Gjest Tineling Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 at når mor får hele barnetrygden for barnet, samt bidrag fra far (far har barnet 6 av 14 dager), så skal far stå for innkjøp av egne klær, skol, sykler, ski etc for barnet? Kjæresten min hentet barnet sitt i dag. Barnet var kun iført et par sandaler (som det har brukt på skolen). Disse sandalene har faren kjøpt og de "hører til hos far". Det var ikke med verken gummistøvler eller joggesko. Alt av tøy må han kjøpe inn selv, samt badebukse/hette til svømming på skolen. Er dette riktig? Jeg sender med det barna mine trenger av klær og sko når de skal til pappa'n sin. Har aldri falt meg inn noe annet. Han kjøper vel inn litt han også, men det er ikke noe jeg pålegger ham. Kjæresten min mener jeg ikke skal blande meg, men jeg sliter med å se på at han blir utnyttet på den måten.. Hva mener dere om alt dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Såfremt han ikke betaler et mye større bidrag enn han er forpliktet til, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener han blir utnyttet. Hvis de derimot tjener omtrent det samme, har omtrent like store lån, og han fortsatt betaler bidrag og allikevel må skaffe alt selv, så kan du ha et poeng. Uansett, så er det vel slik at du bør høre på ham hvis han ber deg om ikke å blande deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det er sikkert en grunn til at han gjør det og jeg tror ikke du skal blande deg inn i det. Min har egne klær hos faren som faren har kjøpt enda han er der knapt annenhver helg men han er ofte hos far alle lange ferier. Min er 15 år hvert øyeblikk og han koster meg atskillig mer enn barnetrygd og bidrag i mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tineling Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Såfremt han ikke betaler et mye større bidrag enn han er forpliktet til, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener han blir utnyttet. Hvis de derimot tjener omtrent det samme, har omtrent like store lån, og han fortsatt betaler bidrag og allikevel må skaffe alt selv, så kan du ha et poeng. Uansett, så er det vel slik at du bør høre på ham hvis han ber deg om ikke å blande deg. Han mener vi ikke skal blande oss borti noe av det som angår barn, samvær, samarbeid med ekser.. -Men å bo sammen har han lyst til! Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre? Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter? Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det høres ut som far har barnet nesten 50 % ? I så fall rart han skal betale bidrag til mor? Uansett synes jeg du skal høre på ham når han ikke vil ha innblanding... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Når barnet bor nesten halve tida hos far, må det da være greit for alle parter at de slipper å dra klær, sko og utstyr fram og tilbake. Det kan også bli en kime til konflikt om "sandalene som hører til hos far" ikke blir med tilbake osv. Badetøy / -hette likeså, ergelig om det ikke er på plass når barnet trenger det. Bidraget har de avtalt seg imellom eller fått fastsatt av NAV. Og en far trenger da ikke å "pålegges" å kjøpe ting til barna sine, de fleste fedre er kapable til å vurdere dette sjøl. Jeg syns ikke du skal blande deg i om ordningen er "rettferdig" eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Han mener vi ikke skal blande oss borti noe av det som angår barn, samvær, samarbeid med ekser.. -Men å bo sammen har han lyst til! Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre? Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter? Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!! Når det gjelder relasjonen til barna mens de er hos dere, så mener jeg at dere må forhandle dere frem til løsninger dere begge kan leve med. Jeg kjenner til flere som har valgt å ha fullt utstyr hos begge foreldrene, selv om de ikke har blitt tvunget til det av motparten. De har funnet ut at dette er mye enklere å forholde seg til, og har valgt å bruke de pengene en slik ordning koster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tineling Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det høres ut som far har barnet nesten 50 % ? I så fall rart han skal betale bidrag til mor? Uansett synes jeg du skal høre på ham når han ikke vil ha innblanding... Ja, nesten 50 %. Han betalte altfor mye bidrag i nesten to år. Hver gang han nevnte for mor at de måtte få ny beregning pga økt samvær hos ham, svarte hun bare at: "Samværet du har nå er bare en prøveordning. Vi kan godt gå tilbake til den gamle ordningen. -Tilslutt ba jeg ham gå på nav selv.. Han fikk beregnet nytt avdrag og mor skulle betale tilbake det som var innbetalt for mye.. -Men det har jo heller ikke skjedd. Andre jeg kjenner samrår seg faktisk med hverandre om slike ting. Han liker å gjøre alt på sin måte.. Ok.. Vær så god! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Ja, nesten 50 %. Han betalte altfor mye bidrag i nesten to år. Hver gang han nevnte for mor at de måtte få ny beregning pga økt samvær hos ham, svarte hun bare at: "Samværet du har nå er bare en prøveordning. Vi kan godt gå tilbake til den gamle ordningen. -Tilslutt ba jeg ham gå på nav selv.. Han fikk beregnet nytt avdrag og mor skulle betale tilbake det som var innbetalt for mye.. -Men det har jo heller ikke skjedd. Andre jeg kjenner samrår seg faktisk med hverandre om slike ting. Han liker å gjøre alt på sin måte.. Ok.. Vær så god! Det står igrunnen stor respekt av at han setter barna først og dermed unngår å krangle med mor om dette... men det er klart at det er trasig hvis hun utnytter ham... Jeg tenker at det er viktig at han gjør det han føler er riktig, og at det bare vil gjøre vondt verre hvis du blander deg inn... Skjønner forøvrig at det ikke er moro å være vitne til at mor evt utnytter ham.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Han mener vi ikke skal blande oss borti noe av det som angår barn, samvær, samarbeid med ekser.. -Men å bo sammen har han lyst til! Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre? Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter? Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!! Bruk litt sunn fornuft. Noe er greit å ha begge steder- så slipper du at "eksen styrer". Dere har jo klær hos dere også, og er mindre "avhengig" av henne. Ski etc- kan kanskje det være et sett av, men at foreldre bytter på å kjøpe nye? Ikke vet jeg. Men om barnet trenger ski når det er hos far, så får far dra innom mor å hente det. Ikke forvent at mor skal ordne alt i tilfelle barnet får bruk for det hos far. Likeledes så får mor hente skiene hos dere om barnet trenger de når det her hos henne. Hun kan heller ikke forvente at dere skal legge til rette alt for tiden barnet er hos henne. Tungvindt? I så fall snakker dere sammen for å se etter annen løsning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det høres ut som om det mer er ditt forhold til kjæresten din som plager deg, enn hans forhold til eksen. Han vil ikke at du skal blande deg inn i hvordan han forholder seg til sin eks, mens du ønsker å komme inn og påvirke. Jeg tror det er bedre at dere fortsetter som særboere enn å flytte sammen. Da er det lettere for dere å ha helt adskilte økonomiet, og du slipper å irritere deg og frykte at hans måte å ordne det økonomiske med sin eks og for sine barn skal gå utover deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Han mener vi ikke skal blande oss borti noe av det som angår barn, samvær, samarbeid med ekser.. -Men å bo sammen har han lyst til! Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre? Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter? Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!! ''Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre?'' Jeg regner med at dette er noe de har blitt enige om, så sånn sett så styrer de vel dette like mye. ''Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter?'' Samme syn på barneoppdragelse klarer dere neppe og få - der tror jeg de fleste par "sliter", så ja - det må jenking til - men det gjelder nå begge parter da. Og opprinnelig problemstilling har vel svært lite med barneoppdragelse å gjøre, men mer med foreldresamarbeid. ''Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!!'' Jeg tror ikke problemet ditt er en eks som bestemmer, jeg tror problemet ditt er at du ikke får bestemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 ''Herlighet! Hvordan skal jeg kunne leve med en som lar eksen styre?'' Jeg regner med at dette er noe de har blitt enige om, så sånn sett så styrer de vel dette like mye. ''Hvordan skal vi få til å leve under samme tak, når vi ikke skal ha samme syn på barneoppdragelse og jenke oss litt deretter?'' Samme syn på barneoppdragelse klarer dere neppe og få - der tror jeg de fleste par "sliter", så ja - det må jenking til - men det gjelder nå begge parter da. Og opprinnelig problemstilling har vel svært lite med barneoppdragelse å gjøre, men mer med foreldresamarbeid. ''Og hvordan skal jeg klare å se på at denne eksen bestemmer over ham??!!'' Jeg tror ikke problemet ditt er en eks som bestemmer, jeg tror problemet ditt er at du ikke får bestemme. Nemlig! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har tre stebarn som er hos oss 40%. Sambo betaler bidrag (betalte mer bidrag en god stund for å få ha barna såpass mye, da mor påsto at hun ikke hadde råd til at han hadde dem...) Vi (les: jeg, men vi har felles økonomi) kjøper klær til barna sånn at de har noen skift her. Vi har badetøy her f.eks.. Ekstra utetøy til vinteren har vi innimellom (kjøper gjerne på salg, da det ikke brukes så mye...) Sykler er noe vi har valgt å ha på hvert sted, da det er tungvint å frakte. Ski, skøyter osv holder mor. Hvem som kjøper ny mobiltelefon når dette trengs, varierer. Hvem som tar med ungene til frisøren varierer. Mor har selv ønsket denne ordningen med at det er hun som har hovedansvaret for innkjøp, og det er helt ok for både faren deres og for meg. Som sagt, vanlig innetøy kjøper jeg til dem, men det betyr ikke at vi ikke ber mor pakke noen skift hvis vi skal på to ukers ferie (og det gjør hun da med glede, også ulikt skotøy osv) Hvis kjæresten din og hans eks har en ordning som begge er fornøyd med, synes jeg ikke du skal blande deg mer. Du har tydelig sagt din mening, og han er ikke enig. Da er det ikke mer å gnåle om 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 ''Jeg sender med det barna mine trenger av klær og sko når de skal til pappa'n sin. Har aldri falt meg inn noe annet. Han kjøper vel inn litt han også, men det er ikke noe jeg pålegger ham. '' Men har dere barna tilnærmelsesvis like mye, eller har dere "gammeldags ordning" der barnet er hos far en kveld i uken + annenhver helg? Jeg synes det er ganske avgjørende. Har ikke erfaring fra situasjonen selv, men tenker det blir mye på mor om hun skal holde alt av utstyr og passe på å pakke ned riktige ting hver gang barnet skal til far. Tror mange mødre dessuten sender av gårde rene klær og får skitne tilbake, jeg blir oppgitt på deres vegne . I tillegg må det bli mye drass for begge/alle og sikkert ting som blir glemt i mellom. Har man råd må det da være mye greiere å ha ting begge steder. Ikke nødvendigvis fullt opp av alt, men såpass at man klarer seg uten bagasje. En del dyrere ting må det vel være greit å frakte. Tenker jeg, som altså ikke har direkte erfaring selv (dog familie/venner i lignende situasjon/er). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg mener at du ikke bør blande deg inn i det hvis det er det du får beskjed om. Hvis dette fungerer mellom mor og far så la det være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
100%ull Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 . Eksen til gubben tar også hele barnetrygda selv...hun bruker det på seg selv... Poden til gubben bor hos oss...men har bostedsadresse til mora. Mora vil ikke gjøre om dette...for da mister hun barnetrygda... Vi har den totale omsorgen for poden med mat,klær og andre utgifter. Hun får barnetrygda. Hun betaler ikke bidrag... Det nytter ikke gjøre noen ting i denne forbindelsen... Helt på trynet...spør du meg...men noen er tydeligvis slik... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er dette du skal forholde deg til og ikke hva som er vanlig. ''Kjæresten min mener jeg ikke skal blande meg, men jeg sliter med å se på at han blir utnyttet på den måten..'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 . Eksen til gubben tar også hele barnetrygda selv...hun bruker det på seg selv... Poden til gubben bor hos oss...men har bostedsadresse til mora. Mora vil ikke gjøre om dette...for da mister hun barnetrygda... Vi har den totale omsorgen for poden med mat,klær og andre utgifter. Hun får barnetrygda. Hun betaler ikke bidrag... Det nytter ikke gjøre noen ting i denne forbindelsen... Helt på trynet...spør du meg...men noen er tydeligvis slik... Det der er rett og slett sløvhet fra din manns side. Ikke noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 . Eksen til gubben tar også hele barnetrygda selv...hun bruker det på seg selv... Poden til gubben bor hos oss...men har bostedsadresse til mora. Mora vil ikke gjøre om dette...for da mister hun barnetrygda... Vi har den totale omsorgen for poden med mat,klær og andre utgifter. Hun får barnetrygda. Hun betaler ikke bidrag... Det nytter ikke gjøre noen ting i denne forbindelsen... Helt på trynet...spør du meg...men noen er tydeligvis slik... Det nytter å gjøre noe med det hvis faren til poden vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.