Gå til innhold

Vekk med kontantstøtta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

4

• Sør

2

• laban

2

• Mandolaika

1

Mest aktive i denne tråden

Isj, kjedelig nok enig med deg! Kontantstøtta er et pengesluk som ikke fungerer etter hensikten:

Skulle den bidra økonomisk til at fleire foreldre får råd til å forlenge permisjonen, måtte stønaden vært langt høyere.

Det er et paradoks at denne gyldne muligheten kun gjelder dersom man har privat barnepass. "Jobb så mye du vil og motta kontantstøtte bare du ikke velger en barnehage med offentlig støtte!"

Kontantstøtta avkortes naturlig nok etter størrelsen på barnehageeplassen, men regnes ut etter barnehagen _åpningstid_, slik at de fleste med 3-dagersplass ikke har krav på kontantstøtte.

Småbarnstillegget blei bakt inn i kontantstøtta, så om det ikke er omgjort nå, mista de uten kontantstøtte småbarnstillegget også.

Eneforsørgere som ønsker lenger permisjon med kontantstøtte har ikke krav på overgangsstønad om de har et arbeidsforhold, ergo er ikke dette et reelt valg for dem.

Kontantstøtta kan bidra til at barn som ville hatt stort utbytte av barnehage heller holdes hjemme, f.eks av enkelte innvandrerfamilier (språkkunnskaper før skolestart).

Nei, bruk pengene til økt subsidiering av barnehageprisene!

Annonse

Enig, men selvsagt av helt andre grunner enn deg.

Kontantstøtta har fungert som en av mange magneter på giddaslause falske asyl lykkejegere, spesielt fra Somalia som livnærer seg på å føde flest mulig barn og håve inn støtte.

''Kontantstøtta har fungert som en av mange magneter på giddaslause falske asyl lykkejegere, spesielt fra Somalia som livnærer seg på å føde flest mulig barn og håve inn støtte.''

Tja, tviler på at ryktet om den lukrative kontantstøtta er en hovedgrunn til at f.eks somaliere søker asyl i Norge...

Men en del nyankomne innvandrere velger nok kontanstøtte framfor barnehage til tross for at barna da ville lært norsk raskere, etablert fleire venner i nærområdet osv før skolestart.

Å la barn som er født i Norge eller kommet hit som spebarn begynne på norsk skole uten å kunne språket, er på grensa til omsorgssvikt - men det er en annen diskusjon.

Gjest grublendeikveld

Jeg har aldri forstått poenget med kontantstøtten. Jeg trodde det var en støtte en fikk hvis en ville være hjemme og kose seg med barna de første årene, istedetfor å stresse med jobb og barnehage. Men innen de kjente jeg har, som har vært berettiget kontantstøtten, så har de jobbet like mye, og heller betalt dagmamma. skjønner ikke poenget i det hele tatt med kontantstøtten. personlig mener jeg at de kunne heller økt barnetrygden for ALLE, og spesielt for barn i ungdomsskolealder. for herregud som de koster i den aldreren!

Gjest togli

Jeg har aldri forstått poenget med kontantstøtten. Jeg trodde det var en støtte en fikk hvis en ville være hjemme og kose seg med barna de første årene, istedetfor å stresse med jobb og barnehage. Men innen de kjente jeg har, som har vært berettiget kontantstøtten, så har de jobbet like mye, og heller betalt dagmamma. skjønner ikke poenget i det hele tatt med kontantstøtten. personlig mener jeg at de kunne heller økt barnetrygden for ALLE, og spesielt for barn i ungdomsskolealder. for herregud som de koster i den aldreren!

Jeg ser bakdelen med kontantstøtten, men det er også mange fordeler... Pga kontantstøtten gikk det med et nødskrik at jeg var hjemme med yngstejenta fram til hun var to år gammel, og jeg vet om mange som har grepet denne muligheten....

Prinsippet med kontantstøtte synes jeg er bra, men den fungerer ikke helt som tenkt.

Jeg er veldig glad for at jeg, ved hjelp av kontantstøtta, har hatt mulighet til å være hjemme med ungene mine til de var ca 2 år gamle. Jeg er fullstendig overbevist om at de aller fleste barn har godt av å være hjemme med foreldrene sine lenger enn barselspermisjonstida.

Annonse

Jeg har vært kontantstøttemotstander hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin. Arbeidsmarkedet skriker etter folk i mange yrker som småbarnsmødrene har.

Men ordningen er ikke "mislykket" selv om foreldrene ikke er mer hjemme. Det er politisk uenighet om hva som er hensikten med kontantstøtten - reglene ble som de er (f.eks. med mulighet for å ha barnet hos dagmamma) fordi de er resultatet av et politisk kompromiss.

Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet", og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.

Det er også et poeng at det var langt færre barnehageplasser da støtten ble innført, enn det er nå, spesielt for de minste barna.

Men det er flere partier som har sagt at de skal gå inn for å fjerne den når det blir bedre barnehagedekning (slik det er nå), men som ikke tør helt allikevel. Dessverre.

Louis Cyphre

Jeg har vært kontantstøttemotstander hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin. Arbeidsmarkedet skriker etter folk i mange yrker som småbarnsmødrene har.

Men ordningen er ikke "mislykket" selv om foreldrene ikke er mer hjemme. Det er politisk uenighet om hva som er hensikten med kontantstøtten - reglene ble som de er (f.eks. med mulighet for å ha barnet hos dagmamma) fordi de er resultatet av et politisk kompromiss.

Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet", og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.

Det er også et poeng at det var langt færre barnehageplasser da støtten ble innført, enn det er nå, spesielt for de minste barna.

Men det er flere partier som har sagt at de skal gå inn for å fjerne den når det blir bedre barnehagedekning (slik det er nå), men som ikke tør helt allikevel. Dessverre.

''Jeg har vært kontantstøttemotstander hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin.''

Men det er da intet krav at man må slutte å arbeide for å få kontantstøtte.

Gjest Nord og ned.

''Kontantstøtta har fungert som en av mange magneter på giddaslause falske asyl lykkejegere, spesielt fra Somalia som livnærer seg på å føde flest mulig barn og håve inn støtte.''

Tja, tviler på at ryktet om den lukrative kontantstøtta er en hovedgrunn til at f.eks somaliere søker asyl i Norge...

Men en del nyankomne innvandrere velger nok kontanstøtte framfor barnehage til tross for at barna da ville lært norsk raskere, etablert fleire venner i nærområdet osv før skolestart.

Å la barn som er født i Norge eller kommet hit som spebarn begynne på norsk skole uten å kunne språket, er på grensa til omsorgssvikt - men det er en annen diskusjon.

''

Tja, tviler på at ryktet om den lukrative kontantstøtta er en hovedgrunn til at f.eks somaliere søker asyl i Norge...''

Nei, selvsagt ikke.. De er jo viden kjent for sin iver etter å integreres raskest mulig inn i samfunnet, for siden å raskest mulig kunne være til nytte for samfunnet med sin arbeidskraft *ironi*

Vel.nå har jo norske myndigheter med sin altfor, altfor, altfor rause politikk vs. alenemødre naturligvis mye av skylda for denne galskapen, men alikevel: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mer-loennsomt-med-trygd-enn-jobb-3350289.html

''Tja, tviler på at ryktet om den lukrative kontantstøtta er en hovedgrunn til at f.eks somaliere søker asyl i Norge...''

Har du lest "Se oss!" av Amal Aden fra Somalia? Barnetrygden er i alle fall veldig ettertraktet....

Gjest Nord og ned.

''Tja, tviler på at ryktet om den lukrative kontantstøtta er en hovedgrunn til at f.eks somaliere søker asyl i Norge...''

Har du lest "Se oss!" av Amal Aden fra Somalia? Barnetrygden er i alle fall veldig ettertraktet....

Ja, og slik går det med den som forteller sannheten om dette miljøet:

http://www.vl.no/samfunn/article125288.zrm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...