Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv. Ikke alle kropper tåler det. ''Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker'' Da jeg vokste opp spiste vi og de aller fleste jeg kjente mest kjøpebrød, og det i store mengder. En god del andre ferdigprodukter som suppeposer etc. var det også mengder av. Vi var opplært til at karbohydrater var grunnpilaren i kostholdet, og kornprodukter og poteter kunne man gjerne spise helt ubegrenset av. Tror imidlertid mange barn spiser langt mer sukker og fett enn vi gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Men folk løp 24/7 den gangen sild og rømme var på menyen. Opp kl 0500 for å melke, før de vekket ungene som hadde jobb før og etter skolen, som måtte gå og sykle overalt. Og som spillte fotball på løkka. ''Opp kl 0500 for å melke, før de vekket ungene som hadde jobb før og etter skolen'' Haha, det var ikke min oppvekst! Men vi løp også mye, så svært lite TV, og DS og PC-spill fantes ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg er likevel usikker på om du har rett, for jeg tror unger satte mer pris på frukten tidligere når godteriet og pengene ikke var så tilgjengelig. Men jeg tror du har rett i at mange drikker for mye juice som også inneholder sukker. Juice er noe jeg nesten aldri kjøper. Kun av og til i helga. Her står det noe om at norske barn spiser for lite frukt. Jeg ser at også hjemme hos oss blir frukten stående inntil den er så udelikat at jeg må kaste den. Ingen vil ha den. http://www.aftenbladet.no/fritid/mat/article297460.ece Jeg har gitt ungene masse juice og de fikk juice i barnehagen fordi ikke tålte melk så godt og da skulle man gi juice. Mine har dog aldri hatt noe vektproblem pga gode gener og ikke pga at jeg har vært så flink til å fore dem riktig ;o) Men jeg ser jo at jeg ikke klarer å gå ned sjøl nå, uansett hvor riktig og hvor mye/lite jeg spiser. 200 gram siden jul og da har jeg ikke engang spist noe godis. Ikke noe melmat, bare litt rugbrød, ikke poteter eller ris, bare grønnsaker. Mye egg. Nå gidder jeg ikke mer før over sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv. Ikke alle kropper tåler det. Jeg har nesten aldri spist hjemmebakt brød og jeg elsket spagetti a la capri da jeg var tenåring, men mora mi laget alltid middag, men det var jo ikke bare rene kjøtt/fiskeprodukter da heller. Mye farse, kjøttdeig, pølser. Jeg er ikke vant til slik mat du snakker om 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Karbohydrater omgjøres til sukker i kroppen. Det er mye mer kjøpemat nå, enn det var når jeg vokste opp. Ferdigbrød, kjeks, is. Vi har god økonomi i tillegg og kan kjøpe snacks hele tiden. Slike ting var det da for 50 år siden også og vi spiste mer av det enn vi gjør i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv. Ikke alle kropper tåler det. Jeg er vokst opp med mer ferdigmat enn vi spiser i dag. Riktignok var det hjemmebakt brød innimellom, men slett ikke alltid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Sukker er bare en av mange typer karbohydrater. ;-) Med vennlig hilsen Jo, men når kroppen må forbrenne alt det søte vi har i oss, så er det ikke mer igjen til å forbrenne fettet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg har gitt ungene masse juice og de fikk juice i barnehagen fordi ikke tålte melk så godt og da skulle man gi juice. Mine har dog aldri hatt noe vektproblem pga gode gener og ikke pga at jeg har vært så flink til å fore dem riktig ;o) Men jeg ser jo at jeg ikke klarer å gå ned sjøl nå, uansett hvor riktig og hvor mye/lite jeg spiser. 200 gram siden jul og da har jeg ikke engang spist noe godis. Ikke noe melmat, bare litt rugbrød, ikke poteter eller ris, bare grønnsaker. Mye egg. Nå gidder jeg ikke mer før over sommeren. Mine er også tynne, selv om også de er mindre aktive enn jeg selv var. Gener betyr jo noe, men forklarer ikke hvorfor befolkningen generelt har ødt i vekt. Jeg vet om noen som ga ungene eplejuice på flaske og de tennene skulle du ha sett. Det var ikke tenner igjen på dem. Bare svarte stubber. Du må forresten slutte og tro at du er tykk. Det vet jeg du ikke er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Mine er også tynne, selv om også de er mindre aktive enn jeg selv var. Gener betyr jo noe, men forklarer ikke hvorfor befolkningen generelt har ødt i vekt. Jeg vet om noen som ga ungene eplejuice på flaske og de tennene skulle du ha sett. Det var ikke tenner igjen på dem. Bare svarte stubber. Du må forresten slutte og tro at du er tykk. Det vet jeg du ikke er. Jeg veier 10 kg mer enn deg og vi er like høye ;o) Men jeg har nok mer muskler men ikke 10 kg altså, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det er langt mer ferdigprodukter nå. Mange spiser kjøpebrød. Når vi vokste opp var det gjerne hjemmelaget både brød og middag og desserter. Nå er det mye ferdig, ferdig, ferdig. Mye karbohydrater og sukker. Hamburgerbrød og pålsebrød, kjeks osv. Ikke alle kropper tåler det. Vi spiste stort sett bare kjøpebrød, kneip, helkorn og loff. Vi spiste også posesuppe ofte, og også røkte kjøttpølser og wienerpølser. Så det er langt fra alle av oss som vokste opp på grovt hjemmebakt brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg veier 10 kg mer enn deg og vi er like høye ;o) Men jeg har nok mer muskler men ikke 10 kg altså, Ja, men du er vel også 10 år eldre enn meg? Slik du snakker om deg selv, kan du villede dolerne til å tro at du er tykk og du har laaangt igjen, før du kan kalle deg det:-) Du er ikke en gang overvektig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Ja, men du er vel også 10 år eldre enn meg? Slik du snakker om deg selv, kan du villede dolerne til å tro at du er tykk og du har laaangt igjen, før du kan kalle deg det:-) Du er ikke en gang overvektig. Men jeg har aldri veid så mye som jeg gjør nå og det er plagsomt. De kiloene hemmer meg ganske mye. De må bort ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Latskap har skylda. Unger blir kjørt både hit og dit, tv og pc og gameboy tar over for fysisk lek, samtidig som foreldrene peiser på med lettvindt tullballmat uten næringsinneholdet barna trenger men med sukkerprodukter de ikke trenger. Landsomfattende omsorgssvikt på høyt nivå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Nå generaliserer du litt for mye. Når det er sagt så er det mange barn som er for lite aktive. Likevel tror jeg hovedårsaken til den økte overvekten hos både barn og voksne er et kosthold med alt for mye karbohydrater kombinert med fett. I tillegg må barna få lov til å gå til og fra skolen, til og fra fritidsaktiviteter. De må ut og leke etter skoletid. PC- og TV-tid må begrenses. Den største endringen på nå og tidligere er mengden fysisk aktivitet, både på skole/jobb og i fritiden. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Men jeg har aldri veid så mye som jeg gjør nå og det er plagsomt. De kiloene hemmer meg ganske mye. De må bort ;o) Jeg tror vi bare må finne oss i å gradvis øke litt med årene. Jeg tror det er menigen at du skal være der du er. Hvis du har slitt sånn for å gå ned de grammene du har gjort, tror jeg du skal ta det som en tegn på at den vekten du har nå er naturlig i forhold til alderen din. Jeg vet at jeg vil komme til å veie mer enn jeg gjør nå om 10 år og det ønsker jeg å gjøre også. Ser jo allerede nå at jeg blir penere i ansiktet når jeg legger på meg. Får ikke i pose og sekk dessverre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg tror vi bare må finne oss i å gradvis øke litt med årene. Jeg tror det er menigen at du skal være der du er. Hvis du har slitt sånn for å gå ned de grammene du har gjort, tror jeg du skal ta det som en tegn på at den vekten du har nå er naturlig i forhold til alderen din. Jeg vet at jeg vil komme til å veie mer enn jeg gjør nå om 10 år og det ønsker jeg å gjøre også. Ser jo allerede nå at jeg blir penere i ansiktet når jeg legger på meg. Får ikke i pose og sekk dessverre :-) Det største problemet er at jeg liker å stå når jeg tar på meg buksa, jeg fikser ikke å kle på meg liggende og den buksa er et slit slik det er nå. Jeg må kle av meg alle klærne nedentil når jeg skal tisse og etterpå bruker jeg en evighet på å få buksa over baken og jeg klarer ikke å stå på 66 kg og det gjør jeg på 56 og da er alt så mye enklere. Og det er tungt å forflytte seg så det er anbefalt å holde en BMI på 19-20 for å ikke ta knekken på skuldre og armer. Men i sommer orker jeg ikke og så skal jeg snakke med legen over sommeren. Men penere i ansiktet blir jeg når jeg veier det jeg veier nå ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det største problemet er at jeg liker å stå når jeg tar på meg buksa, jeg fikser ikke å kle på meg liggende og den buksa er et slit slik det er nå. Jeg må kle av meg alle klærne nedentil når jeg skal tisse og etterpå bruker jeg en evighet på å få buksa over baken og jeg klarer ikke å stå på 66 kg og det gjør jeg på 56 og da er alt så mye enklere. Og det er tungt å forflytte seg så det er anbefalt å holde en BMI på 19-20 for å ikke ta knekken på skuldre og armer. Men i sommer orker jeg ikke og så skal jeg snakke med legen over sommeren. Men penere i ansiktet blir jeg når jeg veier det jeg veier nå ) Umiddelbart tenkte jeg og foreslå at du kjøpte deg større bukser, men så skjønner jeg at du har noen problemer jeg ikke har tenkt over, så jeg skal ikke diskutere saken mer med deg. Jeg skjønner at du har dine grunner for å gå ned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Umiddelbart tenkte jeg og foreslå at du kjøpte deg større bukser, men så skjønner jeg at du har noen problemer jeg ikke har tenkt over, så jeg skal ikke diskutere saken mer med deg. Jeg skjønner at du har dine grunner for å gå ned. De fleste buksene er greie i størrelsen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Alle kan ikke bli tynne, men de aller fleste kan komme ned i en sunn vekt. Men det er ikke "bare latskap" som er greia, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 ''Opp kl 0500 for å melke, før de vekket ungene som hadde jobb før og etter skolen'' Haha, det var ikke min oppvekst! Men vi løp også mye, så svært lite TV, og DS og PC-spill fantes ikke. Nei.. ikke på søttitallet. :0) (Noen få da) Men vi løp og gikk og var aldri inne. Mye hyttebygging i trærne og denslags. Ferier var ikke oppfunnet. Fritida ble tilbragt på sjøen eller fjellet. (Vokst opp i nordnorge) Dårlig med Grandiosa og lettvindtmat der gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.