Gå til innhold

Dere flinke dolere

Gjest Lovtekster vedr bompenger/tunneller

Anbefalte innlegg

Gjest Lovtekster vedr bompenger/tunneller

Dere som kan så mye om så meget; jeg er blitt fortalt at det er lovpålagt at det skal finnes en alternativ kjørerute utenom bompengeveier/ringer. Altså at det alltid skal være mulig å velge alternative ruter for å unngå bompengeveier.

Likeledes har jeg også hørt at det skal finnes alternative veier for de som ikke tør å kjøre i tunneller. Det skal alltid være mulig å velge en annen vei enn en vei med tunnel.

Noen som vet om dette stemmer, og evt. kan linke til lovtekst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært lovpålagt at det skal finnes veistrekninger uten tunneller, så hadde nok vi vestlenninger vært nødt til å svømme mange steder. :D

Både det med at det skal være lovpålagt å ha alternativer til bomvei og strekninger uten tunneller syns jeg høres rart ut. Men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191003
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Altså at det alltid skal være mulig å velge alternative ruter for å unngå bompengeveier''

Skal du inn i Oslo, må du betale bompenger, alle alternative ruter er stengt.

Kjenner jo systemet du nevner fra f.eks. Frankrike - der er dt gjerne bompenger på de store motorveiene, men en kan velge å kjøre "gratis" på de eldre veiene. Men tror nok ikke dette er gjennomførbart i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191012
Del på andre sider

Gjest Møkkaland!

Nei så dumme er ikke politikerne,

skal de tjene penger må de tvinge folk til å måtte passere bommene. I Ålesund planlegger de nå å stenge byen inne i flere bomringer, slik at det ikke er mulig å flytte seg fra A til Å uten å måtte betale for seg. I praksis vil det si at en vanlig dag kan en måtte ut med over 100 kr fordi begge foreldrene har ulike arbeidstider og hver sin bil, må levere/hente unger i barnehage og skole ulike plasser, må kjøre de til trening, må besøke noen, må handle osv... ja det kan bli dyrt etterhvert. Men det driter politikerne i - de ser jo ikke hvordan den vanlige Ola Nordmann har det,

de selv er jo vant til å ha stappfulle lommebøker og skjønner ikke at det kan bli dyrt for oss som faktisk er avhengige av bilen!

Og ang. tunneller så er det ikke helt gjennomførbart alle plasser å kunne ha alternative reiseruter, en må i så fall kjøre store omveier for å unngå de fleste tunnellene. Her på Sunnmøre hvor jeg bor må en gjennom mange tunnellser og mange smale, stygge veier med stup langt ned i fjorden, ikke alle plasser der er autovern heller...

Problemet er at politikerne i Oslo beholder de fleste veipengene der,

så får distriktsnorge - hvor de verste veiene er - klare seg selv! Ikke rart det skjer så mange ulykker på veiene. Verst er det jo vinterstid, med enda smalere veier pga snøkantene og det glatte føre... vi har jo ikke råd til å strø eller salte skikkelig heller må vite. Og vi er verdens rikeste land?? Narr meg til å le!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191021
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nord og ned.

skal de tjene penger må de tvinge folk til å måtte passere bommene. I Ålesund planlegger de nå å stenge byen inne i flere bomringer, slik at det ikke er mulig å flytte seg fra A til Å uten å måtte betale for seg. I praksis vil det si at en vanlig dag kan en måtte ut med over 100 kr fordi begge foreldrene har ulike arbeidstider og hver sin bil, må levere/hente unger i barnehage og skole ulike plasser, må kjøre de til trening, må besøke noen, må handle osv... ja det kan bli dyrt etterhvert. Men det driter politikerne i - de ser jo ikke hvordan den vanlige Ola Nordmann har det,

de selv er jo vant til å ha stappfulle lommebøker og skjønner ikke at det kan bli dyrt for oss som faktisk er avhengige av bilen!

Og ang. tunneller så er det ikke helt gjennomførbart alle plasser å kunne ha alternative reiseruter, en må i så fall kjøre store omveier for å unngå de fleste tunnellene. Her på Sunnmøre hvor jeg bor må en gjennom mange tunnellser og mange smale, stygge veier med stup langt ned i fjorden, ikke alle plasser der er autovern heller...

så får distriktsnorge - hvor de verste veiene er - klare seg selv! Ikke rart det skjer så mange ulykker på veiene. Verst er det jo vinterstid, med enda smalere veier pga snøkantene og det glatte føre... vi har jo ikke råd til å strø eller salte skikkelig heller må vite. Og vi er verdens rikeste land?? Narr meg til å le!

Ja, det er sikkert politikerens skyld at vi har et land mellom bakkar og berg.

At de bruker mer penger på veg der det bor en halv million mennekser enn på ei øy hvor det bor 50 er selvsagt også helt uhørt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191025
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Nei så dumme er ikke politikerne, skal de tjene penger må de tvinge folk til å måtte passere bommene. I Ålesund planlegger de nå å stenge byen inne i flere bomringer, slik at det ikke er mulig å flytte seg fra A til Å uten å måtte betale for seg. I praksis vil det si at en vanlig dag kan en måtte ut med over 100 kr fordi begge foreldrene har ulike arbeidstider og hver sin bil, må levere/hente unger i barnehage og skole ulike plasser, må kjøre de til trening, må besøke noen, må handle osv... ja det kan bli dyrt etterhvert. Men det driter politikerne i - de ser jo ikke hvordan den vanlige Ola Nordmann har det, de selv er jo vant til å ha stappfulle lommebøker og skjønner ikke at det kan bli dyrt for oss som faktisk er avhengige av bilen!

''

Men veiutbygging koster, er det ikke rett og rimelig at de som kjører betaler noe større del av regningen enn andre?

I Oslo koster det 30 kr å passere (noe mindre med brikke), så regningen for en hel familie kan bli langt mer enn 100 pr. dag om en bor litt "uheldig" og må kjøre på den måten du nevner.

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over bompenger. Og tror ikke politikere nødvendigvis har stappfulle lommebøker - hvor har du det fra?. Men nå beveger vi oss over i en andre diskusjoner ;).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191028
Del på andre sider

''I praksis vil det si at en vanlig dag kan en måtte ut med over 100 kr fordi begge foreldrene har ulike arbeidstider og hver sin bil, må levere/hente unger i barnehage og skole ulike plasser, må kjøre de til trening, må besøke noen, må handle osv... ja det kan bli dyrt etterhvert.''

Vi som har vært avhengig av ferge for å komme oss på jobb flirer i grunnen bare av slike argumenter. Det finnes noe som heter månedskort, årskort og hva vet vel jeg. Autopassbrikker for de som må gjennom bomring hver dag. Og man får fratrekk på skatten, i alle fall gjorde man det i gamle dager da jeg måtte med ferge for å komme meg på jobb.

Tror ikke vi kan forvente at alt i Norge dekkes av den skatten vi betaler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191045
Del på andre sider

''I praksis vil det si at en vanlig dag kan en måtte ut med over 100 kr fordi begge foreldrene har ulike arbeidstider og hver sin bil, må levere/hente unger i barnehage og skole ulike plasser, må kjøre de til trening, må besøke noen, må handle osv... ja det kan bli dyrt etterhvert.''

Vi som har vært avhengig av ferge for å komme oss på jobb flirer i grunnen bare av slike argumenter. Det finnes noe som heter månedskort, årskort og hva vet vel jeg. Autopassbrikker for de som må gjennom bomring hver dag. Og man får fratrekk på skatten, i alle fall gjorde man det i gamle dager da jeg måtte med ferge for å komme meg på jobb.

Tror ikke vi kan forvente at alt i Norge dekkes av den skatten vi betaler.

Elbil er gratis på ferje, etter det jeg husker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191071
Del på andre sider

Elbil er gratis på ferje, etter det jeg husker.

Med vennlig hilsen

Jaha, og det er liksom grunn til å kjøpe elbil? Djiiiiiiiiiizez! Da hadde jeg nok kommet meg halvveis dit jeg skulle, hehe. Få rundt omkring her jeg bor som har elbil, det er i alle fall sikkert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191180
Del på andre sider

Jaha, og det er liksom grunn til å kjøpe elbil? Djiiiiiiiiiizez! Da hadde jeg nok kommet meg halvveis dit jeg skulle, hehe. Få rundt omkring her jeg bor som har elbil, det er i alle fall sikkert.

Det er en av årsakene til at elbil er populært mange steder på vestlandet - nettopp for å gjøre gratis gjennom tuneller og på ferjer. Mange som sparer tusenvis av kroner per uke på det.

Hvor mange hundre kilometer kjører du per dag?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191186
Del på andre sider

Annonse

''Jaha, og det er liksom grunn til å kjøpe elbil? Djiiiiiiiiiizez! Da hadde jeg nok kommet meg halvveis dit jeg skulle, hehe.''

Da får du skaffe deg en med dobbelt så lang ledning ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191375
Del på andre sider

Jeg tror en stor del av de privateide elbilene blir kjøpt pga. regelen om at de får kjøre i kollektivfeltet. Det er svært viktig for mange som må kjøre inn til Oslo sentrum fra Akershus eller de ytre bydelene i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191385
Del på andre sider

''Dere som kan så mye om så meget; jeg er blitt fortalt at det er lovpålagt at det skal finnes en alternativ kjørerute utenom bompengeveier/ringer. Altså at det alltid skal være mulig å velge alternative ruter for å unngå bompengeveier''

Jeg vet at det har vært en regel av denne typen mht hvorvidt trafikanter med parkeringsbevis for forflytningshemmede skal betale avgift eller ikke. Det var i allefall tidligere slik at dersom det var umulig å unngå en bomring, så ble de fritatt for avgift, mens dersom de kunne kjøre utenom, så måtte avgift betales. Kanskje det er dette du har hørt noe om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191410
Del på andre sider

Det er en av årsakene til at elbil er populært mange steder på vestlandet - nettopp for å gjøre gratis gjennom tuneller og på ferjer. Mange som sparer tusenvis av kroner per uke på det.

Hvor mange hundre kilometer kjører du per dag?

Med vennlig hilsen

Mange steder på vestlandet er meget mulig, da jeg ikke er kjent over alt. Men her i området er det neimen ikke mange av dem. Og jeg er nok alt for glad i min lille spotscoupé til at jeg kunne tenke meg å bytte den i en elbil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191441
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Dere som kan så mye om så meget; jeg er blitt fortalt at det er lovpålagt at det skal finnes en alternativ kjørerute utenom bompengeveier/ringer. Altså at det alltid skal være mulig å velge alternative ruter for å unngå bompengeveier''

Jeg vet at det har vært en regel av denne typen mht hvorvidt trafikanter med parkeringsbevis for forflytningshemmede skal betale avgift eller ikke. Det var i allefall tidligere slik at dersom det var umulig å unngå en bomring, så ble de fritatt for avgift, mens dersom de kunne kjøre utenom, så måtte avgift betales. Kanskje det er dette du har hørt noe om?

''Det var i allefall tidligere slik at dersom det var umulig å unngå en bomring, så ble de fritatt for avgift, mens dersom de kunne kjøre utenom, så måtte avgift betales. ''

Den regelen finnes enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366551-dere-flinke-dolere/#findComment-3191486
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...