange typer karbohydrater. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...