Gå til innhold

Deling utgifter klær osv - skilsmisse

Gjest skilsmisse og økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest regnbow

Jeg spurte om det samme her inne ifbm min skilsmisse, men fikk da beskjed om at dette ikke var lovlig da det var å snylte på systemet - så jeg trodde ikke det var lov allikevel..

Det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• Lillemus

3

• Mammantil3

3

• brunnera

2

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er dette jeg har hørt... men iflg brunnera er det visst lov?

Nei, det er ikke lov, men folk liker å tro det. Det er ikke noe bedre enn annet trygdemisbruk.

Men det er klart, man kan ha 60/40 og da har man krav på det og om du har den ene 60/40 og han den andre 60/40 så får dere hver deres barnetrygd + en ekstra. Du vil jo få den ekstra uansett siden den eldste vil bo fast hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Dersom dere rent faktisk har aleneomsorgen for hvert deres barn vil dere ha rett til utvidet barnetrygd og på å bli liknet i skatteklasse 2.''

Det betyr jo i praksis at pappaen ikke har noe han skulle sagt om jeg tok med "mitt" barn og flytta til en annen kant av landet.... synes det er ganske skummelt å gå med på en slik ordning, så det kunne jeg ikke gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dersom dere rent faktisk har aleneomsorgen for hvert deres barn vil dere ha rett til utvidet barnetrygd og på å bli liknet i skatteklasse 2.''

Det betyr jo i praksis at pappaen ikke har noe han skulle sagt om jeg tok med "mitt" barn og flytta til en annen kant av landet.... synes det er ganske skummelt å gå med på en slik ordning, så det kunne jeg ikke gjort...

Nei, du kan ikke lenger flytte uten farens tillatelse og han kan ikke flytte uten din. Det er fra juli 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og faktisk aleneomsorg betyr mer enn 50/50, det betyr at den som har barnet har barnet betydelig mer enn den andre.

Ring på trygdekontoret og snakk med dem. De forskjellige trygdekontor gjør litt forskjellig. Vi fikk en halv hver, men jeg vet om andre som fikk barnetrygden annenhvert år. Og begge kan ikke bli skattet i klasse to heller. Men jeg har alltid hatt de to eldste alene så jeg har alltid fått den ekstra barnetrygden uansett og blitt skattet i klasse to så jeg har ikke helt styring på skatteklasser altså ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, du kan ikke lenger flytte uten farens tillatelse og han kan ikke flytte uten din. Det er fra juli 2010.

Men om den ene av foreldrene har omsorgen alene kan man jo det.... og slik blir det jo når man deler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om den ene av foreldrene har omsorgen alene kan man jo det.... og slik blir det jo når man deler ...

Nei, man kan ikke flytte uten den andres tillatelse lenger hvis begge har foreldreansvar, det spiller ingen rolle hvem som har omsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, man kan ikke flytte uten den andres tillatelse lenger hvis begge har foreldreansvar, det spiller ingen rolle hvem som har omsorgen.

Ok, skjønner! Det er altså forskjell på foreldreansvar og hovedomsorg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov, men folk liker å tro det. Det er ikke noe bedre enn annet trygdemisbruk.

Men det er klart, man kan ha 60/40 og da har man krav på det og om du har den ene 60/40 og han den andre 60/40 så får dere hver deres barnetrygd + en ekstra. Du vil jo få den ekstra uansett siden den eldste vil bo fast hos deg.

Har man 2 barn eller fler kan man ha bostedsadresse på en unge hver. Utspekulert og frekt, men slik er reglene åpen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner! Det er altså forskjell på foreldreansvar og hovedomsorg....

Det er veldig stor forskjell og alle fedre har i utgangspunktet foreldreansvar nå og det skal mye til for å ta fra dem det. Jeg har hatt foreldreansvaret alene for de to eldste, men det var fordi faren ikke ville ha det, men med minstemann har vi hatt foreldreansvaret sammen hele tiden. Og vi har hatt omsorgen 50/50, han har hatt omsorgen og jeg har hatt omsorgen. Så her har vi prøvd det meste :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det er veldig stor forskjell og alle fedre har i utgangspunktet foreldreansvar nå og det skal mye til for å ta fra dem det. Jeg har hatt foreldreansvaret alene for de to eldste, men det var fordi faren ikke ville ha det, men med minstemann har vi hatt foreldreansvaret sammen hele tiden. Og vi har hatt omsorgen 50/50, han har hatt omsorgen og jeg har hatt omsorgen. Så her har vi prøvd det meste :o)

Det beste er jo som regel å ha delt foreldreansvar for barna sine, for barna er jo like mye fars som mors barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo som regel å ha delt foreldreansvar for barna sine, for barna er jo like mye fars som mors barn :)

Selvfølgelig er det det, men noen ganger ønsker man at man ikke hadde det. Jeg kan ikke engang åpne en bankkonto i minstemanns navn uten farens underskrift. Og vi bor 12 mil fra hverandre og jeg må stadig ha hans underskrift på ting. Og så er det det fordømte passet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Selvfølgelig er det det, men noen ganger ønsker man at man ikke hadde det. Jeg kan ikke engang åpne en bankkonto i minstemanns navn uten farens underskrift. Og vi bor 12 mil fra hverandre og jeg må stadig ha hans underskrift på ting. Og så er det det fordømte passet da.

Vanskelig når den ene ikke vil samarbeide, ja... Be om time hos megler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om det samme her inne ifbm min skilsmisse, men fikk da beskjed om at dette ikke var lovlig da det var å snylte på systemet - så jeg trodde ikke det var lov allikevel..

Det som ikke er lov, er å oppgi 40-60 fordeling uten at dette er den reelle situasjonen. Hvis man oppgir at to barn har forskjellig bosted og en 40-60 fordeling, så er det trygdemisbruk om barna i realiteten er nøyaktig like mye hos mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig når den ene ikke vil samarbeide, ja... Be om time hos megler?

Vi har vært 3x3 ganger på familiekontoret, vi har vært på møter hos barnevernet, det nytter ikke. Jeg kan gå til sak mot ham for å få foreldreansvaret alene, men det tar evigheter før den kommer opp og han blir 15 om noen dager og jeg tror ikke jeg vinner noen rettssak heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det som ikke er lov, er å oppgi 40-60 fordeling uten at dette er den reelle situasjonen. Hvis man oppgir at to barn har forskjellig bosted og en 40-60 fordeling, så er det trygdemisbruk om barna i realiteten er nøyaktig like mye hos mor og far.

Ok, skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har vært 3x3 ganger på familiekontoret, vi har vært på møter hos barnevernet, det nytter ikke. Jeg kan gå til sak mot ham for å få foreldreansvaret alene, men det tar evigheter før den kommer opp og han blir 15 om noen dager og jeg tror ikke jeg vinner noen rettssak heller.

Det er nesten umulig å vinne en slik rettsak... da må det være alvorlig omsorgssvikt eller mishandling med i bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...