Gå til innhold

Stakkars barn :-(

Gjest opprørt over late foreldre

Anbefalte innlegg

Det handler om vår livsstil, mindre aktivitet og mer ferdigmat og ikke minst sukker.

At det kun er latskap fra foreldrenes side er jeg ikke sikker på, for det er ikke nødvendigvis viljen det står på. Foreldre som skal på jobb, man har mindre tid til å lage mat på ettermiddagene, barn som er mer alene hjemme osv. er nok mer et resultat av hvordan samfunnet er lagt opp enn bevisste dårlige valg. For ikke å snakke om alt som skal skje via en skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

17

• jubalong70

12

• ShitDiddelyDo

8

• Sør

4

Gjest Elextra

Nei.. ikke på søttitallet. :0) (Noen få da)

Men vi løp og gikk og var aldri inne. Mye hyttebygging i trærne og denslags. Ferier var ikke oppfunnet. Fritida ble tilbragt på sjøen eller fjellet. (Vokst opp i nordnorge) Dårlig med Grandiosa og lettvindtmat der gitt.

'' Mye hyttebygging i trærne og denslags. Ferier var ikke oppfunnet. ''

Jeg husker feriene som lengre enn noen gang! :) Men da var det jo mer løping og hyttebygging enn noensinne ellers.

Akkurat Grandiosa husker jeg ikke om fantes, men som sagt var min kost langt fra ferdigmat-fri.

Tror største forskjellen var aktivitetsnivået, med sukker- og fettinntak som nr. to og tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Latskap har skylda. Unger blir kjørt både hit og dit, tv og pc og gameboy tar over for fysisk lek, samtidig som foreldrene peiser på med lettvindt tullballmat uten næringsinneholdet barna trenger men med sukkerprodukter de ikke trenger.

Landsomfattende omsorgssvikt på høyt nivå.

''Latskap har skylda. Unger blir kjørt både hit og dit, tv og pc og gameboy tar over for fysisk lek, samtidig som foreldrene peiser på med lettvindt tullballmat uten næringsinneholdet barna trenger men med sukkerprodukter de ikke trenger.

''

Så fantastisk det skal bli når du blir far og kan vise oss andre hvordan det virkelig skal gjøres, SDD :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Mye hyttebygging i trærne og denslags. Ferier var ikke oppfunnet. ''

Jeg husker feriene som lengre enn noen gang! :) Men da var det jo mer løping og hyttebygging enn noensinne ellers.

Akkurat Grandiosa husker jeg ikke om fantes, men som sagt var min kost langt fra ferdigmat-fri.

Tror største forskjellen var aktivitetsnivået, med sukker- og fettinntak som nr. to og tre.

''Tror største forskjellen var aktivitetsnivået, med sukker- og fettinntak som nr. to og tre.''

Jeg er enig. Som sagt spiste jeg nok mer ferdigmat og halvfabrikata da jeg vokste opp enn jeg gjør nå, men det var mye mindre søtsaker. Selv om vi prøver å være relativt restriktive med sukker, er jeg sikker på at mine barn spiser ganske mye mer sukker enn jeg selv gjorde i oppveksten.

Og mange flere beveger seg _lite_. Bilen blir brukt til all transport, uansett hvor kort det er. F.eks. bor vi ca. 500 m fra skolen og vi er blandt dem med lengst skolevei, men det er nesten ingen som går til foreldremøter osv og mange barn blir kjørt og hentet. Da jeg selv gikk på skolen var det nesten en sensasjon hvis noen ble hentet på skolen med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største endringen på nå og tidligere er mengden fysisk aktivitet, både på skole/jobb og i fritiden.

mvh

Ja, i tillegg til at maten de fleste spiser nå inneholder mye mer sukker, enkle karbohydrater (som f.eks. mye av lettmaten) i tillegg til fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vi mer karbohydrater nå enn før?

I "lettmat" er fettet erstattet med karbohydrater.

Mange spiser mye mer enkle karbohydrater enn før.

Mange spiser mer potetgull.

Mange spiser mer godteri.

Mange spiser mer boller, kaker, kjeks.

Før spiste man absolutt endel karbohydrater, i form av hjemmebakt brød og grønnsaker (inkludert poteter). Det meste var også hjemmelaget. Nå spiser mange mye hel- og halvfabrikata med skjult sukker.

I tillegg drikkes det mye mer brus. Før var vi kjempeglade om vi fikk en 0,35 l brusflaske på bursdager og juleaften. Nå drikker mange både 1 og 2 1,5 l flaser med brus.

Så ja, jeg mener absolutt vi spiser mer karbohydrater enn før.

I tillegg blir disse karbohydratene i større grad kombinert med fett, noe som fører til større risiko for å legge på seg enn om man spiser karbohydratene for seg og/eller fettet for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan umulig stemme. Kornprodukter har vært en stor del av tradisjonelt norsk kosthold siden tidenes morgen. Før spiste man jo mye mer brød og grøt enn i dag.

Karbohydrater har vært en stor del av nordmenns kosthold i mange år. Men, det har vært mindre av dem, siden de har vært knyttet til måltider og ikke til snacks. I tillegg har det vært mindre av de enkle karbohydratene/sukkeret.

Det var også mindre av kombinasjonsprodukter med mye fett og enkle karbohydrater (chips).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste stort sett bare kjøpebrød, kneip, helkorn og loff.

Vi spiste også posesuppe ofte, og også røkte kjøttpølser og wienerpølser.

Så det er langt fra alle av oss som vokste opp på grovt hjemmebakt brød.

Men det var kanskje bare godteri på lørdager? Ikke noe storforbruk av brus og saft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men det var kanskje bare godteri på lørdager? Ikke noe storforbruk av brus og saft?

''Men det var kanskje bare godteri på lørdager? Ikke noe storforbruk av brus og saft?

''

Men slik er det vel for de fleste barn i dag også? Jeg drakk langt mer saft som barn enn mine barn har gjort.... Så jeg mener vi bør lete etter løsninger andre steder.

Som nevnt flere steder - største forskjellen er nok i aktivitetsnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror barn får i seg mer sukker nå enn tidligere, men mindre poteter, frukt og grønnsaker.

Jeg tror ikke karbohydrater er årsaken, ja rent bortsett fra sukkeret da.

Jeg tror mengden av totalt sukkerinntak, kombinert med mengden fettinntak (merk at jeg kombinerer karbo og fett her) samt mangelen på fysisk aktivitet er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "lettmat" er fettet erstattet med karbohydrater.

Mange spiser mye mer enkle karbohydrater enn før.

Mange spiser mer potetgull.

Mange spiser mer godteri.

Mange spiser mer boller, kaker, kjeks.

Før spiste man absolutt endel karbohydrater, i form av hjemmebakt brød og grønnsaker (inkludert poteter). Det meste var også hjemmelaget. Nå spiser mange mye hel- og halvfabrikata med skjult sukker.

I tillegg drikkes det mye mer brus. Før var vi kjempeglade om vi fikk en 0,35 l brusflaske på bursdager og juleaften. Nå drikker mange både 1 og 2 1,5 l flaser med brus.

Så ja, jeg mener absolutt vi spiser mer karbohydrater enn før.

I tillegg blir disse karbohydratene i større grad kombinert med fett, noe som fører til større risiko for å legge på seg enn om man spiser karbohydratene for seg og/eller fettet for seg.

Nåja - selv jeg som er fra 50-tallet, fikk ofte en brus på lørdager, uten at det var selskap.

Men jeg husker godt da litersflaskene kom - og senere de på 1,5 l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det var kanskje bare godteri på lørdager? Ikke noe storforbruk av brus og saft?

''

Men slik er det vel for de fleste barn i dag også? Jeg drakk langt mer saft som barn enn mine barn har gjort.... Så jeg mener vi bør lete etter løsninger andre steder.

Som nevnt flere steder - største forskjellen er nok i aktivitetsnivå!

Basert på det klassekameratene til ungene mine spiser, så er det mange barn som spiser mye sukker og enkle karber til hverdags.

Det går i loff og søtt pålegg samt Mr. Lee nudler.

Jeg ser også at mange regelmessig er på kiosken/butikken og handler seg godterier - på hverdagene.

Dette er barn i 10-12 års alderen.

Elever på videregående observeres stadig med skolebrød og cola til lunsj.

Da jeg vokste opp (født i 1970) så var slikt unntaket - i alle fall i min omgangskrets.

Men, jeg er absolutt ikke uenig i at aktivitetsnivået har gått drastisk ned. Nå er det nesten ingen som går til skolen lenger, ingen som bygger trehytter, ingen som utforsker skog og fjell i nærområdt.

Kanskje vi foreldre kan litt for det selv? Kanskje vi, for å holde dem så trygge som mulig, kjører dem så de skal slippe farlig trafikk. Vi organiserer fritiden deres, så de ikke har tid til klatring, bygging og utforsking fordi de skal på piano, fotball, judo osv.

Ungen kan jo nesten ikke å kjede seg lenger...

De har et vell av muligheter til å holde seg opptatt (PC, TV, div. spillkonsoller). Men hvem kjøper det til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja - selv jeg som er fra 50-tallet, fikk ofte en brus på lørdager, uten at det var selskap.

Men jeg husker godt da litersflaskene kom - og senere de på 1,5 l.

Joda, det var mange som fikk en brusflaske på lørdagen, eller at familien delte en litersflaske. Det blir likevel lite i forhold til de mengder mange drikker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

vi drakk ikke mye brus, men det gikk nok en del saft ja. Og godteri var nok bare på lørdag - samme som mitt barn har i dag.

Men kaker og boller hadde vi jo oftere enn vi har hjemme hos oss iallefall.

Når jeg gikk på videregående (født 1966) gikk vi ofte ned på senteret i storefri og kjøpte oss horn med ost og skinke, som ble varmet opp og som vi koste oss med, med brus til drikke.

Nei - hva som er grunnen er ikke bare bare å finne ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Joda, det var mange som fikk en brusflaske på lørdagen, eller at familien delte en litersflaske. Det blir likevel lite i forhold til de mengder mange drikker nå.

Jeg tror du har rett i at det spises mer usunne karbohydrater i form av godteri. Sukkerbrus err fyfy. Har ikke drukket annet enn lettbrus på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, i tillegg til at maten de fleste spiser nå inneholder mye mer sukker, enkle karbohydrater (som f.eks. mye av lettmaten) i tillegg til fett.

Ser du legger større vekt på maten enn på aktivitetsnivået. Jeg tror likevl at unger var mer aktive før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg husker faktisk at vi fikk brus omtrent hver lørdag, en liten flaske hver - de var vel på 0,25 om jeg ikke husker feil - det er jo ikke mer enn et lite glass det da.

Så brus drikkes det mye mer av hjemme hos oss da - det er sikkert. Og den største synderen er meg - er altfor avhengig av pepsi max - dessverre.

Selv om vi bare har godis på lørdagene her hjemme - så vet jeg jo at det hender at sønnen min på 9 får i seg mer enn det vi serverer hjemme. Det er en gutt i klassen han er med hjem etter skolen av og til - og de er så klart sultne når de kommer hjem. Der får de ofte beskjed om å ta posen med potetgull..........

Så ang godis spiser nok de fleste av oss mer av det nå enn på 70-80 tallet vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du legger større vekt på maten enn på aktivitetsnivået. Jeg tror likevl at unger var mer aktive før.

Nei, jeg legger ikke større vekt på type mat enn aktivitet. Det er bare at matargumentet tydeligvis trenger mer argumentasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg husker faktisk at vi fikk brus omtrent hver lørdag, en liten flaske hver - de var vel på 0,25 om jeg ikke husker feil - det er jo ikke mer enn et lite glass det da.

Så brus drikkes det mye mer av hjemme hos oss da - det er sikkert. Og den største synderen er meg - er altfor avhengig av pepsi max - dessverre.

Selv om vi bare har godis på lørdagene her hjemme - så vet jeg jo at det hender at sønnen min på 9 får i seg mer enn det vi serverer hjemme. Det er en gutt i klassen han er med hjem etter skolen av og til - og de er så klart sultne når de kommer hjem. Der får de ofte beskjed om å ta posen med potetgull..........

Så ang godis spiser nok de fleste av oss mer av det nå enn på 70-80 tallet vil jeg tro

''Så ang godis spiser nok de fleste av oss mer av det nå enn på 70-80 tallet vil jeg tro''

Ja og i tillegg til at ungene har blitt latere som følge av pc bruk, må det jo bare gå galt. Som min gamle spreke lærerinne sa: - Dere var så spreke dere. Ingen av elevene orker å være med meg på lengre fjellturer lenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Latskap har skylda. Unger blir kjørt både hit og dit, tv og pc og gameboy tar over for fysisk lek, samtidig som foreldrene peiser på med lettvindt tullballmat uten næringsinneholdet barna trenger men med sukkerprodukter de ikke trenger.

''

Så fantastisk det skal bli når du blir far og kan vise oss andre hvordan det virkelig skal gjøres, SDD :-)

'' Så fantastisk det skal bli når du blir far og kan vise oss andre hvordan det virkelig skal gjøres, SDD :-)''

Ingen fare. I motsetning til mange foreldre har jeg vett nok til å forstå at jeg ikke bør oppdra små mennesker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...