Gå til innhold

Deling utgifter klær osv - skilsmisse

Gjest skilsmisse og økonomi

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle gjerne hatt noen innspill i forhold til hvordan utgifter for f eks klær og bursdagsgaver deles når foreldre er skilt og har barna 50-50.

Min mann tjener det dobbelte av meg og skal derfor betale bidrag. Lurer litt på hvordan vi kan håndtere det økonomiske i forhold til hverdagsøkonomien. Jeg ser jo allerede nå utfordringer her............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• Lillemus

3

• Mammantil3

3

• brunnera

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Ìngen skal vel betale bidrag så lenge dere har barna 50/50 og da blir det vel å bli enige om hvor mye dere skal betale hver i forhold til hva dere tjener, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi gjør det slik at den som har barna når de skal i bursdag, betaler for bursdagsgaven (vennebursdager). Veldig enkelt og greit sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ìngen skal vel betale bidrag så lenge dere har barna 50/50 og da blir det vel å bli enige om hvor mye dere skal betale hver i forhold til hva dere tjener, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

Jeg må innrømmet at jeg ikke var klar over at jeg hadde krav på bidrag når vi nå "deler barna". Men siden han tjener det dobbelte av meg, så vil jeg få rundt tre tusen i bidrag i mnd. Men da er inntektsforskjellen mellom oss utjevnet. Så vi må dele kostnader likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg må innrømmet at jeg ikke var klar over at jeg hadde krav på bidrag når vi nå "deler barna". Men siden han tjener det dobbelte av meg, så vil jeg få rundt tre tusen i bidrag i mnd. Men da er inntektsforskjellen mellom oss utjevnet. Så vi må dele kostnader likt.

Det høres egentlig riktig og logisk ut at det er slik, slik at ungene har mulighet til å ha samme livstandard, enten de er her eller der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det slik at den som har barna når de skal i bursdag, betaler for bursdagsgaven (vennebursdager). Veldig enkelt og greit sånn...

Vi gjør det samme når det gjelder stebarna mine ;) Veldig ok! (helt til bursdagen f.eks. er en mandag, den dagen man "bytter dag", innbydelsen kom forrige uke og den andre parten har "glemt"(?) å gi beskjed om bursdagen.... *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Vi gjør det samme når det gjelder stebarna mine ;) Veldig ok! (helt til bursdagen f.eks. er en mandag, den dagen man "bytter dag", innbydelsen kom forrige uke og den andre parten har "glemt"(?) å gi beskjed om bursdagen.... *flire*

Vi gjør det slik at den som har barna den dagen det er bursdag fikser gaven (vi gir alltid penger) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler større, forhåndsavtalte utgifter 50/50, resten betales av den barna er hos når utgiften oppstår.

Eksempler på ting vi deler utgiftene på: Barneforsikring, kontingent til idrettsforeningen, Mengdekjøp av klær (f.eks. 4 nye bukser og 3 gensere når man plutselig har vokst ut av det gamle) , skiutstyr, sykkel, vintersko, jule - og bursdagspresanger til våre barn.

Ting vi betaler separat: Et nytt klesplagg i ny og ne. (F.eks. om faren finner ut at han vil kjøpe den kule nye Chelsea-trøya, eller jeg faller for en skjønn kjole hun strengt tatt ikke trenger.)., bursdagsgaver til andre, leker, dataspill.

Dette jevner seg allikevel noenlunde ut har vi sett nå med 5 års erfaring. Noen ganger kjøper jeg et nytt dataspill, mens faren kanskje kjøper nye fotballsko eller en ny fotball etc.

Vi har begge valgt å ha et avslappet forhold til dette, og jeg tror det er med på å understøtte det gode samarbeidet vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det slik at den som har barna den dagen det er bursdag fikser gaven (vi gir alltid penger) ;)

Jada, vi også - det hender bare at det kan være greit å vite om det mer enn en halvtime i forkant... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler større, forhåndsavtalte utgifter 50/50, resten betales av den barna er hos når utgiften oppstår.

Eksempler på ting vi deler utgiftene på: Barneforsikring, kontingent til idrettsforeningen, Mengdekjøp av klær (f.eks. 4 nye bukser og 3 gensere når man plutselig har vokst ut av det gamle) , skiutstyr, sykkel, vintersko, jule - og bursdagspresanger til våre barn.

Ting vi betaler separat: Et nytt klesplagg i ny og ne. (F.eks. om faren finner ut at han vil kjøpe den kule nye Chelsea-trøya, eller jeg faller for en skjønn kjole hun strengt tatt ikke trenger.)., bursdagsgaver til andre, leker, dataspill.

Dette jevner seg allikevel noenlunde ut har vi sett nå med 5 års erfaring. Noen ganger kjøper jeg et nytt dataspill, mens faren kanskje kjøper nye fotballsko eller en ny fotball etc.

Vi har begge valgt å ha et avslappet forhold til dette, og jeg tror det er med på å understøtte det gode samarbeidet vi har.

''F.eks. om faren finner ut at han vil kjøpe den kule nye Chelsea-trøya''

Et veldig godt eksempel på noe som bør dekkes av den enkelte.

Har du sett den Pondus-stripa der Gordon kommer til samvær med pappa iført ManU-trøye? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jada, vi også - det hender bare at det kan være greit å vite om det mer enn en halvtime i forkant... ;)

Det må jeg si meg enig i :P

Jeg har tre døtre som er utrolig organiserte (bortsett fra når det gjelder å rote på rommene sine :P), så de har som regel full kontroll der faren eller jeg ikke har det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''F.eks. om faren finner ut at han vil kjøpe den kule nye Chelsea-trøya''

Et veldig godt eksempel på noe som bør dekkes av den enkelte.

Har du sett den Pondus-stripa der Gordon kommer til samvær med pappa iført ManU-trøye? ;-)

Gordon er egentlig et undervurdert navn! Man skulle hatt to sønner som het Gordon og Glenn - det hadde vært noe!

Ps: Sjekk "meldinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har 50-50 deling og tjener omtrent likt.

Vi har opprettet en "barnekonto" hvor barnetrygd går inn. (Og her kan evt andre penger også gå inn).Vi har begge bankkort til denne kontoen og kan kjøpe klær, bursdagspresanger, busskort osv som har med barna å gjøre fra denne kontoen.

Ingen krangling om hvem som har lagt ut for hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Vi har 50-50 deling og tjener omtrent likt.

Vi har opprettet en "barnekonto" hvor barnetrygd går inn. (Og her kan evt andre penger også gå inn).Vi har begge bankkort til denne kontoen og kan kjøpe klær, bursdagspresanger, busskort osv som har med barna å gjøre fra denne kontoen.

Ingen krangling om hvem som har lagt ut for hva.

Hva er alderen på barna, hvor mange barn og hvor mye settes inn sånn ca hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alderen på barna, hvor mange barn og hvor mye settes inn sånn ca hver mnd?

Det er snakk om to barn, 16 og 13 år. Vi har omsorgen for et barn hver , så vi får en ekstra barnetrygd. Ordningen har ikke pågått så lenge, men jeg kjenner andre som gjør det på denne måten, og det erfaringene er at det minsker konfliktene ang. innkjøp til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er snakk om to barn, 16 og 13 år. Vi har omsorgen for et barn hver , så vi får en ekstra barnetrygd. Ordningen har ikke pågått så lenge, men jeg kjenner andre som gjør det på denne måten, og det erfaringene er at det minsker konfliktene ang. innkjøp til barna.

Man får jo alltid en ekstra barnetrygd, eller mener du at dere får en ekstra barnetrygd hver pga at dere har et barn hver? Er det evt lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo alltid en ekstra barnetrygd, eller mener du at dere får en ekstra barnetrygd hver pga at dere har et barn hver? Er det evt lov?

''Man får jo alltid en ekstra barnetrygd, eller mener du at dere får en ekstra barnetrygd hver pga at dere har et barn hver? Er det evt lov?''

Ja, hvorfor skulle ikke det være lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov ved 50/50. For å få en ekstra barnetrygd må den ene ha barne betydelig mer enn den andre står det i trygdeloven. Jeg har hatt 50/50 med minstemann og vi fikk en halv barnetrygd hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Man får jo alltid en ekstra barnetrygd, eller mener du at dere får en ekstra barnetrygd hver pga at dere har et barn hver? Er det evt lov?''

Ja, hvorfor skulle ikke det være lov?

Jeg spurte om det samme her inne ifbm min skilsmisse, men fikk da beskjed om at dette ikke var lovlig da det var å snylte på systemet - så jeg trodde ikke det var lov allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er ikke lov ved 50/50. For å få en ekstra barnetrygd må den ene ha barne betydelig mer enn den andre står det i trygdeloven. Jeg har hatt 50/50 med minstemann og vi fikk en halv barnetrygd hver.

Ja, det er dette jeg har hørt... men iflg brunnera er det visst lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...