Gå til innhold

Er det vanlig (ekser og barn og klær og sånn..)

Gjest Tineling

Anbefalte innlegg

Det der er rett og slett sløvhet fra din manns side. Ikke noe annet.

''Det der er rett og slett sløvhet fra din manns side. Ikke noe annet.''

Ikke sløvhet...men maktesløs...

Eksen hans er helt på jordet vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

4

• EnolaGay

4

• 100%ull

3

• Sommerbris

3

''Ikke sløvhet...men maktesløs...

Eksen hans er helt på jordet vanskelig...''

Det er vel bare å ta det via NAV, så fastsetter de bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvis gubben skal ta skrittet ut med offentligheten angående bidrag og barnetrygd...så vil mora la dette gå psykisk ut over poden ,gubben og meg...

Det er best å ligge lavt i terrenget for fredens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest la de styre selv (og ikke flytt sammen med ham)

Mitt råd er at dere bare er kjærester, og ikke blir samboere så lenge dere har såpass ulikt syn på disse økonomiske og praktiske forholdene rundt bidrag, samvær etc.

Det kan du gjøre klart for din kjæreste, at du ikke ønsker å ha felles husholdning med ham så lenge det er så ulik holdning til disse tingene, det vil være vanskelig å unngå mye konflikter rundt dette.

han og (eks)kona er i sin fulle rett til å lage ordningen slik de vil, eller til å la ting være slik de er selv om det ikke oppleves rettferdig for alle parter og omgivelsene.

Min bror betaler mye bidrag til sin eks, selv om han har barna nesten like mye, og barna har inne- og uteklær/sko og sportsutstyr etc begge steder. Det fungerer fint for alle parter, det gjør at barna har lik levestandard begge steder.(han har bedre utdannelse og bedre betalt jobb enn eksen).

Men, jeg ser at ordningen ikke ville vært like enkel hvis han fikk nye forpliktelser for en ny kone, hans raushet overfor sine barn (og dermed overfor sin eks) ville lett vært grobunn for konflikter som du beskriver.

Jeg vet ikke om det er derfor han har valgt å bare være kjæreste, og ikke flyttet sammen med henne og hennes barn.

De drar på ferie sammen med alle barna, og gjør mye hyggelig sammen, men har hver sin bolig og hver sin økonomi. Og han har antageligvis gjort det veldig klart for sin kjæreste at hans forpliktelse er overfor de barna han allerde har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvis gubben skal ta skrittet ut med offentligheten angående bidrag og barnetrygd...så vil mora la dette gå psykisk ut over poden ,gubben og meg...

For ei kjerring.

*himler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel bare å ta det via NAV, så fastsetter de bidrag?''

Det stemmer, både bidragspliktig og bidragsmottaker kan gjøre det når som helst ved å fylle ut et skjema. Det er mange faktorer som avgjør bidraget; begges inntekt, omfanget av samvær, barnets alder, andre barn man forsørger o.l.

Det koster riktignok litt å fastsette bidrag på nytt via NAV, tror det er ca 600 kr. På www.nav.no er det en bidragskalkulator der man får en viss pekepinn på hva som er "riktig" bidrag i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exn hans kan ikke omgå regelverket hun heller. Det er hans ansvar å ta saken videre til familiekontor og til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er fortsatt helt opp til dere selv å gi kjerringa så mye makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er dette man har NAV til, så her synes jeg han virker sløv som bare lar ting skure og gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tineling

.

Det er sånn i mitt tilfelle også.. kjæresten lar eksen styre og bestemme, og han legger blir motløs, legger seg flat og føyer henne. For et år siden slo han i bordet og sa at "nå er det faen meg nok fra den dama! Nå skal jeg bestemme over meg selv!"

Jadda.. varte akkurat en uke, så var det igang igjen.

En ting er at jeg ikke skal blande meg, men det hadde vært fint om han og jeg kunne drøftet det da.. -men han stenger meg helt ute. Kunne ikke fortelle meg at barnet hadde fått ny sykkel av ham en gang.. (og jeg lar ham få ta del i alt med mine barn.. altså, jeg forteller ham om hverdagen..)

DET gjør meg frustrert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at dere bare er kjærester, og ikke blir samboere så lenge dere har såpass ulikt syn på disse økonomiske og praktiske forholdene rundt bidrag, samvær etc.

Det kan du gjøre klart for din kjæreste, at du ikke ønsker å ha felles husholdning med ham så lenge det er så ulik holdning til disse tingene, det vil være vanskelig å unngå mye konflikter rundt dette.

han og (eks)kona er i sin fulle rett til å lage ordningen slik de vil, eller til å la ting være slik de er selv om det ikke oppleves rettferdig for alle parter og omgivelsene.

Min bror betaler mye bidrag til sin eks, selv om han har barna nesten like mye, og barna har inne- og uteklær/sko og sportsutstyr etc begge steder. Det fungerer fint for alle parter, det gjør at barna har lik levestandard begge steder.(han har bedre utdannelse og bedre betalt jobb enn eksen).

Men, jeg ser at ordningen ikke ville vært like enkel hvis han fikk nye forpliktelser for en ny kone, hans raushet overfor sine barn (og dermed overfor sin eks) ville lett vært grobunn for konflikter som du beskriver.

Jeg vet ikke om det er derfor han har valgt å bare være kjæreste, og ikke flyttet sammen med henne og hennes barn.

De drar på ferie sammen med alle barna, og gjør mye hyggelig sammen, men har hver sin bolig og hver sin økonomi. Og han har antageligvis gjort det veldig klart for sin kjæreste at hans forpliktelse er overfor de barna han allerde har.

-Jeg trodde det var ganske vanlig at den nye samboeren / kjæresten i allefall får greie på hvilke regler som gjelder partene i mellom, og kan snakke med kjæresten sin om det?

I dette tilfellet trådstarter nevener, virker det jo som om hun ikke får rede på noe, og heller ikke får svar når hun spør. (leser lenger ned i svarene).

Det må være ganske frustrerende å skulle flytte sammen med en person, der han gjør som han vil i forhold til barn og eks, uten at den nye partneren får ta del i noe som helst, fordi "hun ikke har noe med det".

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

-Jeg trodde det var ganske vanlig at den nye samboeren / kjæresten i allefall får greie på hvilke regler som gjelder partene i mellom, og kan snakke med kjæresten sin om det?

I dette tilfellet trådstarter nevener, virker det jo som om hun ikke får rede på noe, og heller ikke får svar når hun spør. (leser lenger ned i svarene).

Det må være ganske frustrerende å skulle flytte sammen med en person, der han gjør som han vil i forhold til barn og eks, uten at den nye partneren får ta del i noe som helst, fordi "hun ikke har noe med det".

Eller?

''Det må være ganske frustrerende å skulle flytte sammen med en person, der han gjør som han vil i forhold til barn og eks''

For ikke å snakke om hvor frustrenede det må være for en x hvis en ny partner starter å blande seg inn i hvordan de forsørger barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det må være ganske frustrerende å skulle flytte sammen med en person, der han gjør som han vil i forhold til barn og eks''

For ikke å snakke om hvor frustrenede det må være for en x hvis en ny partner starter å blande seg inn i hvordan de forsørger barna sine.

''For ikke å snakke om hvor frustrenede det må være for en x hvis en ny partner starter å blande seg inn i hvordan de forsørger barna sine''

Men om han pr. i dag har felles økonomi med ny partner, og bruker "uforholdsmessig mye" på barn fra tidligere forhold (dvs. såpass mye at det influerer på hans bidrag til fellsskapet i nytt forhold), er det klart ny partner "blander seg inn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde blitt sprø hvis noen skulle legge seg opp i hvordan vi valgte å forsørge barna våre, men det er ikke det jeg mente..

Jeg ville sett det som naturlig å informere / være åpen til en eventuell ny samboer om hvordan avtalen mellom meg og min eks er i forhold til utgiftsfordeling på ungene. Dette fordi det ville ha med økonomien til meg og min eventuelle samboer å gjøre, ikke fordi han ville "blandet seg bort i".

Dessuten.. jeg tror jeg ville snakket med eksen min og spurt ham om han har det han trenger, og ikke bare tatt det for god fisk å sende barna mine til ham, uten nødvendige sko osv. Har noe med barnets velvære å gjøre at det slipper å gå med gummistøvler i 25+.. som et eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''For ikke å snakke om hvor frustrenede det må være for en x hvis en ny partner starter å blande seg inn i hvordan de forsørger barna sine''

Men om han pr. i dag har felles økonomi med ny partner, og bruker "uforholdsmessig mye" på barn fra tidligere forhold (dvs. såpass mye at det influerer på hans bidrag til fellsskapet i nytt forhold), er det klart ny partner "blander seg inn".

Jeg mener det er hans sak hvor mye penger han vil bruke på barna sine. Hvis jeg hadde sett barna hans sulte, så ville vel jeg også ha blandet meg inn, men utover det ville jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg mener det er hans sak hvor mye penger han vil bruke på barna sine. Hvis jeg hadde sett barna hans sulte, så ville vel jeg også ha blandet meg inn, men utover det ville jeg gjort det.

Ok, som sagt ikke enig: Jeg synes ikke det bare er hans sak hvor mye penger han bruker på barna om han er i ny, felles økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ok, som sagt ikke enig: Jeg synes ikke det bare er hans sak hvor mye penger han bruker på barna om han er i ny, felles økonomi.

Jeg ville følt meg skikkelig kontrollfreak om jeg skulle begynt å blande meg inn i hvordan andre forsørger barna sine. Dessuten står det ingenting i innlegget om dårlig økonomi. Hun er bare opptatt av hva som er riktig og sammligner med hvordan hun og sin x gjør det og regner det for fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg ville følt meg skikkelig kontrollfreak om jeg skulle begynt å blande meg inn i hvordan andre forsørger barna sine. Dessuten står det ingenting i innlegget om dårlig økonomi. Hun er bare opptatt av hva som er riktig og sammligner med hvordan hun og sin x gjør det og regner det for fasiten.

Men jeg må vel legge til at jeg aldri har vært vant til å ha felles økonomi eller hatt innflytelse på hvordan min mann bruker pengene sine og han blander seg ikke inn i hvordan jeg bruker pengene mine, så svarene mine er nok preget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tineling

Nei. Nå tar du feil!

Jeg sier ikke at vi har faciten, men jeg synes alt blir feil, når mora tar det som en selvfølge at han står for alt av tøy etc til barnet dems.

Hadde hun ringt og spurt om det har det det trenger av klær og sko etc hadde det vært en ting, men ikke bare sende med et par sandaler fordi det er farens innkjøp..

En annen ting er at han holder alt som angår seg og sitt barn for seg selv. forteller meg ikke en pøkk. Hvordan blir det da om man flytter sammen? To liv, med felles seng og postkasse? Nei takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

De har neppe felles økonomi, siden de ikke bor sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...